{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Hest på halm {{forumTopicSubject}}

Hej alle i skønne HGer smiley

Ja som overskriften jo siger hest på halm, jeg har min 3 års vallak på træpiller og vil have ham over på halm her i vinter, hva er jeres erfaring, tøm boksen og fyld den med halm, eller lad træpillerne ligge og masser af halm ovenpå eller lidt halm af gangen???

grunden til jeg spøger er jeg er bange for han for spiser sig i halm og bliver syg???

kom med alt det erfaring i har smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest på halm
  • #1   17. dec 2013 Ville bare beholde træpillerne som bund, og så give lidt halm efterhånden smiley

• #2   17. dec 2013 Min erfaring er, at det er noget rod at blande forskellige størelsesformer. Det kan til nøds gå med piller og spåner, men i hvert fald ikke strå.

Jeg ville lave en overgangsfase, hvor du kan smide lidt halm ind til ham i starten som foder, så han lige kan vænne sig til at have det. Har dog aldrig hørt om en hest, der har forædt sig i halm alene. Og slet ikke hvis den har hø/wrap nok.

• #3   17. dec 2013 Hvorfor vil du hellere have halm?

• #4   17. dec 2013 Giver Anna ret. Det er noget rod, og ikke rigtigt til at fjerne klatter i. Tørv og spåner kan blandes men ikke strå.

• #5   17. dec 2013 nu er halm jo ikke foder, men tidsfordriv i form af tyggetid så jeg må tilstå at sige jeg bare ville skifte. Hvis hesten er dækket ind med foder burde der ikke være nogen problemer.

• #6   17. dec 2013 det skal jo heller ikk blandes som sådan, mener bare om jeg skal beholde træpiller som bund også halm ind ovenpå,

• #7   17. dec 2013 camilla: problemet er bare at en hest ikk kan omsætte for meget halm, så er bange for han bare sluger det også bliver syg smiley men er jo heller ikk sikkert han er sådan smiley

• #8   17. dec 2013 Det forstod jeg godt, og der kan jeg bare sige, at det har jeg set før, og det bliver man virkelig træt af smiley

• #9   17. dec 2013
    Hesten burde ikke begynde og spise halm, hvis den har hø eller wrap hele natten.
    Nogen har sucess med og have træpiller i bunden, men ville personligt finde det forstyrrende fordi at hvis jeg absolut skal stå på halm så skal HELE boksen ordnes hver dag - der bliver ikke lavet bund.

• #10   17. dec 2013 krikken: hva mener du med der ikk bliver lavet bund?? laver du ikk bund hvis du har din på halm eller hvordan skal jeg forstå den?? smiley

• #11   17. dec 2013
    Nej, jeg laver ikke bund hvis jeg har min på halm. Alt vådt bliver taget ud da jeg syntes andet stinker forfærdentligt, samt jeg ikke vil have en hest der står i amoniak dampe med risiko for mug og surstråle.

Jeg syntes halm stinker og er besværligt. Der er lige før jeg kunne finde på at vælge opstaldning fra pga. det.

• #12   17. dec 2013 Hvorfor vil du have den på halm om vinteren?

• #13   17. dec 2013 oki det problem har jeg dog ikk når jeg har mine på halm smiley det skal siges der bliver taget klatter hver dag og tis engang imellem, og altid godt med tørt halm ovenpå smiley det var ikk planen jeg ville lad være at måge også bare smide halm ind ovenpå smiley har en form for udebokse så det lugter ikk og slet ikk om vinteren,

• #14   17. dec 2013 Da vi har jordbund i stalden, og min hest er vallak (derfor altid tisser midt i boksen, så der bliver et stort muderhul), har jeg gjort sådan, at jeg fylder en sæk spåner i og omkring der hvor han tisser, og så står ham ellers på halm. Jeg finder udelukkende klatter i hamlen, da pillerne suger alt tis! Jeg fjerner så klatter hver dag, og så skifter jeg alle træpiller hver 14 dag ca, så kan de ikke suge mere smiley

Det fungere utrolig godt!

De går ellers i løsdrift (han står inde i boksen om natten 4-5 dage om ugen), og lider af sur stråle. Efter jeg har brugt piller under halmen i boksen, er det næsten helt forsvundet på 3 uger. Så det har også været et stort plus!

For mig fungere det rigtig godt med piller i bunden, og halm oven på. Jeg laver heller aldrig "bund" af halm. Heller ikke da han kun stod på halm. Jeg har også kun oplevet, at det bliver for smattet og der kommer for meget ammoniak.
    Men du må jo bare prøve dig frem, hvad du synes fungere bedst for dig! smiley

• #15   17. dec 2013 Jeg ville beholde træpillerne - både for din og hestens skyld smiley
    - Men hvis du har besluttet dig for halm ville jeg bundmuge det hele og så smide halm på.:-)

• #17   18. dec 2013 Mine ponyer/heste kunne jeg ALDRIG drømme om, at smide på halm, men det er bare min personlige mening, de har selvfølgelig også altid været brugt til stævner.
    Jeg kan bedst lide træpiller og spåner sammen, det giver en fantastisk bund.

Jeg syntes ikke halm har samme effekt, altså det suger ikke ligesådan, men det er bare min erfaring.

Men, hvis du har bestemt dig for, at smide ham på halm ville jeg bare bundmuge, og smide et godt lag halm ind. (-;

• #18   20. dec 2013 cecilie nu spurgte jeg ikk hva du kunne finde på, men hva folks erfaring er med at skifte fra det ene til det andet, træpiller fungere bare ikk for min vallak lige meget hvordan jeg strikker det hele sammen, så det bliver halm her i vinter mdr......alle i andre tak for jeres svar smiley og god jul til alle

• #19   20. dec 2013 mine står på halm og det har de mere eller mindre altid gjort.
    har ingen problemer med at de spiser for meget halm. Ja de spiser lidt, men det er noget de styrer selv. Nu får de kun hø som foder, så derfor mangler de det aldrig.
    mange heste vil faktisk gerne have lidt halm at spise, og det sker der ikke noget ved. Det som bliver farligt, er hvis man slet ikke foder med noget andet end halm. Det kan give forstoppelse.

ja det er lidt hårdere at mugere ud end hvis de står på div andet men fordelen er at det er billigere at få fat i, man behøver ikke at være bange for at ens hest løber tør for noget at tygge på.

jeg forstår ikke hvorfor folk er så mange for halm.

• #20   20. dec 2013 anja: nu har jeg bare set en hest blev syg af halm fordi den forspiste sig i det, er ikk bange for at bruge halm, men en hest der kommer fra træpiller og over på halm så vil den automatisk spise noget mere halm og derfor nemt foræde sig, vil ikk ha mine heste på halm hele tiden da jeg ikk har mulighed for at komme af med det, og så meget billiger er det heller ikk og ha heste på halm fremfor træpiller, træpiller så har du ikk så meget mødring men pillerne koster noget mere, men halm er billig i indkøb men så skal du bare betale det mere for at komme af med det...

• #21   20. dec 2013 nu bruger jeg min mødning i haven, så det problem har jeg ikke.

der er jo flere forskellige typer halm, og noget af det gider hest faktisk ikke at spise.

• #22   20. dec 2013 nej så er det jo klart det nemmeste for dig med halm smiley

• #23   20. dec 2013 Mine heste har stort set altid stået på halm, og det er vi kun rigtig glade for. - Selvfølgelig giver det større mødding.
    Havde dog en stor ridehest engang som jeg havde på spåner en periode, som jeg senere hen skiftede over til halm - Ingen problemer i det - og det var en der virkelig spiste til, men det nu er det de færreste heste der vold æder sig i halm, hvis de bliver plejet nok med hø eller lign. smiley

Kommentér på:
Hest på halm

Annonce