{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
820 visninger | Oprettet:

Forslag til bid {{forumTopicSubject}}

Hvilke bid er gode at bruge til en hest, der tygger rigtig meget på biddet under træning?

Hesten fejler intet, den har altid gjort det..

Lige nu går den med et tre-delt bridon bid


Jeg tænker selv at et baucher bid måske kan være en ide, men er der andre muligheder også?


Kommentarer på:  Forslag til bid
  • #1   17. dec 2013
    1 - Mål hestens mund
    2 - Lade være med at bruge tre delt, men kig istedet på to delt eller udelt, eller tungefrihed - evt. med ophæng.

    Det er det der ofte er grunden til en hest der tygger på biddet. At det er for langt eller for uroligt som et tre delt er.

    Har dog også en der gør det, hvis hun syntes man et øjeblik tager for hårdt fat, hvis hun føler sig presset eller stresset.


  • #2   17. dec 2013 Altså jeg er allerede klar over at biddet er for langt, eller det er jeg ret sikker på og det er også en af grundende til at det skal skiftes ud. Jeg vil dog ikke bare købe i blinde, så det skal lige overvejes nøje hvad der vil være bedst, når nu hesten også er meget aktiv på biddet
    Hun gør det også på todelt bid.
    Hun gør lige meget om du har ved biddet eller ej og hun er ikke stresset.


  • #3   17. dec 2013
    Hvis du gerne vil have bogen " bag om biddet " så har jeg den på en PDF :o), kan være den kan hjælpe.

    Men ihvertfald, så er det to eller udelt du skal kigge på - evt. med tungefrihed. Men et to delt fungere ikke, hvis hesten ikke kan li' pres på tungen og et med tungefrihed fungere ikke hvis hesten ikke har plads til det.

    Så det kommer an på hestens anatomi i munden og derfor kan jeg ikke rigtigt rådgive andet end; to delt, udelt evt. med tungefrihed også vise nogle modeller der er billige i indkøb :o)


  • #4   17. dec 2013 Enig med krikken

  • #5   17. dec 2013 Jeg vil som Krikken siger, måske prøve et udelt. Jeg har tænkt lidt på at prøve det på min egen, som også tygger ret meget på biddet. Dog skal han også have ordnet tænder.

    Jeg har selv fået fat i et 2-delt baucher til min, men det er bare stadig ikke roligt nok.. Jeg har tænkt på et udelt muffebid til min, da han også har ret sarte mundviger, og hurtigt kommer til at få en lille rift i højre mundvige, hvis biddet ikke er ½ cm. for langt.. smiley

    Krikken: Altså, hvis det er, så vil jeg meget gerne have bogen på PDF, hvis du vil sende den til mig? smiley


  • #6   17. dec 2013 Jeg vil da gerne have bogen på PDF, det kan være at det kan hjælpe smiley

  • #8   17. dec 2013 det kan også være at biddet sidder for højt i munden.. for så tygger de også på det.

    men du skal alligevel ha et nyt når det er for langt, og er et 3-delt for langt kommer det til at ligge meget uroligt i munden (mere end normalt).,

    enig med de andre tag et kig i "bag om biddet" der kan du få rigtig meget hjælp og finde det helt rigtige bid til din hest.


  • #9   18. dec 2013 Haha, nu når vi er i gang, kunne jeg da også godt tænke mig et eksemplar af den bog .. smiley

    - Derudover vil jeg ikke sige så meget til selve emnet. Krikken har vist fået sagt det jeg har tænkt. smiley


  • #10   18. dec 2013 Bare det at biddet er for langt har nok det meste at sige. det er biddet er for langt bevirker at det vil hænge og slaske inde i hestens mund og skabe meget uro.

    Du kan evt prøve et bid som passer i længden..

    et baucher bid ligger meget stille i munden, og flytter en del af presset op i nakkestykket..

    Du kan også prøve et udelt bid, det ligger også roligt, men her skal du være opmærksom på om din hest har brug for tungefrihed.

    Vil så lige nævne at jeg rider en hest pt som tygger meget på sit bid, hun er tjekket af tandlæge og kiropraktor og fejler ikke noget. jeg har prøvet forskellige bid og bidløs, og hun tygger og smasker med alle bid og også når vi rider bidløs..
    sidst har jeg prøvet at få lavet en telepatisession med hende, og hende som "talte" med hende, berettede at hesten er tilfreds med det første bid og at hun ingen smerte føler i forbindelse med sit bid..
    så måske skal nogen af os bare acceptere at hestene tygger..


  • #11   21. dec 2013
    Har sendt den til jer begge :o)


  • #12   22. dec 2013 Min tygger også meget på biddet, hun går med 3-delt springer bid, med rul i midten. Dette bid er anbefalet af anerkendt hestetanlæge, ligeledes har hun hjulpet mht str. Som er meget langt i forhold til min hest str, nemlig 14,5 cm. Placeringen af biddet er også sat af hestetandlægen, men min hest tygger stadig, så jeg har lært at leve med det. Skal lige tilføje, hesten er passet med KS, massage og lign.

Kommentér på:
Forslag til bid

Annonce