{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Foder - mere energi under ridning. {{forumTopicSubject}}

Hej HG! :o)
Jeg postede i går dette emne i foderdebatten, uden dog rigtigt at få svar på mit spørgsmål - fik dog et brugbart svar med en b-vitamin/jern-kur som han skal på til januar.

Jeg har en 4 års vallak, Hodson, som mangler energi under ridning.
Nogle dage har han meget energi i starten af ridningen, andre dage ingen.

Jeg har tænkt over om jeg skal revurderer hele hans foderplan, eller blot supplere den med sort havre eller Speedibeet.

Hans foderplan (han er 147 i stg og vejer 380):
500 gr Horselux Easy
500 gr Horseluc fiberpiller
1-2 dl olie
Et mål magnesium

Dette er fordelt over 2 måltider dagligt + en håndfuld gulerødder.
& 6-8 kg wrap.

Hans magnesium kan ikke pilles fra, da han uden dette ser spøgelser og er til fare for sig selv og mig (eller andre der håndterer ham).

Derudover får han Horselux mash ca. 3 gange ugentligt efter træning.

Så; Ville det være bedst at supplere hans nuværende foder med sorthavre eller speedibeet,
eller skifte easy'en ud med enten Horselux sport (+vitaminer) eller Horselux plus?

På forhånd tak :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder - mere energi under ridning.
  • #1   19. dec 2013 Havre evt. Eller Equsana power flakes. Sidst nævnte får min stille, rolige og lidt dovne hest, i hans aftens foder dagen før og i morgen foderet på dage hvor vi skal have undervisning eller til stævne. Det går ikke i hovedet på ham og det giver ham lige det ekstra gear.

  • #2   19. dec 2013 Ingen hvid havre :o) Og vil ikke bruge Equsana. Det bedste ville være en af de to muligheder som der står i emnet, men hvilken ved jeg ikke smiley

  • #3   19. dec 2013 Prøv at få dyrelægen til at tjekke? Find ud af om han mangler noget måske. smiley Men i hvert fald så fik min betydeligt mere energi efter han fik vitaminer og mineraler.. Håber du finder ud af noget smiley

  • #5   19. dec 2013 altså hvis du har fået tjekket ham igennem af dyrlæge, og der ikke sidder noget i klemme nogen steder og din foderplan er "godkendt".. Så ville jeg nok "bare" finde et godt energi produkt.. kender ikke rigtig nogen selv.. da jeg ikke har behovet for det..
    men får tjekket ham i ryggen.. det kan godt dræne en hest, hvis den har ondt..


  • #6   19. dec 2013 Han er tjekket af dyrlæge/kiropraktor, og der burde ikke være noget i vejen der. Er der nogle der har erfaringer med de produkter & muligheder jeg efterspørger? smiley

  • #7   19. dec 2013 Det går an på hvordan din hest reagere på havre.
    Nogle bliver jo ALT for vilde, og andre fungere godt på det
    Men jeg bruger selv havre smiley

    Hvis du vil have et andet forslag så er Struktur-E fra st. hippolyt fantastisk!
    Og den har samtidig mange gode urter til hestens helbred.


  • #8   19. dec 2013 Giv 100 gram mere Easy, ingen effekt, så 200 gram.....

  • #10   19. dec 2013 CM: Jeg er heller ikke fan, men ud fra hvad jeg ved er det en af de eneste muligheder for mest mulig energi med så lidt mængde smiley

    Jeanette: Han får jo i forvejen mere easy end han behøver (rent vitamin mæssigt), tror du at det vil gøre den store forskel? Tænker især i forhold til evt at fodre med plus'en?? smiley


  • #11   19. dec 2013 Syntes du skal finde noget foder som udløser energien langsomt så han holder længer, og så give ham en energi kilde. Hvis han kun får energi så ville den dø hurtigt hvis den ikke får noget til at udløse energien langsomt..

    Jeg havde en meget doven hest der bruget jeg Pavo Energy-Control (til frigivelse af energien langsomt) & Pavo Triple P (Ren energi) og havde en helt fantaktisk hest som var arbejdes villig og havde en super energi og vågen på den gode måde og så så hun super lækker ud.

    Men hvis du ikke ville skifte så har Hors foder måske noget i samme stil ?


  • #12   19. dec 2013 Lullermus: har du nogle link til indholdet i foderet? smiley
    Jeg vil helst ikke skifte fodermærke, med mindre at der er gode alternativer smiley


  • #13   19. dec 2013 hej smiley

    1. vi havde en 5 års som manglede energi, det sker ofte at de bliver lidt flade efter tilridning eller påbegyndt træning, så det er nok ganske normalt, men vi hjalp vores hest igang igen med e-vitamin og det hjalp smiley

    lige en kommentar. får din hest 1-2 dl olie to gange dagligt? husk at for meget olie kan ligge sig som en hinde i maven og gøre at hesten ikke optager alt hvad den kan fra det lækre foder, hvilket er træls når man nu køber så meget super dyrt lækkert foder til dem. så måske overvej mængden af olie. min hest er 162 høj og han får en 1 dl raps olie om dagen og det er ganske fint for ham smiley

    håber det kunne hjælpe.


  • #14   19. dec 2013 sort havre.



  • #15   19. dec 2013 http://www.pavo-hestefoder.dk/produkter/pavo+energy-control

    http://www.pavo-hestefoder.dk/produkter/pavo+triple+p

    De er de to jeg skrev om og ned i venstre hjørne kan du se hvad der er i ved at trykke på Produkt Specifikationer smiley


  • #16   19. dec 2013 Maria; Han får mellem 1-2 dl olie dagligt, for at det forhåbenlig kunne give ham mere energi. Har i mange år fodret mine heste med olie, uden problemer.

    Sheida: Hvad mener du? Anbefaler du at jeg bruger sort havre som tilskud (som jeg også har efterspurgt), eller??


  • #17   19. dec 2013 speedybeet er jo roepille halløj?? Det giver ikke energi?`

    Som jeg skrev igår, så den jern/b vitamin kur - kan være gavnligt og MANGE ungheste har behov for det...

    Hvis du er ligeglad med sukker/stivelse så kan horsespeed fra dangro også være en ide (majs/melasse produkt)


  • #18   19. dec 2013 Tak Lullermus :o) Der er dog meget stivelse i kan jeg se, desværre.
    Tror mest at jeg hælder til at skifte min easy om med plus'en.
    http://www.vja.dk/multimedia/HorseLux_Plus.pdf


  • #19   19. dec 2013 Hej igen Sandie smiley Jeps, som skrevet begynder han også på den kur du foreslog her til Januar :o)
    Så vidt jeg kunne læse mig til ville Speedibeet nemlig give energi - helt hvordan kan jeg heller ikke huske.
    Og nej, jeg er ikke ligeglad med stivelse smiley


  • #20   19. dec 2013 Hah, det var da også Horsespeed jeg mente! smiley

  • #23   19. dec 2013 Hoppedullen - det var jo lige dig jeg har ventet på! Nu har jeg jo i andre indlæg set at du er rimelig godt inde i horselux, hvis jeg ikke husker helt forkert smiley
    Hvor meget vil du foreslå at fjerne af fiberpillerne, og hvor meget op i stråfoder?


  • #24   19. dec 2013 Max-Kira: Mellem 3-5 gange om ugen :o) Hvis det er 5 gange, er det mest bare skridtture :o)
    Det er jo egentlig ikke en periode, men generelt sådan hans energi er, ihvertfald den tid jeg har haft ham (siden maj) smiley


  • #26   19. dec 2013 Du må give op til 300 gram oveni de 100 gram pr 100 kg hest af Easy, men hvis du hellere vil skifte til Plus, kan du sagtens det... Du kan næsten ikke fodre med mere langsomt energi frigivende foder end du gør nu, og hvis hans huld kan tåle det, så sæt ham op i fiberpillerne også, der hentes også den sunde energi....

    Men selvfølgelig skal du starte med at skrue op for hans wrap, havde ikke set han fik så lidt... Uden analyse er det svært at vide om det indeholder ret meget "spark", men det er klart et forsøg værd...


  • #27   19. dec 2013 Hoppedullen: Mange tak for de gode råd smiley Jeg regner med at give ham voksepause her til Januar samtidig med kuren, og så fortsat bruge easy'en i den periode (Kun 400 gr dog) og måske en lille smule fiberpiller. Og mere wrap, efter hans huld smiley
    Han er en lidt kraftig pony, som hurtigt tager på.

    Jeanette: Jeg mente nemlig også at dette foder (og vidst også horselux generelt) er langsomt frigivende energi :o)
    Jeg ville jo ikke mene at han fik for lidt wrap, når han nu vejer knap 400. Hvor meget wrap ville du mene at han skulle have? smiley


  • #29   19. dec 2013 Han havde voksepause i hele september + starten af oktober efter kiropraktisk behandling, og får også pause i Januar smiley
    Han virker ikke som sådan drænet for energi, han er aldrig træt i hovedet efter træning, og heller ikke fysisk træt smiley


  • #30   19. dec 2013 Mia: Jep, nu har jeg brugt Horselux i et godt stykke tid sammenlagt og begge mine er nu på Easy... Kender deres produkter særdeles godt smiley
    Hvis du er bekymret for huld, men gerne vil hente mere sund energi, ville jeg faktisk skifte til MultiVit, skrue op for fiberpillerne og wrap... Nu kender jeg ikke hesten, men ved at fjerne noget af krybbefoderet, burde han snildt kunne klare en 2-4 kg mere wrap, igen, uden at kende dit wraps indhold... smiley


  • #31   19. dec 2013 Jeanette: Nu gav du mig jo lige en ny idé! Eller, måske en gammel, for jeg har fodret med dette i sommers smiley Men jeg tænker: Multivit(skal jeg alligevel have til min føllemand), fiberpiller, en håndfuld lucerne (også fra horselux) og så horselux' Epona olie.
    Jeg er lige i dag blevet anbefalet Epona Olien af en forhandler, for at få mere energi.
    Har du erfaring med denne?


  • #32   19. dec 2013 Lyder som en super sammensætning!
    Epona olien er super, og skulle jeg selv bruge olie, var det denne jeg købte, den virker, men pas på, for den feder også gevaldigt smiley
    Så start stille ud med ½ dl dagligt med det andet og se tiden an smiley


  • #34   19. dec 2013 Skide godt piger, så var der hjælp at hente her! Tusind tak for at i meldte jer på banen! smiley

  • #35   19. dec 2013 Anytime smiley

  • #36   9. mar 2014 Låner lige denne tråd.. Kan se der står noget med en jern kur? Hvordan foregår den? Min unghest mangler nemlig også noget energi under ridningen & hun får
    500 g easy
    200 g fiber piller
    Lucerne


  • #38   9. mar 2014 Vil tro hun vejer ca 500 kg hun er en frieser blanding på 160

  • #40   9. mar 2014 Giv hende 700 gram Easy og 400 gram fiberpiller smiley

Kommentér på:
Foder - mere energi under ridning.

Annonce