{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.505 visninger | Oprettet:

Dosering af roepiller {{forumTopicSubject}}

hej hg smiley

Vi er ved at kigge på at ligge foderet om omkring hestene har vores en fjordhest er meget tyk. Han laver ingenting og bliver fed af ingen mad.
Vi har derfor tænkt at give roepiller.
Vil lige høre hvordan gør i omkring roepiller:
Hvor mange kg skal den have daglig?
SKal den have andet oven i?
evt. mere hvis i har noget at tilføje smiley

På forhånd tak for hjælpen! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dosering af roepiller
  • #1   5. jan 2014 Ja den SKAL have sine vitaminer smiley

• #2   5. jan 2014 men hvad med slowfeeder til høet?

• #3   5. jan 2014 det er ikke sikkert den vil spise det... Nogle heste kan ikke lide det!
    Men eller 100 gram i tørvægt pr. måltid

HUSK AT DER SKAL MEGET KOGENDE VAND PÅ OG DET SKAL STÅ I 30 MIN... smiley smiley

• #5   5. jan 2014 Team Pnydrengene: Roepiller ka sagtens bruges i kold vand smiley og nogle mærker kan være opløst efter 15 minutter smiley

Det nemmeste ifølge mig er

fodre om morgennen, plande roepiller, fodre om aftenen, blande roepiller

så de har et par timer at stå i

Hoppedullen: Er det ikke i tørvægt der er meget?

• #7   5. jan 2014 Ja de kan i koldt vand men det tager mere tid end kogende

• #8   5. jan 2014 De fleste roepiller skal stå mange timer før det helt opløst gerne omkring 12 timer..

• #9   5. jan 2014 Vores roepiller står et døgn før de er klar.

• #10   5. jan 2014 Mine tager 30 min i kogende vand og et døgn i koldt

• #11   5. jan 2014 den får wrap og halm/græs (Det en god blanding) så der er den dækket ind smiley
    ja klart med vitaminer - vidste bare ikke lige om man kunne få roepiller med vitaminer? smiley

Altså hvis man har en hest der virkelig bliver fed er lucerne + vitaminer så bedre end roepiller + vitaminer?

Vi bruger equsana - og køber den der hedder pony til den anden fjordhest. Spørgsmålet er bare hvad der er bedst for ham her som er meget tyk
    1) Lucerne + vitaminer
    2) Roepiller + vitaminer
    3) ''pony''
    Link: http://equsana.dk/produkter/pony

• #12   5. jan 2014
    Hvis hesten virkelig er fed, ville jeg slet ikke give noget andet end vitaminer og grovfoder. Også motion.

• #13   5. jan 2014 Roepiller skal altså stå i 8 timer min og blandes 3 til 1

1 L tøre roepiller til 3 L vand hvis du vil undgå forstoppelse og kolik

• #14   5. jan 2014 Vores står et døgn inden brug. Vil hellere at det står lidt for længe end lidt for kort tid. Vi blander 1,5kg i tør vægt pr gang, så der er til et par dage. Vi blander 50/50kogende vand/koldt vand

• #15   5. jan 2014 Den er på fold 8-10 timer dagligt og er pensioneret - deraf han bliver så fed. Han lever stort set kun på halm/hø (blanding) og wrap men han får ikke ret meget fordi han er så fed - dyrlægen kommentere det hver gang smiley han kan bare ikke rides, ikke gåes med og ikke longeres så mere motion er udelukket smiley :-(

• #16   5. jan 2014 hvis det var mig der gav roepiller, ville jeg bare give dem efter en lille time smiley :D smiley
    og så bare en masser, så den bliver godt mæt smiley :) smiley :)
    husk - heller rund og glad, end ingen aftensmad :i

• #17   5. jan 2014 hahahahahaha! josephine for pokker smiley <3 smiley
    Men det også rigtigt! måske han bare skal have den pony der smiley

• #18   5. jan 2014
    Hvorfor den har en skade eller fordi den ikke er trænet til det?

• #19   5. jan 2014 Den har ikke været redet i 3 år mener jeg fordi han simpelthen ikke gider. uanset om det er med sadel uden sadel eller i grime så bukker den og stejler og springer rundt (så godt som en fed uelegant basse nu kan smiley ) og går man med ham stikker han af hjem - han kan godt gåes med hvis andre er med men vil han hjem så går han altså bare hjem :s og longe har han aldrig kunne så stikker han af. Han var min 1. pony så har haft ham i 10 år nu og da jeg fik sportspony og skulle til at ride stævner og han begyndte at drille blev han faktisk pensioneret fordi han ikke gider - han trives bedst ved bare at gå. En skridttur engang i mellem vil han gerne, men igen ofte bukker han bare til man falder af smiley

• #20   5. jan 2014
    Er meget hadet kort og trække; men enten er det en ret voldsom adfærd han har fået lært sig som slet ikke er blevet stoppet i tide ellers har han møg ondt. Især når det HAR gået fint.

At hesten smutter hjem lyder mest som seperationsangst - det kan trænes men tager selvfølgelig tid ;o).

• #21   5. jan 2014 Den har altid været en bølle smiley der har aldrig været nogen der har ''sat den på plads'' så d¨så snart man forlangte noget af den blev den en bøf. da jeg skulle lærer at springe hoppede den mega sejt og efter springet stoppede den brat op og bang så lå man på jorden -.-'
    den er tjekket igennem inden jeg fik ny pony fordi han faktisk er rigtig dygtig. Konklussion blev at han ikke gad og bare skulle være hygge pony. vi kørte den til og købt vogn mv. bøffen stak af med vognen ud over en mark = vi droppede den ide igen smiley

Den har også gået tur selv førhen det er bare længe siden så kan helt sikkert trænes igen - men ingen har tid eller ''behovet'' til at træne og ride den op igen - jeg har fået stor hest og går på gym og mor har en anden fjordhest - vi vil bare ikke sælge ham da han trives godt her smiley jeg strigler og hygger med ham flere gange om ugen og om sommeren går vi tit ture og sådan. smiley - men motion som sådan får han ikke ud over folden - så klart også en grund til den er fed. men den er født fed! smiley

• #22   5. jan 2014 men ingen der har erfarringer med at foder tykke heste som tager på af alt og gerne må tabe sig lidt med roepiller? eller lucerne? eller skal den blot have alm. musli som den anden fjordhest får? smiley

• #23   5. jan 2014 du kan da longere den uden longe smiley en gammel hest skal også holdes igang

den taber sig ikke af at få mere foder, så nøjes med hø og vitaminer

• #25   5. jan 2014 Måske hvis den kan og gider du kan ride nogle turer med den sin hånd hest.

Men ellers ville jeg bare nøjes med og give den vitaminer kun og intet andet. Også ellers hø(ikke Wrap ) også ellers frøgræs og halm for resten. Det er bare svært og holde en hest som kan leve på en sten nede i vægt.

• #26   5. jan 2014 Jeg synes det lyder som en rigtig god ide med vitaminer og roepiller smiley
    Mine 2 små ponser får godtnok hver 200 g müsli pr dag,da det er nemmest fordi min hest får det müsli og min foderkonsulent foreslog det derfor.. De er så dækket ind med vitaminer via müslien og får det blandet med roepiller. Havde min hest ik fået müsli havde ponserne bare fået grøn salvimin og roepiller smiley
    Jeg sætter 100 g roepiller i koldt vand når jeg har blandet foder og næste dag skyller og dræner jeg dem og fordeler i morgen og aften bøtterne.. Du kan jo prøve at starte ham på 100 g tør vægt og fordele det på 2 måltider og så salvimin elr andet vitamin smiley og hvis han fx kan li hvidløg er det super godt at gi dem, min hest eeeelsker sit hvidløg! smiley

• #27   5. jan 2014 De får hvidløg alle sammen smiley
    Okay tak for svar smiley finder en løsning der fungere for alle. Muslien står at det er lavet til nøjsomme heste og tænker at give ham 1/2 dosis og vitaminer i. Fungere det ikke kan vi altid købe andet mad til ham. Lucerne får de og de får mash når de kommer ind fra fold hver dag for lige at få noget lunt i halsen smiley

• #28   5. jan 2014
    Ville slet ikke stoppe alt det unødvendige i ham, bare give en slat vitaminer smiley
    Mashen og müslien er der højest sandsynligt også unødvendigt stivelse og derfor unødvendigt energi i til en hest der ikke laver noget.

• #30   5. jan 2014 Min isbasse blev lidt for fed sidste vinter, der fil ham wrap, roepiller, lucerne og vitaminer. Jeg droppede roepillerne og wrappen, pg så fik han kun lucerne og vitaminer og hø. Det fungerede fint, det får han os nu hvor han er skadet og kun må gå på fold og holder fint vægten smiley så jeg ville droppe ideen om roepiller og kun give ham lidt lucerne, vitaminer og hø smiley

• #31   8. feb 2014 Giv ham lidt lucerne og vitaminer og så skær kraftigt ned på wrap. Giv ham 2 slet hø og frøgræs istedetfor da han jo skal have grovfoder. Pas meget på med græs og husk at en fed hest lever kortere tid og med meget overvægt så holder benene ikke. Ved godt det er svært men nogle heste skal kun kigge på wrap græs og hø for at blive fede.

Kommentér på:
Dosering af roepiller

Annonce