{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.644 visninger | Oprettet:

Erfaringer med hævelse efter kastration {{forumTopicSubject}}

Jeg fik kastreret min dejlige hingst i torsdags, han er inden længe 5 år, så han er altså kastreret sent. Alt er gået som det skal, men i dag her til morgen var han hævet godt op, dyrlægen sagde jeg skulle gå med ham for at få ham til at bruge bagparten og få flyttet lidt på det 'dernede'. Så ringede jeg til en anden dyrlæge og hørte ham hvad jeg skulle gøre ved hævelsen. Han synes jeg skulle vaske det i lunkent vand med lidt sæbe i og så stadig gå med ham. Jeg har nu lige haft ham ude og gå i et kvarters tid, og lukket ham ud igen.
Jeg har tænkt mig at tage ham ind i eftermiddag når han skal have smertestillende og vaske det som sidste dyrlæge sagde, også gå med ham igen.

Er der nogen af jer andre der har erfaringer med at få hævelsen til at gå væk med andre smarte tricks, eller vil i også sige at jeg bare skal blive ved at vaske og gå?

Hævelsen er først lige kommet, og har som sagt først lige gået med ham, han bliver vasket om et par timer... Er bare så bange for der går noget i det, og at han så bliver syg og dårlig af det. Det ville være det værste nogensinde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med hævelse efter kastration
  • #1   11. jan 2014 Du gør det helt rigtige smiley vask ham med sæbe, og gå ture med ham i løbet af dagen. Lukker du ham ud, må han ikke rulle sig, da der kommer skidt i såret.

    Hjælper det ikke, kan du få noget mere penicillin hos dyrlægen.
    Har selv lige været igennem nøjagtig samme situation som dig med en stor islandsk hingst på 5. smiley


  • #2   11. jan 2014 Dejligt jeg ikke er den eneste i verden smiley

    Han går ude på døgnfold med læskur, så kan ikke forhindre ham i at ligge ned, men de gange jeg tjekker ham om der er kommet skidt mellem benene på ham er der intet smiley

    Hvor mange dage gik du ture, altså før din hingst var helet?


  • #4   11. jan 2014 Det var godt smiley bare du tjekker ham. Kommer der snavs, lukkes såret til, og så hæver det meget da det ikke får luft. - min lod vi stå inde den første dag, og så gik jeg ture med ham nogle gange i løbet af dagen. Så begyndte han at komme ud, men gik stadig ture, da det jo er begrænset hvor meget de selv går rundt på folden.

    Jeg gik med ham ca 3 gange om dagen og vaskede ham om morgenen og efter behov. Alt efter hvordan det ser ud, kan man vurdere hvor meget de skal gåes med. Er det lidt hævet, er det bare ca 2 gode ture om dagen, - er det meget hævet, så er det mindst en 3-4 gange +\- og så burde man måske få fat i noget mere penicillin hvis man ikke har mere. men det med gåture kan man bedst selv vurdere. smiley


  • #5   11. jan 2014 Det er som sagt kun i torsdags han er kastreret, så han har pencillin nogle dage endnu. Dyrlægen mente han skulle have i fem dage, og det ville være fint smiley

  • #6   11. jan 2014 Jeg har også lige fået 1 kastreret (7-12-13) det hævede også lidt men det gik over efter nogle dage . Jeg gjorde ikke andet end at gå ture med ham.

  • #8   11. jan 2014 Jeg ville ikke begynde at vaske i det ! Hævelsen skyldes sikkert primær væske .. Det er derfor vigtigt med motion .. Så længe du stadig har penicilin skal du ikke være nervøs . Hold øje med feber og at han ikke virker sløj .. Ellers lad det være og gå , gå og gå smiley

  • #9   11. jan 2014 Det er dyrlægens ord der siger det skal vaskes når det er hævet. Det var noget andet hvis det var et føl der skulle kastreres, så er det ikke så slemt, men når hesten er så gammel, skal det vaskes for at undgå hævelse da det er mere kompliceret at kastrere end ældre hest, og det bløder en hel del mere end hvis det var et føl. Det er vigtigt det bliver holdt rent, og hesten bliver holdt igang.

  • #10   11. jan 2014 Hæver det, er det oftes også fordi der sidder noget og lukker såret der er bakterier i - det skal vaskes væk. Jeg husker tydeligt hvad dyrlægen fortalte mig, da jeg ikke før Har stået med en hest der skulle kastreres, og skulle være 200% sikker på, at jeg gjorde det rigtigt smiley

  • #11   11. jan 2014 vi har fået kastereret flere hingste, og der fik vi af vide af dyrlægen at den gerne måtte komme på fold så meget så muligt (selvfølgelig helst en "ren" fold uden mudder osv der kan sprøjte op i det) også måtte vi gerne vaske ligeså stille (hvis vi måtte for hesten) også gå nogle ture så vi var sikre på hanfik bevægelse i det smiley det var meget normalt at omkring 3-5 dagen, at der var hævelsen værst, og der kunne også godt komme lidt væske. (man skulle selvfølgelig være obs på at det ikke blev ALT for hævet) omkring 10ende dagen skulle hævelsen gerne være faldet meget, og næsten være væk smiley

    jo ældre hingsten er,jo mere risikofyldt er det også at kasterere, da sædstrengen og blodårerne er noget større. og når man kasterere er der direkte hul ind i hesten, så hvis det ikke lukker ordenlig kan man faktisk risikere at tarmene kommer ud (dog er dyrlægerne så dygtige nu om dage at det ikke er så tit)


  • #12   11. jan 2014 Da vi fik vores kastreret, fik vi besked på at han skulle på fold og i longse 2 gange om dagen 20 min pr. Gang trav. smiley

  • #13   11. jan 2014 Vi fik en klippet med 2 år og 8 mdr. Han hævede også. Jeg gik ture med ham og så må jeg indrømme at jeg snød ham lidt... Han ville li' som ikke tisse, tissetrolden kom aldrig ud, så jeg træk ham lige forbi damerne da vi gik tur og så kom den lille mand frem og så tissede han i "100 år"... Efter den ene gang kvindelist var der ingen problemer, det var som om han holdt sig fordi han var bange for at det gjorde ondt....

    Uhmmm hvad betyder (7-12-13).....


  • #14   11. jan 2014 Lene, det er en dato smiley .

  • #15   11. jan 2014 Vores dyrlæge fraråder at pille for meget i det - og dermed også vaske det for meget. Kun hvis vi virkelig kunne se, at der var noget - og ellers skal man virkelig sørge for at være steril.
    Vi har for mindre end måned siden fået kasteret vores ene travhingst på 10 år - de første 2 dage var han kun ude på gå tur i 15 min 2 gange dagligt, og derefter har han været på fold.- og vi har genoptaget træningen.
    Selvfølgelig skal de blive lidt hævet efter sådan et indgreb - og det falder jo heldigvis med tiden smiley


  • #16   12. jan 2014 Ha ha Hyggerytteren, sådan læste jeg det slet ikke....;oD For at være ærlig, troede jeg ikke lige du havde fanget det hed 7-9-13.... hi hi

    PS jeg ville også ha skrevet datoen 7/12-13.... smiley


  • #17   12. jan 2014 Griin, ja, kunne jeg da godt se bagefter smiley . Så fremover bliver det med skråstreg .

Kommentér på:
Erfaringer med hævelse efter kastration

Annonce