{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

Sikkerheds karabin, ikke så sikker alligevel -_- {{forumTopicSubject}}

godmorgen folks! smiley

Nu tror jeg så at jeg vil skifte alle mine sikkerheds karabiner ud med nogle billige pistolhager i stedet, som bare sprænger hvis der sker noget.

I går aftes/eftermiddags var jeg ved at læsse min ene hest i traileren. Vi skulle ingen steder, men bare træne det.
Da hun kom op, og stod pænt og roligt og spiste af spanden med havre satte jeg et træktov i hendes grime. Tovet var bundet fast inde i traileren, med et sikkerheds knob (du trækker i snoren og knuden går op) og sad i grimen med en sikkerheds karabin.
Hun gik så baglæns da hun fattede at hun var bundet (flabet smiley )
Og jeg prøvede at lokke hende frem igen.
Men hun gik stadig baglæns, og før jeg nåede at udløse knuden, sprang karabin hagen op, og fløj tilbage og ramte min hånd smiley AV!!! kan jeg godt sige jer

Jeg var så ude og kigge her til morgen, karabin hagen åbnede ikke, som jeg egentlig forventede at den ville, nej det var simpelthen knækket smiley

Nå, men så sidder jeg her. Fik sat hesten ind i boksen bagefter, sneget min handske af for at de hvad der var sket med min finger, og hvor slemt det blødte (blod var sivet igennem handsken). Det så sgu ikke kønt ud.
Ved ikke om i vil vide hvad der var sket? hvis ikke så læs ikke det her:
Ca. halveden af neglen var hevet af og bukket bagover og taget noget hud med tror jeg. det blødte i hvert fald og gjorde ret ondt.
Så afsted til skadestuen smiley

Så nu må jeg ikke komme på arbejde, for må ikke komme i stalden med den, og efter som jeg arbejder i en ko stald sååå...
Må komme i hestestalden med en gummihandske ud over forbindingen smiley

Og på mandag starter jeg i skole igen, så det er lige de sidste 3 dage af min praktik der blev ødelagt smiley nedern!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sikkerheds karabin, ikke så sikker alligevel -_-
  • #1   15. jan 2014 En sikkerheds karabin er ikke tiltænkt at springe ved et hvis tryk, men at man med et hurtigt ryk kan udløse den.

• #2   15. jan 2014 nå, jeg her ellers oplevet at den har åbnet sig smiley der kan man bare se smiley

Men har prøvet at udløse en når der er en hest der trækker i den, så springer den er lille ting ned og hamrer en over fingrene smiley

• #3   15. jan 2014 Det lyder ikke så rart med din finger smiley og god bedring med den.

Jeg oplever også tit at min går op, når min hest laver samme nummer som din. Når man er bundet, trækker man lige så stille bagud smiley hehe.

• #4   15. jan 2014 takker smiley

hehe de er så flabede smiley Nu er hun ikke længere bange for at gå op i traileren, nu prøver hun vist bare at snøre mig for at få så meget mad som muligt smiley hehe ej det ved jeg godt hun ikke gør, hun er ikke 100 % tryg ved den endnu, måske 90 % smiley

• #5   15. jan 2014 Jeg binder aldrig længere min hest. Han har flere gange gået i panik og bare rykket til. Vi har sikkerheds spænder (dem man hiver i også hopper spændet op) og sikkerheds knuden som du siger. Spænden kan jeg ALDRIG få op når den hænger sig og knuden strammer han så hårdt når han rykker så vi heller ikke kan rykke den af. SÅ det er først når grimen springer eller karbinhagen på tovet springer han kan komme fri.
    Synes virkelig det ring når man køber tove der bare lge er til at spring op og den så er umulig at hive op når der hænger 600 kg i den..... smiley

• #7   15. jan 2014 Stine: nej jeg kan heller ikke få hagerne op der smiley men hvis man køber virkelig billige træktove, sådan nogle 3 stk 50 kr. så springer pistol hagerne når hesten trækker for hårdt smiley ved ikke hvad brudstyrken er, men man kan godt trække/rykke i dem uden at de knækker, men hvis det bliver for hård springer de. Tror jeg køber et par nye af dem kun til at have i traileren smiley for har skiftet alle de knækkede pistol hager ud med panik/sikkerheds hager

Team: nej det gør man ikke smiley tror jeg skal have min far til at hjælpe mig med at lukke den smiley
    Har godt nok ikke oplevet at de åbner sig når man rykker i tovet, træls smiley
    Takker smiley

• #9   15. jan 2014 ja det kan jeg altså godt forstå du ikke gør, det kan da også være farligt, lige pludselig løber der en løs hest rundt fordi træktovet ikke virker smiley

• #10   15. jan 2014 Jeg brækkede den ene hånd og slog den anden meget (stadig et stort ar) på det stunt der i september måned. Av!

• #11   15. jan 2014 wow Sanne smiley okay, nu syntes jeg lige pludselig jeg er sluppet billigt ved kun at miste en negl
    Hold da op smiley

Fik også taget røntgen foto af hånden, fordi den gjorde ondt helt der nede hvor fingeren sidder fast på hånden, men der var heldigvis ikke noget.

• #12   15. jan 2014 Jeg har også oplevet flere gange og lærte i sin tid (og troede derfor de hed sikkerhedskarabiner) at man havde de karabiner på steder hvor hesten kunne gå i panik og så at den fik lov at komme fri selv så den ikke skadet nakken...(Lærte at disse blev lavet så mennesker og heste ikke behøvet at komme til skade for at nærme sig hesten for at åbne en almindelig..) Men har hørt og oplevet i nyere tid at mange ikke åbner sig ved et hvis pres... Men har set at nogle også har..(For nogle uger siden) Så jeg kan nu (hvis de ikke åbner sig ved et vis pres) næsten ikke se meningen med de længere da de sprætter op(som beskrevet ovenfor) og slår fingrene hvis man må udløse de.... smiley

• #13   15. jan 2014 Tindur: ja lige præcis! smiley så du mener også at de skal åbne sig når hesten trækker hårdt i dem?
    I stedet for at både hesten og den som håndterer den risikerer at komme at komme til skade fordi karabinen ikke virker som den skal/bør,
    så vil jeg hellere købe 3 billige træktove, hvor karabin hanen knækker ved en vis belastning smiley
    har i hvert fald ingen intentioner om at miste flere negle smiley

• #14   15. jan 2014 Netop derfor, binder jeg ikke mine heste i traileren smiley

• #15   15. jan 2014 jeg har en veninde som prøvede det... tror også det var en sikkerhedshage...

den ramte hende på underkæben og smadrede den fuldstændigt... så hun var igennem kæmpe operation og havde munden surret sammen i flere måneder....

• #16   15. jan 2014 Du kan også træne at sende hesten op, og så selv lukke bagbommen smiley Men pas nu på! Det er heller ikke en god ide at træne uden at traileren er hægtet fast på bilen, medmindre man synes, at det er sjovt at stå i en trailer, der stejler med en hest, der stejler. Jeg tager helst også afstand fra at binde hesten i traileren.

• #17   15. jan 2014 jeg vil nu ikke have min hest til at stå "løst" inde i traileren smiley har det bedst med at den er bundet.
    Jeg kan godt se ulemperne i det den er bundet, men hvis den en dag beslutter sig for f.eks. at hoppe over forbommen, begrænser det den lidt at den er bundet med et træktov i hver side smiley men den skal heller ikke være bundet for stramt, den skal jo havde en chance for at stå selv og holde balancen.

Cotton eye: fuck smiley smiley det lyder bare ikke sjovt, holy shit! (sorry!) smiley

Katrine: Ja det kunne jeg også godt tænke mig smiley det ville være fedt hvis den kunne det, og meget nemmere! smiley
    Nej nej for guds skyld aldrig lad en hest gå op i en trailer der ikke er spændt fast til en bil eller noget.

Det gik faktisk rigtig godt (læs: af lort til!) i går med at bakke til og spænde på smiley

Det var seriøst mega tåget, min bil var mega dugget. (skal kun lige køre den ud af indkørslen og 20 meter hen af vejen og ind af den anden indkørslen hvor jeg har traileren holdende uden for stalden, så den var ikke nået at blive varm)
    Ved siden af indkørslen har vi en stor sten stående, og jeg bakker og kan ikke se en skid, men har jo gjort det mange gange før, så det går jo nok.
    Krash! (et eller andet) *shit! hvad har jeg ramt? åh åh, der plejer vist at være en stor sten her et sted*
    Kører frem igen, ud af bilen og kigger "fuck!" når man så ser en kæmpe skramme på kofangeren og et stykke af glasfiberen er slået af smiley det er nok et af de få tidspunkter man er glad for at kofangeren sad løst i forvejen så den ikke revnede smiley

Nå ja, hen til traileren, det går fint smiley
    Hører en underlig lyd *nej jeg har bage ikke braget krogen igennem kofangeren eller noget vel?* ud og kigge, fedt! næsehjulet på traileren har min far ødelagt så den står på en stor klods, som jeg nu har skubbet den ned af. smiley op igen!

Så fik jeg bakket bilen rigtig til og spændt den på smiley ud med hesten, og hesten går op i traileren, og traileren vipper. *underligt* tænker man så.
    Hurtigt ud med hesten og om og kigge, ja den var så ikke spændt ordentligt på alligevel smiley

Så i går var da bare lige dagen hvor alt gik som det skulle smiley

• #18   15. jan 2014 Nanna - Enig med karabinhagerne men ikke at binde hesten.. Jeg havde li lært min hest igen til ikke at være bange for traileren..Jeg kunne lukke bagbommen bagved ham første gang..Dette gik fint..han stod og var lidt nervøs men spiste hø.. Og så kom han ud igen..Næste dag fik jeg ham op og bandt ham..Da jeg ville gå bagved for at lukke bommen trak han hele beslaget ud af væggen og jeg stod med et hul igennem væggen på en næsten ny trailer som jeg havde lånt smiley Og en hest der var bange for traileren igen.. smiley Så nu er han ved at lære at gå selv op og han bindes først (når vi kommer så langt) når bag bom og rampe er lukket smiley

• #19   15. jan 2014 jeg mener også bare, at jeg aldrig vil køre med en hest som ikke er bundet smiley
    Når min far er med til at læsse, plejer jeg heller ikke at binde hesten før mindst bagbommen er sat på smiley

Neej hvor surt smiley øv øv øv

Hvordan lærer du ham at gå op selv? smiley

• #20   15. jan 2014 Mad oppe foran.. smiley Når jeg skulle have ham ind igen måtte jeg til sidst have hjælp af Camilla da han ikke ville blive stående da han er bange.. Hun gav mig nogle gode skridt at arbejde ud fra og pludselig begyndte han at selv gå frivillig ind.. Dog løber han ud hvis han bliver bange for lyde etc. udenfor.. Så vi øver stadig..Nu begynder jeg snart at øve på berøring på bagparten som jeg lærte fra en Hestemund video, pigen der trænet den video er udlært på samme princip som Camilla men gør noget lidt anderledes på et senere punkt.. smiley

• #21   15. jan 2014 hehe okay smiley har selv erfaret at en spand med havre er rigtig godt smiley især når man først får lært at spand = mad/havre

Okay smiley fik kun set den første af de videoer fra hestemund, mener ikke at de er der længere. Jeg er ikke helt hug på alle Lene Særmarks (hende fra videoen) ideer/trænings metoder.
    Men noget af det syntes jeg lyder meget fornuftigt smiley
    bla. at det kan lægge et stort pres på hesten at skulle i trailere og at presset ikke må blive for stort og hvis den bliver stresset/bange kan den ikke lære noget smiley
    Så når min hest har gjort det godt, holder vi en lille pause og går/løber en lille tur så hun kommer væk fra traileren og laver noget andet smiley
    Men ikke spise græs smiley har prøvet det, så vil hun hellere hen og spise græs igen end op i traileren

• #22   15. jan 2014 Hm.. Ved ikke hvis skyld det var, men synes nok ikke det var karabinhagens.
    Jeg binder ALDRIG min hest strammere i traileren end at hun kan gå på bagbommen. Samme med når jeg lukker op så hun kan komme ud, binder jeg ALTID træktovet op først, så ikke der opstår sådanne situationer.

• #23   15. jan 2014 Mette - Godt du aldrig er bagklog så...
    Vi snakker ikke om karabinhagens skyld eller skyld i det hele taget..Kun hvad vi forventet at den gjorde...

• #24   15. jan 2014 Team Tindur - Ok, men mit svar er relevans.

• #25   15. jan 2014 Haha shit, en uheldig dag smiley Min tidligere hest har præsteret at hoppe over forbommen selvom han var bundet i begge sider, det tog mig flere år, og en masse skader på forskellige ting (og mig hehe), at vænne ham til at stå bundet igen. Men ja, der er helt klart ulemper og fordele ved både at lade hesten stå ubundet og bundet, og det kommer nok også lidt an på hesten.

• #26   15. jan 2014 Mette: Bagbommen var jo ikke på, sååe...
    Og i sidste ende kan det jo ikke være andres end min egen skyld, hvis det skulle være andres, ville det vel være karabinens, hestens var det i hvert fald ikke
    Jeg løsner også altid træktovet før bommen bliver fjernet, men stadig: bommen var ikke på

Katrine: ja det kan man vist godt tillade sig at sige smiley en lidt uheldig uge i det hele taget måske smiley fandt ud af det bid jeg rider med ikke længere må bruges til dressurstævner, fedt! for jeg skal til stævne i næste måned smiley
    Og den super lækre ridehjelm jeg havde bestilt som skulle komme i slutningen af denne måned, kommer først i maj smiley Og så slutter min praktik i denne her uge, det er trist for kommer til at savne køerne smiley
    Så håber da på en langt bedre uge i når jeg starter i skole på mandag smiley

Ja det kommer an på hesten vil jeg nok også sige smiley hvis jeg en dag får lokket min nervøse plag i traileren, bliver hun nok ikke bundet, kun meget løst hvis det endelig skulle være smiley

Hihi i går aftes da jeg ringede til chefen og sagde at jeg lige var kommet hjem fra skadestuen fordi jeg var kommet til skade med en finger og ikke måtte komme på arbejde de næste 3-4 dage, var det første han spurgte om, om det var med hesten smiley
    Hehe det er faktisk første gang jeg kommet til skade med hestene smiley med undtagelse af når de træder på mine fødder/tæer og en dag jeg blev sparket

• #27   15. jan 2014 Jeg siger jo også at det burde den nok have været. smiley

• #28   15. jan 2014 ja Mette det har jeg også konkluderet smiley men det er svært at være to steder på en gang, og nu gik jeg jo ud fra at hun blev stående at spiste havren

• #29   15. jan 2014 Rigtigt. Men man kan vel også sige at du har lært din lektie smiley
    Det var bare lige mit råd til dig x)

• #30   15. jan 2014 vil nu ikke mene at der lige frem var en lektie jeg skulle have lært, jo så skulle det være at jeg ikke længere skal købe sikkerheds/panik hager smiley
    Og at min hest er lidt smartere end jeg forventede.
    Ved da godt at man normalt ikke binder hesten før bagbommen er på

Kommentér på:
Sikkerheds karabin, ikke så sikker alligevel -_-

Annonce