5.948 visninger
|
Oprettet:
Hvad er forskellen på wrap, hø og halm..? {{forumTopicSubject}}
Jeg fik lige nogle kloge kommentarer i dag..
min hest får 3kg, som nogle mener er for lidt.
og ja, det er ikke meget, men har fået af vide at det er ok, når hesten står på halm, så har den jo altid noget at gumle på..
Nå, men nu er jeg så blevet nysgerrig omkring wrap, hø og halm som grovfoder..
Er med på at det indeholder fibre, og wrap har mere vand i sig end hø.. og hø skal nogle gange vandes.. bla bla bla..
Men hvorfor er det man ikke kan bruge halm som supplement?
Hvilke stoffer mangler der i det?
Håber på nogle gode svar..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Halm har ikke samme foderværdig - FE kalder man det som hø og wrap.
For at hesten skal kunne tage på/holde vægten, har den brug for FE. Skal den tage på, har den brug for endnu flere.
Det er også disse den skal få sin energi af.
Halm holder heller ikke maven igang på samme måde som hø/wrap. Hø og wrap kan du bruge til at holde varmen på en hest - står den og tygger i det på folden, holder den langt lettere varmen end med halm. Ganske enkelt fordi den ikke kan optage halm nær så godt - det gør slet ikke det samme for maven som hø og wrap.
Det er også derfor hesten har 4,4 gange større chance for mavesår, hvis dens grovfoder kun består af halm. Heste kan ikke blive mætte som os mennesker, de kan ikke spise en stor portion og er så mæt i fire timer.
Deres mave bliver ved med og producere mavesyre hele tiden - derfor har de brug for hø, wrap eller græs. Ikke halm, igen fordi det er svært for maven at optage og slet ikke har samme foderværdi som hø og wrap.
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Hø (tørret til under 15 % fugt) er lavet af græsarter og indeholder derfor næring, vitaminer, mineraler osv. Det samme gør wrap (indpakket og gæret hø, hvor fugtindholdet er lidt højere). Derfor er hø og wrap gode og sunde nærigskilder, der er ekstrem vigtige for hestens trivsel, optag af vigtige vitaminer, mineraler, sporstoffer osv. Halm er er tomt og indeholder ikke disse ting.
Alle heste uanset arbejde bør have mindst 1% af deres kropsvægt af hø/wrap - MINDST 1% og meget gerne mere. Dvs en hest på 600 kg bør som minimum have 6 kg hø/wrap dagligt, og spørger du mig, så bør det gerne dobles eller tredobles til 12 eller 18 kg
sep 2007
Fandt faktisk lige en ganske brugbar artikel ;o)
http://www.hestemagasinet.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&urlinfo=Lisbeth%20Gudik-S%F8rensen-Halm%20alene%20g%F8r%20det%20ikke&id=81&loginfejl=0
" Der er visse stoffer i græs, som heste har brug for. Derfor er det ikke nok at fodre med halm og kraftfoder.
Der er vist ikke mange, der er i tvivl om. at heste skal have grovfoder - og helst så meget som muligt. Men halm alene gør det ikke. Heste kan godt overleve med halm som eneste grovfoder - og det gør en del heste. Men disse heste ville bestemt have godt af at få halmen suppleret med noget mere let fordøjeligt grovfoder, som wrapensilage, hø eller lucerne.
Hvad indeholder grovfoder?
Grovfoder har et højt indhold af cellevægsstoffer, der består af cellulose, hemicellulose og lignin. Cellevægsstofferne er de stoffer, der findes i planternes cellevægge. og de er sammen med vand med til at holde planterne oprejst. Jo ældre planterne bliver, jo stivere bliver de.
Cellevægsstoffer er kulhydrater. Når vi ser på vores egen kost, kalder vi det kostfibre, det vil sige, cellevægsstoffer og kostfibre er to betegnelser for det samme. Ser vi på en analyse af hestefoder, kaldes cellevægsstoffer også træstof. Se figuren side 18.
Cellevægstofferne er sammensat af cellulose, hemicellulose og lignin. Hvor meget, der er af hvert, afhænger af græssets alder. Nyt græs har et middelindhold af cellevægsstoffer, hvoraf størstedelen er cellulose og hemicellulose. På det tidspunkt, hvor græsset høstes til hø eller wrap, er indholdet af cellevægge steget, men ligninindholdet er stadig lavt. Derimod har frøgræshalm og halm et højt indhold af cellevægge, og en stor del udgøres af lignin.
Det spiller en stor rolle for hesten, hvordan cellevæggene i grovfoderet er sammensat. Heste kan ikke selv fordøje cellevægsstofferne, men i blindtarmen og tyktarmen findes en masse bakterier, der kan omsætte cellulose og hemicellulose. Når bakterierne omsætter disse cellevægge, får de selv energi til at formere sig, og samtidig dannes fedtsyrer, B-vitaminer og K-vitamin, som hesten optager gennem tarmvæggen. Fedtsyrerne føres med blodet til leveren, hvor de omdannes til glukose eller fedt, og det giver hesten energi til blandt andet muskelarbejde.
Derimod kan hverken hesten eller bakterierne i tarmen omsætte lignin, som der er meget af i frøgræs og halm.
Får hesten halm som eneste grovfoder, får bakterierne i tarmen ikke nok energi, fordi halm indeholder meget ufordøjeligt lignin. Så falder omsætningen af cellevægsstoffer, og hesten får for lidt energi til muskelarbejde, og der dannes færre vitaminer
Derfor skal hesten have grovfoder med et højt indhold af fordøjelige cellevæge. Om sommeren er frisk græs det bedste, en hest kan få, medmindre den har tendens til fedme eller forfangenhed. Om vinteren er hø, wrap eller lucerne det bedste alternativ til frisk græs, da alle disse produkter har et højt indhold af fordøjelige cellevægge. Helsæd af korn kan selvfølgelig også bruges, da kornet er høstet før modenhed, og det har derfor også et højt indhold af fordøjelige cellevæge.
Meget korn giver kolik, mavesår og forfangenhed
Hvis hesten ikke får nok grovfoder, er man nødt til at fodre med mere korn og kraftfoder. Det fordøjes i tyndtarmen. Men hvis hesten får for store portioner korn og kraftfoder, kan tyndtarmen ikke følge med, og en del af kulhydraterne fra energifoderet når ned til blindtarmen. Her omsætter mælkesyrebakterier det hurtigt til mælkesyre, og der bliver surt i blindtarmen (pH falder til lige over 6), og det skader de cellevægsforgærende bakterier. De trives nemlig bedst ved en surhedsgrad, hvor pH er omkring 7. Omsætningen af cellevægge falder, og produktionen af vitaminer falder også.
Desuden øges risikoen for, at hesten bliver forfangen, får mavesår eller kolik. Og mangel på grovfoder øger også risikoen for, at hesten udvikler adfærdsforstyrrelser.
Derfor skal man passe på med ikke at give hesten for meget let fordøjeligt foder på én gang. Max. 0,4 kg korn og kraftfoder pr. 100 kg hest pr. fodring. Det svarer til 2 – 2,4 kg korn og kraftfoder pr. fodring til en stor hest. Og det må gerne være mindre.
Fakta:
Derudover har grovfoderet to andre gavnlige funktioner: Det prikker på tarmvæggene, således at tarmens muskler trækker sig sammen, og derved sker der en bedre opblanding af fodermasse og fordøjelsesvæsker i tyndtarmen og en bedre transport ned gennem hele fordøjelseskanalen. Grovfoderet suger også vand, således at tarmindholdet hele vejen ned gennem fordøjelseskanalen bliver mere vådt. Begge dele er med til at mindske risikoen for kolik. "
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
dejligt I gider hjælpe mig lidt her..
apr 2008
Al halm kan blive et problem og give kolik, HVIS ikke hesten får tilstrækkeligt hø og wrap
sep 2007
I tilfælde af at du keder dig, er her mere læsning - nogle kræver man er medlem, men det er ganske gratis og jeg har til dags dato ingen spam emails modtaget.
Bliver ikke bombaderet med 117 reklamer.
http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1405&urlinfo=J%F3run+Sumberg%2DOlsen-Halm+kontra+h%F8+og+wrap
http://www.hestemagasinet.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=1162&urlinfo=Halm+er+ofte+%E5rsag+til+kolik
Der er iøvrigt mange andre nyttige artikler om 117 andre emner ;o)
dec 2012
men har besluttet at jeg vil supplere ekstra op med hø (5kg dagligt) så blir hendes vægt næsten dækket ind af hø
Så 5kg hø og 3kg wrap og så almindeligt foder ved siden af..
Krikken: super artikel!
dec 2012
dec 2012
apr 2008
Men som halm, altså hvedehalm, kan det fint bruges. Husk igen på, at halm primært er "sengetøj" og ikke til at spise. Hesten skal have dækket størstedelen af sit grovfoderbehov via hø/wrap - og der skal man oftest regne med omkring 15 kg i døgnet. Derud over kan den spise lidt halm.
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 425
sep 2007
Nikita - Kan du ikke citere? Det giver ingen mening at hesten skal have noget den ikke kan fordøje ;o)
Netop derfor kommer jeg ikke til at give halm. Det har ingen værdi overhovedet for hesten. Ligesom at jeg med en hest der fryser lidt meget gerne vil undvære halm på folden og have hø/wrap. Dyret kan bare ikke holde varmen med halm kun, fordi det ikke er lige så let fordøjeligt.
jul 2004
dec 2012
og der var af og til lidt overskud ved de 10kg.. så tror jeg har fundet en god middelvej med 8kg hø/wrap til natten frøgræs/halm på fold (det er lige hvad der var bedst ved salg, om der er frøgræs eller halm på marken)
nu skal jeg bare lige besluttet mig for om hun skal af sin musli og på vitaminer. eller om hun skal ha lov at få sin musli og derved lidt stivelse og sukker..
men vil i hvert fald supplere hende med lidt fiberpiller også..
apr 2008
jul 2004
sep 2007
Foderpyramiden er jeg også dybt uenig med - i og med den placere hø nederst, som mindst vigtigt og stivelse over hø. Det taler alt forskning imod - inkl. et kig ind i hestens mave.
feb 2013
Følger: 1 Svar: 144
jul 2004
sep 2007
Så giver det mere mening. Det gør mig dog ikke mere enig i, at halm/frøgræs ikke hører til sammen med hø og wrap ;o)
jul 2004
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
Eller
1,5kg hø pr 100kg hest.
Halm er senge tøj og ikke til at spise
jul 2004
jul 2004
jul 2004
jul 2004
apr 2008
jul 2004
sep 2007
Nej, og derfor suppleres der med hø eller wrap på folden ;o)
apr 2008
jul 2004
apr 2008
Men fx 3 kg hø og halm for resten er i min verden ikke OK - så skal der i hvert fald være tale om en meget lille shetlandspony
jul 2004
Men de 2 % hø/wrap du snakker om, trækker du ikke det græs den får når der er mulighed for dette fra? For det er altså ikke meningen min skal have noget hø til sommer så længe der er rigeligt med græs
sep 2007
Nej, hesten får ikke hø til sommer hvis den går på døgngræs - det får de når de er i boks og det er typisk det folk angiver i kg :o)
Min kunne sidste vinter spise 10-16 kg hø, nu kan den kun spise 8-10 kg tør wrap.
Her i vinterperioden med boks og på fold - på fold har nogen fx. en bigballe stående de bare spiser af eller altid adgang i net.
jul 2004
dec 2007
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 14
her er det nyeste fra brogården , som dog har været kendt i MANGE år.
Det er dog endelig kommet ned på skrift.
håber du får noget ud af det
Hvad er forskellen på wrap, hø og halm..?