{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.349 visninger | Oprettet:

Hjælp - min hest jagter de andre {{forumTopicSubject}}

Min ene unghest (4 år) går på løsdrift med ialt 5 andre heste. De har de gjort nu i ca 7 mdrer. Han jagter de 4 af dem. Den sidste kan han ikke jagte da det er den eneste min har respekt for. Ejerne af stedet siger han skulle skydes og at han er syg i hovedet fordi han jagter dem. Hvad gør jeg?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp - min hest jagter de andre
  • #1   7. feb 2014 Altså hvordan jagter?

Hvis de mener han er syg i hovedet må hesten enten være helt åndssvag eller osse er de.
    Der er nogen heste der bare ikke fungerer i flok, så må den enten flyttes et sted hen hvor den kan gå med heste den kan med, eller gå på en enefold. (Vel g mærke med heste ved siden af så den ikke går helt alene generelt!)
    Men hvis den konstant er efter de andre heste skal der naturligvis gøres noget, for en ting er der skal skabes en rangorden, men det bør ikke tage flere mdr.

• #2   7. feb 2014 De har skabt rangorden. I boks er han utålmodig og vil ud. Han keder sig nemt. Men ride mæssigt er han jordens skønneste unghest (crelido til far). Så ønsker ikke at komme af med ham og det er sårende at høre han er syg i hovedet. Han jagter dem for at dominerer dem så vidt jeg ved bider han sjældent ud efter dem. Har aldrig set ham sparke. Han jager dem bare rundt så de ikke kan få ro. Og nogen gange må de ikke komme indenfor i læ. Men hans jagt niveau svinger, synes jeg, fra dag til dag og fra mdr til mdr. Jeg har lige nu ikke råd til at flytte ham. Der hvor han er nu er det gratis på nær foder. Jeg får ikke barsel (har født) og derfor er der ingen penge. Og må ikke ride ham endnu, og har prøvet at finde part til ham, så han ikke keder sig (tror måske han keder sig). Men har kun haft en der ville prøve ham. Han var som han plejer - kanon dejlig uden noder men selvf ude af træning da han har stået stille i 9 mdr. Men hørte aldrig fra hende igen xd

• #3   7. feb 2014
    Har de noget at æde på folden og har de NOK? Er folden stor nok til dem?
    Heste udviser ikke den slags adfærd uden grund..

• #4   7. feb 2014 Folden er stor nok. Ja det med at spise. Har prøvet at forklare de skal have hø / wrap og halm ad libitum. Eller i det mindste 5 kg pr stor hest og mindre til ponyerne. Men det er for dyrt. Så de får morgen og aften også det græs der er tilbage på folden. Og det bliver ikke lavet om. For sådan har deres heste (nordbakke, haflinger og en gammel hest) altid haft det også skal min dv på 172 og min unghingst på 2 (også dv) ikke lave det om. De må indordne sig!

• #5   7. feb 2014 Det er ikke normalt at en hest jagter de andre rundt hele tiden, der er nogen der er meget territorielle, og det lyder som om han ikke fungerer med den flok der er.

Og det er klart det er sårende for dig at høre at han er syg i hovedet, det vil jeg ikke kalde den, men den udviser en rigtig dum adfærd, det går jo ud over de andre heste at de ikke kan få ro, og det er heller ikke ok at den forsvarer et læsted så de må stå ude i møgvejr hvis de gerne vil ind. Den skal naturligvis ikke stilles i en boks uden mulighed for fold, men det er uholdbart både for din hest og bestemt for de andre med den opførsel den har nu.

Det er rigtig træls for dig at du pt. ikke har hverken tid til din hest eller råd til at flytte den grundet barsel, men den udviser en konfliktadfærd og hvis det er fordi den ikke blir rørt nok skal du overveje hvad du så vil. Hvis ikke du kan finde en part så evt. udlån eller salg hvis du ikke selv har tiden til den.

Det er jo ikke i dens bedste interesse at gå rundt og ha det skidt og derved osse skabe dårlige vilkår for de heste den går med.

• #6   7. feb 2014
    Som ejer til en underdanig hest, det tit går udover når der er aggressive heste kan jeg godt forstå ejerens frustrationer. Det er ikke fedt at have en hest der altid bliver jagtet væk fra maden, altid står uden for skuret mm. og som risikere og blive jagtet rundt på folden.
    Min blev jagtet af en hest en gang, som ikke havde tænkt sig at stoppe før hun var død - ham skulle hun ikke på fold igen med, basta.

Hvis ejer gerne vil have det til at fungere kan du forklare at i er nød til at lave nogle ændringer. Enten skal der mere mad ud og forskellige steder, med godt mellem rum imellem så han ikke kan jagte rundt ellers skal flokken deles op.
    I længden er det hverken fedt for dig eller hende.

På den anden side er det hendes sted, så hvis du og hesten ikke kan indordne jer så er hun i sin fulde ret til at nægte og ændre det - hvor du så vil beslutte om du vil blive.

• #7   7. feb 2014 Han er sikkert sulten, hvis han ikke får mere end 5 kg hø/wrap dagligt. Min ung hest på 2, frieser, får i hvertfald 10 kg dagligt. Men hvis han er sulten er det jo også klart at han vil jage de andre rundt, så han kan få deres rationer. smiley jeg har haft fjordhest i 19 år, og kan da nu med min nye hyp tydeligt mærke at der går meget mere til af stråfoder, da min fjordhest var total nøjsom. Så synes da at du evt sku købe wrap ekstra til dine 2.

• #8   7. feb 2014 Det skal lige siges de får mad indenfor. De har nogen faste stå pladser, hvor de står stille og roligt og spiser. Han jager dem ikke væk fra foderet. Og de må gerne komme ind når vejret er skidt. Det er kun ved godt vejr han kan finde på at jage dem rundt. Det er ikke sådan at de ikke må gå ind. Men han kan finde på at komme ind, lægge ørene tilbage også smutter de fleste af dem. Nogen af dem bliver stående og dermed de også godt. De får foder på samme måde. Her stjæler han heller ikke de andres foder. Salg vil kun komme på tale hvis det er den aller sidste udvej økonomisk, da jeg har haft ham fra da han blev fravendt til nu. Har selv tilredet og indsprunget ham og han har fantastiske gener og et perfekt ride temperament. Og jeg vil ikke låne ud, ja jeg ikke vil have smadret ham. Og har droppet part, da jeg nu har født og snart kan ride igen. Håber at det vil hjælpe at ride ham. Men synes bare ikke det er en fair udtalelse. Og havde håber jeg kunne få nogen råd til hvad jeg kunne gøre. For longering giver ikke noget, da han går op med hovedet og spænder og har ikke råd til longeringsudstyr smiley

• #9   7. feb 2014 Et sæt indspændinger eller en elastik chambom koster ikke det vildt og hvis... HVIS du putter det rigtigt på er det udemærket at bruge til longering indtil da.

• #10   7. feb 2014 Jeg kunne godt tænke mig noget pessoa agtigt til. Har hørt meget godt om det smiley

• #11   7. feb 2014 Det kan jeg godt forstå, skal selv ha systemet til mine, men det er dyrt... :S

Dog mener jeg at man kan få en kopi af det til knap så mange penge!

• #12   7. feb 2014 (link fjernet)

• #13   7. feb 2014 Jeg anbefaler ikke longeringsudstyr! Jeg anbefaler at du nøjes med en Kapsun og tager en tennisbold/inde bandybold, klipper den i to og sætter en pind i. Lægger en godbid i bolden og får din hest til at ønske at søge ned og frem ved at lokke den med godbidden. Efterhånden vælger din hest at søge frem og ned uden at du behøver bolden da den selv mærker hvor godt det gør for ryggen. Og når den er stærk nok og klar, søger den selv i holdning uden at blive tvunget til det smiley
    Mvh TT

• #14   7. feb 2014 Tindur er det noget du kan lave en video med?

• #15   7. feb 2014
    Der er ingen der har sagt hesten skal sælges, men at det kunne være en idé at flytte den hvis ingen trives :o).

Det eneste jeg kunne finde på og proppe på en hest af longerings udstyr er en fast chambon/gammeldags chambon. Det er IKKE en elastik chambon.
    http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=310144

Brugte den nogle gange på min og derefter kapsun.

Hvis hesten går og spænder meget, så ville jeg dog sikre mig at der ikke er noget fysisk galt. Altså få en massør eller fys ud og kigge.

• #17   7. feb 2014 Nej, desværre. Men hvis du ved hvordan hesten skal gå for at have den rigtige stilling, bøjning og trædning(som man også skal vide med flere hjælpemidler) så tager du bare pindebolden og holder den fremfor hesten i skridt så den har den rigtige position. Så kan du efterhånden give færre godbidder og fjerne pindebolden helt.. Hesten har også godt al lære at gå frem og ned lige udrettet så en kombination af at nogle gange træne decideret longeringsarbejde og andre gange træne lige udretning er også godt. smiley

• #18   8. feb 2014 Han har ikke ondt. Han er kun 4 og kender derfor ikke den korrekte holdning i longe. Der er ingen problemer under ridning. Og har ikke råd til at flytte ham lige nu. Men har søgt på nettet. Mange er begyndt at ride igen 4 dage efter fødsel. Jeg spark ikke eller noget som helst og i morgen er det 3 uger siden. Så jeg har spurgt jordmoren og venter spændt på svar smiley

• #19   8. feb 2014 Går de blandede hopper/vallakker?
    For så kunne det godt være derfor. Mange vallakker udvikler hingstelignende adfærd, hvis de går blandede hopper og vallakker.

Jeg har også selv tidligere haft en hest, som blev kanøflet pga. én enkelt aggressiv vallak, som synes han ejede det hele. Min hest fik småskader hele tiden og kunne ikke altid få lov at stå i skuret. Til sidst endte han med at få en meget grim seneskade, fordi han var blevet jagtet for voldsomt i en periode med meget hård frost og meget knoldede folde. Så var jeg jo nødt til at flytte ham. Jeg ærger mig kun over, at jeg ikke fik ham flyttet tidligere i dag.

Derfor er det også et krav fra min side af, den dag i dag, at mine heste i udgangspunktet skal gå på kønsopdelte folde.
    Hvis ikke der er mulighed for det, så er opstaldningsstedet ikke noget for mig.
    Dermed ikke sagt, at jeg aldrig kunne finde på at blande hopper og vallakker. Der er jo masser af eksempler på at det fungerer. Men hvis IKKE det fungerer, så skal der være mulighed for at man kan lave en opsplitning.

Så det kunne du jo prøve. Ellers ville jeg flytte, for det er træls for både dig og de andre.

• #20   8. feb 2014 Jeg har ingen penge lige nu. Får intet i barsel og der er minus på kontoen. Der er en hoppe, 3 vallakker (med ham) og en hingst på 2 år. Men hos min mor var der ingen problemer med blandet køn på fold. Og har aldrig haft problemer med det

• #21   8. feb 2014 Nej, men han er jo også blevet ældre nu siden han stod hjemme ved mor smiley

Min egen blev også selv en lømmel da han var blevet ældre, og først havde fået smag for damer. Så var det pludselig ham der var en bissede overfor andre vallakker, så han kom til kun at stå med vallakker.

Jeg siger heller ikke det er det, der er problemet. Men det kunne det være.

• #22   8. feb 2014 Ja. Men har lige. Fået et ok til jeg må ride igen. Måske det hjælper på hans kedsomhed hehe smiley det håber jeg. Tusind tak for hjælpen alle sammen smiley

Kommentér på:
Hjælp - min hest jagter de andre

Annonce