{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.401 visninger | Oprettet:

Islænder er en hest, men fjordhest en pony? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Er jeg den eneste, der har undret mig over, at islændere folk ofte brokker sig over, at man kalder deres islænder for en pony, men det åbenbart er helt ok at kalde en fjordhest for en pony?

I følge stangmålet er begge jo teknisk set ponyer, men hvis man kommer til at kalde en islænder for en pony, får man tit smidt i hovedet at det er en HEST, fordi det jo hedder en islandsk HEST, og ikke en pony smiley
Men det hedder jo også en fjordHEST, og jeg har aldrig oplevet at en fjordheste ejer er blevet fornærmet over, at jeg har kaldt deres hest en pony xD

Er jeg den eneste der synes det er sært? smiley
Hold en pæn og god tone, tak smiley

- Fortsat god aften!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Islænder er en hest, men fjordhest en pony?
  • #2   11. feb 2014 Har også tænkt over det...
    Men jeg omtaler også min islænder som en pony - for det er jo det, hun er! smiley

• #4   11. feb 2014 ved ikke med fjordhest, men en islænder er en af verdens ældste HESTEracer og dermed en af de få der er berettiget til at blive kaldt hest. derudover er pony ikke et ord der findes på islansk, samt at odret pony oprindteligt blev givet til føl og er faktisk et skæls ord for voksne heste. diskriminerende

• #5   11. feb 2014 Pony lyder bare meget sødere i mine ører. Havde jeg en islænder blev den også kaldt for pony, det samme gør min fjordhest for det er hvad han er. smiley

• #6   11. feb 2014 Pony er kun under drf, i forhold til mål og islænderen går ikke ind under drf

• #8   11. feb 2014 Jeg kalder min islænder for en pony ;). Og er også ligeglad med om andre gør det :D.

• #9   11. feb 2014 De er begge heste & ponyer, folk bruger jo bare forskellige betegnelser smiley

• #10   11. feb 2014 Men hvad så med os der ikke ved, at ordet "pony" ikke findes på islandsk, og slet ikke at det bliver betragtet som nedladende? Vi er jo danskere trods alt smiley
    Jeg forstår bare ikke at det er sådan en voldsom fejl at lave - det kunne de fleste vel komme til?

• #11   11. feb 2014 Det er bare noget man siger. En hest kan jo være et dyr og en der er højere end en pony smiley

• #12   11. feb 2014 Pony, shetter i stor udgave, isbuk, ismule, det er det islændere hedder hos mig.
    Fjoller, fjollebuk, pony er det en fjordhest hedder hos mig.

Og så er jeg ret ligeglad med hvad andre mener de skal hede smiley

• #14   11. feb 2014 Forstår ikke, at man kan få et føl på tværs over at man kalder en Islænder for en pony..
    Jeg er opvokset med at det hedder en Islandsk Hest, men kalder dem nu også for ponyer.

• #15   11. feb 2014 Jeg er islænderrytter men ja.. For mig er alle heste HESTE. Derfor bliver selv en shætlænder, kaldt en hest.

Men det er jo bare et spørgsmål om hvad man synes lyder bedst.

• #16   11. feb 2014 Altså hvis man ret faktisk ved at pony åbenbart er et nedladende ord i Island, så kan jeg da godt forstå man bliver sådan lidt "Hm..", men igen synes jeg da det er en lille fejl at lave, og så længe man selv ved at det er en "hest", kan det vel være ligemeget at andre kalder det en pony? smiley
    Tror såmænd også hesten er temmelig ligeglad med om man kalder den hest eller pony, hvis jeg skal være ærligt xD

Synes tit man skriver noget ala. "En stor høj er givet til din super skønne pony! :D"
    Og så for man bare den der tilbage "Jo tak, men det er nu en hest!" Jamen okay så, hvorfor ikke bare være glad for, at jeg skriver at din hest er super skøn, og giver den en pæn bedømmelse, i stedet på at bruge tid og energi på at belære mig om noget som jeg egentlig er lidt ligeglad med, og sikkert glemmer igen om 5 minutter? smiley

• #17   11. feb 2014 Nogle vil meget gerne have, at man kalder deres islandske hest, for en hest.

Vi har haft maaaaange debatter om det før, og ja - der er islænderrytterne hvertfald kommer med deres svar. Mange bliver stødte når man kalder deres islandske hest for pony, og det synes jeg egentlig bare man skal acceptere. smiley

Man kan NÆSTEN sammenligne det med religion! Haha! smiley

• #18   11. feb 2014 Islænderryttere burde være lidt mere åbne overfor hvad andre kalder deres hest. Lige som så meget andet i verden har alle ikke den samme holdning, det må man acceptere.

Af ikke-hestefolk bliver mine også kaldt kødscootere. Det kunne da ikke rage mig mindre hvad andre kalder dem smiley

• #19   11. feb 2014 Haha, det er faktisk ligefør Heiwa xD
    Jeg ved også godt at der har været mange emner om det før, om hvorfor islændere skulle kaldes heste, og ikke ponyer, men jeg kom bare til at tænke på, hvorfor man så ikke også kalder fjordheste for heste i stedet for ponyer fx., og jeg synes egentligt der er kommet en del gode svar smiley

• #20   11. feb 2014 Præcis Ego! Sådan har jeg det også xD
    Men jeg tror da også der er mange islænderryttere, der ikke er klar over det med at "pony" er nedladende, men bare siger at det hedder en hest alligevel?
    Når man har den diskussion synes jeg altid argumentet er at det hedder en islandsk HEST og ikke en islandsk PONY, som jeg også har nævnt længere oppe - for mig at se virker det bare som en principsag?

• #21   11. feb 2014 Jeg kalder alle for heste. Både islændere, fjordheste shetlændere, dv'er.
    Jeg forbinder bare ordet 'pony' med en lille lilla legetøjshest med stjerner på røven..
    Jeg har selv islænder, og hvis folk kalder hende pony, så ok da, men jeg kan da godt finde på at rette dem, men jeg er nu ikke en af dem som går helt amok over det smiley

Jeg har faktisk heller aldrig mødt en islænderrytter der er blevet virkelig sur over en har kaldt deres isheste for pony i stedet for hest. Vi må også acceptere at I andre ikke-islænder folk er fuldstændig uvidende :3 -> og det var bare for sjov, med frygt for at jeg vil blive slagtet om lidt smiley

• #25   11. feb 2014 GDT: Haha, altså det er da også okay at i retter os, men jeg forstår bare ikke at det er nødvendigt at lave et stort postyr ud af så lille en bagatel smiley
    Specielt ikke hvis selve argumentet er at "det hedder en hest, ikke en pony!" - det synes jeg bare ikke holder i længden smiley

• #26   11. feb 2014 Kaninowich: Så hvis en islænder (eller fjordhest eller shetlænder for den sags skyld) starter et DRF stævne, er det ligepludseligt helt ok at kalde det en pony, eller hvad? smiley

• #30   11. feb 2014 Limserne og Sovs: Jeg har heller aldrig forstået hvorfor islænderryttere har så travlt med at forsvare og fremhæve dem selv (eller rettere sagt deres hest/race) i diverse debatter. Det er som om de altid føler sig trådt på, synes jeg (Lidt ligesom folk med travere og fjordheste) smiley
    Jeg ved dog ikke om jeg vil kalde dem direkte snobbede, selvom man godt kan få lidt på fornemmelsen at det hedder "islændermåden, eller ingen måde" (giver det overhovedet mening?) for nogle af dem xD

No offense, islænderryttere! smiley
    Vil lige indskyde at jeg selv er helt tosset med ismulerne, og ønskede mig selv en da jeg var yngre (og til dels stadig gør) smiley

• #31   11. feb 2014 Teleparti : Mange tak for de søde ord...Men snobbede syntes jeg bestemt ikke er det rette ord at kalde os. Hvad vil du så mene du selv er?? har du lagt mærke til dig selv smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #32   11. feb 2014 Det er bl.a. derfor, jeg ikke bryder mig om islænderverdenen, men der findes nu også rigtig mange med islændere, der er lige så afslappede omkring det som almindelige ryttere. smiley

• #33   11. feb 2014 TS: som skrevet længere oppe, er det ikke bare for at kalde islænderen en hest, men fordi ordet pony ikke findes på islandsk. Der er faktisk en helt historisk historie bag, som jeg engang læste, men kan simpelthen ikke huske hvor jeg læste den, så kan ikke linke.

Limserne: selvfølgelig er islandske heste bedre end andre heste :3 ej, det er jo ikke det det handler om. Islænder folk vælger jo at ride islænder pga. Af gangarterne, de lidt anderledes stævner og temperamentet. Og man kan altså ikke tölte i fuld fart på en dv'er. Men det er jo ligesom når folk vælger at springe. Det er måske ikke sikkert det lige er en islænder de skal bruge så, men en sportspony/hest af en art. Nå. Det var vist lidt et sidespring smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #34   11. feb 2014 Jeg er vokset op med, at en stor hest = hest og en lille hest = pony, så derfor er min en fjordhestepony. Synes bare, "pony" er mere passende, når det er en 2'er. smiley

• #35   11. feb 2014 Kaninowich:
    Wow, wow.. Roooolig nu! Synes da det var en ret voldsom udtagelse at komme med, sådan at kalde andre mennesker uintelligente.. Eftersom de fleste af os nok har gået til ridning på rideskoler og redet stævner indenfor DRF, og mere eller mindre er "opdraget" til at alt over 149cm m. sko er en hest, og alt derunder er en pony, så synes jeg ærligt talt ikke der er noget underligt i at langt de fleste af os stadig taler om heste OG ponyer? smiley

• #36   11. feb 2014 TS: jeg forstår ikke hvad du mener med "islændermåden eller ingen måde" vil du uddybe?:)
    Jeg forstår det lidt træningsmæssigt, med hvordan man bør ride ens hest?

• #37   11. feb 2014 Islændere, fjordeheste og haflingere betegnes som heste - også selv om de har ponymål smiley

• #38   11. feb 2014 GDT: Som sagt, så forstår jeg godt man som islænderrytter bliver lidt "Hm.." hvis man rent faktisk kender til sprogforklaringen, men så synes jeg at man måtte forklare det med sproget fremfor bare at sige "Jamen sådan er det bare" smiley

Altså det havde været noget andet, hvis vi boede i et land hvor vi ikke delte op i kategorier/pony/hest smiley

• #40   11. feb 2014 GDT: Jeg mener det som, at de gerne vil have ret i det de siger, og at det er det eneste rigtige - os ikke-islænder folk har alligevel ikke en dyt forstand på det, og skal bare tie stille, nå hva'! xD

• #41   11. feb 2014 TS: jah okay, kan godt se at det er træls når folk ikke kommer med ordentlige argumenter - det synes jeg også selv er ekstremt belastende.
    Men jeg synes nu vi kommer med ok argumenter i det her indlæg - vi giver i hvert fald forskellige grunde til hvorfor smiley

Nu er islænder verden også rimelig 'islandsket';) og det har vi jo ført ind i Danmark. Vores heste hedder jo også sære islandske navne som halvdelen ikke engang kan udtale... Jah, jeg tror egentligt bare vi prøver at holde fast i de islandske traditioner som altså bare er forbundet med racen smiley

• #42   11. feb 2014 Haha, jow måske er der også nogle der har det sådan TS smiley
    Men jeg respektere fuldt ud andre rytter (dressur, spring osv.).
    Men jah, i længden er det en latterlig endeløs diskussion, mellem to forskellige verdener og meninger...

• #43   11. feb 2014 GDT: Jeg synes også folk er kommet med gode argumenter i den her tråd smiley
    Ja, det kan jeg også sagtens forstå, men jeg synes heller ikke man kan forvente at bare fordi i gør det, skal vi andre også følge trop og begynde at kalde islændere for "heste", når det i vores DRF verden teknisk set er en pony smiley

• #45   11. feb 2014 Men jeg synes I så fald I bør acceptere det smiley (hvilket jeg ofte føler folk ikke gør). Det gælder selvfølgelig overhovedet ikke alle!
    Jeg har bar før oplevet folk der har kaldt islændere for ponyer - kun for at prøve at irritere mig. Det synes jeg ikke er i orden.

• #46   11. feb 2014 GDT: Bestemt! Det er da heller ikke af en ond mening, hvis jeg kalder en islænder for en pony smiley Og jeg tager da også pænt imod rettelsen, hvis den kommer, men jeg synes også godt islænderfolk kunne skrive det på en pæn måde, fremfor at få et føl på tværs (de fleste skriver heldigvis også på en pæn måde), som sagt så er det jo de færreste der mener noget ondt i at kalde dem for pony smiley
    At man i hovedet kan finde på at skrive det, udelukkende for at provokerer synes jeg godt nok lyder latterligt - så må man godt nok kede sig smiley

• #47   11. feb 2014 TS: helt enig!:) man behøver jo ikke gå amok fordi én kommer til at kalde sin krikke for pony smiley

• #48   11. feb 2014 Jeg synes at folk burde være så tolenrante og havde en tilpas mængde respekt for andre, at man vil kalde Islændere for heste, når nu folk ønsker det. Jeg kalder det personligt en hest, eftersom det - i mine øjne - er en hest, ligestillet med oldenborg og andre hesteracer ^^'

Det er lidt ligesom jeg kaldte min gamle pony - en connemara pony på 155 cm - for en pony, for det var hendes race, selvom hun var over mål smiley

• #49   11. feb 2014 Hippie: Helt bestemt! Men sådan er tingene jo bare ikke, desværre smiley
    Personligt er jeg gået over til at kalde dem ismuler, isbamser eller bare islændere - så slipper jeg for alt det postyr smiley
    Men jeg synes også det skal gå begge veje - islændere folk burde også kunne se igennem fingrene med at folk kommer til at kalde det en pony - nogle folk ved bare ikke bedre eller tænker ikke over det, og alle kan jo begå fejl - specielt hvis man bare lige skriver en hurtig kommentar smiley

• #50   11. feb 2014 Hippie - helt enig, kunne ikke have sagt det bedre selv!:)

• #51   11. feb 2014 både islændere, haflingere og fjordheste går ind under en kategori der hedder småheste, og derfor ville jeg kalde dem alle sammen for heste og ikke ponyer smiley

• #52   11. feb 2014 Kristina: Men når nu de alle sammen går ind under kategorien småheste, hvorfor er det så kun islænderfolket, der går op i om man kalder deres race for en hest eller en pony? smiley

Til alle: Hvad ville i så kalde den kaspiske hest, som bliver omkring 1-1.25m i stang?

• #53   11. feb 2014 I min verden er en det en pony når den er maks 149 med sko. Derefter betegner jeg den som en hest, om den så er sort, rød, gul eller har 3 eller 5 gangarter smiley

Desuden siger jeg oftest ismule, isbuk, fjollerbolle eller lign.

• #55   11. feb 2014 Kaninowich: At folk ikke undersøger tingene, kan vi godt blive enige om er dumt i lægden ja, men jeg synes altså stadig, at man bør huske på, at vi er i danmark, og langt de fleste af os altid har lært at alt over 149cm m. sko = hest, og alt derunder er en pony. Hvis vi havde været i et andet land, hvor man ikke opdeler i kategorier på den måde, havde det været en anden sag.

Angående den kaspiske hest, er jeg fuldt ud klar over at det er en hest, tak. Det er ikke ligefrem fordi jeg går og bilder mig ind at den spyr ild og siger vov smiley
    Men nu hvor vi har så travlt med at sige at det og det er en hest, og det og det er en pony fordi sådan, og sådan, ville jeg bringe et andet eksempel på banen smiley

• #56   11. feb 2014 Kaninowich, syntes nu ikke at du kan sige men er uintelligent, bare fordi man siger alt under 149 er en pony. Det er vel bare sådan vi har fået printet det ind på hjernen, siden vi begyndte at ride.
    Nu har jeg altid "fulgt" DRF, og derfor har jeg intet behov for at undersøge andet.

Dog har jeg heller aldrig oplevet det problem som TS har, med at folk bliver fornærmet over at deres firbenede bliver kaldt det ene eller det andet.

• #57   11. feb 2014 Alle heste er jo heste som overordnet i race..

Heste under 149 har bare fået tilnavnet pony. men det jo stadig en heste smiley bare ikke af str. =)

• #59   11. feb 2014 Jeg vil i øvrigt gerne tilføje at "pony" altså ikke kun er et begreb vi har inden for DRF smiley
    Ordet pony er meget brugt i den engelsktalende verden: Tænk bare på shetland pony, welsh pony, new forrest pony, australian pony, pony of the americas osv. smiley

I følge wikipedia (gode kilder ino!) stammer ordet "pony" fra det franske poulenet, som betyder føl (eller en ung, umoden hest). Afhængigt af sammenhængen defineres en pony enten som en hest af en bestemt højde, målt fra manken, eller som en lille hest med en bestemt kropsbygning eller temperament.
    Der står desuden, at i konkurrence sammenhænge er den officielle definition på en pony en hest der måler mindre end 147cm ved manken - det internationale rideforbund definerer dog højden som 148cm uden sko og 149cm med sko.
    Link: http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Pony&prev=/search%3Fq%3Dpony%2Bwiki%26biw%3D1241%26bih%3D584 smiley

• #61   11. feb 2014 Holder mig bare til forvokset shetter.

• #63   11. feb 2014 Stine: Jeg er godt klar over, ligesom mange af jer andre, at vi aldrig bliver enige og fred være med det smiley Indlægget var egentligt heller ikke ment som en debat på hvorvidt en islænder er en hest eller en pony, men blot undren over hvorfor islænderfolk går så meget op i om det er en hest eller pony, når andre (fx. folk med fjordheste/kaspiske heste/you-name-it) er ligeglade med at folk i bedste mening kalder deres hest for en pony smiley

Og det med wikipedia var egentligt ikke myndet på islænder debatten, men nærmere skellet mellem heste og ponyer smiley

• #64   11. feb 2014 Wikipedia knows what's going on xD
    "Other horse breeds, such as Icelandic Horse and Fjord Horse , may sometimes be pony-sized or have some pony characteristics, such as a heavy coat, thick mane, and heavy bone, but are generally classified as "horses" by their respective registries. [ 14 ] In cases such as these, there can be considerable debate over whether to call certain breeds "horses" or "ponies."""

• #66   11. feb 2014 Stine: Det er så helt i orden smiley
    Jeg må også indrømme at jeg har lært en del ting af denne debat - normalt synes jeg ikke islænder folk har været de bedste til at argumenterer for deres sag, når man har haft hest vs. pony debatten, og været hurtige til at sige "sådan er det bare!", men nu synes jeg der er kommet mange gode forklaringer på det, så det er dejligt smiley

• #67   11. feb 2014 DD: Jeg tror egentligt, det var det, jeg elskede ved dem, da jeg var lille - "de er nuttede" med deres lange man og tykke bamse pels smiley
    Mine forældre sagde altid, at jeg måtte få min egen hest, når jeg havde råd og selv kunne passe den - jeg gik altid stolt og sagde, at jeg ville have en islænder (og gerne en rød en med en flot hvid blis smiley )
    - Så endte jeg med at købe min fuldblods araber for mine konfirmationspenge xD

• #68   11. feb 2014 til #52 jeg kender skam også haflinger og fjordheste folk der kalder dem heste smiley
    som det er blevet omtalt flere gange så er det jo primært folk indenfor DRF der har heste ponyopdeling, grunden til de engelske racer under 1.48 hedder pony, er jo fordi pony kommer af det engelske begreb for en lille hest, men de racer der har en lang tradition udenfor disse kredse omtaler sjældent hestene som ponyer.. mange arabere måler også under 1.48 men omtales også ofte som en hest..

• #69   11. feb 2014 Kristina: Jeg kalder nu stadig min araber (1.47) for en pony smiley
    Anyways: Jeg er ret sikker på, jeg sagde at jeg aldrig har oplevet fjordheste/haflinger folk blive fornærmet, hvis man har kaldt deres hest for en pony - hvad de selv kalder dem, er op til dem smiley
    Hvis du læser det jeg fandt på wiki, står der at det er en betegnelse for en bestemt højde, og også er anerkendt internationalt, og dermed ikke kun under dansk rideforbund smiley

• #70   12. feb 2014 Jeg kalder dem bare hotten-totter.
    Desværre har jeg mødt en del arrogante islænder-snobber igennem tiden, og det har givet et meget snobbet billede af islænderryttere.
    For de får det til at lyde som om, islændere er det eneste rigtige, alt andet er helt forkert.
    Og må indrømme, at jeg ik bryder mig om typerne på forhånd, men har intet imod dem personligt.

• #71   12. feb 2014 Sorte Bandit: Jeg tror, man kan fornærme de fleste heste-ejere ved at kalde deres hest´s race noget mindre pænt smiley Hvorfor ikke kalde dem det de er i stedet for at bruge nedladende udtryk? smiley

• #72   12. feb 2014 Kalder normalt hesten hva der er.
    Og hotten-totten er kommet til senere, men i min verden er det ik nedladende.
    Isbuk, er det så osse nedladende - i din verden, Jeanne?
    Men opholder mig heldigvis sjældent sammen med islænder-snobberne

• #73   12. feb 2014 Sorte Bandit: Personligt har jeg ikke oplevet islænder-folk mere snobbede end så mange andre heste-mennesker. Dem jeg har oplevet som "værst", er DV-folk- DE kan godt nok være stygge.
    Ja, jeg synes, "isbuk" er lige så nedladende som "ørkenskib", "forvokset shetlænder" osv. Jeg forstår godt, det støder dem, der ejer islændere.
    I dag ville jeg bare trække på smilebåndet, men indrømmer, at jeg engang er blevet lidt stødt over, at der blev sagt om min haflinger, at "man da ikke kan ride dressur på en "fut-tog-hest".

• #74   12. feb 2014 TS

Præcis! Jeg har sagt til mig selv at når jeg en dag er mor og ikke tør eller gider andet en hygge og tur ridning, eller måske skifter diciplin, så skal jeg have mig en forvokset shetter! Hvorfor? Jo fordi jeg elskere shettere, men dem kan jeg jo ikke lige ride på. Så må vi en størrelse op. Og sådan en islænder ER bare nuttet og så er det lidtsejt at have et par ekstra gangarter.
    Og jeg glæder mig nu til den dag jeg har endnu en nuttet pony stående som jeg kan kalde min ismule smiley

• #75   12. feb 2014 Størrelses mæssigt er alt under 149 ponyer i min optik. Men jeg kalder dem nu bare det de hedder. Fjordhest og Islandsk hest, eller bare islænder. Og så kan de få lidt kælenavne som fjordbolle og ismule.. Det er ikke ment negativt.

Ang. dårlige oplevelser har jeg en del med islænderryttere. Jeg har nok bare været uheldig med dem jeg har rendt ind i, men de var ihvertfald ikke særlig venlige eller tog særlig meget hensyn til mig og min store varmblod. Men jeg har også dårlige oplevelser med andre dressurkollegaer, det er heller ikke dem alle der er særlig søde.

Synes det er ærgerligt at alle skal puttes ned i én kasse alt efter hvad man rider og hvilken hest man rider på. Hvis man skal det, så er alle islænderryttere skrup hysteriske og indebrændte småfede trunter der piner deres små heste med deres store røv i den lille sadel og alle varmblodsryttere er snobbede, arrogante og højrøvede madammer der vil skide deres hest et stykke, bare de kan ride de store stævner på en sammenkrøllet hest på det stærkeste bid overhovedet. Den holder ikke helt vel?

Jeg tvivler ikke på at der er massere af søde islænderryttere derude, jeg har bare ikke mødt dem endnu smiley Ligesom vi er massere af søde varmblodsryttere, selvom der også findes de mindre søde.

I øvrigt synes jeg at islænderen er en sød lille én og den er skæg at ride på, selvom jeg ikke ønsker mig én selv smiley Fjordhesten er også sød, men den ønsker jeg mig heller ikke smiley

• #76   12. feb 2014 kan slet ikke have at folk bliver sure over at man kalder deres hest for pony - om det så er en islænder, varmblod eller whatever

en hest og pony er jo sådan set det samme - det er jo ikke fordi man kalder deres hest for en grim tudse -.-' helt ærligt!

jeg kalder da selv min haflinger for pony selvom hun er en hest...

• #77   12. feb 2014 Jeg er egentligt pænt ligeglad med hvad folk kalder min islænder.
    jeg går ikke synderligt op i det.
    Jeg har endnu aldrig mødt en islænder ejer, som blev sur over at jeg kaldte hesten for pony. Jeg har heller ikke mødt nogle snobbede islænder ejere som synes islænderen er det eneste rigtige tvært imod. Dog har jeg ofte mødt "storheste ryttere" som har kommenteret på hvornår jeg skulle ha en "rigtig" hest osv.

• #78   12. feb 2014 Det kender jeg også godt Sofie. Har fået at vide utallige gange at en islænder ikke er en rigtig hest og jeg burde anskaffe mig noget andet i stedet..

• #79   12. feb 2014 det var især da jeg for en kort periode havde ham opstaldet på et ridecenter, der kom ofte nogle nedladende kommentarer fra nogle af de andre ryttere.

• #80   12. feb 2014 Min veninde fik at vide hun skulle forlade stævnepladsen fordi hun red på en fjordhest.

Det endte med at min veninde fik førstepladsen og vandt over damen's dyre kæmpe hest.
    HAHA siger jeg bare. Sådanne typer kan jeg slet ikke tage...

• #81   12. feb 2014 Heiwa: En jeg kender vandt engang LC2 finalen, til et større stævne på en fjordhest/arabermix, men da nogen klagede over det, så det blevet lavet om, så resultaterne fra begge dage blev lagt sammen, hvilket resulterede i at de endte på en 3. plads..

Sofie: Jeg tænker også mest på, hvad jeg synes jeg har oplevet i diverse debatter herinde smiley Kunne godt forestille mig at islænderryttere bliver set ned på af folk med store fine varmblodsheste, ligesom folk med fjordheste, travere osv. smiley

• #82   12. feb 2014 Jeg ahr en stor fin DV der har gået M. Syntes nu stadig ismuler er søde.

• #83   12. feb 2014 DD: Det var nu heller ikke for at generalisere smiley Naturligvis er der mange varmblodsryttere der ikke ser ned på andre racer, men der findes også nogle der gør smiley

• #84   12. feb 2014 Jeanne:
    Så må jeg være DV snob, selv om det er et tilfældigt valg.
    Føler mig mere som Trakehner snob smiley
    Self. er der DV snobber, men det er ik nogen jeg har mødt endnu, udover på stævnepladsen.
    Men jeg vil nu engang kalde dem det jeg synes, om det er Pony, hotten-tot eller noget 3.
    Folk må osse kalde mine heste det de vil, gamle hippie øg og sorte møgdyr fx det passer hvert fald fint.

• #85   12. feb 2014 Sorte Bandit: Nu kender jeg dig jo ikke, så derfor kan jeg ikke vide, om du er DV-snob. Fordi der er mange af dem, betyder det jo ikke, at alle DV-ejere er snobber smiley

• #86   12. feb 2014 Hold op hvor er det dog unfair. Jeg har ondt af din bekendte... Tænk at se SÅ meget ned på en race, og at selv dommeren går med til det.. smiley

• #87   12. feb 2014 Heiwa: Ja, det er trist - men hun var nu super glad og tilfreds alligevel smiley

• #88   12. feb 2014 Det forstår jeg godt!

• #89   13. feb 2014 Sry men det her er for latterligt!! nogle af jer skulle måske se jer i spejlet før i snakker om islænder rytter!!

Generalt har jeg oplevet eat der mere snobberi i dressur end i islænder verden.. bum færdig, og derved siger jeg ikke jer alle er det, jeg siger GENERALT!!

Til næste faktum..
    ISLÆNDERE ER HESTE... hvorfor? Tjo ganske enkelt, islænder, de fleste har gangarter som storheste, de har ikke så meget pony gangarter, altså den måde de traver osv..

Så er der også den store forskel at vi islænder rytter har en hest for livet.. vi kan ride på dem som voksne også, de fleste ponyer kan ikke tåle dette, øv øv for dem som har ponyer.. Vi kan forsætte med stævner altså vores islænder stævner..

Personligt:
    Kald bare min lille fyr Pony det er jeg grand agurk lige glad med. Han er hest for mig, andres meninger er lige gyldigt for mig, for jeg kan stadig ride min hest selvom folk mener noget andet. Så folk kan mene hvad de vil, jeg har min hyp og ham er jeg glad for om så folk mener han er pony eller ej smiley

Og så det der med islænder folk er snobbet: Mhhh hvor fanden har i oplevet det? altså nu har jeg været mange stedet i løbet med min hest og jeg har ikke andet end at se søde og behaglige folk ingen snobberier, som jeg før oplevede da jeg red en stor hest... Har altid oplevet god stemning, personligt er jeg heller ikke den snobbet type, da jeg er ligeglad hvad flok siger om min hest og mig, så kan jeg bare finde nogen andre at ride sammen med eller holde mig fra dem, hvis de er sådan xD

SÅ.. nu frem til min pointe.. Ja der findes RIDESNOBBER.. men man kan ikke pege finger af nogen, for vi alle har forskellige oplevelser, og ja der er da ridesnobber her og der om det er på hest, pony eller islænder.. Dem slipper vi nok aldrig for smiley så lad dog vær med at pege finger af de forskellige grene, da i går ind og bliver personlig overfor dem som har en hest indefor den race smiley

Det var det herfra, tænk over hvad i skriver, da det hurtigt går hen og bliver personligt.

• #90   13. feb 2014 Jeg betragter min part som hest (islænder) men bliver da ikke sur hvis andre kalder hende en pony..

• #91   13. feb 2014 Louise N - Jeg vil da gerne fortælle om mine mindre heldige møder med islænderryttere.. Det sker hver gang jeg møder én i hedeland. For mig er det ren respekt at man tager i skridt, hvis man møder en anden rytter på tur, det gør jeg altid, samt sender den anden rytter et smil.

Men hver gang jeg møder en islænderrytter brager de forbi mig i høj fart uden at flytte sig, så mig og min varmblod nærmest må springe for livet, for ikke at blive torpederet. De kommer også gerne bagfra uden at sige noget, mens de bare drøner forbi. Heldigvis har hestene jeg har været på tur med alle været gode i hovedet, så der er aldrig sket noget, men både hest og jeg har da fået os en forskrækkelse.

Hvis jeg så har mødt en islænderrytter der kommer i skridt, rynker de på næsen og vender øjne, når jeg har sendt dem et smil. Det sker hver eneste gang. Men som sagt har jeg nok bare været uheldig at rende ind i de mindre søde i stedet for de søde der helt sikkert findes derude smiley

Jeg er jo heller ikke en snobbet møgtøs, selvom jeg rider stor varmblod og er dressurrytter smiley

• #92   13. feb 2014 Jeg kommer måske til at træde nogle over tæerne nu - men fred være med den Islandske hest kaldes hest og ikke pony...... Men der er altså nogle ryttere, der rider Islandske heste, der bruger det som en undskyldning for, at de fx er alt for store til hesten... for det er jo ikke en pony men en hest og den er MEGET stærk...Jeg har set et show i Holbæk - hvorefter jeg skrev til en eller anden islandsk foreningen - at jeg synes det var grotesk at se på - at den mindste og smalleste hest havde en rytter på 100kg på ryggen - på en hest der måske har vejet et sted mellem 300-350 kilo. Ved at jeg ikke er den eneste, der er obs på dette. Det skal dog siges, at det IKKE kun er inden for islænder verdenen - jeg ser dette. På St. Hestedag i år -sidder der en kvinde med en meget meget bred mås - på en varmblod og det så så forkert ud - hun ikke sidde ordenligt på hesten og bumpede mere en nødvendigt. Jeg selv har Irish Cob - den ene der er 5 år og ca. 149 cm og 450 kilo - har jeg sat en max vægt på 70kg. Drejer det sig om en enkelt tur i ny og næ kan vi gå op til 85 -men daglig ridning max 70kg. Selv vejer jeg 55 kg. Indenfor vores race - ses det også at store damer vælger denne race fordi - de er jo stærke og kraftige MEN de har en meget kort ryg og der kan fx på min kun ligge en 16" tommer sadel - det harmonere altså ikke med en str. 46 i bukser..... Hvordan ser i andre på dette ? Ved godt det lige er et lille sidespring til den oprindelige tråd ?

• #93   14. feb 2014 Louise: Måske falder æblet ik langt fra stammen.
    Jeg tror ik, at islænder folk er snobbet overfor hinanden, for det er samme område.
    Jeg har samme oplevelser som Melanie, dog er der ik så mange i skoven mere.
    Osse at de kommer luntende mod en, og tror at det er det samme som skridt.

• #94   14. feb 2014 Det kan godt være, at de Islænderfolk I har mødt, har været snobbede, men pas nu på med, I ikke ender i samme kategori, og dermed ikke er bedre selv (Sorte Bandit).

Derudover - synes jeg, det er rigtigt åndssvagt at blive fornærmet over at man kalder en islænder, fjordhest, haflinger eller what so ever for en pony. I dagens Danmark er vi vokset op med, at en pony er en lille hest, ikke et skældsord. Derfor synes jeg det er iorden, at kalde det for en pony. Der er jo for søren ikke noget galt med, at det er en pony?!

Jeg kalder da også noglegange min hest, der har hestemål, for en forvokset pony, fordi han er så sød! smiley

• #95   14. feb 2014 BTW - findes der DÆLME også DV-folk der kan være de største snobber. Dermed ikke sagt, at allesammen er det smiley

• Kjeld P
    Kjeld P Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 1
    #96   14. feb 2014 Uha uha jeg har da et problem her, min ismule er en en dejlig høj dame på 151 cm, kan jeg så tillade mig at kalde hende for hest ??? Og endnu værre er det så med min kone, hun er altså kun 149 cm (ja det er sandt, hun er lille) er hun så en pony smiley
    Spøg til side, for min skyld kan i kalde min HEST hvad i vil, personligt kalder jeg hende ved navn . altså kort og godt Duna, og bliver jeg spurgt hvad det er for en race jeg har, er det mest brugte svar, at det er en ismule, og skulle nogen have lyst at kalde hende for Pony, selvom hun ifølge DRF regler er en hest, så værsgo.
    Jeg har redet både Islænder og varmblods, og har stort set kun mødt flinke mennesker i begge "lejre" snobberiet findes da, men tror faktisk det mere er menneskene der er snobbede af natur, og ikke betinget af hvad de rider på.
    Og inden nogen nu vil overfalde mig, og hævder jeg er ond ved min hest(pony smiley ), fordi jeg som voksen mand rider på den, så er min vægt ikke voldsom (65 kg.), og min bagperron passer i en 16,5" sadel

• #97   14. feb 2014 Kjeld P, så længe den er over ponymål, som den jo er, kan du jo godt kalde den for en hest =)

• #98   14. feb 2014 Folk må kalde Garri ( min islænder ) hvad de vil, for mig vil han altid være en lyseblå Enhjørning med lilla striber og orange prikker, sidste men ikke mindst har han også pink glimmer vinger smiley
    Så længe man selv har en mening skal andre også have lov til at mene deres smiley

• #100   14. feb 2014 Tror nu det er de færreste der bruger ordet pony som et nedladende ord. Jeg har ikke mødt nogen i hvert fald, der har brugt det sådan.

• #101   14. feb 2014 Sådan Kjeld P smiley Det er da noget af en hest du har der, og en dejlig kone af en pony lyder det til - eller hvordan var det nu lige smiley

Tror nu også godt du kunne tage 10 kilo på uden din hest/pony/ismule ville lide last smiley

Det eneste jeg tænker er - når der sidder en mand på 100 kg op en ismule på måske 138 og 350 kg - så er der ikke harmoni i mine øjne som equipage.... Det samme gælder når store trunter køber Irish Cob som jeg har ( 100-110 kg) og mener det kan de sagtens bære og så ydermere lægger en større sadel på en hesten har ryg til - fordi deres dertil indrettede ikke kan være i en 16-16,5 " - så er det jeg siger "Tænk på hesten først og fremmest"

• #102   14. feb 2014 Cecilie: Nu vil jeg bare gerne endnu engang gøre opmærksom på at hest/pony opdelingen ikke kun findes inden for DRF. Hvis du læser det jeg fandt på wiki, står der at det er en betegnelse for en bestemt højde, og også er anerkendt internationalt, og dermed ikke kun under dansk rideforbund smiley
    Men fred være med det smiley

Kan du uddybe, hvorfor ordet "pony" skulle være nedladende? Nu kan jeg forstå at ordet ikke findes på islandsk, og stammer fra det franske ord "poulenet" som betyder føl (eller ung umoden hest). Jeg har dog (ligesom mange andre) aldrig opfattet ordet negativt, og jeg mener det da bestemt heller aldrig ondt, når jeg skriver "Super skøn pony" når jeg kommenterer diverse heste/ponyer herinde. Jeg kan dog forstå, at nogle har en træls tendens til at kalde islændere for ponyer, for at forsøge at irriterer deres ejere?

• #104   14. feb 2014 hold da op hvor jeg synes det er træls, at der er så mange fordomme mellem islænderryttere og storhesteryttere!

det kan da godt være at islænderen ikke helt ligner de andre og har et par gangarter ekstra, men i bund og grund er det heste ligesom alle andre, så hvorfor ikke bare give lidt plads til hinanden og dele vores fælles rideglæde, i stedet for at have så travlt med at generalisere og opdele folk i grupper.

selv skiftede jeg fra storhest til islænder for omkring to år siden, og jeg må sige, at jeg har hørt enormt mange fordomme begge steder, som jeg slet ikke kunne få til at passe med virkeligheden... islænderryttere er ikke nødvendigvis uansvarlige og hensynsløse skovtursryttere, ligesom storhesteryttere ikke nødvendigvis er snobbede og hysteriske, og i bund og grund bange for de store dressurheste, som de kun rider på for at vinde stævner!

verden er ikke sort og hvid, så jeg synes hellere at vi skulle smile og være glade, og så tage ud og være lidt sammen med vores dejlige heste, for de er vel sådan set grunden til, at vi alle sammen er på denne side smiley

• #105   14. feb 2014 Fjordhesten er en hest smiley

• #106   14. feb 2014 Der er to måder at vurder om det er en pony eller en hest.
    1) den mest normal højde under 149cm= pony, over=hest
    2) krops bygning, er benene korter en skulderen= pony, længer=hest (det er denne lov der lader sig gælde, for bla. Islænding og minitur heste, og betyder de er heste ikke pony)
    Det betyder også at Fjordhesten kun er en hest hvis den er over ponymål, ellers er det en pony "sorry"

• #109   14. feb 2014 en Islandhest er en hest fordi den har ligeså mange ryghvirvler som store heste! Derfor hest og ikke pony smiley

• #111   16. feb 2014 Pony betyder jo bare lille hest.
    Uanset hvad islænderfolk siger, så kan de ikke komme udenom, at en islænder ER en lille hest. Og så hedder det på dansk: pony.

Det er da fuldstændig irrelevant, hvad man kalder det på Island, eller hvad pony betyder på islandsk. Vi er ikke på Island, vi er i Danmark, vi taler dansk - vi har endda givet racen et dansk navn. Ergo må den vel også gå under danske betegnelser. Og her i DK er en lille hest altså en pony.

Det ændrer selvfølgelig ikke på, at den stadig er en hest, akkurat som enhver anden heste- og ponyrace. Men den er også en pony - og det er der skam intet nedladende i, det er bare en betegnelse for dens højde.

Mht. fjordhesten er det ret latterligt, for jeg kender ingen fjordhesteryttere, der bliver fornærmet over at man kalder den for en pony. Hvorimod en stor del islænderryttere bliver meget fornærmede over det. Det siger mig, at mange islænderryttere er ret snobbede - ihvertfald på det punkt.

• #112   16. feb 2014 Hmmmm altså min ispind er bare sød. Plejer at sige at hun er en ponyhest. :o)

• #113   16. feb 2014 Og så fatter jeg i øvrigt ikke hvorfor det er så vigtigt hvad andre kalder deres eller ens heste. Man kalder jo bare sin egen det man nu vil.. smiley

• #114   16. feb 2014 CTS - En Islænder er en hest fordi den har en ekstra ryghvirvel ergo ikke en pony! En pony har en mindre ryghvirvel en heste pga. str. men da Islænderen har samme antal ryghvirvler er det en HEST! Ikke mig der har bestemt det, men sådan er det! Bum.

• #116   16. feb 2014 Forstår slet ikke folk gider diskutere det. Man bliver aldrig enig.

Jeg siger hvad der falder mig først ind. Nogen gange siger jeg pony, andre gange hest. En pony er bare en lille hest, og der er intet nedladende over det..

• #117   16. feb 2014 Nu kender jeg en pige, der rider dressurstævner på sin islænder under DRF... Ergo kan det vel ligeså godt hedde pony? smiley

• #118   16. feb 2014 Sofie: Den må gerne starte under pony-klasser, hvis den holder ponymål, men den korrekte beskrivelse af islænderen ER hest smiley
    Du må også som voksen starte en pony i hesteklasser, men det gør jo ikke ponyen til hest (med mindre det er en islænder, fjordhest eller haflinger) smiley

• #119   16. feb 2014 Tindur - Den har jeg aldrig hørt før, vil du give noget dokumentation for det? :o)

Mig bekendt er pony nu stadig blot en betegnelse for hestens størrelse (højde), ikke hvor mange ryghvirvler den har. :o)

Stine - Jeg har ikke læst det hele igennem, så har af gode grunde heller ikke læst det du skriver før. Jeg gik ikke ud fra at man skulle have læst dine svar igennem, før man måtte skrive her. :o)

Mht. opdelingen, så er det slet ikke det jeg tænker på. Jeg siger bare, at pony BETYDER lille hest. Hvilket en islænder jo er. DRF og FEI bruger også inddelingen ja, men det ændrer jo ikke på ordets betydning. Det har ikke noget med regler at gøre, det handler bare om ordets betydning. :o)

Jeg bliver ikke sur over, at I kalder dem for heste - for det er det jo. Ligesom shetlændere og alle andre ponyracer er. Men det er OGSÅ en pony, pga. dens størrelse. Det undrer mig blot, at islænderfolk kan flyve i flint over, at man kalder den for en pony - for det ER jo for hulen en lille hest. Det er der jo ingen af jer, der kan modsige. :o)

Men nej, jeg er sgu ligeglad med hvad I kalder dem. Om I så kaldte dem lampeskærme, ville jeg ikke blive sur over det. Det er da jeres egen sag - men jeg forstår ikke at islænderfolk kan blive fornærmede over, at man kalder den en pony. :o)

Du siger det er forkert at kalde dem pony - med det mener du så, at det er forkert at islænderen er en lille hest? Øh what....

• #120   16. feb 2014 Jeanne - Hihi, alle ponyer er da heste? ;o)

• #121   16. feb 2014 Men hvorfor må man så ikke ride ponyklasserne på en stor DV f.eks.? Men man må gerne på en islænder?

Det giver jo absolut ingen mening smiley Islænderen, fjordhesten eller haflingeren der er under hestemål er i mine øjne altså en pony..
    Hvis den er over hestemål, er den selvfølgelig en hest.

• #122   16. feb 2014 Sofie: Du må gerne starte pony-klasser på en DV, hvis den ikke går over ponymål. Det er nu engang DRF´s regler, at kun heste/ponyer, der holder målet, må starte pony-klasser. Og jo - det giver skam rigtig god mening. En hest på 175 vil naturligt nok have en kæmpe fordel i forhold til ponyer alene p.gr. af den meget større gang smiley

• #123   16. feb 2014 Team Tindur:
    Hvad så med en fuldblodsaraber? Nu ved jeg godt at lændehvirvler og ryghvirvler ikke heeelt er det samme, men en araber bliver da stadig kaldt en hest, selvom de ofte har færre lændehvirvler end andre heste?

• #124   16. feb 2014 CTS - Desværre besidder jeg ikke selv nogen dokumentation...Og kan som sågar være ligeglad da jeg ingen Islænder ejer. Men ret skal være ret...
    Louise - Det kommer jo an på stg. vil jeg mene. Men jeg har ikke lavet reglerne for grensen hest/pony og hvad der kategoriseres som hvad. Ej heller DRF. Da stg. måls reglerne også er de samme i Norge.. Så måske FEI e.l.... ?? Men kan så nogle forklare mig hvorfor miniaturen er en hest og ikke pony??

• #125   16. feb 2014 Alle racer er jo heste, pony er bare betegnelsen for en lille hest......

• #126   16. feb 2014 Tindur - Jeg vil gerne se dokumentation på det, ellers kan alle jo komme og sige den slags. :o)

• #127   16. feb 2014 CTS - Skal du have det ind med teske?? smiley Jeg skriver jo netop at jeg ingen dokumentation har! Og er sådant set ligeglad... Det er bare hvad jeg altid har fået at vide... Men hvis du er så hooked på dokumentation om emnet så er det jo bare at lede smiley

• #128   17. feb 2014 Tindur - Ja, det læste jeg godt - jeg skriver bare, at jeg ikke tror på det, før jeg ser dokumentation. :o)

Haha og nej, jeg har sgu ikke tænkt mig at lede efter dokumentation på DIN påstand. ;o) Det må vist være dit ansvar, at kunne dokumentere dine påstande. Ikke mit. :o)

Du kan ikke forvente, at jeg vil tro på noget, bare fordi du har fået det at vide. :o)

• #129   17. feb 2014 Jeg mener at man siger at en islænder er en hest fordi deres kropsbygning minder om en hest, og at de derfor altid er blevet set lige så robuste, udholdende og stærke som heste.
    Jeg retter også selv folk når de siger at Stelpa er en pony, men en fjordhest er tilgengæld en pony..

• #130   17. feb 2014 Jeg mener at man siger at en islænder er en hest fordi deres kropsbygning minder om en hest, og at de derfor altid er blevet set lige så robuste, udholdende og stærke som heste.
    Jeg retter også selv folk når de siger at Stelpa er en pony, men en fjordhest er tilgengæld en pony..

• #131   17. feb 2014 Emilie - Har du dokumentation for det? :o)
    Ellers kan du vel ikke rette folk, hvis det bare er noget du tror. :o)

En islænder er en lille hest, ikke? Pony betyder lille hest, så den er vel en pony. :o)

• #132   18. feb 2014 Jeg synes det er sjovt at ''storheste-ryttere'' skal acceptere at ''islænder-folket'' vil have at man kalder islænderen for en hest. Hvad blev der af gensidig respekt? Skal det kun gå den ene vej? Nogen snakker DRF sprog, andre snakker islænderforening (som jeg åbenlyst ikke ved hvad hedder) sprog. Hvis begge parter nu bare kan acceptere det.

Og så vil jeg godt lige understrege, og jeg gør det lige med fed så vi slipper for misforståelser. Jeg snakker ikke om ALLE folk med islændere, jeg snakker om en del af dem, og størstedelen af dem jeg har mødt og debatteret med

Jeg synes virkelig det er noget sjovt noget at gå op i. Og så må jeg indrømme at jeg - uden at pege på nogen bestemte - synes at det er lidt småligt at blive sur fordi andre kalder deres islænder for pony.
    Jeg har personlig aldrig mødt en fjordheste ejer der blev fornærmet over at deres fjordhest blev kaldt pony. Ej heller har jeg mødt andre pony ejere (ejere med heste under 149) der har haft et problem med ordet, eller fundet det nedladende.

Jeg kalder næsten alle heste for ponyer, og jeg vil da ikke skulle til at tage hensyn til de individuelle ejere bare fordi at mit ordvalg ikke passer dem.

Jeg synes det er ærgerligt at der skal være så stor ulighed mellem de 2 grupper, men jeg har som andre her, en del negative oplevelser med islænderryttere. I stedet for at man som islænderrytter bliver fornærmet over de fordomme var det måske en ide at modbevise det i stedet. Det kunne man f.eks. gøre i sådan et emne her, men åbenbart ikke. Jeg ser nogen ganske fornuftige udtalelser fra islænderryttere herinde, men jeg ser mindst lige så mange der kun bekræfter mine fordomme, og det synes jeg er ærgerligt.

Kommentér på:
Islænder er en hest, men fjordhest en pony?

Annonce