{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Budget for hold af hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere

Jeg går lige nu i tanker om at købe min egen hest, og har derfor været igang med at udregne et ca budget for udgifter pr måned. Priserne kan selvfølgelig variere lidt, men har forsøgt at se på hvad andre ca bruger i måneden på deres heste, og på hvad priserne nogenlunder ligger på her i Århus området.
Det ville være rigtig dejligt, hvis I vil komme med noget feedback på hvorvidt mit budget ser realistisk ud og om der evt er noget jeg har glemt:

Vaccine: 70 kr mdr
Ormekur/gødningsprøve: 75 kr mdr
Opstaldning inkl wrap/hø: 1500 mdr
Tandtjek: 85 kr mdr
Smed: 500 kr mdr
Foder: 400 kr mdr
Forsikringer: 250 kr mdr
Opsparing: 300 kr mdr
Evt ridehuskort: 200 kr mdr
I ALT: 3300 kr mdr

Hører også meget gerne fra jer der har hest i Århus området, og hvad I ca betaler i måneden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Budget for hold af hest
  • #1   2. mar 2014 Hvis du ikke kan have en opsparing "i baghånden" som er større end 10000kr ville jeg ikke anskaffe mig hest smiley min hest har det sidste år kostet 3000kr om måneden i dyrlæge gennemsnitligt...

    Ud over det ser det fornuftigt ud smiley men bare en uforudset kollik koster hurigt 1500kr eller en penicillin kur koster også der op omkring smiley


  • #2   2. mar 2014 Det kommer jo helt an på hvad det koster i dit område.

    Jeg ved ikke, om du allerede har gjort det, men kontakt det opstaldningssted, smed, dyrlæge, foderleverandører, forsikringsselskab osv. du vil bruge, og få en pris fra dem - og udregn dit budget ud fra det. Det er det, du får mest ud af. :o)

    Udover det du allerede har skrevet på, kunne der være ting som undervisning, stævner, transport (til undervisning og stævner osv.), udstyr og diverse behandlinger (fx massør, kiropraktur, fysioterapeut, sadelmager osv.) osv.


  • #3   2. mar 2014 ja, ca. 3000kr pr måned er meget rigtigt.. smiley

  • #4   2. mar 2014
    Opstaldning: 750 kr inkl. strøelse/træpiller, skal jeg ha' fuldpas er det 300 ekstra.
    Wrap: 5-600 kr pr. måned
    Foder: 139 kr pr. måned

    Smed: 1200 kr - det kære kræ går "desværre" med fire sko. Det er forskelligt hvor lang tid de holder. Altså om det er 1 eller 2 måneder.

    Dyrlæge; tand og rasp 12-500kr en gang om året.
    Orm: tror det løber op i en 200 kr for tjek og evt. kur.

    Har ikke fået delt det ud på et budget så det er regnet ud hvad jeg giver pr. måned.

    Men for at kunne regne det bedst ud - så kig ikke på hvad jeg bruger, men kig på opstaldningssteder nær dig. Der er stor forskel på prisen om det er selvpas, fuldpas, inkl. strøelse, inkl. wrap osv.


  • #5   2. mar 2014 Hvor meget man vil have i opsparing inden man anskaffer hesten, er meget individuelt. Jeg havde ingen opsparing da jeg købte min hest, men jeg havde mine forældre som hjælp. Nu har jeg en opsparing på omkring 8-9000.

    Jeg har aldrig haft uforudsete regninger, min hest har aldrig kostet mig mere end max 3.000 kr. om måneden i gennemsnit. Så det er altså ikke nødvendigvis livsnødvendigt med en opsparing på 10.000+ eller et budget på 3.000 kr. om mdr. Det er da klart en god idé - men mindre kan altså også gøre det.


  • #6   2. mar 2014 jeg har et budget der hedder 2800kr om måneden til 2 heste, og så længe de ikke bliver syge så holder det

  • #7   2. mar 2014
    Og når ja, pt. ingen opsparing eller forsikring - så vi tager det som det kommer :o)


  • #8   2. mar 2014 Evt. undervisning og stævner, hvis det er sådan noget du vil - det er noget af det der trækker et rigtigt stort læs, i vores heste budget, dog rider jeg også kun ene undervisning ved berider, men alligevel smiley

  • #9   2. mar 2014 Der lige en der hedder udstyr og vedligehold. Lige omstoppet sadel 1800kr kostede det mig også sidst for lidt over et år siden. Diverse underlag og udstyr man bare ikke kan leve uden smiley dækkener koster mig en del 1000 brugt næsten. 4000kr denne vinter tror jeg. Og har igen måtte tape hans ellers nye dækken på folden mens de andre er til rep smiley foder kan være sat lidt lavt. Hvis man vil have noget godt og lige give noget måske tilskud af og til. Og som der siges husk undervisning. Der bør være sat lidt penge til side på denne post. Så sadel dækkener og vedligehold af disse plus undervisning. Evt. Hæv foder prisen lidt. Så ser det ikke tosset ud smiley ormekur og vacciner kan gøres billigere, men ja vigtigt at tale sammen omkring det, med de andre opstaldere.

  • #10   2. mar 2014 tina, køb bucas nye dækken smiley Det er UMULIGT at rive i stykker og det holder hele året rundt uden at skulle skifte smiley

  • #11   3. mar 2014 Nadia og Callisto.
    BUCAS går lige så hurtig i stykker som mange andre. så det kommer jo an på leg og hestene.
    Hjortetaksolie er en super ide på dæknet da de andre ikke vil sætte tænderne i det eller hesten. STINKER af gammelt askebære smiley

    TS- Jeg er måske lidt svær og regne med for jeg har hestene hjemme, men foder osv bruger jeg også smiley
    Mine udregninger er på 4 heste pr mdr.

    Foder- St. hippolyt 880 kr.
    Lucerne 300 kr.
    Horse speed 270 kr (kun to der for det)
    Træpiller 350 kr.
    wrap 1000 kr.
    Vand/hegn osv 500 kr.
    Undervisning/stævner 1500 kr
    Trailer forsikring+ Diesel 800 kr

    = 5.600 kr Bruger jeg ca pr mdr på 4 heste, dertil kommer dyrlæge 1 gang om året, men med 10-15 heste på stald for jeg andre priser smiley

    Held og lykke.
    Bare lad hver med at købe før du er sikker for det er trist når heste skal fra hjem til hjem (Derfor har jeg nu for mange smiley )


  • #12   3. mar 2014 Tak for alle jeres input. Det er rart at høre, at mit budget er nogenlunde realistisk, selvom der nok kommer nogle justeringer. Jeg har et par opstaldningssteder som jeg gerne vil ud at se på, men i forbindelse med det, er jeg også i tvivl om hvorvidt det er en god ide at reservere en boks, når jeg ingen hest har endnu. For på den ene side er det jo rart at have en boks på forhånd, så er det også tid til at vælge det perfekte sted, men omvendt kan der jo sagtens gå et halvt år før man finder den rigtige hest, og så er det jo mange penge man har brugt på ingenting.
    Hvad vil I foreslå?


  • #13   3. mar 2014 Det kommer an på stedet.
    Hvis det er et sted hvor der ofte er en boks ledig, så vent - men hvis der ofte går lang tid mellem der er en ledig boks, så reserver den. :o)

    Men ellers vil jeg foretrække at finde hesten først. Tit kan man lave en aftale med sælger om, at man først overtager hesten, når der er en ledig boks til den. Hvis sådan en aftale ikke er mulig, så kan man jo også flytte den midlertidigt til et opstaldningssted, og så flytte til det rigtige sted, når der er plads. Det er ikke den bedste måde at gøre det på, men det kan være nødvendigt. :o)


Kommentér på:
Budget for hold af hest

Annonce