{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.123 visninger | Oprettet:

Pony med astma {{forumTopicSubject}}

Er der nogen herinde med erfaring med astma heste ? Jeg fik en shetlandspony og efter at have sporet den tibage til en tidligere ejer, fortæller hun mig at ponyen har astma. Den har vist kun gået på fold der hvor jeg hentede den fra, derfor er det svært for mig at bedømme om der også er dårlig kondi i det. Jeg regnede med, at jeg skulle køre med ham to til fire gange om ugen, melde mig ind i en køreforening og køre med der engang imellem, men nu ved jeg ikke om han overhovedet kan bruges. Dyrlægen skal jo indover, men jeg tænkte om nogen derude havde erfaring ? Jeg ved de kan få medicin, men en af bivirkningerne er forfangenhed, som sådan en shetlandspony jo i forvejen er disponeret for.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony med astma
  • #1   10. mar 2014 Jah jeg havde helpart på en..

    Jeg ville få dyrlægen ind over.. Den jeg havde part på red jeg både dressur og spring og jagt uden problemer. Den havde dog sine dårlige dage hvor den ikke blev redet. Den fik medisin og blev ikke forfangen men den fik det også kun nå den var dårlig. der blev prøvet menneske medisin da det andet holdt op med og virke. Det virkede et godt stykke tid men til sidst da hesten var 17 år blev den aflivet da det blev for slemte. Hun stod inde i boks da løsdrift ikke var en mulighed.

    Så få dyrlægen til og se på den.. De fleste kan sagtens arbejde selvom de har astma =)


  • #2   10. mar 2014 Min veninde havde en dressurpony med astma da vi var yngre. Han gik udenfor så meget som mulighed og så havde han en hytte ude på marken han kom ind i om natten om vinteren. Han havde ingen kondiproblemer da det jo er noget der handler om træningen og formen ponyen er i. Mennekser kan også dyrke sport på højt plan selv om de har astma, det kræver bare at træningen går langsommere smiley

  • #3   10. mar 2014 Jeg havde en hest der fik astma..
    Han kom dengang på spåner og fik vandet halm og fik wrap..
    Han stod i udeboks..
    Han kunne sagtens rides normalt og fik intet medicin..
    Det kommer nok an på hvor meget det er..


  • #4   10. mar 2014 Min pony har astma og fungere fint som ridehest og bliver redet som alle andre heste, det handler om i hvilken grad hesten har astma i, når de har astma er de mere følsomme for støv og derfor står min i løsdrift...Få en dyrlæge ud og lyt på dens lunger, måske er det kun i mild grad og derfor kan du sagens køre med den, min får ikke medicin og hoster kun et par gange om efteråret og vinteren da deres lunger får kold luft og kan være følsomme, her er det vigtig man varmer dem godt op inden man går i gang med det hårde arbejde

  • #5   10. mar 2014 Tak for svar alle sammen. Jeg har kun haft ham et par dage og opdagede at hans vejrtrækning lød påvirket da han legede med de andre (en ordentlig gang gallop) Jeg kontaktede tidligere ejer som sagde at det var astma, men at det aldrig var blevet undersøgt. Jeg skal have de andre heste vaccineret i maj md, så regner jeg med at dyrlægen lige lytter på ham. Han er på fold hele dagen og i boks om natten. Der er strøet med hør i hele stalden. Halm gives kun på fold og inde gives wrap. Jeg kunne evt have ham ude hele tiden, men han ville nok være ked af at være alene ude om natten.

  • #6   10. mar 2014 Min pony kan slet ikke halm overhovedet heller ikke det helt fine lækre noget, han hoster meget af det, så du kunne jo tage halmen helt fra ham, det hjalp min... og ellers så prøv at se om han ikke godt kunne stå ude også om natten det ville klart hjælpe på hans astma ! og hvis ikke han kan stå ude så kan du våde hans boks med en forstøver, og sørg for at spindelvæv er væk ! Mug boksen ud nogle timer inden han skal ind efter du har muget kan du forstøve boksen og luft godt ud... det gjorde jeg hver eneste dag da min pony stod inde, men det bliver aldrig helt godt og derfor er løsdrift klart det bedste for en astma hest smiley

  • #7   10. mar 2014 Alt spindelvæv er fejet ned, og der må ikke fejes i stalden når hestene er inde. Boksen støver ikke for det er hør han står på. Stalden har døren åben i hver sin ende, når de er på fold. Det er ikke så han hoster eller man kan høre noget på vejrtrækningen. Kun når han løber. Jeg havde også tænkt om han skulle være ude om natten, men har ingen der kan stå med ham derude og jeg kunne forestille mig at han går gennem hegnet hvis de andre kommer ind og han skal blive ude. :-(. Håber snart på sommer, for så skal alle på døgnfold.

Kommentér på:
Pony med astma

Annonce