Uhyggelig oplevelse på hest:( {{forumTopicSubject}}
Puuha, sikke en morgen!
Jeg og en veninde besluttede os for at ride tidlig i morges en tur.
Som sagt er bønderne i fuld gang med markerne i disse dage, men min fjordhest, Calle, plejer at være rimelig cool med tung trafik.
Herude på landet har vi meget smalle veje, så der er ikke altid megen plads hvis man møder et større køretøj, dog plejer de fleste at tage hensyn, når man sidder på en hest
Men puha for en oplevelse idag!
Der kommer en modkørende New Holland traktor med fuldt læsset vogn bagefter, bumlende med al hvad den kan tage. Jeg rider ud i rabatten med Calle, men kan ikke komme længere ud, da der er afgrøder på marken.
Han sætter ikke farten ned og kommer drønende for fuld skrue (ja ok så hurtig er traktor heller ikke - men det føles det, når de har den størrelse de nu har på en smal vej)
imens vognen bumper efter.
Calle går for første gang i panik, da den passerer os, hvor jeg tænker 'ok, fuck afgrøderen, jeg rider ud på marken og får afstand', men Calle (så sær som han kan være) vil ikke over plovfugen ud til marken, så han hopper/bakker, går sådan set i panik.
Tror vi var 3 cm for at ramle ind i traktorens vogn. Føj, hvor var jeg bange! Rystede bagefter
Resten af turen hjem tænkte jeg, at han godt kunne have sænket farten, for på sådan en lille vej, hvor vi kun kan få ca. 30cm afstand til hans køretøj, så er det ikke ansvarligt at drøne med 40km/t med stort læs på, så tæt på et flugtdyr.
Skal siges jeg kender maskinstationen og tog derned i bil, her for ca en time siden. Jeg fik en god snak med 'bossen' om de ikke ville være søde at tage hensyn de næste gange, for det ville jo også være ærgerligt for dem at få en hest i forruden på deres nye traktore
Han var super flink og forstod min hentydning uden at bære nag, så det var sku dejligt!
Håber de fremover tænker sig om, da de nu kan sætte 'ansigt' på rytteren der sidder på kræet.
Til alle derude, pas på jer selv i traktor sæsonen, og ellers, vær ikke bange for at konfrontere bønderne. De bider ikke
maj 2007
Følger: 64 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 109 Svar: 810
Men synes det er super sejt at du tog ud og snakkede med dem bagefter!!
okt 2008
Følger: 66 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 341
maj 2006
Følger: 180 Følgere: 198 Heste: 5 Emner: 94 Svar: 558
Og ja, jeg følte det var nødvendigt at fortælle dem om min oplevelse - de er jo heller ikke interesseret i at folk kommer til skade.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Vi mødte faktisk en traktor med læs i søndags, den stod hun bare og kiggede på ganske og roligt, og forsøgte faktisk at snuse til den, selvom det jo ikke er ret smart, når den kører.
Men ubehagelig oplevelse altså
maj 2006
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Heste: 24 Emner: 126 Svar: 1.174
her har vi også mange små veje men de fleste at ret gode til at tage hensyn heldigvis....
maj 2006
Men ja, de fleste er søde og tage hensyn - heldigvis
nov 2011
maj 2006
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
det kan være at det var en ung traktor dreng, som ikke lige vidste at han skulle sætte farten ned, så synes det var super godt at du tog en snak med dem
maj 2006
Men ja, det var ved at ende galt idag, så derfor blev jeg nødt til at snakke med dem. Ellers ville jeg være total nervøs for at møde 'ham' igen, hvis jeg ved han ikke tager hensyn.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Jeg har somme tider redet ud midt på vejen og givet tydelige håndfakter til, at de skulle sænke farten - trods tankeløshed har de jo ikke lyst til at køre nogen ned
nov 2011
De bliver også nød til at flytte hestene over på en anden fold, når der kommer hø, fordi Glemme og hendes lillebror ellers står ivejen. Resten af hestene plejede at "flygte", når der kom hø
aug 2007
de fleste i maskiner ude ved mig ved godt at jeg gerne bare vil have at de fortsætter forbi i normalt tempo, men mine heste er jo også vant til at der kører store gummigeder og lastbiler rundt næsten hele vejen rundt om ejendommen
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
aug 2007
maj 2006
Hippie: Skøn hyps, du kan sagtens tage ture på de store landeveje
Tindur: Ja det er ØV at én dum oplevelse kan ødelægge så meget for hesten. Og ikke mindst en selv. Man bliver pludselig obs på hvor gruelig galt ting kan gå, og det kan hesten mærke
Og sikke en øv oplevelse med den traktor i prøvede at overhale. Han kan ikke være bekendt at presse jer ud. Kan ikke forestille at man bevidst ville udsætte andre mennesker for fare, så ved ikke om der måske kunne være ujævnt i hans kørebane, så han ikke har kunne trække ud? Eller måske for sumpet i græsset, hvis han havde tungt læs på? Men stadig ikke OK, man skal sku passe på sig selv derude
maj 2006
Da jeg arbejdede som fodermester med køer, skulle jeg køre traktoren med foderblander bagpå, op til den gamle afdeling på gården. Det er ca 200m op af en stejl bakke, som snor sig.
Jeg begynder at blinke til venstre, da jeg skal til at dreje ind på gården med traktoren, her beslutter den bagved kørende bilist, at nu vil han overhæle, IMENS jeg er ved at dreje? Jeg må klodse bremsen og hornet i bund, da han overhæler mig, OP af snoret stejl bakke, IMENS jeg er ved at dreje ind i en indkørsel. Tumpe!
aug 2007
jeg har da været ude for det gamle opstaldningssted at bilerne har kørt så tæt på at de har ramt min stigebøjle, kørt helt op i røven af os og dyttet.
det er ikke små ting man oplever på ryggen af en hest, men jeg synes at billisterne er langt gladere og mere tålmoddig når man er på hest end på cykel
mar 2011
maj 2006
Nå men nej, man oplever en del ting og skidt med den der døds ulykke. Sommetider tror jeg at bil bilisterne ser rødt og NU skal de videre... Tror ihvertfald det var det med manden der overhalede mig, for jeg viste blinklys og havde begyndt at dreje... Vi fik også øjenkontakt og han så bestemt ikke glad ud dernede i sin lille fiat punto
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Jeg prøvede det også i sommers, da jeg var ude på en aftentur (sen eftermiddag, det var stadig lyst). Jeg kom ridende på min pony på en lille grusvej, som ligger lige ud til en landevej, hvor bilerne i hvert fald kører 80, hvis ikke mere. Det er nemlig en bakke, som går nedad.
Nå, men vi kom ridende i den rigtige side af vejen, og PLUDSELIG drejer en bil rundt om hjørnet fra landevejen og er meget få meter fra at køre os ned, fordi han kører så hurtigt, at han ender i den forkerte side af vejen. Han tog overhovedet ikke farten af. Min pony stejlede næsten lige op af bilen, og han kørte bare videre. Med høj musik, åben vindue.... I raseri siger jeg "Idiot...." og det hører han. Så gasser han selvfølgelig op, og min unghest er mærket de næste uger på vores ture, fordi hun blev så forskrækket. Det var ikke rart!
maj 2006
Men håber da det bliver jeres sidste dårlige oplevelse i den dur.. Som sagt er langt de fleste søde til at tage hensyn, netop fordi det er så store maskiner som kan gøre så megen skade
aug 2007
jeg prøver altid at råbe af dem om at det er nede i frankrig det foregår
maj 2006
maj 2006
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 425 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.020
Det værste jeg har oplevet med bønder var for i efterårsferien 2012, hvor jeg besøgte en veninde og hendes fjordhest, vi ville ride hjem til hendes bedsteforældre i en by tæt på der hvor hesten stod, vi skulle så ride på en af Danmarks farligste veje (ift uheld) og vi red stille og roligt, på de meget snoede veje, men pludselig kommer der bare en KÆMPE traktor med gyllespreder på, rundt i svinget med ret høj fart ift svinget og at vejene var meget små ift den store traktor, i svinget flyver de der gyllespreder-dimser ud til siderne og vi prøver at få vores meget nervøse fjordheste ud til siden, men jeg kan bare se den ene gyllespreder-slange bare er 10 cm fra at ramme Tjalfe
Da vi kom tilbage på gården fortalte vi om oplevelsen til gårdejer og hun var simpelthen verdens sejeste dame! Hun stillede sig midt ude på vej da hun kunne hører spaden komme kørende lige så åndssvagt igen, så manden måtte bremse hårdt op og snakke med damen! Som fik fortalt ham at han virkelig skulle tænke sig om når han kører sådan, for det var jo livsfarligt! Det seje var at damen åbenbart kendte ejer af det firma som manden kørte for, så da han nægtede det var ham, så sagde hun at hun kunne jo også bare ringe til hans chef og så var tonen helt anderledes og han undskyldte mange gange overfor os!
Men siden da har jeg og Tjalfe begge været små bange for de store traktorer på små veje ..
aug 2007
jan 2009
Følger: 31 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 251
Selvfølgelig rider jeg ikke ud på vejen hvis jeg kan høre eller se en bil. Men nogle gange er det bare umuligt når de kører så hurtigt.
En dag kom der altså en bil, og jeg red som altid midt ude på broen. Tror du spaden tog hensyn? Næ. Han kører da bare så langt ud til siden som han nu kan i sin lille fiat 500. Hvis jeg havde rykket det mindste til min fod havde jeg ridset hans bil. Sådan nogle spader der ikke tager hensyn burde få så mange slag! Grr
okt 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 188
Så kom der en traktor bagfra, dog kørte han ikke stærkt, men han blev ved med at køre LIGE BAGVED, nok kun en meter fra os. Bono begyndte at gå i panik, og han ville ikke gå frem overhovedet. Jeg kæmpede en del med at få ham frem, men jeg følte mig en del presset og gik selv lidt i panik. Dog fik jeg ham frem tilsidst. Men at ham i traktoren ikke kørte frem, da jeg stod stille fandt jeg ret irriterende og stressende.
Og det er netop sådan en oplevelse, der gør at ungheste i fremtiden ville kunne blive bange/skræmte for traktorer.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
maj 2006
Øv for nogle oplevelser i forskellige også har haft. Det ødelægger så meget, når folk ikke tager hensyn. Desværre tror jeg tit det skyldes uvidenhed... Om de tænker... ''hun rider vel kun ud på en hest der er vant til trafik''... Men som sagt, det er levende dyr stadigvæk
Sarah Emilie: hvem er farlig og hvorfor?
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Min mors hest er i genoptræning efter en seneskade, og var ude på en af sine første ture med rytter på - selvfølgelig med mig og Findus til støtte. hun har gået ruten 1000 gange uden rytter, men nu var der jo ikke nogen på jorden og der lå tilmed en gren inde på den anden side af hegnet...
Hun er ret meget oppe og køre da der så kommer en rød bil med fuldt læsset trailer. Jeg vender mig i sadlen og giver tegn til at han skal stoppe, da vi kun er omkring 7 meter fra en lille sti vi kan dreje ind ad. Han stopepr først da han er 3 meter fra os, og hjælper ikke ligefrem på hesten.
Nå, men vi kommer stille og roligt ind ad vejen med en lidt pustende hest så min mor vælger at stige at og trække. så drejer bilen ned efter os. Det skal lige siges at vejen kun er så bred at en enkelt bil kan køre der, så der er meget lidt plads. Han kører næsten helt hen til os til trods for at jeg signalerer at han skal holde afstand. han bliver godt gal i skralden over at vi ikke rykker os så han kan komme videre, så han dytter af os. Vi står altså med to heste som presses bagfra af en trauler, og da han dytter bliver det for meget, fordi han er under en meter væk fra os. Min mors hest springer skræmt til side og ind foran Findus, som så hopper tilbage, hvilket resulterer i at han ender med at 'sætte' sig på bilen inden han springer frem i galop (forståeligt nok). Jeg får ham stoppet, men hold K*FT hvor var jeg gal på ham manden bagefter.
Jeg skynder mig selvfølgelig at hoppe af og undersøge Findus' ben, og heldigvis var der ikke sket noget.
Min mor giver så ham manden verdens største skideballe, og han bliver sur fordi findus' ene hov har lavet en 5 cm ridse i hans bil. Hvilket får mig til at blive godt sur, så jeg slutter mig da til min mor. ikke noget med at råbe og skrige, men jeg kan dog ikke sige at jeg ikke sagde et og andet om uansvarlighed på en ikke så køn måde - Jeg kunne lige så godt have stået med en hest der havde brækket benet da ham først sprang ind i metallet, og derefter forsøgte at komme væk
mar 2011
mar 2011
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
maj 2006
Louise: Ej en spade! Lyder virkelig som om han bare ikke har haft noget som helst til overs overfor jer... Jeg synes godt nok det er hans egen skyld og total dårlig opførsel... Hvad sagde han til sin skideballe? Har i mødt ham siden hen? Nogle mennesker er bare udenfor pædagogisk rækkevidde....
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
Jeg prøvede nogenlunde det samme i sidste uge.. og da min hest ikke var blevet redet i 2 uger + Havde ikke gået på vej i ca 3 måneder havde jeg fornemmelsen af en tur på landevejen var perfekt! Men jeg tog fejl..
Et svin af en lastbil chauffør kørte som en idiot SELVOM jeg tegnede til at han skulle sænke farten! Han kommer med ca 60-70 km i timen lige op af min hest.. og den landevej er slet ikke stor og var med grøfter til begge sider! han kørte virkelig tæt og min hest panikkede fuldstændig! Jeg var virkelig SÅ bange og panikkede fuldstændig! Der gav jeg også lastbilchaufføreren en advarsel.. han kan jo ikke hører mig men råbte, det gjorde jeg!!
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
maj 2006
maj 2006
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 39
Selv min 17 år gamle ismule, der ellers fandt sig i ALT, kunne af og til hoppe for en traktor. De ér jo (heldigvis) dyr...
Uhyggelig oplevelse på hest:(