{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

Uhyggelig oplevelse på hest:( {{forumTopicSubject}}

Puuha, sikke en morgen!
Jeg og en veninde besluttede os for at ride tidlig i morges en tur.
Som sagt er bønderne i fuld gang med markerne i disse dage, men min fjordhest, Calle, plejer at være rimelig cool med tung trafik.

Herude på landet har vi meget smalle veje, så der er ikke altid megen plads hvis man møder et større køretøj, dog plejer de fleste at tage hensyn, når man sidder på en hest smiley

Men puha for en oplevelse idag!

Der kommer en modkørende New Holland traktor med fuldt læsset vogn bagefter, bumlende med al hvad den kan tage. Jeg rider ud i rabatten med Calle, men kan ikke komme længere ud, da der er afgrøder på marken.
Han sætter ikke farten ned og kommer drønende for fuld skrue (ja ok så hurtig er traktor heller ikke - men det føles det, når de har den størrelse de nu har på en smal vej) smiley imens vognen bumper efter.
Calle går for første gang i panik, da den passerer os, hvor jeg tænker 'ok, fuck afgrøderen, jeg rider ud på marken og får afstand', men Calle (så sær som han kan være) vil ikke over plovfugen ud til marken, så han hopper/bakker, går sådan set i panik.
Tror vi var 3 cm for at ramle ind i traktorens vogn. Føj, hvor var jeg bange! Rystede bagefter smiley Resten af turen hjem tænkte jeg, at han godt kunne have sænket farten, for på sådan en lille vej, hvor vi kun kan få ca. 30cm afstand til hans køretøj, så er det ikke ansvarligt at drøne med 40km/t med stort læs på, så tæt på et flugtdyr.
Skal siges jeg kender maskinstationen og tog derned i bil, her for ca en time siden. Jeg fik en god snak med 'bossen' om de ikke ville være søde at tage hensyn de næste gange, for det ville jo også være ærgerligt for dem at få en hest i forruden på deres nye traktore smiley Han var super flink og forstod min hentydning uden at bære nag, så det var sku dejligt!

Håber de fremover tænker sig om, da de nu kan sætte 'ansigt' på rytteren der sidder på kræet.

Til alle derude, pas på jer selv i traktor sæsonen, og ellers, vær ikke bange for at konfrontere bønderne. De bider ikke smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uhyggelig oplevelse på hest:(
  • #1   28. mar 2014 Træls oplevelse..
    Men synes det er super sejt at du tog ud og snakkede med dem bagefter!!

• #2   28. mar 2014 Det er dødirriterende, men jeg plejer at tage armen ud til siden med håndfladen mod jorden og vifte hånden lidt op og ned for at symbolisere at de skal sætte farten ned. Det hjælper tit smiley

• #3   28. mar 2014 Plejer jeg også, men har prøvet at få fuck-fingeren tilbage smiley

Og ja, jeg følte det var nødvendigt at fortælle dem om min oplevelse - de er jo heller ikke interesseret i at folk kommer til skade. smiley

• #4   28. mar 2014 Klam oplevelse alligevel. Det hvor jeg rider er der heldigvis en ret stor "rabat", som man kan ride i. Og så er "min" unghest til dels også så "dum", at hun ikke bliver bange for tung trafik, kun for blade der ligger forkert xD

Vi mødte faktisk en traktor med læs i søndags, den stod hun bare og kiggede på ganske og roligt, og forsøgte faktisk at snuse til den, selvom det jo ikke er ret smart, når den kører.

Men ubehagelig oplevelse altså smiley

• #5   28. mar 2014 Hippie: Skønt hun ikke ser traktore som farligt smiley Det gør Calle normalt heller ikke, men den her oplevelse, der blev citronen presset for meget. Og forståeligt, den var tæt på med høj fart smiley

• #6   28. mar 2014 kan godt li´at du skriver at det var en new Holland smiley hi hi...
    her har vi også mange små veje men de fleste at ret gode til at tage hensyn heldigvis....

• #7   28. mar 2014 Hehe, som uddannet landmand ved jeg hvor VIGTIGT det er at pointere traktoerens mærke smiley Havde det nu været en Fendt - ja så havde det været en anden sag! smiley ej joke til side..

Men ja, de fleste er søde og tage hensyn - heldigvis smiley

• #8   28. mar 2014 Hun er også den kegle, som stiller sig foran gravkoen og æder af høet, så staklen i vognen ikke kan få lov til at sætte høet ned, når der kommer hø på foldene. Så hun er bestemt ikke ræd for store landbrugsmaskiner xD

• #9   28. mar 2014 Det er en super egenskab smiley Det skal du kun være glad for! Og ja, maskiner der kommer med mad er jo super måde for dem og finde ud af, at de ikke gør noget smiley

• #10   28. mar 2014 arh øv, bønderne plejer ellers at ære så gode til at tage hensyn.
    det kan være at det var en ung traktor dreng, som ikke lige vidste at han skulle sætte farten ned, så synes det var super godt at du tog en snak med dem

• #11   28. mar 2014 Jeanette: komisk nok, så var det hans far der kørte traktoren smiley Altså en ældre mand...
    Men ja, det var ved at ende galt idag, så derfor blev jeg nødt til at snakke med dem. Ellers ville jeg være total nervøs for at møde 'ham' igen, hvis jeg ved han ikke tager hensyn.

• #12   28. mar 2014 Kender det alt for godt! Heldigvis er bønder som regel gode til at tage hensyn, men der er alligevel nogen, der ikke tænker dig om!
    Jeg har somme tider redet ud midt på vejen og givet tydelige håndfakter til, at de skulle sænke farten - trods tankeløshed har de jo ikke lyst til at køre nogen ned smiley

• #13   28. mar 2014 Ja mad er vejen til Glemmes hjerte, så hun eeelsker store landbrugsmaskiner. Hun får nærmest julelys i øjnene xD

De bliver også nød til at flytte hestene over på en anden fold, når der kommer hø, fordi Glemme og hendes lillebror ellers står ivejen. Resten af hestene plejede at "flygte", når der kom hø smiley

• #14   28. mar 2014 ja okay.
    de fleste i maskiner ude ved mig ved godt at jeg gerne bare vil have at de fortsætter forbi i normalt tempo, men mine heste er jo også vant til at der kører store gummigeder og lastbiler rundt næsten hele vejen rundt om ejendommen smiley

• #15   28. mar 2014 Ja det kunne have endt gruelig galt smiley Min er skide bange for store maskiner og vi træner og træner... Da jeg for knapt to år siden tilred min venindes hest var den ikke bange for noget som helst indtil der var en traktor der lagde sig op i røven på os så hun panikken.. Nu er hun bange for de smiley Og vi blev for nogle uger siden næsten en bil fattigere (vi havde købt den nye bil en uge inden) vi blev liggende bag en stor blå Hollender med vogn på smiley Så blev der plads nok til at vi kunne overhale..Hvad gjorde han så.. Han presset os bogstavelig talt ud så vi ramte hækken og måtte bremse op brat for ikke at få en traktor/vogn ind i siden smiley Jeg er stadig totalt chokeret over at nogle kan finde på noget sådan noget.. Så vi lå jo bag ham et stykke helt til han blinker os forbi..Men lægger han sig ud i siden..NEJ så vi var nødt til at køre ud i rabatten for at komme forbi da han med hans kæmpe traktor selvfølgelig ikke kan køre lidt ud i græsset..Den kunne jo blive beskidt! GRRR smiley >:( smiley

• #16   28. mar 2014 inden vi nu hidser os helt op over traktorer, må jeg altså indrømme at jeg oplever langt flere idioter bag rattet på en bil end bag rattet på en traktor, og jeg har været indblandet i to uheld med traktor hvor det var føren af bilen der var en total idiot

• #17   28. mar 2014 Jeanette: ja det er rart når hestene er vant til de større køretøjer og ja, Calle er det jo også, men efter sådan en oplevelse her, kunne jeg frygte at han er blevet bange for traktore nu. Er spændt på at møde en traktor igen på ham, må håbe han fatter ro igen smiley

Hippie: Skøn hyps, du kan sagtens tage ture på de store landeveje smiley

Tindur: Ja det er ØV at én dum oplevelse kan ødelægge så meget for hesten. Og ikke mindst en selv. Man bliver pludselig obs på hvor gruelig galt ting kan gå, og det kan hesten mærke smiley

Og sikke en øv oplevelse med den traktor i prøvede at overhale. Han kan ikke være bekendt at presse jer ud. Kan ikke forestille at man bevidst ville udsætte andre mennesker for fare, så ved ikke om der måske kunne være ujævnt i hans kørebane, så han ikke har kunne trække ud? Eller måske for sumpet i græsset, hvis han havde tungt læs på? Men stadig ikke OK, man skal sku passe på sig selv derude smiley

• #18   28. mar 2014 Jeanette: Ja self er det ikke kun traktorførerne smiley Men vi har alle et ansvar.
    Da jeg arbejdede som fodermester med køer, skulle jeg køre traktoren med foderblander bagpå, op til den gamle afdeling på gården. Det er ca 200m op af en stejl bakke, som snor sig.
    Jeg begynder at blinke til venstre, da jeg skal til at dreje ind på gården med traktoren, her beslutter den bagved kørende bilist, at nu vil han overhæle, IMENS jeg er ved at dreje? Jeg må klodse bremsen og hornet i bund, da han overhæler mig, OP af snoret stejl bakke, IMENS jeg er ved at dreje ind i en indkørsel. Tumpe!

• #19   28. mar 2014 den ene elev jeg arbejdede sammen med på en af gårdene havde været med i en dødsulykke fordi en bilist havde gjort som du fortæller, billisten døde af det smiley

jeg har da været ude for det gamle opstaldningssted at bilerne har kørt så tæt på at de har ramt min stigebøjle, kørt helt op i røven af os og dyttet.
    det er ikke små ting man oplever på ryggen af en hest, men jeg synes at billisterne er langt gladere og mere tålmoddig når man er på hest end på cykel

• #20   28. mar 2014 Ja jeg har aldrig oplevet magen smiley og rabatten var hverken dyb eller blød. Men jeg har også kun oplevet de to som ikke har taget hensyn.. De fleste gør heldigvis og når jeg går med hesten så vinker jeg til de store/hurtige køretøjer og stiller mig sådan at hesten kan se de uden at gå væk fra vejen..Dog prøver han stadigvæk (for det meste) at trække af gårde med mig for de kunne jo spise ham de store larmende monstre smiley

• #21   28. mar 2014 Jeanette: Apropos cyklister, hvad sker der for de der sport cyklister i stramt cykeltøj der SKAL cykle 8 på række og fylde heeele kørebanen?! smiley

Nå men nej, man oplever en del ting og skidt med den der døds ulykke. Sommetider tror jeg at bil bilisterne ser rødt og NU skal de videre... Tror ihvertfald det var det med manden der overhalede mig, for jeg viste blinklys og havde begyndt at dreje... Vi fik også øjenkontakt og han så bestemt ikke glad ud dernede i sin lille fiat punto smiley

• #22   28. mar 2014 Ej det er fordi forfærdeligt, når man prøver sådan noget.... Det er virkelig ikke sjovt.
    Jeg prøvede det også i sommers, da jeg var ude på en aftentur (sen eftermiddag, det var stadig lyst). Jeg kom ridende på min pony på en lille grusvej, som ligger lige ud til en landevej, hvor bilerne i hvert fald kører 80, hvis ikke mere. Det er nemlig en bakke, som går nedad.
    Nå, men vi kom ridende i den rigtige side af vejen, og PLUDSELIG drejer en bil rundt om hjørnet fra landevejen og er meget få meter fra at køre os ned, fordi han kører så hurtigt, at han ender i den forkerte side af vejen. Han tog overhovedet ikke farten af. Min pony stejlede næsten lige op af bilen, og han kørte bare videre. Med høj musik, åben vindue.... I raseri siger jeg "Idiot...." og det hører han. Så gasser han selvfølgelig op, og min unghest er mærket de næste uger på vores ture, fordi hun blev så forskrækket. Det var ikke rart!

• #23   28. mar 2014 Tindur: Ja du ved nok hvor, at det er rovsæson for john deere'erne og hest er deres yndlings spise smiley Så en hest kan aldrig være for sikker smiley

Men håber da det bliver jeres sidste dårlige oplevelse i den dur.. Som sagt er langt de fleste søde til at tage hensyn, netop fordi det er så store maskiner som kan gøre så megen skade smiley

• #24   28. mar 2014 ja hvad dælen er det for noget hader dem også,det er altid halvfede gamle mænd der på ingen måder cykler stærkt, men selvom der er en cykelsti skla de cykle midt på vejbanen.
    jeg prøver altid at råbe af dem om at det er nede i frankrig det foregår

• #25   28. mar 2014 Bidløse Madsen: Øv en spade.... Måske en Brian der skulle vise sig lidt? Tit når de lige har fået kørekort har de ikke helt fornemmelsen af hvor hurtigt man kan ligge sig i svingene ude på landevejene. Det farlige er, at han kan tage uskyldige mennesker med sig, i sit forsøg på at køre stærkt smiley Godt der ikke skete noget!

• #26   28. mar 2014 Jeanette: Haaahaaa, hvis det er det tempo han cykler i, så tager det sku lidt tid før han når til Frankrig smiley

• #27   28. mar 2014 Helt sikkert en Brian med nyt kørekort.... Men hvor var det træls, for jeg vil næsten sige at min hoppe tog det pænt. Han kørte virkelig stærkt. Og at han så gasser op, da jeg kalder ham en idiot... altså, det viser jo bare, at han overhovedet ikke kunne se, at det var hans fejl! smiley

• #28   28. mar 2014 Føj en oplevelse! smiley

Det værste jeg har oplevet med bønder var for i efterårsferien 2012, hvor jeg besøgte en veninde og hendes fjordhest, vi ville ride hjem til hendes bedsteforældre i en by tæt på der hvor hesten stod, vi skulle så ride på en af Danmarks farligste veje (ift uheld) og vi red stille og roligt, på de meget snoede veje, men pludselig kommer der bare en KÆMPE traktor med gyllespreder på, rundt i svinget med ret høj fart ift svinget og at vejene var meget små ift den store traktor, i svinget flyver de der gyllespreder-dimser ud til siderne og vi prøver at få vores meget nervøse fjordheste ud til siden, men jeg kan bare se den ene gyllespreder-slange bare er 10 cm fra at ramme Tjalfe smiley Fuck jeg har ALDRIG været så bange! Jeg var sikker på nu ville den ramme os og så ville Tjalfe løbe panisk afsted på denne farlige vej! Men heldigvis fik jeg revet ham de sidste cm væk, så vi ikke blev ramt! Kæft hestene var nervøse resten af turen og vi valgte at ride en kæmpe omvej hjem, for at undgå møde med den igen!

Da vi kom tilbage på gården fortalte vi om oplevelsen til gårdejer og hun var simpelthen verdens sejeste dame! Hun stillede sig midt ude på vej da hun kunne hører spaden komme kørende lige så åndssvagt igen, så manden måtte bremse hårdt op og snakke med damen! Som fik fortalt ham at han virkelig skulle tænke sig om når han kører sådan, for det var jo livsfarligt! Det seje var at damen åbenbart kendte ejer af det firma som manden kørte for, så da han nægtede det var ham, så sagde hun at hun kunne jo også bare ringe til hans chef og så var tonen helt anderledes og han undskyldte mange gange overfor os! smiley

Men siden da har jeg og Tjalfe begge været små bange for de store traktorer på små veje ..

• #29   28. mar 2014 hehe men så er vi fri for dem i den tid

• #30   28. mar 2014 Vi har sådan en lille vej der forbinder to større veje, som biler og lastbiler ofte bruger som forkortelse af deres rute, de er bare blevet så fartblinde at når de kommer fra den større vej til den mindre glemmer de at sænke farten. Midt på vejen er der en smal bro, med kun plads til én bil. Folk kører så råddent at det gør helt ondt. Jeg rider ALTID midt på vejen når vi skal over broen, for hvis hesten panikker og falder ud til siden er vi begge døde.

Selvfølgelig rider jeg ikke ud på vejen hvis jeg kan høre eller se en bil. Men nogle gange er det bare umuligt når de kører så hurtigt.

En dag kom der altså en bil, og jeg red som altid midt ude på broen. Tror du spaden tog hensyn? Næ. Han kører da bare så langt ud til siden som han nu kan i sin lille fiat 500. Hvis jeg havde rykket det mindste til min fod havde jeg ridset hans bil. Sådan nogle spader der ikke tager hensyn burde få så mange slag! Grr

• #31   28. mar 2014 Har selv oplevet noget lignende. Jeg var på vej hjem fra skovtur, på en unghest på 3 år. Han er en del usikker når man rider alene på ham, men han plejer ALDRIG at være skræmt over trafik, kun træer eller blade der hopper i hovedet på ham smiley
    Så kom der en traktor bagfra, dog kørte han ikke stærkt, men han blev ved med at køre LIGE BAGVED, nok kun en meter fra os. Bono begyndte at gå i panik, og han ville ikke gå frem overhovedet. Jeg kæmpede en del med at få ham frem, men jeg følte mig en del presset og gik selv lidt i panik. Dog fik jeg ham frem tilsidst. Men at ham i traktoren ikke kørte frem, da jeg stod stille fandt jeg ret irriterende og stressende.
    Og det er netop sådan en oplevelse, der gør at ungheste i fremtiden ville kunne blive bange/skræmte for traktorer.

• #32   28. mar 2014 Jeg ved ikke.. Vi har en ude ved os og han er simpelthen farlig.. Og vi har snakket med ham smiley

• #33   28. mar 2014 Hej alle!
    Øv for nogle oplevelser i forskellige også har haft. Det ødelægger så meget, når folk ikke tager hensyn. Desværre tror jeg tit det skyldes uvidenhed... Om de tænker... ''hun rider vel kun ud på en hest der er vant til trafik''... Men som sagt, det er levende dyr stadigvæk smiley Intet er 100% og det er iorden at bruge hovedet...

Sarah Emilie: hvem er farlig og hvorfor? smiley

• #34   28. mar 2014 Sikke en ubehagelig oplevelse du har været ude for. Men som de andre skriver, så er det ikke kun traktorførere der kan opføre sig uansvarligt - Jeg har prøvet at ende på kølerhjelmen af en bil fordi han kørte helt op i findus' bagben.

Min mors hest er i genoptræning efter en seneskade, og var ude på en af sine første ture med rytter på - selvfølgelig med mig og Findus til støtte. hun har gået ruten 1000 gange uden rytter, men nu var der jo ikke nogen på jorden og der lå tilmed en gren inde på den anden side af hegnet...

Hun er ret meget oppe og køre da der så kommer en rød bil med fuldt læsset trailer. Jeg vender mig i sadlen og giver tegn til at han skal stoppe, da vi kun er omkring 7 meter fra en lille sti vi kan dreje ind ad. Han stopepr først da han er 3 meter fra os, og hjælper ikke ligefrem på hesten.
    Nå, men vi kommer stille og roligt ind ad vejen med en lidt pustende hest så min mor vælger at stige at og trække. så drejer bilen ned efter os. Det skal lige siges at vejen kun er så bred at en enkelt bil kan køre der, så der er meget lidt plads. Han kører næsten helt hen til os til trods for at jeg signalerer at han skal holde afstand. han bliver godt gal i skralden over at vi ikke rykker os så han kan komme videre, så han dytter af os. Vi står altså med to heste som presses bagfra af en trauler, og da han dytter bliver det for meget, fordi han er under en meter væk fra os. Min mors hest springer skræmt til side og ind foran Findus, som så hopper tilbage, hvilket resulterer i at han ender med at 'sætte' sig på bilen inden han springer frem i galop (forståeligt nok). Jeg får ham stoppet, men hold K*FT hvor var jeg gal på ham manden bagefter.
    Jeg skynder mig selvfølgelig at hoppe af og undersøge Findus' ben, og heldigvis var der ikke sket noget.
    Min mor giver så ham manden verdens største skideballe, og han bliver sur fordi findus' ene hov har lavet en 5 cm ridse i hans bil. Hvilket får mig til at blive godt sur, så jeg slutter mig da til min mor. ikke noget med at råbe og skrige, men jeg kan dog ikke sige at jeg ikke sagde et og andet om uansvarlighed på en ikke så køn måde - Jeg kunne lige så godt have stået med en hest der havde brækket benet da ham først sprang ind i metallet, og derefter forsøgte at komme væk smiley

• #35   28. mar 2014 Nu er det jo langt i fra alle heste der er vandt med trafik smiley For at den skal blive det må den jo ud i trafikken og opleve at det ikke er farligt smiley Og det bør billister tænke på når de ser en hest..Især når personen går ved siden af den og har skrigende GUL refleksvest i dagslys smiley Så burde alarmen blinke smiley

• #36   28. mar 2014 Ej hold da op Louise..Sikke et røvhul smiley

• #37   28. mar 2014 TT: Det er lige mine ord. Utroligt hvordan nogen opfører sig. Selvfølgelig kan det da tænkes at han ikke ved at heste kan blive bange, men at han gentagende gange ignorerer tegn på at holde afstand, og vi tydeligt gør vores bedste så syntes jeg vi skal over i røvhul smiley

• #38   28. mar 2014 Tindur: ja, de lærer det jo ikke ved ikke at komme ud i trafikken, men tror ikke alle bilister tænker sådan over det.. Muligvis tænker de ikke over det er et flugtdyr..

Louise: Ej en spade! Lyder virkelig som om han bare ikke har haft noget som helst til overs overfor jer... Jeg synes godt nok det er hans egen skyld og total dårlig opførsel... Hvad sagde han til sin skideballe? Har i mødt ham siden hen? Nogle mennesker er bare udenfor pædagogisk rækkevidde....

• #39   30. mar 2014 Nøj for en oplevelse!! smiley

Jeg prøvede nogenlunde det samme i sidste uge.. og da min hest ikke var blevet redet i 2 uger + Havde ikke gået på vej i ca 3 måneder havde jeg fornemmelsen af en tur på landevejen var perfekt! Men jeg tog fejl..

Et svin af en lastbil chauffør kørte som en idiot SELVOM jeg tegnede til at han skulle sænke farten! Han kommer med ca 60-70 km i timen lige op af min hest.. og den landevej er slet ikke stor og var med grøfter til begge sider! han kørte virkelig tæt og min hest panikkede fuldstændig! Jeg var virkelig SÅ bange og panikkede fuldstændig! Der gav jeg også lastbilchaufføreren en advarsel.. han kan jo ikke hører mig men råbte, det gjorde jeg!!

• #41   31. mar 2014 Totten.. vil nu hellere sige man skulle lærer de møg cyklister at fløjte/sige en lyd! At ringe på klokken kan gøre hesten lige så skræmt når den ikke kan obsevere hvor lyden kommer fra og der så kommer en cyklist..

• #42   1. apr 2014 Limira: øv bøv, det er træls med de dumme oplevelser smiley Men godt der ikke skete noget. Har også prøvet at råbe forgæves efter en ung kneijt der drønede afsted på en lille grusvej. Jeg var kørene selv med min ponyvogn og pony.. Han kørte omkring 60 på en grusvej?! Så sten piskede op på min pony som sprang rundt.. Jeg blev så sur at jeg råbte bandeord efter ham og kylede min kørepisk i bagruden efter ham smiley Han kørte bare videre... anyways... der skete ikke noget smiley

• #43   1. apr 2014 Totten: Ja nogle cyklister er der lige pludselig bare... Men ved ikke om de tænker de skal være bange for ikke at skræmme hesten (igen kan det jo være ikke-heste mennesker)...

• #44   1. apr 2014 Høhø... jeg faldt også over "New Holland" detaljen -og forstod straks at du enten er landmand eller traktor entusiast smiley

Selv min 17 år gamle ismule, der ellers fandt sig i ALT, kunne af og til hoppe for en traktor. De ér jo (heldigvis) dyr...

Kommentér på:
Uhyggelig oplevelse på hest:(

Annonce