{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
666 visninger | Oprettet:

Løber igennem hegnet.. What to do? {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Jeg er så heldig, eller hvad man nu lige skal sige, at have et føl på 10mdr, som løber igennem hegnet når jeg rider hoppen.
Han gør det selvfølgelig oftest hvis jeg kommer et sted hen hvor han ikke kan se hende, men i dag endte han med at gøre det hele to gange på omkring en halv time, hvor han kunne se hende.. -.-
Det er ikke nogen hemmelighed at jeg ikke har fået redet hoppen, Jolly ret meget i den tid vi har haft ham, så han er selvfølgelig ikke helt van til det endnu. Men hvad gør jeg for at vænne ham til det? Jeg ville jo gerne kunne komme hjemmefra og i skoven igen smiley
Han dier stadig.. Jeg har, af frygt for yver betændelse, en idé om jeg selv vil lade hende vænne ham fra - er det forkert?

Alternativet er at han kommer til at stå i boksen mens jeg rider, og det synes jeg jo ikke kan være rigtigt.


- På forhånd mange tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løber igennem hegnet.. What to do?
  • #1   29. mar 2014 En fingeregel er, at føllet bliver vænnet fra hoppen når den er et halvt år - så den bør ikke stadigvæk dige når den er 10 mdr. Så er det jo klart, at den gør det, når den stadig er så tilknyttet til moderen. Få den vænnet ordentligt fra. (:

  • #2   29. mar 2014 Har du strøm i hegnet?

    Det er ikke sikkert hoppen vil vænne den fra selv, har set heste på 2 år, der
    stadigvæk lige var henne og suttet, og det kan være hårdt for en hoppe at skulle producere mælk hele tiden.

    Ven den fra, lidt af gangen hvor de er skilt ad.
    Først nogle timer, så nogle nætter, så nogle dage og til sidst så er det slut med alt det mor noget smiley


  • #3   29. mar 2014 Sandra; det er faktisk lidt noget vås - anbefalinger omkring en almindelig drægtighed siger IKKE FØR 6 mdr. Man siger ikke at de SKAL fravænnes ien alder af 6 mdr. et er blot vejledende. Man bør faktisk kigge på hvert individ og tage beslutningen om fravænning ud fra føllets udvikling.

    Jeg ville helt sikkert sætte føllet i boks, sådan som din situation er nu. Når han så er fravænnet, og er vant til at gå med andre (måske andre legekamerater), så vil hans trang til at løbe efter helt naturligt ikke være der.

    Lige en anden note på det at han stadig dier - husk på at han snart (og i teorien allerede) kan bedække. Og nej - de fravænner ikke nødvendigvis naturligt.


  • #5   29. mar 2014 Louise: Hvis du nu kigger hvad jeg skriver, så skriver jeg også en FINGERREGEL - jeg siger ikke at det gælder alle eller at de skal fravænnes før de er 6 måneder.

  • #6   29. mar 2014 Vores føl på nu snart 1 år dier også indimellem på fold hos sin mor...
    Begyndte at sætte føllet i sin egen boks lige overfor sin mor som 5 mdrs, da hendes mor sparkede hende når hun tog hendes grovfoder...
    De går ude hele dagen og hun lader hende stadig die indimellem, kan dog mærke på hoppen hun ikke har så meget mælk, men det holdes jo gang, har spurgt et par dyrlæger og jeg skulle ikke være bekymret , hoppen skulle nok sige fra...føllet er nu også større end sin mor så hun skal noget ned for at få en tår...
    Vil ikke splitte vores lille hoppeflok op, så satser på det stopper en dag smiley

    Mht. ridning da vil jeg i starten tage føl med på ridebanen og gå rundt med hende mens min datter rider, og så skulle hun gerne forstå hvad det er hendes mor laver pludselig så hun kan blive ved de andre hopper...de kan se banen, vi skal bare først til at lave ridebanen smiley

    Godt med strøm på hegnet og brug gode reb det giver bedre strøm, og gerne solide stolper så burde det holde dem inde smiley


  • #7   29. mar 2014
    Er det slet ikke gradvist vænnet til at være fra hinanden?


Kommentér på:
Løber igennem hegnet.. What to do?

Annonce