{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
827 visninger | Oprettet:

Flytning - hvornår træne igen? {{forumTopicSubject}}

Heeej med jer!

Jeg ved, at der er utallige emner omkring, hvis man får ny pony, hvornår man så kan "tillade" sig at begynde at bruge den. Altså ride, træne, gå en tur, mm...

Men hvad med, når man bare skal flytte sin hest? Altså intet ejerskift.
Står med en hoppe der skal flyttes på sommergræs i den anden ende af byen. Vi skal kun køre 5 km. med hende, så køreturen har ikke så meget at sige.

Hvad ville I gøre og hvornår efter flytningen? Jeg ved, at det for nogle heste er rigtig hårdt at blive flyttet, mens det for andre ikke er lige så hårdt.. Hvis vi antager, at min hoppe tager det helt fint, hvornår kan jeg så forvente at kunne træne med hende igen efter jeres mening?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flytning - hvornår træne igen?
  • #1   27. maj 2014 en dags tid eller tre smiley

• #2   27. maj 2014 Hvis vi antager at du ikke er en top dressurrytter, eller noget lign. der kører hesten træt på en omgang træning, ville jeg tage den med ro, og en masse jordarbejde i en 2-3 dage, og så starte op som normalt. Hesten er sikkert lidt bagefter, og mere distraheret end normalt, men det må man tage med, og bare få det bedste ud af det. Jeg red min pony fra dag 1 - dog ikke særligt hårdt, men vi smuttede ud på nogen små ture rundt omkring for at se området, og tøffede rundt på banen smiley

• #3   27. maj 2014
    Nu har jeg flyttet min fire gange. Alle gange har vi lavet noget dagen efter - ikke noget voldsomt hårdt let dressur eller tur.

De to af gangene har jeg redet der hen en tur på henholdsvis 2½ time den ene gang og 1½ time den anden. En gang var en træk tur på 10 min til en sommerfold med heste hun kendte fra tidligere og en anden gang flyttet med trailer.

• #4   27. maj 2014 Okay så et par dage efter, og hvis hun tager det rigtig pænt så måske endda allerede dagen efter? :o)

• #5   27. maj 2014 Aaarh. Nok ikke lige dagen efter men altså smiley

• #6   27. maj 2014 De gange jeg har flyttet min, har jeg så vidt muligt trænet hende på dagen for flytningen, men inden flytningen. Så har hun fået fri resten af dagen, og dagen efter flytningen. Og så stille og roligt igang igen. smiley

• #7   27. maj 2014 jeg ville ride fra dag et af,men mine krikker er også vant til at drage på stævner i ind og udland nærmest hver anden uge hele sommerhalvåret.. Mærk dig frem og gør det som du føler din hest har energi til.

• #8   27. maj 2014 Kommer an på hesten - min hopps skal helst have fri et par uger, da hun stresser en del ved flytning (især under træning) og hvis jeg lige giver hende de 2 - 3 ugers ro så går alting bare lige lidt nemmere.

Med min pony og min unghest laver jeg som regel lidt let arbejde dagen efter - de tager det ikke så tungt at være nye steder smiley

• #9   27. maj 2014 * min hoppe smiley

• #10   27. maj 2014 Hmm... Ja, så er det jo lidt med forskel, F&F..
    Umiddelbart regner jeg med, at hun tager det helt fint. Da jeg fik hende, var hun også meget "jeg vil ikke bestemme"-agtig overfor de andre heste, så hun kom nemt ind i flokken, og tog det slet ikke så hårdt, som jeg havde frygtet..

• #11   27. maj 2014 Hvis den ikke er påvirket af situationen ville jeg ride dagen efter.
    Når man er til stævne rider man jo også et fremmet sted. smiley

• #12   27. maj 2014 Ja, det har du selvfølgelig ret i, Isabella. Hun skal i øvrigt ud på Østervang, hvor du havde din hest engang :o)

Hun er bare ikke vant til stævner, og jeg frygter faktisk ret meget, at hun stresser over det. Hun går nemlig pt. sammen med en to årig hoppe, som hun holder meget af. De har det i hvert fald godt sammen.

• #13   27. maj 2014 Jeg ville se tiden an - du kan hurtigt mærke om hesten er sig selv eller om den virker "ved siden af" og så er det jo bare at give den lidt tid.

Men du skal bestemt ikke være bange for at træne lidt dagen efter hvis hesten eller tager det pænt - man kan lyn hurtigt mærke hvis ikke hesten er med på tingene og så smider man den jo bare tilbage på folden; ingen skade sket smiley :)

• #14   27. maj 2014 Enig med Isabella

• #15   27. maj 2014 Det har du ret i - om ikke andet kan jeg trække hende ud på en lille tur, så vi kan se de nye omgivelser lidt... Det plejer ikke at kræve så meget af hende.

• #16   27. maj 2014 Nårh okay, ja det er rigtig jeg havde min der engang. smiley
    Altså hvis den virker stresset når du kommer ind på banen, så kan du jo altid stille den tilbage igen. Men hvis du f.eks. rider med en anden kan det være den hurtigt vil føle sig tryg. smiley

• #17   27. maj 2014 Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan din hest ville reagere - men den første uges tid ville jeg nok gå ture rundt i stalden og ud på folden. Evt lave hesten gå løs i hallen/banen, og måske ride rundt om foldene og ride roligt rundt på banen/hallen. Uge to ville jeg starte ridningen igen, måske halvdelen eller trejdedelen af den normale ridning og så trappe op. smiley

Dog er min hest, Luckas, som kommer mest rundt omkring, vant til et sted efter 30 minutter. smiley Altså ikke nyt hjem, men bare steder vi er.

• #18   27. maj 2014 Altså vi rider normalt kun skovture, når vi rider, så det, du skriver der, Mig & Ponyerne, er faktisk pretty much sådan vi altid gør! smiley

• #19   27. maj 2014 Nåh... smiley

• #20   27. maj 2014 Har ikke læst de andre indlæg smiley Men jeg vil sige at det kommer an på hesten og hvordan den tager flytningen. Ikke lav noget/kræv noget af den før den er faldet til ro. Det tog Tindur 2 uger før han holdt op med at stresse rundt i sin boks smiley og jeg begyndte så småt efter det at træne lidt.. Der gik endnu 2 mdr. før han blev en del af flokken smiley Så han har det rigtigt svært.. Ikke sikkert din reagerer på samme måde men jeg ville ikke forlange noget andet en at strigle før der kom ro på smiley

Mvh TT

• #21   28. maj 2014 Jeg red undervisning dagen efter jeg flyttede.
    Stedet var dog heller ik helt nyt for hende.
    Hun er på det punkt ligeglad.
    Jeg flyttede hende søndag middag, så hun ku nå på fold.
    Der gik hun så mens jeg flyttede alt det andet.
    Hun sku så kun flyttes 3-400m.

Men jeg mener osse det kommer helt an på hesten, og hvordan den reagere på nye ting.

Kommentér på:
Flytning - hvornår træne igen?

Annonce