{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.845 visninger | Oprettet:

Flytning til Århus, hvor og hvornår? {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt i snak med en veninde her til aften, og emnet "flytte hjemmefra" opstod som altid.. Vi er lige blevet studenter, holder sabbatår, et enkelt for hende og så må vi se hvor jeg ender henne i verdenen til den tid, om jeg hapser et mere eller starter studie til sommer..

Men for første gang opstod den helt åbenlyse idé: at flytte sammen ind i en lejelighed i Århus. Jeg vil læse i århus og hun flytter under alle omstændigheder der op af om et års tid (hun er 21 og har de år jeg har kendt hende snakket om at ville væk hjemmefra). Så det var bare et spørgsmål om tid før den idé dukkede op.

Vi er selvfølgelig kun på tanke basis, og idé plan og slet ikke 110% på noget. Det var bare en tanke. Men sandheden må jo også ses i øjnene. Vi skal snart ud af rederne hjemmefra og ud i den store verden for at læse.

Men alt sådan noget med hvilket kvarter der er godt (fornuftigt på en SU og hvor miljøet er i orden) og hvornår man skal melde sig ind i hvilke boligforeningerne og kæmpe sig til en plads på en venteliste og forhåbentlig få en okay lejelighed til de næste år på UNI aner vi intet om..

Så jeg spørg nu her: hvor skal man ind?
Hvilke foreninger er okay prismæssigt og med den servis der leveres?
Hvornår skal man sørger for at komme på ventelisterne?
Hvilket område skal man håbe på? (eller hvilke skal man holde sig fra)
Hvad skal man kigge efter?
Hvad kan man forvente?

Det hele er jo relevant lige meget om vi i sidste ende ender med at flytte sammen. Jeg er klar over alle de ting der ligger i at flytte sammen med en veninde, men det er slet ikke det emnet skal handle om
Alt sådan noget, jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flytning til Århus, hvor og hvornår?
  • #1   12. jul 2016 Der er én liste for alle boligforeninger i Århus. De har faktisk været så smarte at samle det på den der hedder www.aarhusbolig.dk
    Men det er ret håbløst hvis man ikke har søgt en 5-10 år i forvejen...

De fleste ungdomsboliger er også på en samlet liste www.ungdomsboligaarhus.dk, som man kan diskutere hvor brugervenlig er. Men den kan bruges, jeg bor i noget jeg har fået igennem den. Det tager også tid, men er ikke helt så urealistisk. Der kan man tidligst søge aktivt 6 måneder før man starter på en uddannelse smiley

Ellers er der boligportalen og et par facebookgrupper, som er til at finde ved at søge på "leje", "bolig" eller "lejlighed" kombineret med Århus smiley

Områderne er jeg ikke så stærk i. Jeg undgik Århus Vest, men jeg ved ikke hvor slemt det er. Jeg har en teori om at mange gerne bor i Nord, men det havde ingen interesse for mig, fordi jeg arbejder i den modsatte ende af byen. Århus C er umuligt/dyrt, og kræver at man er heldig eller har råd. Søg uden om dette hvis i kan undvære den "luksus". Jeg bor i Højbjerg og er glad for det (og min elcykel!), men Viby søgte jeg også. De to områder ligger så dejlig belejligt midt i mellem mit arbejde og en masse hestesteder smiley
    Vil man virkelig spare penge, så skulle Malling også være et fint sted at bo. Jeg gik så helt uden om det, fordi Odderbanen har skæve køreplaner for tiden, fordi de er ved at bygge letbane.

Hvad kan I forvente? At priserne er høje og at I skal søge en hulans masse og miste håbet. Der er rigtig mange om buddet, og skriver I til nogen på facebook, så kan I ikke forvente et svar - heller ikke et nej.
    Jeg har hørt at en annonce i en avis kan være en god idé, for mange lægger åbenbart ikke deres bolig ud nogen steder, men kontakter selv folk. Jeg nåede dog ikke at afprøve det sidst jeg søgte, fordi jeg var heldig hurtig at få en ungdomsbolig smiley

• #2   12. jul 2016 Sikke et dejligt langt svar. Mange tak for det. Hvor langt har du ind til "byen" fra højbjerg?

Man kan altid skrive sig på en venteliste og så melde nej tak hvis ikke lige det går alligevel?

• #3   12. jul 2016 Hmm. Jeg tror nok at jeg har 7 km til Banegården, men jeg er faktisk ikke sikker. Men jeg bor også meget langt syd på i Højbjerg, faktisk meget tæt på Ringvejen. Det er ikke så tit jeg tager ind til byen som det eneste jeg skal, jeg bruger den sjældent smiley

Det tror jeg at man kan på Århusbolig, men til ungdomsboligerne kan man ikke! Man har kun 3 nej'er. Når man har sagt nej for 3. gang, så bliver man slettet fra listen og mister alt anciennitet. Også selvom man har sagt ja og fået en lejlighed efter at have sagt nej 1 gang. Så tæller det stadig som 1 nej bagefter. Man kan dog gøre det at man søger én lejlighed med over 24 måneders ventetid og som har mindst to værelser hvis man vil være inaktiv.

Jeg har brugt 2 nej'er: Én fordi jeg ikke fik lavet ovenstående trick med det samme efter jeg fik min første lejlighed og én fordi jeg kom til at søge en jeg dybest set ikke ville have.

• #4   12. jul 2016 Jeg boede i Vest (Hasle) dengang jeg havde lejlighed, og landede desværre uheldigt i noget der hedder Trillegården. På det år jeg nåede at bo der havde vi indbrud to gange i vores lejlighed, og mange andre i bygningen. Jeg var ikke tryg ved at bo der, ligesom i Gellerup er der mange udlændinge... og jeg er ikke racist, men det er bare to områder hvor det er præget af det, og hvor der er mange problemer smiley

Der ud over har jeg hørt at Viby/Højbjerg og Skejby/Trige er rigtig fine steder smiley har ikke så meget forstand på hvad der er nord, vest-byen osv smiley

• #5   13. jul 2016 Du kommer hurtigt ind, hvis du søger i Århus V, (Trillegården, Gellerup parken, Bispehaven mm) men kun fordi det er ghettoerne. Jeg kender nogle der bor i Gellerup og er glade for det, men det var ikke et sted jeg ville bo. Vi boede i en 2 værelses i Trillegården, i 5 år uden problemer. Den var billig, og man måtte have hund. Det var en gårdhave lejlighed., jeg vil ikke anbefaler lejlighederne der ligger ovenpå i hinanden, det er der man hører om balladen, men der var intet i gårdhaverne. Desuden boede vi lige op og ned af en børnehave.

Vi bor nu i Risskov. Det er vi også glade for. Det er lidt dyre og lidt svære at komme til.

• #6   13. jul 2016 Hønen: da jeg søgte bolig, havde jeg kun et nej smiley

• #7   13. jul 2016 jo før man melder sig ind i en boligforening jo bedre angående med at få tilbudt en leje bolig.
    Trøjborg området er som sådan et kvarter unge flytter til, så det vil være oplagt at kigge lejlighed der, dog også dyrt.
    Jeg bor ikke selv i Århus og har ikke gjort det så det der med prisser ellers og gode kvarterer kan jeg ikke hjælpe mere med.

• #8   13. jul 2016 Lad ikke Århus Vest skræmme dig smiley Der er, igen, flere områder i vest. Skjoldhøjkollegiet søger jeg fx. ikke, men jeg står på venteliste i et fint område med billige boliger, der faktisk ligger relativt tæt på Bispehaven (hvilket jeg til gengæld ikke vil søge), men er et fint område med en blanding af unge, familier, ældre.. meen der er altså stadig ventetid på et halvt år. Jeg tror dog, hvis i venter og vil søge via kollegiekontoret, at i får noget ret hurtigt idet i kommer foran dem der bor i Århus, som har søgt i mindre end 6 måneder smiley

Jeg bor hjemme, i Århus Vest, endda i Brabrand hvor Gellerupparken ligger tæt på, og der er ingen problemer. Det kommer an på hvilket område du vælger.
    Ligesom Viby også skulle være god, men Grøfthøjparken har ikke det bedste omdømme.

• #9   13. jul 2016 Jeg meldte mig til på ungdomsboligaarhus omkring januar, altså 9 måneder før studiestart. Så bliver ens ansøgning aktiv i marts, 6 måneder før studiestart.
    Her søgte jeg alt med 2 værelser, eget bad+toilet og eget køkken, da jeg skulle flytte sammen med min kæreste.
    Vi fik først en tilbudt i Tranbjerg, ca. 13 km fra centrum, hvilket vi egentlig bare sagde ja til, men efterfølgende tilpassede jeg ansøgningen, så det kun var kollegier inden for en 7 km. radius af uni.
    Vi fik tilbudt 3 i juni/juli, og fik en kollegielejlighed i juli, som ligger i Aarhus N/Risskov. Det er virkelig et dejligt område, og vi betaler (efter boligstøtte) kun 3900 for at bo her, når alt er betalt. Kollegiet hedder Skelager Kollegiet, og jeg har ca. 3,5 km til studiet.

Jeg ville generelt søge alt, men som mange andre gå lidt uden om Vestaarhus. Viby kan I også sagtens søge, det er et dejligt område.

Og så skal I huske på; mindst én af jer skal være studerende for at I kan bo i en studiebolig, men I behøver heldigvis ikke begge - så mens jeg læste holdt min kæreste sabbatår det første år smiley

Kommentér på:
Flytning til Århus, hvor og hvornår?

Annonce