6. sep 2006 Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 353
Nervøs for begyndende forfangenhed. {{forumTopicSubject}}
Min gamle pony Chinook har altid været lige til den lidt tykke side, og det er ikke fordi han på nuværende tidspunkt er tykkere end han altid er om sommeren.
Han har ikke været forfangen i den tid jeg har haft ham (10 år).
I går da jeg skridtede rundt på ham var der ingenting og han var helt glad og tilfreds, men da jeg begyndte at løbe og han travede og galoperede med stoppede han ret hurtigt igen og havde ørene lidt tilbage.
Jeg tjekkede selvfølgelig puls og hovene for om de var meget varmere end normalt, hvilket de egentlig ikke var.
Han går på græs (helt spist ned) og får frøgræs - derudover er han på fold med masser af græs en time om dagen, og han er blevet vænnet til det fra 2 minutter af gangen og så sat op.
Hvad ville i gøre?
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.237
sep 2006
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 353
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 376
Da du ikke skriver, hvor meget/lidt den bliver holdt i gang, så er det svært at vejlede.
Men går den og laver ingenting og skranter med helbreddet, så vil det være godt at longere den i skridt 15-30 min. om dagen.
Bliver den redet regelmæssigt, så øg antallet af ridedage/ridetid/tempo/eller supplér med longering i alle tempi i 20 min. de dage, hvor du ikke rider.
Får han foder og vitaminer udover græs og frøgræs?
Sørg altid for at give vitaminer, selvom hesten er vænnet fra foderet.
Hvis du stadig giver lidt krybbefoder, så giv evt. et tilskud af HUSK (loppefrøskaller) eller YSY. Det hjælper tarmene til at fungere optimalt og undgå fejlgæring.
Hvis din hest er ømtået, så undlad at ride på hårdt/ujævnt underlag. Brug evt. boots. Er hovene varme, så køl dem ned.
Det er faktisk en svær kunst at undgå forfangenhed hos overvægtige heste, hvis man gerne vil lade dem græsse. Men du har forstået at øge græsningstiden langsomt. Så hvis du allerede nu kan mærke, at den er ømtået, så skal du undgå at øge græsningstiden yderligere i et stykke tid endnu. Der er stadig meget saft og kraft i græsset.
Held og lykke med det.
sep 2006
Han er fuld dækket ind med vitaminer, når han ikke får krybbefoder får han vitaminer i bolcheform hver dag, så det er der styr på
Hans hove og ben bliver vasket/kølet hver dag når det er varmt, det nyder han - så det bliver altid gjort
Jeg har faktisk brugt loppefrøskaller før så det vil jeg prøve igen - havde faktisk lige glemt det, men nu når du nævner det suser jeg lige forbi og køber nogle på vej hjem.
Er der andre gode råd? Det virker som om du har ret godt styr på det
sep 2006
maj 2007
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 455
Han fik mundkurv på, på fold, og blev sat på skrap slankekur (fik næsten kun hø + nogle vitaminklodser). Han har siden den gang kunne stå på sommerfold med massere af græs uden problemer, man skal bare passe meget på med, om han bliver tyk!
Hvis jeg var dig ville jeg tage den på jordfold, og så sætte den på en ordentligt slankekur (husk MASSERE hø, så de har noget at tygge i! Så tørt som overhovedet muligt, så der ikke er sukker i!), og vente med at trappe den op i græs til den har tabt sig
Min tabte sig ok hurtigt, men han blev også reddet dagligt
okt 2012
Jeg har selv en lille shetlænder med dårlige ben, som heller ikke kan motioneres det store. Hun står inde om natten med hø og lidt Safe & Sound + vitaminer. Jeg longerer hende i skridt nogle gange om ugen i 15 min. Hver anden dag går hun på fuldstændig nedbidt fold (tæt på at være jordfold) med hø. Hver anden dag går hun på en stor afgræsset græsfold med mundkurv på. Det fungerer for hende. Så du kan jo evt. skifte lidt på denne måde mellem græsfold og jordfold.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2006
mar 2011
okt 2012
mar 2011
okt 2012