{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ny regl igen :(
  • #1   11. jun 2014 Ja, selvfølgelig.
    Det er meget normalt (der hvor jeg har stået), at man får tjekket gødningen 2 gange om året, og hvis hesten har orm, så får den ormekur.

• #3   11. jun 2014 Det er en sikkerhed for at folk ikke bare giver dem ormekur uden det er nødvendigt.

• #4   11. jun 2014 Så vidt jeg ved har den regel været der i noget tid, og det er jo for at man ikke bare giver en ormekur ved mistanke om orm, men kun hvis der er orm, vidst fordi ormene kan blive resistente overfor ormemidlerne.

• #5   11. jun 2014 Den regel er ved at have mange år på bagen, så det er der altså intet nyt i. Ormekure er på recept, så dyrlægen skal naturligvis konstatere at hesten har orm før man kan få ormekur til den

• #7   11. jun 2014 Min dyrlæge vidste det ikke sidste gang (forår 2013). Hun sagde 'du henter bare en ved apoteket' og det var efter min havde fået konstateret orm. Apoteket ville have at jeg viste en recept, ellers måtte jeg ikke få det. Synes det fint nok som sikkerhed, men blev godt nok irriteret over at min dyrlæge ikke vidste det. Så der blev en masse ekstra rejsetid for mig -.-'
    Men synes nu det er fint som det er, ville bare gerne have været informeret om det, så jeg ikke havde rejst forgæves rundt XD (Min dyrlæge, hesten, apoteket og mit hjem ligger i fire forskellige byer, så pendlingen er ikke så sjov)

• #8   11. jun 2014 Jeg mener læste allerede sidste år at dyrlægen fremover skal have et kendskab til bestanden, men ikke skal komme ud. Altså gødningsprøven sendes ind til en dyrlæge som kender bestanden og vedkommende udskriver så ormekur efter behov. Desuden er der jo regl om hvem der må give, altså om hesten er udtaget af konsum eller ej eller om ejer har medicinhåndteringskursus eller ej.

• #9   11. jun 2014 Jeg vil da hellere end gerne have min dyrlæge ud hvis min hest får konstateret orm så den kan få den rigtige medicin og rigtige mængde. Det må jeg da ærligt indrømme. Jeg vil da ikke ende ud i ekstra regninger fordi jeg tænkte "jeg kan da godt selv give den en ormekur" smiley

• #11   11. jun 2014 Ved udskrivelse eller udlevering af ormekur, skal dyrlægen enten ha:

1. En stærkt begrundet mistanke om orm, f.eks. ved vommet men tynd hest eller fund af orm i afføring.
    2. Gødningsprøve, men fund af orm/æg i et antal over det acceptable.

• #12   11. jun 2014 Reglen om gødningsprøve/ eller mistanke om orm på baggrund af andre symptomer er ikke ny, den er meget gammel efterhånden, det må nærme sig i hvert fald 7-10 år (ellers ta'r jeg helt fejl). Men reglen om at dyrlægen ska have kendskab til bestanden er ret ny, men jeg forstår så ikke at der stadig kan eksistere "internet-firmaer" hvortil man blot skal sende lorten og derefter får udl. En kur via apotektet...

• #13   11. jun 2014 Som jeg forstår det, har TS ikke været med en gødningsprøve hos dyrlægen.
    Dette har jo været et krav i mange år efterhånden.
    Men jeg ville nu heller ikke give ormekur, hvis jeg ikke var sikker på, at hesten har orm, da ormene så kan blive resistente overfor kuren.

Da vi på gården sidst fik taget gødningsprøve på de omkring 20 heste der er, var der kun 3 der ikke havde orm.
    Der er ingen sammehæng, om det er ungheste eller ældre heste.
    I tidernes morgen, fik jeg afvide, at ungheste ofte altid havde orm.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #14   11. jun 2014
    Tekst Sakset fra en dyrlæges hjemmeside

21-11-2011 Ormekure til hest

For at dyrlægen kan udlevere en ormekur til en hest på baggrund af en gødningsprøve kræver Fødevarestyrelsen nu, at dyrlægen har kendskab til besætningen og har været i besætningen indenfor de seneste 3 måneder.
    Vi må hermed desværre meddele, at Fødevarestyrelsen atter har foretaget markante stramninger omkring udlevering af ormekure til heste. Hvor det således tidligere var tilstrækkeligt med indlevering af en gødningsprøve for at få udleveret ormekur til hest er det nu et krav, at dyrlægen også har været på besøg i besætningen indenfor de seneste 3 måneder. Se videre herom nedenfor.

De hyppigste indvoldsorm hos hesten er:
    Små strongylider (små blodorm/Cyathostominae)
    Store strongylider (blodorm/Strongylus vulgaris)
    Spolorm (Parascaris equorum), særligt ungheste
    Bændelorm (Anoplocephala perfoliata)
    Mavebremselarver (Gasterophilus)
    Trådorm (følorm/Strongyloides westeri), særligt føl
    Hestens maveorm (Habronema og Drachia)

Fødevarestyrelsen har atter foretaget markante stramninger omkring udlevering af ormekure til heste.

Behandling – gødningsprøver af alle heste, men kun behandling af få.
    Via en lovkrævet gødningsprøve eller en klinisk undersøgelse afgøres, om hesten er/mistænkes for at være inficeret med indvoldsorm, hvorefter der foretages behandling med ormekur.

I ”gamle dage” brugte man at tage gødningsprøver af ca. 10% af hestene i en besætning, hvorefter typisk hele besætningen blev behandlet. Dette har vist sig nytteløst og ingenlunde repræsentativt for besætningen, idet ca. 20% af hestene i en besætning står for ca. 80% af ægudskillelsen. Det er derfor sjældent nødvendigt og på ingen måde tilrådeligt, at behandle alle heste i en besætning. Behandling af heste med ormekur, som ikke er inficeret eller som kun er lavgradig inficeret frarådes på det kraftigste, da dette fremmer resistensudvikling hos indvoldsormene, hvilket nogle besætning allerede har problemer med.

Alle besætninger anbefales således at udtage gødningsprøver fra hver hest til laboratorieanalyse, hvorefter det afgøres, om behandling er krævet.. Det vil typisk være de samme heste i en besætning, der år efter år er høje udskillere af æg og dermed de samme heste, der år efter år kræver behandling.

Gødningsprøver bør udtages rutinemæssigt to gange årligt – forår og efterår, hvor behandlingen er mest optimal.

Føl og plager kræver altid forebyggende behandling.

Indgivelse og udlevering af ormekur.
    Indgivelse af ormekur til en hobby-hest, en hest, som er udtaget fra konsum, kan foretages af ejeren selv. Indgivelse af ormekur til en slagte-hest, en hest, som ikke er udtaget fra konsum, må kun foretages af ejeren selv, såfremt ejeren har bestået et medicinhåndteringskursus, er uddannet landmand eller inden den 1. januar 2007 har haft 6 måneders sammenhængende arbejde med produktionsdyr. Det er hesteejerens/den besætningsansvarliges ansvar, at vedkommende opfylder de her nævnte krav for at måtte medicinere slagteheste.

Senest har Fødevarestyrelsen og det Veterinære Medicin Rejsehold sat fokus på lovkravet om, at dyrlægen udover at analysere gødningsprøven også skal have kendskab til hestebesætningen og skal have besøgt besætningen indenfor de seneste 3 måneder f.eks. i forbindelse med vaccination, tandraspning, sygebesøg etc.

Man kan således som hesteejer til enhver tid få gødningsprøverne fra sin besætning analyseret men udlevering af ormekur vil være afhængig af, at en dyrlæge fra Dyrlæge xxxxx har besøgt besætningen indenfor de seneste 3 måneder.

• #15   11. jun 2014 altså dyrlægen har analyseret gødnings prøve og begge heste har orm ,de må da ud fra deres analyse kunne se hvilken kur der skal til og så bare en resept for hvad er det de skal tjække ? om den er mager eller ? min er nok i den trivelige side jeg syntes bare at de regler gør at det snart bliver dyre og dyre uden grund

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#16   11. jun 2014 Jamen hvis det er tjekket så skal din dyrlæge jo blot indtelefonere en recept på ormekuren til dig eller udlevere en hvis han/hun ligger inde med dem og skrive dig en regning smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#17   11. jun 2014 Hvis den altså er taget ud af konsum for så må du ikke selv give den smiley

• #18   11. jun 2014 min heste bliver tjekket når gødningsprøven bliver taget, derefter kører jeg bare op og henter ormekuren hvis hesten har orm.

• #19   11. jun 2014 men sådan er det jo ik mere

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#20   11. jun 2014 Liv du skal bede din dyrlæge om at indtelefonere den ormekur din hest skal have derefter kan du afhente den på dit lokale apotek det har ikke ændret sig siden 2011

• #21   11. jun 2014 nu skal dyrlægen ud med kuren hvis han ik har været der inden for 3 md

• #22   11. jun 2014 ok prøver igen så men det nægtede de sidst jeg snakkede med dem

• #23   11. jun 2014 Det har da været sådan i mange år? Altså man får lavet en gødningsprøve og hvis hesten har orm så får man en ormekur

• #24   11. jun 2014 ja man får ormekur det har jeg også altid ,men nu skal dyrlægen komme ud med den med mindre han har set hesten inden for de sidste 3 md han skal tilse hesten og først der kan man få ormekuren ny regl blev der sagt fra den her dyrlæge

• #25   11. jun 2014 vil det sige man ikke længere skulle kunne sende gødningsprøve ind f.eks til equilab og ud fra det få en ormekur hvis behov ??

• #26   11. jun 2014 Hvornår er den regel kommet? Hestene hvor Merlin står, fik tjekket gødning i Maj, og der fik vi bare ormekur til de heste der havde orm.
    Men dyrlægen har så også været ude i slutningen af April til årlig tjek af Merlin, men der så hun ikke alle de andre heste.

• #27   11. jun 2014 mine fik det i slutningen af april, og der var der i hvert fald som det plejer. Men min dyrlæge får så også godningsprøven sammen med det årlige tjek, på den måde er det jo ikke over 3 måneder siden han sidst så dem smiley

• #28   11. jun 2014 jeg ved det ik det var bare hvad vi her i stalden fik at vide af dyrlægen for en lille uge siden

• #29   11. jun 2014 vi har afleveret gødnings prøve og de har orm og når de har det siger dr dyr så skal han forbi og tilse dem og så får vi kuren der og det var en ny regl

• #30   12. jun 2014 Jeg læste det allerede sidste år. Vi er så"heldige" at vi avler, så dyrlægen kommer jo jævnligt i stalden til div vacc, osv. Men ja hvis man har en sund og rask hest som kun får vacc/sundhedstjeck 1 x årligt, så koster det jo reelt set et ekstra besøg. Omvendt så behøver en fuldstændig sund og rask hest med lave ormetal (EPG), måske heller ikke tjek 2 x årligt. Sidste år tjekkede jeg kun x 1 da der i foråret ikke var nogen som havde orm og ormepresset ikke er så stort hos os. I år vælger jeg nok igen kun at tjekke x 1, der var en enkelt unghest med EPG på 300 og han går med to "rene" heste på en ren fold og kommer hjem på ren fold igen til efteråret.

Man kan jo sige det er konsekvensen af den nye regel, at folk måske ikke så rutinenæssigt vil tjekke x 2 årligt, men fravælger den længst væk fra vacc dato eller også begynder folk at "deale" med det, købe det hjem illegalt i fx Tyskland eller England...

Nogen der kender konsekvensken for dyrlægen hvis reglerne ikke overholdes og hvordan det tjekkes fra myndighederne????

• #31   12. jun 2014 Det er helt korrekt, hvad TS skriver: Før kunne man blot få udleveret ormekur til den/de heste i besætningen, der havde behov for det. Nu må dyrlægen ikke udlevere det, med mindre han har besøgt besætningen indenfor de seneste 3 mdr.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#32   12. jun 2014 Som skrevet i tidligere indlæg så er denne regel ikke ny trådte i kraft i 2011, men der nogen dyrlæger der ikke har fulgt disse retningslinier men nu vanker der store bøder hvis de bliver opdaget så måske er det derfor de nu strammer op, som de burde have gjort i 2011 smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#33   12. jun 2014 Den nøjagtige pris på bøden kender jeg ikke helt men min doktor siger at det er et stort beløb, det er Fødevarestyrelsen der laver kontroller og det er som stikprøvekontrol, du skal desuden også have en udleveringsattestattest af dyrlægen på at den er behandlet for orm så de har fået mange ekstra skriverier de skal lave.

Kommentér på:
ny regl igen :(

Annonce