{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Foder hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej, det er sådan at jeg lige har fået en 7 års welsh cob vallak (ikke hjem endnu, men kommer han selvfølgelig, når jeg har fundet rette sted, og fundet job)
Han er lidt til den tynde side, ikke forfærdelig tynd, meeeen han kunne godt bruge lidt fedt på kroppen.
Han er ikke tilredet endnu, men dette sker, når han kommer hjem.
Vi er begyndt på jordtræning.
Men han er en meget nervøs/opmærksom hest, med masser af energi..
Så det jeg egentlig søger hjælp til er, om sort havre er nok? Selvfølgelig vil han få alt det wrap han kan spise, og vitaminer udover dette.
Men vil sort havre være nok til ham, eller kan i anbefale andet foder, som ikke koster det hvide ud af øjnene, da jeg kommer til at skulle betale alt for ham selv, og jeg kun er 15, så det er begrænset hvad jeg kommer til at tjene.

Undskyld hvis det er ret indviklet at læse, jeg er i en "teenagefase" hvor det lyder godt i hovedet, men bliver det rene rod, når først det kommer ud smiley
Så bær lige over med mig smiley

- Ingen negative kommentarer, omkring at jeg kun er 15, at mine forældre ikke vil betale eller andet.. Det har jeg hørt rigligt på, og jeg har allerede 1 hest, som de betaler til.
Så det er rimeligt nok, at jeg nu også selv skal betale noget for min egen hest smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder hjælp
  • #1   1. okt 2014
    Hvis han er en nervøs hest der skal tage på, så ville jeg holde mig helt væk fra havre uanset hvilken slags. Det giver energi og sætter gang i forbrændningen - duer ikke på en hest der skal tage på.

    Ville give hesten fiberpiller ( opblødte ) også vitaminer ved siden af - dvs. ikke fuldfoder, men bare nogle vitaminer som det lyder til.

    Også tage den med ro, ikke gå for voldsomt igang før hesten har den vægt du ønsker.


  • #2   1. okt 2014 Jeg vil kun gøre ham ryttervant, og ride lidt tur når det kommer smiley
    ER hyggerytter, så det er ikke fordi jeg kræver en masse.
    Om et år skal jeg på skole, hvor han skal med, og der vil ridningen først for alvor begynde smiley
    Indtil da, er det bare noget stille og rolig hyggen herhjemme, og nogle ture smiley
    Også for at jeg lærer ham rigtig godt at kende, inden jeg vil presse/forvente noget af ham.

    Har bare fået atvide, at de ikke får energi af det sorte, og det skulle være godt til tynde heste? smiley
    Men hvis fiberpiller er bedre, så er det jo det jeg vil gøre smiley
    Vil ham det bedste, så længe jeg har muligheden for at kunne betale for det smiley


  • #3   1. okt 2014
    Det er stadig stivelse, stadig havre - det duer efter min mening ikke at stoppe stivelse i en nervøs hest, ikke ren stivelse og slet ikke havre.

    Men du støder sikkert nok på mennesker der mener det er en fantastisk løsning og give havre.


  • #4   1. okt 2014 Ja præcis, det var hvad jeg fik atvide, da jeg snakkede med hende der hjælper mig (når nu jeg ikke er så vant til det hele, da min anden står på fuldpas, og kun får vitaminer og wrap)
    Så der er delte meninger, men vil ham det allerbedste jo


  • #7   1. okt 2014 Er også med på fiberpiller smiley Du kan købe nogle fra equsana til ca 100 kr for 15 kg.. Så det er jo også til at overskue rent prismæssigt.
    Min er vilde med dem og syntes de giver god huld.



  • #8   1. okt 2014 Han er ikke tjekket endnu.
    Pt står han hos en gammel mand, der intet forstand har på heste, men bare måtte eje ham, da han ellers ikke havde et hjem.
    Så smed skal han helt klart have..
    på det år han har haft ham, har han ikke fået smed mere end 1 gang smiley
    Og han er ikke dækket ind med de vitaminer og foder han har brug for.
    Han får lidt wrap, vand og det græs de går på..
    Så jeg vil have ham væk så hurtigt som muligt.
    Manden mener det jo godt, men når opstalderen så ikke gør hvad der bliver betalt for, og manden ikke selv aner en dyt, så er det svært smiley
    Han bliver tjekket når jeg får ham hjem.
    Begge mine heste bliver rykket sammen (kommer til at gå alene med hinanden) så bliver de begge tjekket, med tænder, smed og orm.
    Er sikker på min anden har orm, så han skal have ormekur når han bliver rykket (de andre på det sted han står nu har også orm, så det er umuligt at komme af med lige nu)
    Så der sørger jeg for at de begge bliver tjekket og behandlet smiley


  • #10   2. okt 2014 du feder bedst ved at give alt det gode hø (evt. god wrap) den vil æde smiley

    mvh Ponymor


  • #11   2. okt 2014 Jeg har rigtig gode erfaringer med Linamix, det hjalp på min 3 års da han liiige var til den tynde side og kunne ikke finde noget som han fungerede på.

  • #14   2. okt 2014 Det er min islænder der har orm, men han kan ikke bluve behandlet før han bliver rykket.

    Mht. Om jeg har rpd til smed og dyrlæge?? Det er ikke relevant. Men når det så er sagt, så betaler mine forældre for dyelæge, og smed har jeg også styr på...


Kommentér på:
Foder hjælp

Annonce