{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.453 visninger | Oprettet:

Hjælp! Min hest bider! {{forumTopicSubject}}

Hej. Min unghest er begyndt at bide. Hun bider aldrig andre. Kun mig. Hun snapper ikke bare. Hun bider til. For to uger siden bed hun mig, og har stadig sår efter det. Idag bed hun mig så igen. Denne gang lige ved siden ad rygsøjlen.
Jeg ved hun prøver mig af, for at prøve at komme øverst i hierarkiet. Idag bed jeg igen. Ikke hårdt. Men markerede. Hun blev også forskrækket.
Hun havde bidt efter mig før, men det var lige da jeg fik hende, hvor hun var rad for mennesker. Men er sikker på dette ikke er udfaldet.

Hvad ville i gøre, hvis hun gør det igen? Eller er det jeg gør, korrekt?
Håber i kan hjælpe mig:)
Hun har kun bidt mig disse to gange. Jeg ved ikke hvordan min ryg ser ud, men det gør stadig lidt ondt. Så hun bider sku til.

//sebastian.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Min hest bider!
  • #1   5. okt 2014
    Droppe tanken om at hesten prøver af og finde ud af hvorfor den bider.
    I hvilket situationer bider hesten? Hvad sker der?


  • #2   5. okt 2014 Den første gang bed hun mig i skindebenet da jeg ville tage dækkenet af hende, hvor hun var i boksen. Idag bed hun mig i ryggen, da jeg rensede hove på hende, på staldgangen.

  • #3   5. okt 2014 Jeg ville ikke bide igen... Det lyder ulækkert. smiley
    Da jeg fik min næsten pony som næsten rå unghest, bed hun også.
    Jeg valgte at "nulre" hende voldsomt på mulen, hver gang hun gjorde det, så hun koblede at bid = noget ubehageligt. Det tog kun få gange før hun havde lært, at det ikke var ok at bide, og siden det har hun ikke gjort det. Eller, jo hun kan godt komme til at være ivrig, når hun skal have noget mad, men hun bider ikke længere for at bide.

    Jeg ville ikke slå eller noget andet voldsomt, fordi jeg syntes, det var forkert, så derfor forsøgte jeg mig med noget andet, som måske endda er mere effektivt. smiley


  • #4   5. okt 2014 Kunne heller aldrig finde på at slå hende. Det var ren reaktion, at jeg bed igen.
    Altså med knogerne?


  • #5   5. okt 2014 Nej, det var også bare et eksempel smiley
    Nej, det var med fingrene. Hvis du skulle nusse nogen på armen, bare meget, meget voldsommere, så den finder det ubehageligt uden at gøre ondt. Det er nemt lige på mulen, fordi det er tæt på, og fordi jeg forestiller mig, at den er mere følsom på mulen end f.eks. på halsen...


  • #6   5. okt 2014 True. Problemet er bare, at hun ved at hun ikk må, så hun hæver hovedet helt op, efter hun har gjort det. Kan ikke fortælle hvorfor hun reagerer sådan. Men er ikk så høj, så kan ikk nå hende.

  • #7   5. okt 2014
    Min kan også godt finde på at blive lidt mobs ved dækken af/på, samt rense hove.
    Men jeg når altid og stoppe det før hun bider. Med " ARGH! " fordi jeg har øjne på hende, så jeg kan se hvad hun laver, evt. store armbevægelser.

    Også deler jeg "ivrigt" ud af godbidder når hun opfører sig pænt :o)

    Jeg lurede også at min en overgang var mobset over at få dækken af/på - men det var kun i boksen. Der udover, så er jeg altid opmærksom på at det kan være et tegn til at noget gør avs.


  • #8   5. okt 2014 Det lyder mærkeligt. Den kan jo ikke ræsonnere - tænke i konsekvenser - så det lyder rigtig underligt, hvis hun løfter hovedet "fordi hun ved hun ikke må" ... smiley

  • #9   5. okt 2014
    Gætter på hesten løfter hovedet, fordi den har erfaret at der kommer en reaktion


  • #10   5. okt 2014 Men hvis han bed hesten sidste gang - ville den så ikke reagere anderledes? Flytte sig eller sådan noget. Den må næsten være vant til, at reaktionen kommer ved dens hoved så?

  • #11   5. okt 2014 Krikken: hun bliver bare mere arrig ved at give hende godbidder, så det er ikke noget jeg gør i.
    Nu kommer hun også fra mishandling, så hun har måske være vant til et slag eller to i hovedet.

    Hun har ikke ondt. Hun er jævnligt i behandling hos en osteopat. (Hver 2/3 måned).


  • #12   5. okt 2014 Har kun bidt hende én gang, og det var idag.
    Det kom bare som en reaktion. Om den var korrekt eller ej, så gjorde jeg det. Ved ikke om i har prøvet at blive bidt i ryggen af en hest. Jeg vil ikke kalde mig selv for pivet, men det gjorde virkelig nas.


  • #13   5. okt 2014 Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan skal man nå fra "hovrenser-position" til at stå foran hesten og "nulre" den på mulen indenfor de 2-3 sekunder som er hestens reaktionstid?

    Hvis en hest bider mig, så slår jeg. Vil på ingen måde tolerere den opførsel uanset hvorfor den gør. Men det er klart at foretrække at tage det i opløbet, som Krikken beskriver.


  • #14   5. okt 2014 Jeg er enig med Rikke J her..
    Hvis hesten bider mig, så er der kontakt afregning med det samme.

    Havde den bidt en anden hest på folden, så var der enten kommet et tandsæt, et for eller bagben, som slår / bider væsentligt hårdere end jeg kan..

    Hesten skal bare ikke bide, færdig slut! En dag er det ikke kun dig den bider, og hvad så?? Ej, hesten skal bare ikke bide, sparke osv. når der er menneske i nærheden..


  • #15   5. okt 2014 Min pony kan finde på at små bide, så jeg får blå mærker, ikke så hårdt at jeg bløder (:
    Men jeg skubber altid bare hans hoved væk med det samme. Jeg slår ikke, hverken i hoved eller over mulen, skubber bare.
    Og når han ikke har gjort noget i et stykke tid roser jeg ham (:

    Og det er ikke særlig tit han gør det, men han gør det fordi vi "slåser" lidt om hvem der bestemmer, og de gamle ting han gjorde fik mig ikke til st opgive, så nu bruger han nye metoder (:


  • #16   5. okt 2014 Jeg undskyld men min havde fået sådan en over mulen! Det er ikke iorden ! I naturen havde den også stået til kontant afregning, og fordi man irettesætter den er det jo ikke fordi man tæver den, det kun et klap lige når det sker,! Og så ingen godbidder fra lommer kun i kryppen heste kan altså ikke finde ud af nu må de tage dem og nu må de ikke

  • #17   5. okt 2014 Jamie, det med godbidder, det kan man lærer dem med en klikker. At de kun får en godbid når de høre klikket (:

  • #18   5. okt 2014 Min har også været strid unghest dårlig opvækst osv osv. Han kom alt i munden og ja nappe nappe haps... Og man kunne løfte armen reagerede han ikke var han. Ikke igang med ulykke løftede han hovede, så havde han været på vej til at nappe. Og folk der siger hesten har fået tæsk i hoved. Tja kan ikke. Udelukke han. Har fået men hvis i kigger ved grime leg på folden. De bider ryster trækker og væk med hoved, så den anden ikke kan få fat i deres grime. Altså præcis samme metode. Som tiden går er det blevet bedre, vi har fået ro på, stået samme sted i to år, masser foldtid, adgang til halm. Nu hvor det ved at blive koldt kan jeg mærke han er begyndt igen, føler han er sulten og derfor gør mig opmærksom på det ikke er optimalt pt. I dit tilfælde ville jeg i en periode stille hesten på gangen når den skulle ordnes ting af på hovrenser osv. Og når i går så hav din afstand, hesten skal ikke gå så tæt på dig den kan nappe dig. Medmindre du selv invitere og ja så skal man have fuld fokus. Får den halm og grov foder nok? Evt vær sikker på der er fyldt noget i maven inden du laver ting. En hest på tom mave, vil ofte have øget tendens til at nappe bide tigge. Den har jo ikke andre muligheder for at vise den er sulten.

  • #19   5. okt 2014 Jeg slår simpelthen igen. Det er overhovedet ikke i orden, og det er alt for farligt at have en hest det bider. Efter 1-2 gange hvor jeg har klappet hesten én, er den let holdt op, og har aldrig gjort det igen.

  • #20   5. okt 2014 Bider hesten, så klapper jeg den en på mulen - men man skal huske at straffen helts skal komme inden for det første sekund hvis den skal være effektiv da hesten ellers når at gøre noget andet som den så tror den bliver straffet for i stedet for.

    Begynder han at stå og gumle i min jakke eller lignende så giver jeg et lille blødt klap på mulen eller skubber ham væk. Ikke fordi det gjorde ondt, men jeg har ikke lyst til at lære hesten det er okay og så pludselig blive gumlet på uden en jakke imellem.


  • #21   5. okt 2014 Det lyder forkert at sige at hesten prøver en af, men det er faktisk lidt det der sker. Det er en magtdemonstration, hvor hesten prøver at få dominansen. Ligesom de ville gøre i en hesteflok. Den skal lære at DU bestemmer. Jeg havde lappet min sådan en over mulen. En hest skal ikke bide, færdig slut. Det er ALT for farligt.

  • #22   5. okt 2014 Havde det været min hest så havde den aldrig bidt anden gang... Jeg havde klappet den sådan en han aldrig glemte det.
    Det lyder hårdt, men som de andre siger så er der også kontant afregning i naturen.

    Man bider og sparker IKKE når jeg er i nærheden.. Det har jeg godt nok mit liv for kært til.


  • #23   5. okt 2014 Kan alle sammen. Ved heller ikke hvad hun bilder sig ind. Det har hun aldrig gjort før. Og derfor tænker jeg, at det må være dominans, for hun gør aldrig nogen andre noget. Selv smeden hænger hun hovedet på ryggen af, og næsten falder i søvn.
    Idag var jeg mere opmærksom, da jeg rensede hove. Jeg stod med hovedet ind mod hendes mave, og hver gang, hun gjorde tegn til at bide, råbte jeg og løftede hånden op mod hende. Så idag fik hun ikke muligheden for det.


Kommentér på:
Hjælp! Min hest bider!

Annonce