{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

Underlig adfærd? {{forumTopicSubject}}

Min hest har altid været mopset i forhold til andre heste - hvor hun ligesom har skulle se dem pænt meget an, lægge øre af dem osv., før det var godkendt - men nu er det altså blevet værre. Det er under ridning hun gør det, hvis der er en hest hun har bestemt sig for hun ikke kan lide. Hun lægger ørene ned af den - den del ved jeg godt, at jeg ikke kan styre - men hun er begyndt at bide ud efter dem også, samt true med at sparke også selvom de ikke rider specielt tæt på (godt jeg har så godt styr på hendes bagpart, at jeg kan forhindre hende i at sparke, hun truer dog stadigvæk..).

Der er især en bestemt hest, som hun virkelig ikke kan lide, hvor hun virkelig puster sig op, bider ud i luften efter ham, forsøger at flytte bagparten (og tilhørende bagben) imod ham, tripper osv. osv. Det er skide ubehageligt at sidde på en hest der teer sig sådan. Roser hende selvfølgelig, når hun har ørene fremme og ikke viser den uønskede adfærd, ligesom jeg skælder hende ud, når det modsatte sker.

Skal måske lige tilføje, at hun trænger til at få ordnet tænder og hun får ordnet dem imorgen, så måske det er derfor hun er mere agressiv end hun plejer at være. Har desuden oplevet noget lignende med en anden hest engang, den begyndte bare at løbe hen imod de heste den var blevet sur på. Så derfor er jeg begyndt at tro, at det er min skyld, at hun opfører sig sådan.
Nogen bud på hvad der kan være galt?

Hun gør det iøvrigt også, når vi er i stalden. Der er også en vallak, som hun er specielt sur på, både i stald og ridehal. Han behøver bare at vippe med ørene, så bliver hun sur. Er efterhånden lidt frustreret smiley

Det er iøvrigt det her røde "monster" der er tale om. Når hun er alene på banen eller i hallen er der nemlig ingenting.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlig adfærd?
  • #2   6. nov 2014 CLAV: Tænkte nemlig også det kunne være tænderne. Det er dog en hestetandlæge der ordner hendes tænder, ikke en dyrlæge, så dr. dyr kan jeg ikke spørge. Kan jo prøve at lave de strækøvelser jeg alligevel skal have lavet, hvis hun bliver sur på en anden hest og på den måde distrahere hende? Kunne det være en måde at gøre det på? smiley

  • #3   6. nov 2014 hejsa. min hoppe gjorde det samme, hun kunne endda finde på at "angribe" andre heste. Det var kun indtil hun blev flyttet til et andet sted. Nu er det intet problem mere smiley Måske hun ikke trives med forholdene som de er nu?

  • #4   6. nov 2014 Hun trives fint med sine foldkammerater, så længe de er på folden, men ikke i ridehal eller på bane smiley

  • #5   6. nov 2014 nu tænker jeg ikke ikke kun på fold. men det generelle staldforhold? Man kan sagtens være glad for sit opstaldningssted, men det er det kan være hesten har brug for noget andet. For min var det mere foldtid, større og meget mere lys boks med vindue, og ikke mindst det er en generel mere ro i hele stalden smiley

  • #6   7. nov 2014 Kan det være hormonforstyrrelser? ...det lyder det som om, i mine ører smiley

  • #7   7. nov 2014 SimoneEleonora:
    Staldforholdene er fine. Hun har en stor boks med tremmer for, hvor hun kan være i fred, og kommer ligeledes tilpas meget på fold. Det er nu engang en rideskole stald, så to dage om ugen i et par timer (3-4) er der ikke så stille, pga. børn der render rundt i stalden (dog er næsten alle gode til at tage hensyn). Men ellers er der ganske roligt smiley

    Lone:
    Hormorforstyrrelse? Forklar? smiley


  • #8   7. nov 2014 Jamen, hormoner kan have de 'særeste' udtryk! Og da hopperne er med intakt system, er det ofte dem, der har problemer med forstyrrelser i varierende grad. Men hvis hu er reagerer på vallakker og generelt med de ting/situationer du nævner, lyder det hormonelt i de erfaringer jeg har med heste. Det kan være så enormt mange ting - men det er forholdsvis nemt at snakke med en dyrlæge (som er dygtig til reproduktion!) og høre vedkommendes vurdering om din hest. Dér ville jeg nok starte smiley

  • #10   7. nov 2014 Listette: Og hvad er det så liiige du mener med det? For det er godt nok noget af en beskyldning at smide i hovedet på mig, synes jeg. Jeg sætter jo netop grænser for hende, ved at skælde hende ud for at true af de andre og jeg beder også de andre om at holde afstand til hende, da hun kan finde på at sparke.

  • #12   7. nov 2014 Det er meget fint, at du fortæller mig det, men hvad skal jeg bruge det til, hvis du ikke kommer med en eller anden form for løsning på det? Det er jo egentlig bare kritik, uden at den er konstruktiv, hvis du lige tænker over det smiley

    Og beskyldning i forhold til, at du fortæller mig, at jeg ikke prøver at gøre noget ved det.


  • #14   7. nov 2014 Har prøvet at bede folk om at holde afstand, men det er folk rigtig dårlige til...
    Det største problem er bare, at jeg har hende stående på en rideskole og derfor er vi sjældent færre end 5-6 stykker inde i ridehallen. Når vi er så mange i hallen, så er det altså svært ikke at komme lidt tæt på nogen gange. Jeg forsøger så vidt muligt at ride når der er så få muligt i hallen, men der er altså også dage hvor jeg har travlt og ikke har tid til at vente på, at folk er færdige med at ride.
    Nogen heste kan hun godt have på 2 meters afstand, andre heste "bider" hun af, bare de er nede i den anden ende af hallen. Nogen gange handler det nemlig bare om, at der er en enkelt hest i hallen, som hun truer af helt nede fra den anden ende af hallen. Fx er der en hest hun går på fold med. De kan godt være bare de to i hallen, og så "truer" hun stadigvæk af ham. Ude på folden er der ingenting og der kan hun godt med ham, bare ikke når vi rider smiley
    Men skal vidst have fat i min røde sløjfe igen, så folk måske forstår, at de skal holde afstand..


  • #16   7. nov 2014 Den røde sløjfe får da folk til at tage hensyn og holde afstand, og det er da netop det der også skal til?

    Som sagt er der ALTID mange i hallen, når jeg er deroppe, fordi jeg har sendt fri (pga. den nye skolereform har alle folkeskolerne fri samme tid som mig) + jeg har lektier. Ville RIGTIG gerne træne udenfor, men når jeg kommer hjem, så er det altså mørkt. Så det er der simpelthen ikke mulighed for smiley


Kommentér på:
Underlig adfærd?

Annonce