{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.533 visninger | Oprettet:

VI MÅ HJÆLPE TAV- og GALOPSPORTEN! {{forumTopicSubject}}

Det er sjældent jeg skriver med store bogstaver, men nu er det altså på tide at vi hestefolk begynder at stå lidt sammen - ellers mister vi en del af os selv.

Det drejer sig om trav- og galop sporten. Som flere nok ved, så har staten valgt at fjerne sin støtte til trav- og galopsporten hvilket svarer til i alt 30 millioner kroner om året.
Dette vil blive gjort ved at skære ned på støtten med 5 millioner om året.

Umiddelbart kunne mange hestefolk tænke "Hvad rager det mig?" men det skal jeg sige:
Det har en kæmpe betydning for hele ridesporten. Vi snakker om 30 millioner kroner som tages ud af cirkulationen. Det er penge til dyrlæger, foder, udstyr, arbejdere og mange flere hestefolk som derved vil miste hele eller en stor del af deres indtjening.
Og ja, det har betydning for dig som rytter. Hvor får du dit foder fra? Hvor køber du udstyr? Hvor får din hest behandlig? Det gør den hos forhandlere, dyrlæger, kiopraktorere, fysioterapeuter og mange flere. Og det er mange af disse mennesker som får en stor del af indtjeningen fra de 30 millioner kroner.

Personer inde fra både trav- og galopsporten har udtalt sig om at dette højst sandsynligt vil betyde enden på sporten - og derved fjernes endnu flere penge fra vores omløb.

Min mening er at vi bør gøre et eller andet. For en gang skyld må det da være muligt at samle hestefolkene. konkurrenceryttere som hyggeryttere. Islænderfolk som vamblodsfolk.
Jeg kan da umuligt være den eneste som mener at dette er nødvendigt. Trav- og galopfolkene har allerede gjort et stort forsøg som ikke var nok. Men hvis nu hele den danske hesteverden står sammen, så må vi da kunne gære et eller andet!

Så nu spørger jeg jer HG mennesker. hvad kan vi gøre? Et eller andet må da være muligt. Her tænker jeg ikke ting som at lave en facebook gruppe. Jeg tænker kontakt til alle magasinerne og de store hjemmesider, kontakt til klubber og private stalde. Vi er rigtig mange ryttere i Danmark, og enndu flere hesteintresserede. Hos DRF står følgende:

"I DRF er der 531 klubber, og det samlede medlemstal var i 2010 på 74.985. Det vurderes, at der er yderligere 100.000 ryttere i Danmark, der ikke er medlem af en klub under DRF. Nogle af disse er organiseret i løse netværk eller på anden vis. Nogle har bevidst valgt DRF fra, andre har aldrig overvejet et medlemskab eller har på grund af DRF’s regler ikke haft mulighed for et medlemskab."

Det er næsten 200.000 mennesker. Rigtig mange mennesker hvis jeg selv skal sige det.

Så sig mig tøser:
Er jeg den eneste her som tænker at vi vil kunne gøre en forskel hvis vi arbejder for det?

Så skriv, skriv, skriv! Hvad kan vi gøre for at hjælpe os selv og sporten? Hvor mange ville være interesserede i at hjælpe? Tror i det vil kunne lykkes? Hvad skal vi gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VI MÅ HJÆLPE TAV- og GALOPSPORTEN!
  • #1   10. dec 2014 Jeg skriver gerne under på en underskriftsindsamling. Eller følger på facebook??

  • #2   10. dec 2014 Ja. Men hvordan? Jeg vil ihvertifald gerne skrive under! Men ellers skulle man jo lave en demostation eller noget?

  • #3   10. dec 2014 Jeg vil også meget gerne hjælpe, men har desværre ikke svaret på hvordan.

  • #4   10. dec 2014 der er blevet holdt demonstration på Christians borg,det hjalp desværre ikke det store smiley

  • #5   10. dec 2014 Og jeg spørg: Hvor skal pengene ellers spares? På sygehusvæsenet, på ældreplejen eller hvad med folkeskolen? Faktum er at de penge altså skal spares et eller andet sted, og travsporten kan jo bare droppe aftalen - ligesom staten enlig har også danne en aftale med andet end Danske spil og derved selv tjene de penge. For problemet er enlig ikke at travsporten ikke kan tjene pengene, men at der førhen blev lavet en aftale om at de ville samarbejde med danske spil også ville staten så give dem et årligt tilskud.

    Godt være jeg er et forfærdeligt hestemenneske for at mene dette, men jeg ser hellere pengene bliver sparet på travsporten - som ikke nødvendigvis behøver dø af den grund, end at man tage pengene fra f.eks ældreplejen.


  • #6   10. dec 2014 Jeg kommer på intet tidspunkt til at støtte galop- eller travsporten, sorry smiley

  • #7   10. dec 2014 jeg er helt enig med team grafik.

  • #8   10. dec 2014 Er også enig med Grafik. Det er træls, når pengene tages fra noget man selv har med at gøre, men pengene skal jo spares et eller andet sted. Men måske er det også fordi jeg slet intet har at gøre med trav- og galopsporten.
    Jeg kan bare godt se, at pengene altså skal spares - hvis det var ældreplejen, ville der også have været protest. Hvis det var børnehaverne, ville der også have været protest. Hvis det var folkeskolerne, ville der også have været protest.
    Så ja, selvom det selvfølgelig er træls, så er princippet bag "at spare penge" jo at pengene skal spares et eller andet sted smiley


  • #11   10. dec 2014 Vil gerne skrive under vis det kan lade sig gøre s man eventuelt sender den ind til hende der har sagt det og skrive et lille brev om hvor dårligt det faktisk er!!!
    Gad vide om alle de penge skal bruges til alle de nye asyl center ....
    4 fra baner er vist nok allerede lukket og 10 mere skal lukkes på sikt. 400 hundreddd heste forventes at skulle slagtes syntes ikke det er ok smiley


  • #12   10. dec 2014 jeg kan altså få svært ved at se på "det gode hesteliv" som trav- eller gallop hest.
    Har mødt for mange traumatiserede spolerede og kasserede heste smiley

    Men er enig i at det er synd hvis det skal koste arbejdspladser, det er aldrig sjovt smiley


  • #13   10. dec 2014 Trav og galop sport er nærmest et erhverv..

  • #14   10. dec 2014 Men hvor skal pengene så spares? Ja der er surt at der overhovedet skal spares penge, og uanset hvor staten vælger at spare penge - ja så vil det koste arbejdspladser.
    Men igen travsporten kan da bare indgå en aftale med et andet betting firma end Danske spil også tjene pengene. De har jo inden danske spil, altså den gang trav/galop sportens betting firma hed dantoto (staves?) Kunne de da uden statens hjælp tjene nok penge selv til holde sporten oppe. Enda med et pænt stort overskud. Den eneste grund til de nu får støtte fra staten var fordi Danske spil opkøbte dantoto for at sikre at pengene fra dansk travsport gik til den danske befolkning og de mod ikke at lave aftaler med andre fik et tilskud. Nu er tilskuet så blive gjort mindre, fordi staten skal spare penge - det er jo også derfor DR orkesteret netop er nedlagt, men travsporten kan da lave aftaler med et andet betting firma og igen selv tjene deres penge.
    Og hvis det virkeligheden er at hestesporten ikke kan klare sig selv, fordi det ikke er intersant for den danske befolkning at spille på heste - er det så virkelig slemt at lade den "lukke"? En hvilken som helst anden virksomhed ville enten lave nedskæringer eller lukke hvis det ikke kunne køre rundt rent økonomisk.


  • #15   11. dec 2014 Trav og galophestr har det bedre end de fleste andre heste. De bliver regelmæssigt tjekket af dyrlæger, de har altid fine hove osv. Men ja, de bliver hurtigt slidt ned.

  • #16   11. dec 2014 Galop og Travsporten blev tvunget ind i Danske Spil, fordi de mente at det at spille på heste udgjorde for stor en trussel mod Danske Spil.

  • #17   11. dec 2014 Nej de blev ikke tvunget, de valgte at sige ja til en aftale. Og Gyldenlund, vil du svare på hvor pengene så skal spares henne? For spares skal de altså.

  • #18   11. dec 2014 Jeg synes vi skal spare dem på politikernes lønninger. Måske det også kunne motivere dem til at gøre deres arbejde lidt bedre smiley

  • #19   11. dec 2014 Smut: Det er vi nok mange som syntes, men det er bare ikke realistisk at de vælger at spare der smiley

  • #20   11. dec 2014 Team Grafik: Kan du ikke forklare mig hvorfor de skal have SÅ mange penge. Hvis de fik normale lønninger alle sammen, så ville der jo være flere millioner at hente om året på det punkt. Jeg har aldrig forstået det smiley

  • Runaway
    Runaway Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 4 Svar: 26
    #22   11. dec 2014 Nu synes jeg lige at folk skal have styr på fakta før de synes det er bedre at spare på væddeløbssporten end på ældresektoren!

    Væddeløbssporten får penge fra tipsmidlerne (altså ikke direkte fra statskassen!). Det får de som følge af en aftale lavet med Danske Spil for 15 år siden. Aftalen blev lavet af flere grunde men fordelen for Danske Spil var at de kunne beskytte Lotto mod konkurrence fra V75 spillet. Aftalen betød at Dantoto (spil på heste) efterfølgende blev administreret af Danske Spil mod en kompensation på omkring 100 mio kr om året til væddeløbssporten. 30 mio af dem vil Kulturministeren nu bruge til Anti Doping Danmark frem for hestene. Pengene kan derfor aldrig! give bedre ældrepleje eller lignende. Der er ikke lukket baner endnu men der lukkes to til nytår og yderligere to hvis der ikke sker noget snart. Kulturministeren mener at Hestesportens Finansierings Fond (HFF) selv kan finansiere de baner som er truet af lukning, da fonden ligger inde med omkring 40 mio kr samtidig med at Danske Spil forlanger en stor sum penge for at løskøbe Dantoto så væddeløbssporten kan indgå samarbejde med svenske ATG og norske Rikstoto for et fælles nordisk spil, hvor sporten skal finansiere sig selv i stedet for at få penge fra tipsmidlerne

    Det skal i øvrigt lige siges at der er langt flere amatører og frivillige end der er professionelle i denne sport og at grunden til at sporten har brug for pengene er, at vi modsat fx mange andre sportsgrene selv skal vedligeholde samtlige af vores faciliteter!


  • #23   12. dec 2014 Louise: Seriøst? Læs mit svar til smut og så revudere lige om jeg mener de skal have de store beløb smiley

  • #24   12. dec 2014 Dyb indåndig :o)

    Mit svar var mest ment i sjov. Jeg ved godt at politikkerne ikke bliver sat ned i løn, det er vidst det man kalder ønsketænkning smiley


  • #25   12. dec 2014 Runaway: Og det skal resten af ride sporten da også, jeg betaler da udelukkende selv for mon sport og selv da jeg var eliterytter var der ingen støtte at hente fra f.eks Team Danmark. Så når du nu selv indrømmer af størstedelen af sporten udgør amatører - så ser jeg faktisk ingen grund til at smide penge den vej.
    Desuden er jeg på ingen måde fan af væddeløbssporten og kommer jeg heller aldrig til at blive smiley
    Og jeg mener stadig det er bedre at pengene kommer der fra end fra f.eks ældreplejen.


  • #26   12. dec 2014 Grafik: det var ikke for at hakke, men jeg forstår ikke pointen i at politikerne har den uhørt høje løn - derfor ren nysgerrighed smiley

  • #27   12. dec 2014 Louise: Suk -.- Hvis du stadig tror jeg mener de skal have så høje lønninger, ja så har du vist ikke læst hvad jeg skrev smiley

  • #28   12. dec 2014 Det var ikke det jeg forsøgte at skrive - jeg forsøgte blot at spørge om du ved hvorfor de får så høje lønninger? smiley
    Undskylder hvis det ikke stod tydeligt hvad jeg mente


  • #29   12. dec 2014
    Fordi de selv en gang i tidernes morgen har vedtaget det, det samme med deres tidlige pensionsalder. Der er bare ikke nogen der har overvejet og ændre på tingene, samtidig med de har ændre på de meninges forhold - andet end Enhedslisten der gerne ville gå ned i løn, kan ikke huske om DF også ville eller det kun var vdr. pensionsalderen de var med.


  • #30   12. dec 2014 Nej jeg er ikke politikker og ved derfor ikke hvorfor de skal have uhøre høje lønninger. Men jeg ved at de nok ikke vil sænke deres lønninger for at spare penge, jeg ville nok have det på samme måde.
    Men ændre ikke på at jeg langt hellere ser penge sparet på en sportgren end på den danske velfærd.

    Og jer som så gerne vil redde trav/galop sporten, ja så må i jo støtte sporten ved at spille på hestene og på anden måde give penge til væddeløbsporten.


  • #31   12. dec 2014 Der er godt nok mange penge at hente i de lønninger når man tjekker efter

    Statsministeren
    1.439.443,81 kr.

    Justitsministeren
    1.266.710,56 kr.

    Udenrigsministeren
    1.266.710,56 kr.

    Finansministeren
    1.266.710,56 kr.

    Øvrige ministre
    1.151.555,05 kr.

    Og der er 20 i alt - det er saft susme en hel del penge medmindre jeg har misforstået et eller andet. En normal folkeskolelærer tjener ca. 360.000 om året (hvilket vist ikke er en helt dårlig løn).

    Krikken: Ved du om de overvejer at give ministrene mere normale lønninger? Ikke at de skal helt 'ned' på folkeskole niveau, men de tjener jo godt nok mange penge!


  • #32   12. dec 2014 Men tror du virkelig at folketinget vil sænke deres lønninger? Det er ikke anderledes end private firmaer som spare over alt, og når de så når deres spare mål så giver de lige cheferne lønbonus.
    Tror aldrig at folketinget sænker deres lønninger, men ja det ville da helt sikkert være en økonomisk hjælp. Men det er bare ikke realistisk.


  • Runaway
    Runaway Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 4 Svar: 26
    #33   12. dec 2014 Grafik: Nu var det ikke hestesport i almindelighed jeg henviste til men andre sportsgrene som får faciliteter af kommunerne som fx sportshaller

    Du må lige rette mig hvis jeg læser dit svar forkert men tipsmidlerne er Danske Spils indtægter - dvs statskassen som bla betaler ældreplejen og tipsmidlerne er ikke samme kasse og vil aldrig blive samme kasse. Det betyder at uanset hvad kommer tipsmidlerne ikke til at bidrage til velfærd!

    Du siger at du ikke er fan af væddeløbssporten og det skal du selvfølgelig have lov til, men må jeg spørge hvorfor?

    Tak iøvrigt til Louise H for støtten til væddeløbssporten smiley


  • #34   12. dec 2014 Runaway: Jeg ved godt det ikke er sammen penge, men hvis der skal bruges flere penge til anti doping Danmark, så skal pengene jo komme et sted fra. Og der vil jeg hellere have de kommer fra travsports kassen end velfærdskassen.

    Og jeg svare kort hvorfor jeg ikke er tilhængere af væddeløbssporten, da det ikke er dette debatten omhandler smiley Men kort sagt: Galopheste startes alt for tidligt og er slet ikke udvokset, de presses for hårdt for hurtigt og mange bliver ikke engang 4 år før de er uridelige. Travsporten syntes jeg bruger for mange tvangs redskaber og fiksere hestens hoved fuldstændig. Udover det så er doping og dødsfald noget som forekommer virkelig ofte i væddeløbsporten.


  • Runaway
    Runaway Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 4 Svar: 26
    #35   12. dec 2014 Fair nok smiley tror dog (uden at vide det) at frekvensen af dødsfald er lige så høj hos andre konkurrence heste hvis man kigger på antal startende heste per år

    Osse fint hvis du synes pengene gør mere gavn hos Anti Doping Danmark - vi er bare kede af at det betyder vores sport nok ikke eksisterer i Danmark om 10 år smiley


  • #36   12. dec 2014
    Får dressur og spring, samt andre gerne af ridning mm. egentligt samme tilskud ( andet end det kommunale tilskud til rideskoler )? Så vidt jeg ved det, så gør de ikke. Men klare sig godt alligevel.

    Nej, jeg kommer heller ikke til at mene at man skal undvære og spare pengene der, når folk ikke kan komme med et bedre forslag til hvor de ellers skal tages fra.



  • Runaway
    Runaway Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 4 Svar: 26
    #37   12. dec 2014 Væddeløbssporten er som sådan ikke interesseret i pengene - vi vil bare gerne have tid til at finde en anden løsning og vi vil gerne have frie hænder

    Som tingene er nu har vi ikke lov til at købe os fri fra Danske Spil

    Det vil sige at vi er stavnsbundne og tager Kulturministeren penge nu betyder det banelukninger i 2015 og 2016 - 4 baner i alt hvilket er halvdelen af de baner som findes i Danmark. Uden baner er der ikke noget at forhandle med.

    Alt hvad vi beder om er lidt tid og lidt frihed smiley


  • #38   12. dec 2014 Krikken: Nej der gives ikke tilskud til Ridesport, kun til rideskoler. Så er man en klub uden rideskole er der intet tilskud at hente smiley


  • #39   12. dec 2014 Runaway: På verdensplan er dødeligheden størst inden for væddeløbsporten.

  • #40   12. dec 2014 Man skal passe på med at sammenligne på verdensplan. Andre lande har ikke nødvendigvis samme dyrevelfærd som os.

    Ang doping af væddeløbsheste, så er det slet ikke så udbredt længere, som man tror. De heste tjekkes i hoved i og r*v, og det er ikke særlig velset at bruge doping.
    Jeg ville knap nok turde at give en aktiv væddeløbshest hjemmelavede godbidder, af frygt for at der var noget forkert i dem, så meget bliver de heste tjekket efterhånden x)


  • #41   12. dec 2014 Smut: Men det er stadig i væddeløbsporten at der er flest fundene tilfælde af doping. Og uanset om de danske heste måske har det lidt bedre, får det mig stadig ikke til at syntes godt om den side af hestesporten.

  • #42   12. dec 2014 Måske der er fundet flest tilfælde, men det kan jo ligeså godt være fordi at der ikke er ligeså meget opmærksomhed på det i de andre grene af sporten.

    Jeg forventer ikke at du bliver begejstret for sporten, slet ikke. Men jeg er træt af at høre på alle de fordomme der ikke har noget på sig smiley


  • #43   12. dec 2014 Smut: Nu er det jo ikke fordomme men fakta. Og det er procent ud af antal testede heste. Kan sige at FEI er meget effektive angående doping test, selv har jeg været udtaget ved næsten samtlige FEI ridt som jeg har gennemført. Og der bliver ikke afholdt et eneste FEI stævne uden at de holder kontrol.

  • #44   12. dec 2014 Jeg snakker om fakta i Danmark, så vidt jeg forstår snakker du fakta i verden. Det er jo forskellige ting smiley

  • #45   12. dec 2014 Ændre ikke rigtigt på min holdning omkring væddeløbsporten, for udstyret og den tidlige start er da nøjagtig ens alle steder.

  • #46   12. dec 2014 Og som jeg også skriver, jeg forventer ikke du bliver begejstret for sporten. Det har jeg helt accepteret at du ikke gør, og derfor finder jeg det heller ikke nyttigt at debattere mere om emnet.

  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #47   12. dec 2014 ALERT! Dette indlæg kan virke stødende på royalister smiley

    Der er også en god sjat at hente her:

    http://kongehuset.dk/Organisation-og-kontakt/Okonomi/okonomi

    http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6971673/kongehuset-far-loenforhoejelse-efter-teknisk-fejl/


  • #49   16. dec 2014 TS: Hmm.. Efter at have overvejet dette meget. Studsede jeg over du skrev "kontakte magasiner"

    Hvorfor ikke kontakte BT, Ekstra Bladet, Jyllands Posten, og div.. evt lave en FB side, en grupper herinde, eller what ever... fordi som vi alle ved så ELSKER pressen jo at kunne lægge pres på regeringen og diverse. Det er set før det har hjulpet.


  • Runaway
    Runaway Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 4 Svar: 26
    #50   16. dec 2014 Der findes allerede en fb side som hedder red trav og galopsporten smiley

    Derudover er EB samt en del lokalaviser allerede rimelig aktive i sagen smiley


  • #51   18. dec 2014 Det var også bare et forslag smiley

Kommentér på:
VI MÅ HJÆLPE TAV- og GALOPSPORTEN!

Annonce