{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.031 visninger | Oprettet:

Hest med nedsat eller intet syn {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Hvis du vil besvare mit indlæg, så læs venligst HELE teksten inden du svarer, Mange tak smiley

Er der nogen der har hest med nedsat eller intet syn?

Hvordan fattede du mistanke til "handicappet"
Træner du hesten specielt, eller som man vil træne en hest med fuldt syn?

Grunden til min nysgerrighed er at min hest har ændret ret kraftigt adfærd og hans adfærd vil give mening hvis han har nedsat syn på det ene øje.
Han har været lånt ud i en periode og efter jeg fik ham hjem løb hans ene øje meget, så han gik med fluemaske ind til vi kom så langt hen på efteråret at der ikke rigtig var flere fluer, jeg synes ikke masken havde nogen effekt og han kløer sig meget på det øje/den side af hovedet.
Samt i longe kigger han konsekvent ud af volten på den ene volte men runder fint på den anden volte, han har en del gange været ved at løbe ind i hegnet om ridebanen, men stoppet bræt, også KUN på den ene volte. Og så det der fik mig til at tænke over alt det andet var i torsdags da jeg longerede ham i hal, hvor han pludselig, fra galop, stejler lodret og vender 180, noget han aldrig har gjort før og jeg aldrig troede jeg ville se ham gøre, det er så langt fra hans normale adfærd, han så så skræmt ud bagefter, jeg tror vitterligt at han troede han løb ind i vægen smiley

Det skal nævnes at:
1. Ja jeg har tænkt mig at få dyrlæge til at se på det!
2. Han er tjekket for smerter og har fået behandling for skævt korsben og spændt skulder, hvilket ikke har hjulpet.
3. Han er lige smidig til begge sider, når vi laver stræk øvelser efter træning
4. Fra ryggen kan jeg runde og bøje ham let og fint til begge sider, lave for- og bagpartsvendinger, bakke, lave små 8 taller sidebevægelser uden problemer, før jeg retter ham ligeud, på den ene volte ingen problemer, den anden kigger han ud ligesom i longe...

Hvad tænker i der har heste med nedsat syn, kan denne adfærd skyldes det?

På for hånd tak. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest med nedsat eller intet syn
  • #1   13. dec 2014 Jeg har redet en hest med nedsat syn, den havde i sine 17 rideår gået en del spring, jagter og millitary og var yderst god til det. Men til de sidste jagter begyndte den at vurdere afstanden helt vildt dårligt, noget som ellers altid har faldet den helt naturligt. Der blev stoppet med jagterne og vi begyndte kun at springe ridebanespringning, da det andet simpelthen blev for farligt, men ellers fungerede den som ellers fint, blev redet på samme måde og stadig de 6 gange om ugen. Dog stoppede jeg med at ride den det efterfølgende år og nu går den bare som foldbums og på enkelte ture ind i mellem.

Symptomerne du beskriver ville jo egentlig hænge meget godt sammen med nedsat syn, der er jo ikke andet at gøre end at få tjekker lidt mere op på det smiley Men jeg tænker at det måske også kunne sidde et sted i hvrivlerne som man ikke lige har opdaget - det har jeg i hvert fald set før.

• #2   13. dec 2014 Jeg havde engang en hest med intet syn på det ene øje og kraftigt nedsat på det andet, det var kommet i form af grå stær, og blev opdaget for sent. Hun fungerede super godt på minfre spring, men højere spring skule hun hjælpes en del og få at vide hvornår hun skulle sætte af. I dressur havde hun ret god føling med hvor stor ridebanen var, men skulle også hjælpes en hel del, hun havde ogsp en tendens til at kigge ud af volten i galop, på tur var hub fin, og stolede på hvad og hvor jeg styrede hende hen. Men oplevede også et par gangehvor hun både gik ind i mig og ridebanehegn, en gang galoperede hun direkte ind i et træ. Meget ubehagelig oplevelse. Heste der typisk får nedsat/intet syn på det ene øje bliver let skræmt fra den side, og bliver meget forsigtig hvis man fx. Går på den side.. Min tøs var også meget forsigtig i naturen når vi tog på 'off road' ture ud imellem træerne.. Hun blev desværre aflivet pga voldsom stress, hun reagerede aggressivt, om det var pga sårligt syn vides ikke, men hun havde let ved at stresse, så ville ikke holde på hende mere, så hellere give hende fred så hun ikke skulle stresse længere..

Mem dine symptomer kunne godt stemme overens med nedsat syn.. så handler det bare tillid! Håber du fik lidt ud af det, og stavefejl er gratis, er over telefon.. :))

• #3   14. dec 2014 Lav tests. Træk hesten hen til/over noget som ligger på jorden. Hold hesten for hhv. det ene øje den ene gang, så det andet, så ingen af dem... Gør det af flere omgange/på forskellige måder, men PAS PÅ DIG SELV! - For ja, en hest med nedsat syn på et øje kan springe lodret op i luften eller vende på en tallerken som et lyn fra en klar himmel.

• #4   14. dec 2014 Tusind tak for jeres svar ind til videre!

Jeg føler mig godt nok noget pylleret, når jeg læser at i andre sprang på jeres heste og ind til videre longerer jeg mest og går tur (da jeg syns jeg er for stor til at ride lige nu) smiley

Tine: Hvis det er ryg/hals/nakke hvirvler du tænker på, så er han tjekket og har haft fys flere gange i løbet af hans liv, senest i nov. fordi han havde noget med skulderen og der tjekkede hun hele kroppen i gennem. Det er et sted jeg ikke går på kompromis smiley

MojoPonyWalk: Tilliden skal måske finpudses i forhold til HVIS der er noget galt med det øje, men ellers er tilliden ret god, vi har altid været meget tætte, lige fra den dag han blev født og troede han kunne die ved mig, fordi hans mor ikke ville lade ham smiley

Signe G: Rigtig god ide med at holde for henholdsvis det ene og det andet øje, det havde jeg ikke tænkt på smiley -Men det bliver afprøvet!

• #6   14. dec 2014 LisetteK: Det lyder bestemt ikke rart!
    Så det håber jeg da ikke at det er, men ja, Dr. Dyr må kunne fortælle om noget er galt...

• #7   14. dec 2014 Min veninde har en hest der har været blind på det ene øje i nogle år. Den fik et sår på hornhinden og blindheden kom deraf. Nu er den begyndt at blir utrolig mærkelig og sveder under ridning. Vi har fundet ud af at den kun har meget lidt syn på det andet øje, og bliver aflivet i næste uge smiley

• #8   14. dec 2014 Maria, du skriver jo også den er blevet tjekket, så det er jeg ikke i tvivl om t den er blevet smiley Jeg har bare en skræk historie fra en af mine veninders heste, den var gentagende gange blevet tjekket igennem og f flere forskellige fgfolk, og til sidst troede de faktisk også at den var blind på det ene øje grundet dens måde at reagere på. Det viste sig t være noget med en nkke hvrivel, hvor det kun kunne ses hvis røgten var taget i rette vinkel. Det er selvfølgelig en ekstrem situation og lad os håbe at det er de færreste af sådanne der finder sted smiley

• #9   14. dec 2014 Tine: hold da op, så forstår jeg bedre din vinkel på det smiley Det er aldrig nemt med de dyr, kunne de da bare fortælle hvad der var galt så var alt meget nemmere, tit må man gætte sig frem til hvorfor hyps gør som den gør og forhåbentligt finder man årsagen.

Jeg håber min dyrlæge kan fortælle mig hvad årsagen til hans adfærd kan være! Og at det er neget vi kan gøre noget ved eller arbejde med.

Igen tak for jeres svar! Flere erfaringer er meget velkomne smiley

• #10   15. dec 2014 Vi har en ude ved os som begyndte at te sig nervøst når den var ude. Den begyndte at se spøgelser allevegne. Grunden viste sig at være nedsat syn - grøn stær fremskyndet af borrelia. Hesten nåede at gå med det i et år før den fik borrelia diagnosen, mens den stille og roligt fik det værre og værre, men den er behandlet, og er nu ved at komme sig over neurologisk skade. Forbindelsen mellem h bagben og hjernen er svækket, og den "taber" sig selv. Men det er vist ved at blive bedre - spørgsmålet er om den nogensinde bliver helt rask igen.

Jeg synes dog ikke at dens øje væskede, så det er ikke det første jeg tænker ud fra din beskrivelse. Der tænker jeg en rift på hornhinden.

Kommentér på:
Hest med nedsat eller intet syn

Annonce