Hest med nedsat eller intet syn {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Hvis du vil besvare mit indlæg, så læs venligst HELE teksten inden du svarer, Mange tak
Er der nogen der har hest med nedsat eller intet syn?
Hvordan fattede du mistanke til "handicappet"
Træner du hesten specielt, eller som man vil træne en hest med fuldt syn?
Grunden til min nysgerrighed er at min hest har ændret ret kraftigt adfærd og hans adfærd vil give mening hvis han har nedsat syn på det ene øje.
Han har været lånt ud i en periode og efter jeg fik ham hjem løb hans ene øje meget, så han gik med fluemaske ind til vi kom så langt hen på efteråret at der ikke rigtig var flere fluer, jeg synes ikke masken havde nogen effekt og han kløer sig meget på det øje/den side af hovedet.
Samt i longe kigger han konsekvent ud af volten på den ene volte men runder fint på den anden volte, han har en del gange været ved at løbe ind i hegnet om ridebanen, men stoppet bræt, også KUN på den ene volte. Og så det der fik mig til at tænke over alt det andet var i torsdags da jeg longerede ham i hal, hvor han pludselig, fra galop, stejler lodret og vender 180, noget han aldrig har gjort før og jeg aldrig troede jeg ville se ham gøre, det er så langt fra hans normale adfærd, han så så skræmt ud bagefter, jeg tror vitterligt at han troede han løb ind i vægen
Det skal nævnes at:
1. Ja jeg har tænkt mig at få dyrlæge til at se på det!
2. Han er tjekket for smerter og har fået behandling for skævt korsben og spændt skulder, hvilket ikke har hjulpet.
3. Han er lige smidig til begge sider, når vi laver stræk øvelser efter træning
4. Fra ryggen kan jeg runde og bøje ham let og fint til begge sider, lave for- og bagpartsvendinger, bakke, lave små 8 taller sidebevægelser uden problemer, før jeg retter ham ligeud, på den ene volte ingen problemer, den anden kigger han ud ligesom i longe...
Hvad tænker i der har heste med nedsat syn, kan denne adfærd skyldes det?
På for hånd tak.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Symptomerne du beskriver ville jo egentlig hænge meget godt sammen med nedsat syn, der er jo ikke andet at gøre end at få tjekker lidt mere op på det
nov 2011
Følger: 59 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 224
Mem dine symptomer kunne godt stemme overens med nedsat syn.. så handler det bare tillid! Håber du fik lidt ud af det, og stavefejl er gratis, er over telefon.. :))
aug 2007
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 7 Svar: 37
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Jeg føler mig godt nok noget pylleret, når jeg læser at i andre sprang på jeres heste og ind til videre longerer jeg mest og går tur (da jeg syns jeg er for stor til at ride lige nu)
Tine: Hvis det er ryg/hals/nakke hvirvler du tænker på, så er han tjekket og har haft fys flere gange i løbet af hans liv, senest i nov. fordi han havde noget med skulderen og der tjekkede hun hele kroppen i gennem. Det er et sted jeg ikke går på kompromis
MojoPonyWalk: Tilliden skal måske finpudses i forhold til HVIS der er noget galt med det øje, men ellers er tilliden ret god, vi har altid været meget tætte, lige fra den dag han blev født og troede han kunne die ved mig, fordi hans mor ikke ville lade ham
Signe G: Rigtig god ide med at holde for henholdsvis det ene og det andet øje, det havde jeg ikke tænkt på
dec 2008
Så det håber jeg da ikke at det er, men ja, Dr. Dyr må kunne fortælle om noget er galt...
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.415
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
dec 2008
Jeg håber min dyrlæge kan fortælle mig hvad årsagen til hans adfærd kan være! Og at det er neget vi kan gøre noget ved eller arbejde med.
Igen tak for jeres svar! Flere erfaringer er meget velkomne
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Jeg synes dog ikke at dens øje væskede, så det er ikke det første jeg tænker ud fra din beskrivelse. Der tænker jeg en rift på hornhinden.
Hest med nedsat eller intet syn