Til jer med bomløse sadler {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne have en bomløs sadel, da jeg arbejder som guide og derfor rider meget, specielt om sommeren. Jeg har problemer med at jeg rent ud sagt får sår ved ballerene, og det gør så djævelsk ondt. Jeg synes ikke om ret mange alm. sadler og der er stort set kun 2 ud af vores omtrent 60 sadler jeg kan lide at sidde i, men synes også de er en kende hårde.
Jeg har prøvet en karlslund kontakt, på en træhest på messe, og synes detn var fantatisk at sætte sig ned i !
Så nu sidder jeg og kigger på henholdsvis:
- Karlsund Kontakt
- Karlsund Kontakt 2
- Aquila Pad
- Aquila Pad soft - ser meget lækker ud
- Eques Pad
- Draupnir Vilje
Så jeg vil gerne høre jer derude som har erfaring med disse sadler, hvad I oplever med dem, og hvilkenIi synes er bedst ?
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Sensation er meget blød og stiller krav til rytters balance (som med mange andre bomløse) og sadlen er ikke ideel til smalle, markerede heste men i og med at det er islændere du rider, så er det sjældent man støder på en smal med høj manke. Trykfordelingen synes jeg også er rigtig god i og med at stigremsophænget er hængt i selve sadelklapperne og dermed bruges hele sadlen til at fordele vægten fra stigremmene, istedet for et enkelt sted på ryggen.
Optimalsadel har demosadler man kan prøve, så det er måske et kig værd?
jun 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 47 Svar: 386
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
mar 2011
mar 2011
jul 2011
Følger: 66 Følgere: 68 Heste: 7 Emner: 28 Svar: 120
Jeg vil lige tage et kig på den der Sensation !
Lammeskind finder jeg næsten kun værre, rider somme tider i den, og det kan godt blive en meget smertefuld oplevelse for mig, hvis jeg skal sidde der i lang tid !
Det er skridt og tølt der generer min mås sådan
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det kommer lidt an på hvilken prisklasse du er til vdr. sadel ;o)
For Sensation er ikke liiige en billig sadel,
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
Var jeg dig ville jeg kigge på en hipsaver fra Heather moffett. Det er en af de bedste investeringer jeg har gjort
nov 2008
Følger: 122 Følgere: 138 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.311
Former sig efter din numes, efter ca 5-10 min. når den er blevet varm.
Desværre har jeg den ikke mere, da den ikke passede hesten, så husk at bare fordi den er bomløs, er det ikke ensbetydende, med at en bomløs passer alle heste, de skal passe hesten ligesom alm. bomsadler skal.
Og rider du langture, er det jo ret vigtigt den passer korrekt.
Har smal talje og god støtte.
Men ved ikke om den bliver for lang til en islænder?
Mange bomløse af de billigere modeller fraråder man letridning i, da de ligger trykket på et meget lille sted.
Til jer med bomløse sadler