{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skab-muk
  • #1   17. jan 2015 Ja, mine venners ene welsh cob, havde pludseligt et voldsomt angreb på det ene bagben, uden at hesten var påvirket. Da angrebet var voldsomt har den jo haft det noget tid, men uopdaget pga manglende symptomer.. Hesten er ellers i hænder dagligt da den bruges til konkurrence.. Det blev først opdaget da der var udpræget hårtab.. Cob'erne har jo en del behåring så det var godt skjult, når nu det ikke generede den..

  • #2   17. jan 2015 Ja hesten kan godt have det uden den viser tegn på kløe, nogen gange kan de finde på at stampe i jorden med benet der er angrebet, og andre gange gnubber de med mulen og nogen gange slet ingen ting.
    Du kan se det hvis der ligesom er udbombninger ved koderne, altså ujævn, der kan også være skorper på hvis der har været sår. Dem skal man endelig lade sidde.
    For at holde sokkerne rene skal der kun børstes, vand/vask fremmer kun væksten af skab/muk, så endelig ingen vand.
    Man kan med stor fordel bade sokkerne i pigoil så meget at det drypper, og det skal påføres helt ind til huden, det kvæler alt levende mekanisme og vedligeholder sokkerne. Det er ganske ufarligt hvis hesten slikker på det. Det er olie med svovl.


  • #3   17. jan 2015 Det er ikke rigtigt at lade skorperne sidde. Bakterierne sidder inde under skorperne, så det er vigtigt, at skorperne bliver fjernet, og der derefter behandles med noget bakteriedræbende.

  • #4   17. jan 2015 Nina, nej det er ikke min erfaring, skorperne løsner sig og falder af når de er "klar" så er der ikke risiko for at der går hul, hvis du piller en skorpe af inden det hele har løsnet sig.

  • #5   17. jan 2015 Min frieser havde skabsmuk og fik 2 indsprøjtninger med 2 ugers mellemrum og så var det væk smiley

  • #6   17. jan 2015 Nina: nu er det skab-muk jeg spørger til ikke muk pga. Bakterier ??. Dette fordi vi har prøvet at behandle mod bakterier og svamp uden held ( i samråd med dyrlæge). Han skal ud til os i næste uge. Har læst mig til at mul pga skab kan være lidt svært at diagnosticere samt at der er 3 forskellige skabmider hos heste.

  • #7   17. jan 2015 Hvis det er mider/skab, så kan der gives indsprøjtninger, som er effektive.

    Det var egentligt mere et svar på det stutteri haven skrev.


  • #8   17. jan 2015 Ja okay smiley vi og dyrlæge er i tvivl om hvad det er. Der er nemlig f.eks. Ikke rigtigt noget i de lave hvide koder smiley men til gengæld næsten helt op til knæet og værst på det ene bagben. Håber vi finder ud af det i næste uge så det kan blive kureret.

  • #10   17. jan 2015 Min dyrlæge sagde det var skabsmuk og det var også hvad der stod på regningen, men det kan da godt være du ved bedre "Maiken"

  • #11   17. jan 2015 til info:
    Muk er (ligesom kolik) betegnelsen for et symptom med forskellige årsager

    Hvad er muk hos heste?
    Muk er en samlet betegnelse for infektion nederst på benene, forårsaget af bakterier, svampe, mider eller dermatophilus congolensis. Det er en eksemlignende tilstand.




  • #12   17. jan 2015 Vask med sebacil det virker hver gang, nemt og effektivt.
    Få evt. din dyrlæge til at ringe til Højgaard hestehospital, hvis han /hun ikke kender Sebacil.

    Jeg har prøvet pigoil til min Belgier, og min nabo brugte det til sin Tinker, det er krasse sager det svovl der er i, begge heste begyndte at tabe hovskægget smiley

    Frontline på spray til hund virkerogså, men sebacil er bedst.


  • #13   17. jan 2015 Min nye Shire fra England mangler også lidt hovskæg, det var også fyldt med pigoil da han kom her.


  • #14   17. jan 2015 Tak for alle svar

    Tine K. Kender godt sebacil - vi har også jagthund smiley

    vi skal lige ha konstateret helt sikkert hvad det er før vi går videre


  • #15   19. jan 2015 Tine, ved ikke hvor du har den konklusion fra med at pigoil er krads/giftig.
    Pigoil er ganske ufarlig, de kan IKKE tabe pels ved brug af pigoil. Det er garanteret miderne der har lavet ravage så hårene falder af, altså årsagen der skaber pelstab.. Heste kan slikke på pigoil uden der sker noget som helst, så aldeles ufarlig.


  • #16   19. jan 2015 Opfølgning: i dag mandag har dyrlægen været og der er tale om stafylokokker. Så nu hedder det penicillin/sulfa-præparat (pasta) i mindst en uge samt vask med en special-sæbe til det er helt væk.
    Heldigvis "kun" på bagben - det kunne have bredt sig til hele kroppen.

    mvh Ponymor


  • #17   19. jan 2015 Held og lykke med helingen smiley . Godt du fandt ud af hvad det var.

  • #18   19. jan 2015 stuttetteri haven det kommer jeg frem til, fordi jeg nu har set 3 heste tabe hovskægget ved brug af pigoil.
    Og jo svovl er virkelig kradse sager, der virker ætsende alt efter mængde selvfølgelig.
    Har du aldrig lugtet til svovl?
    Og nej det var ikke fra mider, dem har jeg ikke de store problemer med.
    Mine heste når aldrig at blive så angrebet af mider, at de stamper og klør ben, de bliver tjekket dagligt, og er i saltvand hver uge.
    Har mider ca 2 til max 3 gange om året , og dem tager sebacilen nemt:)


  • #19   19. jan 2015 Haven tror du ikke du snakker om den parfinolie som er selve olien i pigoil, som jo er blandet med svovl?

  • #20   20. jan 2015 Nej det er med svovl, og jeg blander ikke selv, køber det færdigt hos Sussex cob i UK. Og vi har aldrig haft ætsende problemer eller hårtab p.ga. dette.
    Havde en hoppe (nyindkøbt) som var slemt angrebet af alverdens ting, tabte pelsen helt op til bugen. Store sårskorper over det hele, hun blev badet i pigoil, hver 4 dag, og alle skorperene faldt af efterhånden som de var løsnet, og efter 14 dage begyndte pelsen at vokse ud igen, og hun har aldrig været angrebet af noget siden. Så det virker.


  • #21   20. jan 2015 Haven okay, så er det , det samme vi snakker om smiley
    Måske min oplevelse af det, er fordi jeg har brugt det, over en længere periode, hver uge.
    Det virkede også her, havde bare den ulempe med tabte hår.
    Kan også være der er forskel på hvor sarte hestene er i deres hud måske ? smiley


  • #22   20. jan 2015 Det burde ikke have betydning for hårtab, vi er mange i koldblods regi som bruger det om end ikke dagligt, så i hvert fald meget ofte, uden problemer. Men kan ikke sige om hunden kan være mere sart på nogen end andre, har dog ikke selv oplevet det.

Kommentér på:
Skab-muk

Annonce