{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.911 visninger | Oprettet:

Hestes huld :-) {{forumTopicSubject}}

Hej Hg smiley

Jeg har jo (som så mange andre) en hest der er for tyk smiley
Jeg lurede på hvor kritisk I synes hans overvægt er?
Han er en meget bred tøndeformet hest (ligemeget huld) han vejer 50kg for meget. Jeg ved det er svært at se på billede smiley men hvad tænker I?
(Han er ca 160stg og vejer 500Kg)

Hvor mange kilo mener I over normalen er bekymrende? ( ved det jo afhænger MEGET af hestens str.)
Hvor meget for meget vejer jeres heste? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestes huld :-)
  • #1   16. feb 2015 Jeg synes da ikke det ser så slemt ud smiley Jeg syntes nu, den ser meget fin ud af huld smiley

    - Charlotte. smiley


  • #2   16. feb 2015 Hidalgo skal desværre også tabe sig en del..

    profilbillede
  • #3   16. feb 2015 Han skal ihvertfald ikke tage mere på smiley
    Her får hestene ikke lov til at blive for tykke smiley


  • #4   16. feb 2015
    Pt. har damen et fedtdepot på skulderen, det kan jeg ikke rigtigt komme af med uanset hvad jeg lige synes jeg gør :o) Andet end skære ned på foder, om end jeg ikke lige synes jeg pt. kan skære ned.
    Men har en tanke om at hun ikke skal på sommergræs.

    Fordi så får hun nemlig fedtdepoter på bagdelen og halsen også og blive kugle rund som på billedet ;o).

    Billedet af din er ikke særligt tydeligt, så synes det er svært og vurdere.



    profilbillede
  • #5   16. feb 2015 Camilla - hvad er en del? smiley
    Jeanette - hellere en hest der er lidt for tyk end en der ender med mavesår smiley jeg arbejder på at få så næringsfattig hø til ham som muligt.
    Krikken - den mulighed har jeg ikke..

    Mvh TT


  • #6   16. feb 2015 Min hest er 153 høj og vejer ca. 470 kg.
    Hun er bestemt ikke tyk hun er tvært i mod været ved at være for tynd nogle gange.
    Men hun er dog også en svesk koldblodstraver.
    Det seneste billed jeg har af hende er nok dette


    profilbillede
  • #7   16. feb 2015
    Hvis hun skulle på sommergræs, så fik hun en mundkurv på ;o). Det duer ikke det med en flommefed hest der lige så godt kunne være en strandet søløve.


  • #8   16. feb 2015 Ellers har jeg også det her billed, dog et lidt ældre et.

    profilbillede
  • #9   16. feb 2015 Jeg har ingen anelse, men 50-75kg ihvertfald..

  • #10   16. feb 2015 jeg synes nu han ser temmeligt overvægtig ud. Hvor kritisk det er, er umuligt for os at sige -det er jo helt som ved mennesker, nogle er kun let overvægtige men får alligevel alskens livsstilsygdomme, mens andre er svært overvægtige og får ikke nogen.
    -men jeg ville i hvert fald klø på med kuren.

    Jeg har osse selv en der kan leve på en sten -man kan næsten se maven vokse når man smider foder ind til ham smiley
    Nu hvor han er mere eller mindre pensionist, er det noget sværere at holde ham slank, og indrømmet, han er osse mere rundt end han burde være. Men vi knokler på for trods alt at holde ham indenfor normalområdet. Han er ikke fed, men må absolut ikke tage mere på.

    Din synes jeg, udfra billedet (og en god vurdering kræver altså at man kan lægge hænderne på hesten) ser mere end bare lidt rund ud


  • #11   16. feb 2015 Min vejer godt og vel 50 kg for meget, da han ved avleren fik lov at nyde barndommen lidt for meget og bare hygge sig på kæmpe græsfolde.

    Jeg snakkede med dyrlægen da han blev handels tjekket ( har lige købt ham i forrige uge) og hun sagde at det var ret vigtigt han fik tabt sig, da han er alt for overvægtig.


    profilbillede
  • #12   16. feb 2015 Her er et billede mere..

    profilbillede
  • #13   16. feb 2015 Myggen er lige til den gode side smiley men hvis han er i den ende han skal være i sin vægt ser han så farlig ud.. så jeg ville heller have ham til den gode side smiley men syntes ikke din ser så slem ud smiley
    Billede er det eneste nyeste jeg har..


    profilbillede
  • #14   16. feb 2015 Ang græs, så er jeg ikke den store fan af mundkurve -det KAN blive sidste udvej for nogen, og så må det jo være sådan, men optimalt synes jeg ikek det er.

    Hos os har vi været så heldige at have en hest der sagtens tåler godt græs, så han får lov at gå på de "nye" folde først og tage det bedste græs, inden Axel (og førhen osse min pony) fik lov at komme derud. Så er folden ikke gnavet fuldstændigt ned, men det "bedste" græs er væk.

    Og så går Axel på gammelt græs -en nyomlagt fold er ikke noget for ham. Og da slet ikke hvis den er udstyret med meget næringsrige græsblandinger.


  • #15   16. feb 2015 Synes bare det er pisse svært da jeg ikke har ham hjemme og har mulighed for at tage op til ham mere end 1x dagligt.. smiley

  • #16   16. feb 2015 jamen det ER osse svært, med de heste som ikke bare lige smider de overflødige kg når man skærer lidt i foderet.
    Og endnu mere når de er opstaldet ude hvor man ikke nødvendigvis har så mange muligheder for at bestemme hvilken type græs de går på, hvor meget osv.

    Axel kunne holdes pæn når han var i fuld arbejde + begrænset foder.
    Nu er han mere eller mindre pensionist, og så kræver det altså meget fokus på hvad han indtager.

    Han får hø i hønet indenfor (og en begrænset mængde på folden hvor vi har planer om at få bygget en slowfeeder til ham)
    Han motioneres i det omfang han kan klare.
    Han får en meget begrænset mængde krybbefoder, og en variant med lav stivelse og ikke for mange FE. I princippet kunne han godt nøjes med vit/min og det har vi da osse snakket om at gå over til, men nu må vi se.

    Mens han blev brugt fuldt ud, var kunsten at hælde foder nok på ham til at han havde den energi vi skulle bruge, men uden at han blev fed. Og her kan man altså gøre MEGET ved at se på hvad det er man fodrer med, og i øvrigt om det overhovedet er nødvendigt med krybbefoder i den mængde man giver


  • #17   16. feb 2015 Tindur får kun hø (ad libitum)i småmasket hønet og vit/min.. Desværre er det hø han har fået primært, for kraftigt.. Nu har jeg fået byttet lidt af det ud.. Havde jeg haft mulighed skulle han få rationeret ud høet men de vil ikke have noget med mine net at gøre da det er for besværligt for dem.. smiley så jeg må fylde de en gang dagligt..

  • #18   16. feb 2015 Ja jeg kan godt se at han er lidt til den runde side smiley
    Men hvor farligt det er har jeg ingen ide om faktisk, hvornår grænsen ligesom går til at være farlig.

    Herkules for godt 17 kg. tørt wrap i slowfeeder net på hans 14-15 inde timer, men han har det også med at tabe sig, så jeg sørger for at han har noget at gumle i al hans indetid. Men nej han er faktisk for første gang i lang tid blevet rigtig fin i huld smiley


  • #19   16. feb 2015 Tindur -har du måske mulighed for at fylde flere net, så det eneste de skal, er at hænge det op?
    -det kan jo klares med en karabinhage i nettet og en ring i boksen, så de ikke skal bøvle med knuder osv, men bare kan tage nettet og klikke det fast

    Og så kan det være en fordel at se om du kan skaffe hø af 2. slet, og helst af græs der ikke var alt for meget krudt i

    Har man god foldplads, kan der osse gøres en del via foldindretning, ved f.eks. at stille vand i en ende og lægge hø lidt omkring i den anden, så de kommer til at bevæge sig lidt for det. men det kræver temmeligt meget fold for at kunne få noget effektivt ud af det.


  • #20   16. feb 2015 jeg synes ikke det ser såå slemt ud. den ligner nærmere en der mangler muskler til at stramme mave musklerne. Jeg kender intet til din hest eller dens alder. den ser dog lidt ung ud. Hvis den er ung. forsvinder det med træningen.

  • #21   16. feb 2015 Han får ikke andet end halm på fold. Jeg har flere net men de bryder sig ikke om at jeg ikke fodrer som dem så derfor må jeg stå for det hele selv medmindre jeg gør som dem.. smiley

  • #22   16. feb 2015 Han mangler muskler.. Han er 4 år og vi er i gang med tilridningen smiley
    Mvh TT


  • #23   16. feb 2015 Min lille prinsesse pony er desværre også lidt "gravid", men vi er i gang med at træne på det smiley

    Hun har rigligt med energi, får kun lige foder til at dække vitaminer (100 g müsli x 3) og så ca. 9-12 kg wrap fordelt over 3 måltider i boks og på folden. smiley


    profilbillede
  • #24   16. feb 2015 Welle er faktisk meget pæn..
    Måske lidt til den tynde side, men hun ser også tyndere ud fordi hun mangler muskler.

    Synes ikke Tindur er så overdrevet overvægtig.. Måske skal han tabe sig lidt, men altså. Værre er det ikke. smiley


    profilbillede
  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #25   17. feb 2015 Derfor gik min på jordfold en stor del af døgnet sidste år. Skal aldrig mere have en fed hest smiley (mener, han vejede ca 60kg for meget på et tidspunkt)

  • #26   17. feb 2015 Csf- er du slettes ikke bekymret for mavesår? smiley

  • #27   17. feb 2015 Jeg synes ikke det ser slemt ud smiley men bare husk at når du tager ham på "slankekur" så må du ikke sulte ham, han skal selvfølgelig stadig have de vitaminer og mineraler som har har brug for:) Men kig istedet på dit foder , og din energi kilde om det måske skal ændres smiley Men synes han nu ser fin ud smiley

  • #29   17. feb 2015 Den skal jo også have fedt til at lave muskler! smiley med så ung en hest ville jeg ikke slanke det helt vilde når nu du er igang med påbegyndt ridning ,, smiley

  • #30   17. feb 2015 Der bruges ikke fedt til at danne muskelmasse smiley

  • #31   17. feb 2015
    På en jordfold kan hesten jo også have adgang til hø/wrap ;o). Synes ikke det feder på samme måde som græs.


  • #32   17. feb 2015 Min dame har altid haft tendens til at blive vommet, når hestene kommer ud på døgnfold. Så ser hun vildt drægtig ud ;o)

    profilbillede
  • #33   17. feb 2015 Jeg syntes han ser fin ud på den her årstid må de altså godt have lidt sul på kroppen smiley

  • #34   17. feb 2015 heste skal ikke være fede for at sætte muskler -de skal sætte muskler af de næring de får af foderet ikke af de fedtdepoter de har på kroppen. Og nej, de skal heller ikek være lidt småfede om vinteren

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #35   17. feb 2015 Hvorfor skulle jeg være bekymret? Min hest bliver ikke sultet smiley

  • #36   17. feb 2015 Csf - nu ved jeg ikke hvor mange timer din går på fold. Men der skal ikke mere end seks timer til uden hø/wrap før mavesyren begynder at ætse på mavesækken og laver mavesår smiley derfor spurgte jeg smiley
    Mvh TT


  • #37   17. feb 2015 Ved godt det ikke har noget med emnet at gøre, men jeg har en frivillig modtager af en 50-100kg vi modtager ganske gratis smiley

    profilbillede
  • #38   17. feb 2015 Maria - overfører gerne 50kg. Hvad vil du give? smiley

  • #39   17. feb 2015 Giver gerne lidt ponyfedt hvis nogle er interesserede ;;-)

  • #40   17. feb 2015 Team Tindur
    Jeg modtager gratis smiley du kommer af med det ganske gratis smiley ingen arbejde eller noget smiley


  • #41   17. feb 2015 Jeg vil gerne have 100 kg. hvis det er smiley Så har jeg til senere brug!

    Ej, jeg ville simpelthen give hvad som helst for at min hest så sådan ud. Han er en gammel araberblanding på 20, og kan SIMPELTHEN ikke fede ham op. Det hele sætter sig under maven, så hans ribben ses. Øv hvor er det surt at være hestemor en til gammel dreng! smiley


  • #42   17. feb 2015 Det er altså ikke guld og grønne skove at have en hest der sidste vinter blev for tynd fordi han ser konstant tyk ud pga sin tøndeformet mave. Så jeg har været nødt til at tage nogle "kampe" på hans vegne da han var blevet så indhulet på flanken at det så næsten sygeligt ud smiley så de fleste der ikke selv står med en hest der er bred og tøndeformet tror konstant han er for tyk smiley

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #43   17. feb 2015 Tindur: Dengang stod han ude hele tiden sammeb med n Shetlandspony og de fik masser hø. smiley Nu tror jeg ikke, han får så meget, fordi han bliver jaget lidt væk. Har set ham stå og spise halm i stedet for, fordi han ikke vil gå hen til wrappen, så det er lidt et problem. smiley

  • #44   17. feb 2015 Så må I jo få lavet flere bunker med wrap smiley

  • #45   21. feb 2015 Hej nogen af mine heste er blevet meget gamle. 27-28-30 år og pt. har jeg en gammel dreng på 24. De alle blevet reddet/gået tur med til det sidste. Ham jeg har pt. bliver der reddet tur på 3-4 gange pr. uge.
    Alle heste ændrer udseende med alderen. De får dybe huller over øjnene-de blir svaj rygget-ryggen blir mere spids-maven hænger mere-tænderne blir slidte + de fleste får små skavanker. Desuden er det vigtigt, at hesten får motion. Ellers forsvinder musklerne og den ændrede muskulatur gør at hesten såkaldt falder sammen. Ens for mennesker og heste!
    Min har kæmpe væskesamling i bagben og astma+tandsygdommen EOTRH, en sygdom, der går i roden på fortænderne, er uhelbredelig alle tænder rygger. Pt. har han kun tænder i højre side. På trods af det er han i fin huld, fungerer rigtigt godt og er absolut brugbar.
    Han går på en god fold med græs, får 7-8 tørt dampet eller vandet hø løst i boksen, da han ikke kan trække det ud af hønettet.
    Af foder får han pr. døgn fordelt på 3 måltider: 3 kg Senior diet - 1 kg Linamix - 1 lille spand Lucerne med æble - 200 g. opblødt roepiller. Han er altid holdt med smed, går med 4 sko. Junker måler 168 cm vil tro hans vægt er 550-600 kg.
    Håber at nogen kan bruge opskriften her på en flot still going strong gammel dreng.


Kommentér på:
Hestes huld :-)

Annonce