{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.145 visninger | Oprettet:

Spring- eller dressursadel? Eller kombi? {{forumTopicSubject}}

Jeg står og vil spare op til en sadel til lillehesten. Men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal vælge foren.
Uanset hvad skal jeg have en sadelmager ud, for at sadel kommer til at ligge 100% på hende, men jeg vil gerne se på først, hvad der er af sadler.

Jeg har aldrig været springrytter, og det bliver jeg nok ved med at være. Jeg elsker springningen og drømmer om at komme op og springe nogle høje klasser engang i fremtiden.
Men vi har ingen spring hvor jeg står, og det bliver nok aldrig til andet end lidt hyggehop mellem 50-100cm når pony kommer i form igen m.m. og jeg starter ikke rigtig stævner.

Siden jeg begyndte at ride er jeg også begyndt at interessere mig mere og mere for dressuren. Jeg kommer nok aldrig til at starte dressur på min pony, vi er alt for uharmoniske til at jeg "tør" starte. - Så skulle det kun være for at hun fik noget mere erfaring hvad angår dressurstævner, da jeg er over 16 og derfor skal starte mod heste på hende, og sagde "fuck kritikken, bare vi får erfaring".
Derfor kunne jeg godt tænke mig en dressursadel. - Så jeg kan sidde ordentligt m.m.

Eller skal jeg vælge en kombi, som kan bruges til det hele, og når jeg ikke starter andet end 0-4 klasser om året?

Jeg har i forvejen en bomløs, som jeg er møgglad for. Problemet er bare, jeg får en elendig opstilling og den glider på min pony. Derfor ville jeg gerne have ny sadel, men så er det jeg kommer tilbage til dette, hvilken slags?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spring- eller dressursadel? Eller kombi?
  • #1   9. mar 2015 Jeg ville tage en dressursadel. Den får man den bedste opstilling i + jeg har prøvet at ride dressur i en springsadel, ikke særlig nemt ^^'

  • #2   9. mar 2015 Jeg har altid haft nemt ved dressur i en springsadel hehe, red næsten ikke i andet på Dipsy :P.

  • #3   9. mar 2015 Hvis du har nemt ved dressur i springsadel, så vælg da den! De fleste vil også mene, at det er nemmere at ride dressur i en springsadel, end spring i en dressursadel smiley

  • #4   9. mar 2015 Jep, den mener jeg også hehe. Kan slet ikke springe i en dressursadel :3.
    Hvis jeg vægler en spring, så er det bare hvilket mærke/model.. Det samme med dressur hvis jeg vælger det. Pony har en ret kort ryg, kan maks gå med 40cm i anlægsfladen, og jeg skal bruge 16''..s:


  • #5   9. mar 2015 Jeg kan gi dig lidt argumenter for og imod de forskellige sadeltyper.

    Springsadel: perfekt hvis man kun springer, og finder den rigtige der passer en selv og hesten.
    Rigtig svær og ride dressur i.

    Dressursadlen: er perfekt når man skal side rigtig og gi de rigtige signaler til de forskellige øvelser.
    Ikke særlig god at springe i og hestens ryg og skulder har ikke godt af det i længden.

    Kombisadlen: kan man begge med.

    Jeg har redet med kombi sadel også fik jeg en dressursadel og har været så glad for den siden.
    Jeg har også investeret i en springsadel og det er det bedste jeg har gjort.
    Jeg både springer og rider dressur.
    Så min kombisadel bruger jeg til mine ungheste ved tilridning.

    Min datter rider med kombisadel og hun elsker den, men hun har heller ikke redet i andet. Og hun både springer, rider dressur og rider monte (ponytrav).

    Ved ikke om det er til nogen hjælp.


  • #6   9. mar 2015 Dorthe - Jeg synes ikke selv det er svært at ride dressur i en springsadel, som skrevet tidligere er det noget jeg har gjort før i tiden på min gamle pony. Havde det bedst i min springsadel :).

    En spring- og dressursadel vile også være super lækkert at have, men jeg har ikke rigtig penge til to på en gang desværre. - Ikke at jeg skal have to på en gang, men så er det igen. - Hvilken sadel skal man vælge først?

    Det var bestemt til hjælp. Og overvejer også kombi, eftersom den kan bruges til det hele. Men, jeg synes ikke jeg kan finde nogen af god kvalitet /:. Kan godt være jeg bare leder de forkerte steder.


  • #7   9. mar 2015 Jeg har en springsadle, og jeg har aldrig ejet en dressur. Jeg spare op til en, så jeg har begge.
    Men jeg har altid redet dressur i min, ingen problemer.
    Jeg har en Passier Young Winner, som der er god støtte i.
    Jeg havde valgt en spring, hvis jeg var dig. smiley


  • #8   9. mar 2015 Jeg tænker, hvad med at finde en dressursadel med knap så dybt sæde og store knæstøtter?, eller en spring med dybere sæde og mere støtte således den er nemmere at ride dressur i?.

    jeg selv har dressur sadlen til alle hestene der er tilpasset både mig og dem (her har jeg ofret pengene) også har jeg til hver af dem en billigere, ældre kombi eller spring jeg har købt brugt som jeg kun bruger når der skal springes, de er nemlig ikke tilpasset, men passer selvfølgelig heste bom og tommer mæssigt. alle mine ekstra sadler har jeg hver i sær givet under 1000,- for.


  • #9   9. mar 2015 Hvis en kieffer "kuffert" kan ligge på Natash, så ville jeg vælge den. Man sidder godt i den med god støtte, og så er det også udmærket at ride dressur i - selvom det egentlig er en springsadel. Det er sådan en jeg har til min røde kriks, og det er den eneste sadel jeg har siddet i, som jeg ikke får ondt i ryggen af smiley

    De eneste ulemper er vægten og prisen. Sadlen er ikke i den lette ende, og det er prisen heller ikke. Fra ny af koster den omkring 14-16.000, men man kan være heldig at få en brugt til 4-7.000, som stadigvæk er i god stand ^^'


  • OK
    OK Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 119
    #10   9. mar 2015 Klart dressur sadel! Men er du vanvittig det er svært at springe i dressur sadel

  • #11   9. mar 2015 Tak for jeres svar, alle sammen :).

    Ceclie - Har hørt godt om de der Passier sadler der. Ved du hvad din måler i anlægsfladen og hvad tommen er?

    Hestino - Det kunne også være en mulighed :).

    Manda - Puh, ja det er i den lidt dyre ende hehe :P. Du ved tilfældigvis ikke noget om det med anlægsfladen, vel?

    OK - Synes ikke det er svært, synes bare ikke det er særlig behageligt :). "Problemet" er bare, at hvis jeg skal til at starte stævner på hende igen, så bliver det i springning, og så går det ikke med en dressursadel :).


  • OK
    OK Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 119
    #12   9. mar 2015 Hmm... Har selv pænt svært ved det, men nu er min jo også en islænder sadel smiley tror bare du skal vælge udfra hvad du mest kommer til at træne. Hvis det er 50/50 så vælg en kombi! smiley

  • #13   9. mar 2015 Jeg startede ud med dressur sadel mest fordi jeg købte den før jeg fik Floortje så jeg troede jeg kunne få en kombi med, men det gjorde jeg ikke. Jeg har meget svært ved dressur i springsadel og vil hellere springe i dressur men undgår det helts for hestens skyld. Men jeg kan så heller ikke ride dressur i en kombi..


    Jeg ville vælge en spring sadel nu når du har nemt ved dressur i den. Så har du en du kan bruge til begge dele, også evt spare videre op til en dressur sadel. Jeg var heldig at finde min lækre dressur sadle på et loppemarket med hesteting og den passer min hest perfekt og er ekstrem lækker! Og jeg fik en normal vis dyr sadel til ekstrem billig pris! Så ellers kunne du jo spørge en sadelmager om han har en sadel til billig penge som kan passe. smiley


  • #14   9. mar 2015 Igen tak :).

    Sofie - Sadelmager skal ud uanset hvad, hehe :). For jeg har ikke forstand på at se, om den passer eller ej. Men puha, der skal spares mange penge op, til både sadelmageren og så sadlen :P.


  • #15   9. mar 2015 Desværre ikke smiley
    Gid jeg gjorde. Men kan det passe, at den er på ca. 45?


  • #16   9. mar 2015 Kan det nok godt.. Så bliver det alt for stort smiley

  • #17   9. mar 2015 Er overhoved ikke ekspert, men er der ikke også forskel på anlægsfladen ifht. tommer? Altså at en 17" sadel har større anlægsflade end en 15"? For det er 17"s som har en anlægsflade på 44-45 i hvert fald smiley

  • #18   9. mar 2015 Jo, der er forskel. Tommerne har faktisk stort set intet at sige ift at passe hesten, det er anlægsfladen der tæller. 16'' viser bare at der kan sidde en hvis buksestørrelse i :3.

  • #19   9. mar 2015 Waaih! Så ved jeg da et eller andet om sadler xD

  • #20   9. mar 2015 Hahahaha smiley

  • #21   9. mar 2015 Hvad med en kombination imod spring smiley jeg kigget på denne. Prestige.Dog kunne ikke Tindur gå med den. Under den er min.nuværende sadel og jeg elsker den smiley det er en Santa Cruz Jaba. smiley spørg endelig hvis du ønsker flere forslag, også hvis det er kombi imod dressur smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #22   9. mar 2015 Her er Jaban smiley min er dog i sort smiley

    profilbillede
  • #23   9. mar 2015 Min er en 16" men er faktisk stor nok i sædet.
    Kan prøve at måle den? smiley


  • #24   9. mar 2015 Sådan her ser min ud.
    Den er speciel at ride i de første par gange, men når man er vant til den sidder man fantastisk fast, også ved hjælp fra støtten i den: smiley
    Jeg rider ikke andet end dressur i øjeblikket, fordi min hest lige skal rides ordentligt inden vi skal springe.
    Skal ud til hesten senere, kan måle anlægsfasen på den der. smiley
    Ved bare at den både har ligget på 2'er, 1'er og hest.


    profilbillede
  • #25   9. mar 2015 Den gang jeg skulle vælge sadel ved sadelmager fortalte han at en kombi er noget lort.

    En kombi er lavet til både dressur og spring, og er derfor ikke optimal, til nogle af delene smiley


  • #26   9. mar 2015 Hvor længe siden er det? Man laver jo nu kombi sadler der ligger op i mod en af grenene sådan at de netop dugger til denne brug.. Og når hun så ikke har råd til to sadler (ej heller mig) så ser jeg ikke rigtigt hvordan din kommentar hjælper hende.. Og jeg skal aldrig nogensinde springe i en dressur sadel igen.. Desuden har jeg hørt at bommen kan knække..

    Mvh TT


  • #27   9. mar 2015 Du må meget gerne måle, Cecilie :).

    TT - Uuuh, den Prestige der ser lækker ud. Jaba'en ser også ret god ud!
    Er det nogen som Kit forhandler? Regner med det er hende jeg skal have ud når jeg har pengene til det, nemlig :).


  • #28   9. mar 2015 Ved ikke hvad Kit forhandler.. Men ved hun forhandler Santa Cruz.. Men Ingdams forhandler den Prestige modellen smiley 11500kr koster den af ny smiley faktisk ikke så galt smiley
    Mvh TT


  • #29   9. mar 2015 Kan godt være jeg forveksler Prestige med Passier. Ved hun forhandler Passier nemlig :).
    Puuuh. Det er ikke galt for en kvalitetssadel, men for en studerende der "kun" har sin SU og ingen vagter på arbejdet pt, så er 11500kr mange penge smiley


  • #30   9. mar 2015 Jeg syntes at hun bare skal vælge den sadel hun kommer til at ride mest i. Fx, rider hun mest dressur på vælg dressuren, springer hun mest, så vælg springsadlen smiley

  • #31   9. mar 2015 Men hvis hun vælger dressur sadel så er jo spring lidt ude af billedet.. Og hun syntes jo det var vigtigt at kunne..
    Jeg kan jo være ligeglad da det jo ikke er mig der skal ride i den men når hun spørger om råd og siger hvad der er vigtigt for hende må vi jo gå ud fra det og lægge vores egne ønsker/meninger til side smiley

    Mvh TT


  • #32   9. mar 2015 Hov, ej hvor pinligt, kan se der er en fejl. Jeg har skrevet at jeg aldrig har været springrytter, det er en fejl. Jeg har ALTID været springrytter smiley

  • #33   9. mar 2015 Ved du kan finde Passier sadler på nettet "billigt" min kostede nemlig 14.000 fra ny.. smiley

  • #34   9. mar 2015 Alt er jo relativt hvis man har det fint med brugt - hvilket jeg har hehe ^^.
    Det bliver bare ikke lige en sadel til 10000kr jeg får mig smiley


  • #35   9. mar 2015 Du kan sagtens finde en fin kvalitets sadel til fine penge! smiley

  • #36   9. mar 2015 Jeg forstod dig alligevel smiley efter jeg læste det et par gange smiley

  • #37   9. mar 2015 Jeg brugte over 1år på at spare op til Tindur sin sadel smiley jeg arbejdet røven ud af bukserne ved siden af almindelige arbejde, familie og hest smiley Nøj hvor er jeg glad den udgift er ovre.. (håber jeg for de næste 15-20 år smiley )

  • #38   9. mar 2015 Haha, godt godt TT :D.

    Sagtens, Cecilie! Men som sagt er det begrænset hvad jeg kan nå at spare op til når man er studerende uden en eneste vagt på arbejdet og betaler stort set alt selv smiley


  • #39   9. mar 2015 Kommer nok også til at skulle bruge så lang tid, især når der også skal sadelmager oveni :D. Men det bliver det hele værd (y)

  • #40   10. mar 2015 Det burde ikke koste dig ret meget mere. Jeg gav 800kr første gang (ekskl. Kørsel) og så var det billigere de andre gange smiley

  • #41   10. mar 2015 Kan jeg godt huske du skrev :). Men det er stadig ret mange penge :3

Kommentér på:
Spring- eller dressursadel? Eller kombi?

Annonce