{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.477 visninger | Oprettet:

En sørgelig historie... {{forumTopicSubject}}

Jeg må nok være en af de mest uheldige hesteejere der findes. smiley

Først købte jeg Diesel, efter et halvt år ca. Blev det opdaget at han havde kissing spine i meget svær grad og derfor aldrig ville komme til at fungere som ridehest. Jeg var knust, da jeg valgte at få ham aflivet. Det var så hårdt!

En månedstid efter Diesels himmelfart, købte jeg Laue (Bøgegårdens Laudin). Ham har jeg haft nu i godt 10 mdr og jeg knus-elsker den hest! Han er verdens rareste hyggeligste hestedreng, der elsker at blive striglet og nusset og altid vrinsker til mig når jeg kommer i stalden eller til folden.
I midlertid er det over længere tid gået ned ad bakke med ridningen.. Som om han havde mistet alt lyst til at gå til dressur. Jeg begyndte st blive bekymret, så i januar tilkaldte jeg dyrlægen, der var simpelthen noget der ikke var helt rigtigt. Når vi rider trykker han sig, vil/kan ikke gå ordentlig frem, kaster ryggen ned og hovedet lige i vejret.. Det hang bare ik sammen, når han nu ellers lige var begyndt at forstå hvad det handlede om. Tilbage i Oktobermåned kan jeg huske at vi havde rigtigt gode rideture med mange fremskridt. Det hele gik ligesom den forkerte vej. Andre velmenende mennesker mente at jeg blot skulle ride mere og mere frem. Det gav mig dårlig samvittighed (og en dårlig ridetur) at jeg følte at jeg skulle sidde og jage på ham heletiden.. I min verden kunne jeg bare ikke få det til at stemme.
Men nå i Januar havde vi så dyrlægen ude, han fik tjekket tænder og hun tjekkede rygreflekser osv. Vi fandt ud af at han var meget spændt bagtil og blev enige om at prøve kiropraktorbehandlinger. Dem fik han nogle stykker af i løbet af februarmåned, desværre uden effekt.
Samtidigt fik jeg en sadelmager ud og fik rettet sadlen til, det havde heller ingen effekt.
Jeg begyndte at tænke at han kedede sig i ridehuset og da vejret blev godt bevægede vi os udenfor. Jeg havde håbet at det gjorde ham lidt frisk og glad, men ingenting.. Han var den samme nærmest ugidelige hest og jeg kunne ikke forstå hvad der skete med min glade hest hver gang vi skulle gå til ridning.. Så jeg ringede til dyrlægen igen, denne gang blev vi hurtigt enige om at han skulle i røntgen!

Suk! Det har han så været i dag! Og selvom jeg jo havde på fornemmelsen at noget var galt, så var jeg alligevel ikke helt forberedt!
Vi startede ud med bøjeprøve og tjek af reflekser og en tur i longen.. Og alt var tilsyneladende normalt.
Så skulle jeg ride og her gav dyrlægen (på Ansager) mig ret i at han lige pludseligt bevægede sig helt anderledes og meget uvilligt.
Så til ryggen, han blev fotograferet fra ører til hale.
Da vi fik resultatet var der to fund.
1. Skade på kraniet mellem ørerne, hesti må have slået hovedet meget hårdt en gang, for toppen af knoglen var knækket og vendte den modsatte vej. Dette kan så muligvis påvirke den sene der går fra nakke og videre ned i ryggen.
2 gigt i sidste facetled ved ribben (tror jeg han sagde) ikke godt. Og slet ikke et sted som det er muligt at behandle på. Og slet ikke når han bliver så generet ved ridning. Og gigt det bliver kun værre, aldrig bedre.

Så nu, næsten et år efter Diesel, står jeg med endnu en uanvendelig hest. Heldigvis er Laue forsikret. (Det var diesel ikke).

Så nu skal vi vente på at forsikringen godkender dyrlæge-attesten og så må Laue desværre mødes med Diesel i hestehimlen..

Det er et hårdt liv nogle gange og det er bare så svært når man holder så forbandet meget af de dyr!

Det er næsten ikke til at bære, det er synd for Laue at han har ondt, helst vil han bare stå helt stille heletiden. Og så synes jeg også at det er synd for mig at jeg skal være så pisse uheldig med mine hestebabies.

Heldigvis ved jeg da at de har haft det godt hos mig masser af mad, godbidder, foldtid, massage og hygge...

Ved ikke om jeg nogensinde tør ar købe en hest igen, det er simpelthen for hårdt ved mig det her...

smiley Diesel smiley
smiley Laue smiley


Kommentarer på:  En sørgelig historie...
  • #1   26. mar 2015 RIP så...

  • #2   26. mar 2015 Øv sikke noget,, det aldrig rart at sige farvel til en ven og slet ikke to inden for så kort tid, men desværre er du langt fra den eneste uheldige heste ejer , jeg har i den grad os været uheldig.:(

    Min første hest havde jeg i 6 måneder, så blev hun voldsomt forfangen og blev erklæret uridelig + det viste sig hun havde været meget forfangen hos tidl. ejer - dette havde de blot "glemt" at informere om, hun var heller ikke forsikret.

    Så fik jeg en part - han blev aflivet 4 måneder senere pga en skade i hovedet.

    Så købte jeg en ny hest, ham havde jeg et år ca. han var totalt utilregnelig og kylede mig af op til flere gange, så afsted med ham + han havde så slid på begge for knæ.

    kort efter købte jeg en ny, ham havde jeg i 2 år, han var skadet on/off i 1,5 år og måtte til sidst aflives pga hans gaffelbånd var vokset fast på griffelbenet, hvilket resulterede i mange smerter og store et flænset gaffelbånd - forsikringen mente han sagtens kunne gå so foldbums hvis han fik nok smertestillende ( hvilket han bestemt ikke kunne) , så kunne ikke få udbetalt forsikringen.

    Efter 8 måneder købte jeg ham jeg har nu, efter 14 dage måtte han indlægges med slem kolik. Har haft ham i 2 måneder og har allerede haft dyrlæge ude 4 gange + en indlæggelse og regninger på over 10.000kr



  • #3   26. mar 2015 Jowinkler - det er også noget af en omgang du har været igennem... Sejt at du bliver ved med at prøve!
    Jeg ved ikke om jeg kan mere.. Det gør simpelthen alt for ondt!


  • #4   26. mar 2015 Sådan havde jeg det os, især efter jeg måtte aflive min sidste. Han var hele mit liv, og det tog virkelig hårdt på mig da han blev aflivet, men efter mange måneder uden hest, begyndte jeg virkelig at savne det og en hverdag uden hest fungere bare ikke for mig.
    Er super glad for mine nye hest og ville ikke bytte ham for noget andet, selvom han har allerede har været dyr i regninger, hehe


  • #5   26. mar 2015 Jeg ser lige tiden an, jeg tror som du siger, at jeg kommer til at savne det helt vildt... Men lige nu kan jeg ikke overskue det.. smiley

  • #6   26. mar 2015 Forstår jeg godt du ikke kan, kunne jeg heller ikke, men pludselig dukkede den rette hest op og så var jeg igen klar på at blive heste ejer (;

  • #7   26. mar 2015 Puha.. Får helt tåre i øjnene af at læse din historie! Jeg har lige sagt farvel til min gamle hest så ved bestemt hvor hårdt det er! Men at skulle sige farvel til endnu en ville jeg nok ikke kunne holde til!

    sender dig de varmeste tanker! Og hvis du har lyst til at snakke så send endelig en PB


  • #8   26. mar 2015 Tak Kristina smiley

  • #9   26. mar 2015 Stakkels dig!

    Til gengæld må jeg indrømme, at de heste er meget heldige at være havnet hos en så kompetent og opmærksom ejer. Kæmpe respekt herfra.
    Det er nogle hårde ting at få at vide, men det er bedre end en uopmærksom ejer, der mener at hesten er ugidelig og doven.

    Du kan jo overveje at få taget røntgen af den næste (hvis der skal være en næste) hest ved handelsundersøgelse smiley


  • #10   26. mar 2015 Tak for ordene Signe... Jep hvis jeg køber en ny engang, så kommer den ikke med hjem, før den er tjekket i hoved og røv.. Af skade bliver man klog (desværre)..

  • #11   26. mar 2015 min første hest fik jeg da han var 5 mdr. han blev aflivet på hans 1 års fødselsdag pga brækket skulderblad
    3 uger efter købte jeg en ny. hun fik da også sin del af små-skader
    året efter købte jeg nr 2 hest. efter 1 mdr blev de to så sat sammen i en kæmpe boks. et par dage senere kom jeg hen til en hoppe som blødte ud af et stort sår midt i panden. det viste sig at min vallak havde sparket min hoppe. hun havde fået slået hul ind til bihulen. måtte syes med 18 sting.
    der gik 3-4 mdr inden jeg viste om hun ville overleve - snakkede senere med den pågældende dyrlæge, og hun var meget overrasket over at hun havde overlevet. For normalt er hul ind til bihulerne ikke en god ting
    men hvor var jeg lige ved at sende vallakken retur.
    i dag er det så 12 år siden, og har dem begge endnu. i dag er de dog bedste venner. Men skader kommer der der en gang imellem når de nu skal tonse rundt.

    men hvor har du altså bare været uheldig. og så på så kort tid. Men tror mig du ved godt selv hvornår du har brug for at være hesteejere igen.
    jeg var hurtig. min Castor blev aflivet om lørdagen, og om mandagen søgte jeg ny hest, og hun kom så hjem 3 uger efter.
    andre skal bare bruge lang tid på at komme sig.

    nu er mine foldbumser da jeg ikke længere har helbred til det store ridenoget. så de går bare og nyder livet


  • #12   26. mar 2015 Gør mig så ondt for dig smiley men hatten af for at du stod ved at noget var galt.. Du har skånet din hest for mange smerter .. Varme tanker herfra.. Og håber du får mod på at finde en ny heste ven

  • #13   26. mar 2015 RIP.

    Er glad for at læse at du er en ansvarlig hestejer som lytter til sin hest, og er sikker på at dine heste har været glade for den tis se havde med dig smiley


  • #14   27. mar 2015 Det gør mig ondt på Dine vejne. Det er en svær beslutning, men du har prøvet alt og hvis du skal have noget at ride på så er det vist den rigtige beslutning. Held og lykke fremover

  • #16   27. mar 2015 Øv, det var da en utrolig trist nyhed at få smiley Føler så utrolig meget med dig at du skal igennem det samme en gang til. Men selvom du synes du er uheldig, er det intet i forhold til min situation. Siden 2007 har jeg måtte tage afsked med ikke mindre end 10 forskellige heste smiley Ingen af dem har fejlet det samme, været samme race, køn eller alder. Og de har heller ikke stået opstaldet de samme steder. Det har været så frygtelig hårdt at hver eneste gang man fik en ny hest, og man troede det gik godt, så endte det bare i ulykke. I juli 2014 måtte jeg sige farvel til min hoppe, som jeg havde haft i 5 år. Og her til februar måtte jeg tage afsked med min ridehest efter kun at have haft ham i 7 måneder. Skæbnen syntes dog åbenbart ikke at jeg havde været nok igennem så d.16 marts, kun en måned efter, måtte jeg tage den alt for svære beslutning at sende min gamle dreng på 18 år til de evige græs marker, efter at have haft lunge problemer i mere end et halvt år. Så frygteligt at skulle sige farvel til sine tre bedste venner inden for under et år. Jeg håber ikke at der er nogen i verden, som skal igennem det som du og jeg oplever. Jeg elsker min livsstil med hestene, men når alt altid ender i gråd og ulykke, er det virkelig svært at fortsætte med at tænke positivt. Jeg håber både for dig og mig, at det her bliver den sidste hest vi skal sige farvel til smiley

  • #17   27. mar 2015 Det lyder da virkelig som en rigtig kedelig og uheldig historik du har med de heste der smiley Du har nok bare være skide uheldig og jeg tror (med din erfaring med dem du snakker om her), at du nok skal være mere kritisk når du er ude efter en hest.
    Jeg vil hvert fald sige at jeg synes det er dejligr at læse hvor fornuftig du er og tænker på hestens bedste og ikke bare tænker 'jamen så kan den jo bare gå på fold og hygge med de andre', fordi du ikke har lyst til at skulle af med den. Ofte kan folk ikke se ud over deres egen næse, og det er bare så ærgerligt at hesten ikke skal have liv at få fred - når det tydeligvis kun er for ejerens skyld den stadigvæk er til.
    Desværre er det nok bare en af de ting man må tage med i 'pakken', når man anskaffer sig en hest, for den kan jo have usynlige skader der kan føre til det problem som du har nu ): Og så er det bare så stort når man kan se at det bedste for den er fred.


  • #18   27. mar 2015 Kæmpe trøstekram

    Og du er ikke hårdest ramt.. Kender en der lige når at lukke hesten ind i den nye flok og slam!! Brækket forben. Blev aflivet...


  • #19   27. mar 2015 Hej alle! Tak for alle ordene!
    Jeg kan læse at jeg ikke er den eneste med uheld, hvor træls det end lyder, så trøster det mig faktisk lidt! Dog håber jeg at alle som har været uheldige, får mere held i fremtiden, det må simpelthen være vores tur! (Ikke at jeg ønsker dem der plejer at være heldige uheld)
    Ville ønske at alle heste var raske og glade! Men sådan går det nok desværre ikke..
    Kram til alle smiley


  • #20   27. mar 2015 Og især kram til dig Anette! Ikke mist troen på at finde din bedste ven i fremtiden, som du kan få glæde af i mange år i stedet for de uheld du har haft indtil nu smiley

  • #21   28. mar 2015 Lille Syge Laue-dreng... Piv piv

    profilbillede
  • #22   28. mar 2015 Hvor ser han bare skøn ud! smiley

Kommentér på:
En sørgelig historie...

Annonce