{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
678 visninger | Oprettet:

grovfoder hjælp. {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

Her til sommer skal vi flytte og jeg kommer til at have hesten hjemme, sammen med 2 shetlandsponyer. jeg ved godt hvordan jeg skal fodre dem osv. men jeg er i tvivl om jeg skal give dem hø eller wrap, eller en blanding af begge?

hvad vil i anbefale? min store hoppe er nem at holde huld på men hun får også minimum 15 kg grovfoder om dagen. Og ja, shetlænderne siger sig selv, de er nemme i foder. så hvad er bedst vil i mene?

jeg vil bruge små baller af både wrap og hø for at være sikker på at kunne nå at bruge det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  grovfoder hjælp.
  • #1   12. apr 2015 Vil mene det økonomisk er super dårlig og fodre med små baller - om det så er hø eller wrap, det er bare dyrt, hvis man har en hest der spiser en balle pr. dag.

    Mest optimalt ville være hvis du fik fat i hø eller wrap - hvad er egentligt lidt ligemeget, fordi den ene er ikke bedre end den anden. Hvor der var analyse på indholdet så det var lavt på energi - dermed ville det du til fri adgang for dine shetlændere, men stadig give den store noget og tygge på.
    Men i slowfeeder med det.

    Alternativt kunne du lave en foderstation som kun den store kunne nå med mere næringsrigt hø eller wrap, eller hive den ind på boks evt. et par timer om dagen så den kunne få det der.


  • #2   12. apr 2015 Hvis man kigger ballepriser så ligger mange af dem i samme prisleje som de store baller. og jeg tvivler på at jeg kan nå at bruge en 300 kg wrap balle inden den bliver dårlig, undtagen når der er meget koldt.

    regner også med at der skal være fri adgang på folden sammen med evt. frøgræs og så får de noget i boksen om natten sammen med deres foder/vitaminer.

    men fe mæssigt der er det underordnet hvad jeg vælger eller hvad?


  • #3   12. apr 2015
    Skal være ærlig at jeg ikke regner i FE mht. foder og grovfoder - hesten får ad libitum, jeg tænker ikke i FE.

    Ville give dem hø/wrap der duede til forfangne hest, der netop ikke skal have noget med for meget krudt eller sukker i :o) På den måde, så ville du ikke skulle give frøgræs, som faktisk tit kan være prop fyldt med sukker, mere end hø.


  • #4   12. apr 2015 Ja okay. er det så det der hedder 2.slet hvor der er knap så meget go i? smiley og ja det vil også være nemmest bare at fodre med det samme ad
    lib.
    det skal også lige nævnes at shetlænderne vil komme i træning når jeg overtager dem, samt at den store bruges til military så der skal stadig være noget energi. men det behøver selvfølgelig ikke være I form af sukker. smiley


  • #5   12. apr 2015
    2 slet er ikke altid med lavere energi, jeg husker ikke lige de præcise værdier men skal se om jeg kan hitte dem. Ind til da er der nogle her - hvor det så er for nøjsomme.

    http://www.brogaarden.eu/Vidensbase.476/S%C3%A5-er-jagten-g%C3%A5et-ind-p%C3%A5-det-rigtige-h%C3%B8-wrap.71.aspx#.VSrav_msW-Y

    Men det kræver man hitter en hømand der har analyse på hans grovfoder, hvor analysen duer til nøjsomme heste :o)


  • #6   12. apr 2015 Ja okay smiley tak for hjælpen smiley

    lige et ekstra spørgsmål. hvor længe tror du sådan en ca 300 kg balle ville holde til sådan 3?


  • #7   12. apr 2015
    1-2 uger er mit bud. Hvis den kun er til brug på folden, så to uger ( måske endda 3 hvis der er en bette græs tilbage de går fra og til ), både fold og boks så 1 uge.

    Men det er ski svært og sige :o) Min kat 1 spiste en 350 kg balle på 14 dage, havde jeg også brugte den til fold, til deling med to andre, så havde det nok max været en uge om det.

    Hvor en wrap balle måske ville holde 14 dage - en måned til både fold og boks.


  • #8   12. apr 2015 Nu ved jeg ikke præcis hvor meget vores wrapballer vejer, men det er vist bare standard størrelsen.

    Til vores heste
    (lille dv, 155 cm 500 kg, max 1'er, spinkel, og shetter)
    holder sådan en balle ca 1½ uge. De får både på folden og i stalden. smiley


  • #9   12. apr 2015 Okay smiley tak for det. Jeg må undersøge nærmere hvad jeg kan få i det område og helst med analyse på. smiley ellers må jeg få 2 typer hjem. et med lav værdi til shetterne og så noget lidt bedre til den store. De skal jo helst leve på det og minimalt krybbefoder smiley

  • #10   12. apr 2015 jeg bruger hø
    desværre er jeg så flyttet et sted hen hvor de bare ikke laver hø i store baller. så jeg bruger de små - det er også nemmere at håndtere end 300 kg baller
    nu har jeg så pt måtte gå over til wrap fordi min hømand ikke har mere. men jeg foretrækker de små baller. igen fordi det er nemmere at håndtere - ok 70 kg er nok lidt tungt, men ikke så tungt som 300 kg
    men jeg glæder mig allerede til at få fat i hø igen.


  • #11   12. apr 2015 Hvad giver du for de små baller der? og er normal prisen ikke lige omkring 1 kr pr kg ca. ?

  • #12   13. apr 2015 jeg startede med 20 kr pr balle og endte med 15 kr. så det er ca 1 kr kg da der var ca 12-15 kg i hver balle



Kommentér på:
grovfoder hjælp.

Annonce