Sind eller evner - hvad betyder mest for dig? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg er blevet islænderrytter for et halvt års tid siden, og overvejer om jeg skal købe en islænder ud i fremtiden, når forskellige ting er faldet på plads.
Jeg har prøvet at ride en del forskellige, og jeg er sådan i tvivl om, hvad jeg skal gå efter, når jeg kigger annoncer.
Min drøm er at få en, der har rigtig gode gangarter (især tølt), som jeg måske engang kan starte små stævner på og jeg keder mig lidt, hvis hesten jeg rider, ikke er nogenlunde selvgående. Men jeg er også en rytter, som desværre har tendens til at blive nervøs, hvis hesten reagerer pludseligt, bliver bange/ophidset eller har for stor løbelyst.
Det er selvfølgelig ikke umulighed at finde en hest, som både har lækre gangarter samt et godt sind, men de hænger bestemt ikke på træerne.
Mit spørgsmål er egentlig til jer der har hest: hvad har betydet mest for jer, da I skulle købe en. Sind eller evner? Eller måske noget helt tredje?
Håber på svar fra mange, ikke kun islænderryttere
Kh Michelle
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det ved jeg faktisk ikke. Begge dele måske?
Hende jeg har nu var gratis og jeg havde ingen forventning om at hun ville blive nogen særligt god ridehest eller overhovedet blive det, da jeg fik hende. Sindet var faktisk heller ikke mig som sådan - pænt vågen og overgearet.
Men hun var gratis og skulle slagtes ellers.
Skulle jeg købe hest nu, ville jeg nok forsøge og kombinere. Jeg tror på de fleste heste kan gå en MB i dressur, muligvis ikke alle heste der vil score top i gangarter og nogle har lettere ved det end andre. Men hvis sindet så passede og hesten ellers havde gejsten, så ville det være ligemeget at dens fremtid ikke var bestemt på forhånd grundet stamtavlen.
Ville hverken købe en hest fordi den var bestemt fra tavlen til at kunne gå GP ( eller nogensinde få råd ), men heller ikke kun på sindet. Hjælper ikke at den er super flink men ikke gider dressuren.
Elsker iøvrigt at islænder folk har udtrykket løbelyst og "vilje" - for mig er det bare uopdragen
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
apr 2010
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 58 Svar: 271
Men så fandt jeg bare lige hesten med det perfekte sind og nu har jeg fundet ud af det er det der betyder mest (gik efter en spring hest fik en mere dressur betonet)
Jeg er super tilfreds med mit valg i dag!
apr 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 231
Vilje = arbejdslyst/arbejdsvilje og er ikke en negativ ting.
apr 2014
Så ja sindet er nok det vigtigste trods alt.
nov 2012
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 1.996
At den bliver forskrækket, hopper, løber mm. Kan tages og trænes væk - hvis man har tålmodigheden til det.
Og for at jeg har en harmoni med en hest fra første øjeblik, er sindet det rigtige, og sådan har det altid været
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Meningen var at jeg skulle have en ældre, runtineret dressurhest. Men jeg endte med en 5-års, som har springafstamning. Hun er dog udstyret med en god skridt & galop og traven kommer stille og roligt. Selvom hun var så ung, var hun bare så cool oppe i hovedet. Jeg har kunne ride alene i skoven siden sidste år uden problemer, hun kigger aldrig og jeg kan skridte rundt uden sadel med lange tøjler uden at være nervøs. Hun er ligeledes nem at have med ude til stævner.
For mig vægter sindet højest, fordi jeg er nervøs selv. Men evner spiller også ind. Hvad et godt sind er, er jo også lidt forskelligt fra person til person. For mig er det en hest, som er afslappet og tilpas, men samtidig gerne vil arbejde. Dovne heste er bestemt ikke mig.
Man må jo gøre op med sig selv, hvad man vil og tør. Jeg kan da også sidde og savle over dressurhestene, som svæver rundt - men jeg har også set, hvor nervøse mange af dem er, og det ville der ikke komme noget godt ud af. Men jeg ville heller ikke købe en med det mest fantastiske sind, hvis den slet ikke egnede sig til det, jeg ville. Jeg brænder f.eks. for udvikling og stævner - så jeg ville ikke købe en hest uden fornuftige gangarter.
Men det kan sagtens lade sig gøre at finde en med et godt sind, som har de evner, man leder efter (og har råd til)
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Ham jeg har nu er der intet wow over gangmæssigt, ihvertfald ikke endnu
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 75 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 225
Jeg mener forresten, at med tålmodighed og ikke mindst ridning, som passer til hesten, så kan de fleste heste komme længere end man umiddelbart tror
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men faldt klart for hende i annoncen fordi hun sprang helt fantastisk, og derefter kunne jeg jo se og mærke at temperaments mæssigt osv passede vi rigtig godt sammen
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Skulle jeg gå efter evner og evt talent, havde jeg aldrig, aldrig, aldrig! købt ham jeg har nu.
Han er for lille, for spinkel, for uerfaren, han har endda den forkerte farve.
Dog har han gangen og bæringen med sig.
Men sindet er bare helt i top (lige udover, at han pt er total teenager
Så ja, her er sind og kemi 100% det vigtigste, det andet er bare bonus.
aug 2007
Følger: 272 Følgere: 270 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 664
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 489
dec 2010
Følger: 126 Følgere: 140 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 1.519
Fordi at jeg gerne ville ride stævner og have en der kunne lærer mig en masse
Dog fandt jeg en helt fantastisk pony med det bedste sind ever!
Men det tog mig også 1 år + at finde ponyen
apr 2014
Når den tid kommer, håber jeg, at jeg finder en, som har lidt af alt det jeg søger
Sind eller evner - hvad betyder mest for dig?