{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
691 visninger | Oprettet:

Sind eller evner - hvad betyder mest for dig? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er blevet islænderrytter for et halvt års tid siden, og overvejer om jeg skal købe en islænder ud i fremtiden, når forskellige ting er faldet på plads.

Jeg har prøvet at ride en del forskellige, og jeg er sådan i tvivl om, hvad jeg skal gå efter, når jeg kigger annoncer.
Min drøm er at få en, der har rigtig gode gangarter (især tølt), som jeg måske engang kan starte små stævner på og jeg keder mig lidt, hvis hesten jeg rider, ikke er nogenlunde selvgående. Men jeg er også en rytter, som desværre har tendens til at blive nervøs, hvis hesten reagerer pludseligt, bliver bange/ophidset eller har for stor løbelyst.

Det er selvfølgelig ikke umulighed at finde en hest, som både har lækre gangarter samt et godt sind, men de hænger bestemt ikke på træerne.

Mit spørgsmål er egentlig til jer der har hest: hvad har betydet mest for jer, da I skulle købe en. Sind eller evner? Eller måske noget helt tredje?

Håber på svar fra mange, ikke kun islænderryttere

Kh Michelle

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sind eller evner - hvad betyder mest for dig?
  • #2   21. apr 2015
    Det ved jeg faktisk ikke. Begge dele måske?
    Hende jeg har nu var gratis og jeg havde ingen forventning om at hun ville blive nogen særligt god ridehest eller overhovedet blive det, da jeg fik hende. Sindet var faktisk heller ikke mig som sådan - pænt vågen og overgearet.
    Men hun var gratis og skulle slagtes ellers.

Skulle jeg købe hest nu, ville jeg nok forsøge og kombinere. Jeg tror på de fleste heste kan gå en MB i dressur, muligvis ikke alle heste der vil score top i gangarter og nogle har lettere ved det end andre. Men hvis sindet så passede og hesten ellers havde gejsten, så ville det være ligemeget at dens fremtid ikke var bestemt på forhånd grundet stamtavlen.

Ville hverken købe en hest fordi den var bestemt fra tavlen til at kunne gå GP ( eller nogensinde få råd ), men heller ikke kun på sindet. Hjælper ikke at den er super flink men ikke gider dressuren.

Elsker iøvrigt at islænder folk har udtrykket løbelyst og "vilje" - for mig er det bare uopdragen smiley

• #3   21. apr 2015 De heste vi har og har haft er købt på kønne øjne og et hoved der så ud til at være fornuftigt inde bag facaden. Ikke alle har været nemme men der er kommet noget godt ud af dem med tålmodighed. Haft hest i 20 år men kan ikke se på exteriør og evner. Det har bare sagt BING ved først kig. Den store jeg har nu købte jeg efter at have set foto og min familie brugte 8 timer på at hente ham 300 km. væk så han kunne stå i stalden når jeg kom hjem fra nattevagt. Dejlig hest smiley

• #4   21. apr 2015 Jeg gik i første omgang efter evner
    Men så fandt jeg bare lige hesten med det perfekte sind og nu har jeg fundet ud af det er det der betyder mest (gik efter en spring hest fik en mere dressur betonet)
    Jeg er super tilfreds med mit valg i dag! smiley

• #5   21. apr 2015 Løbelyst var lige et udtryk jeg fandt på at bruge, da vilje indenfor islænderverdenen er noget andet, så vidt jeg har forstået.

Vilje = arbejdslyst/arbejdsvilje og er ikke en negativ ting.

• #6   21. apr 2015 Tænker måske, at jeg gerne vil finde en med nogle af de samme kvaliteter, som min pony fra teenagetiden. Han var enormt livsglad og ville altid gerne arbejde, både på banen og på skovtur eller for vogn. Selvom han kun var unghest, var jeg helt tryg ved ham overalt. Han blev aldrig nervøs eller stak af eller den slags.

Så ja sindet er nok det vigtigste trods alt.

• #7   21. apr 2015 Hvis jeg skulle købe hest som jeg ikke kendte i forvejen, ville jeg gå efter den harmoni jeg selv føler mig og hesten har sammen.
    At den bliver forskrækket, hopper, løber mm. Kan tages og trænes væk - hvis man har tålmodigheden til det.

Og for at jeg har en harmoni med en hest fra første øjeblik, er sindet det rigtige, og sådan har det altid været smiley

• #8   21. apr 2015 Ja jeg har i rigtig mange år haft en drøm om at starte jagter så det var vigtigt for mig at hesten havde potentiale for dette eksteriør mæssigt. Men da jeg også har trænet rigtig mange "problem " heste igennem årene så vidste jeg at når tiden var inde til køb af hest så skulle den være Max 10 mdr hingst. Og opfylde mine andre mærkelige krav smiley og for at være ærlig så var ikke temperamentet det jeg gik mest op i.. Jeg gik meget op i føllets bygning. Lemmer og god plads til lunger Osv smiley Tindur var faktisk tude grim da jeg så ham første gang men han stjal mit hjerte.. smiley så selv om han i dag er lydfølsom.. Og ret nervøs og skal have utrolig lang tid på at acceptere "farlige" ting (som han har bestemt er farlig) så elsker jeg den hest og så er min drøm om jagter sekundær selv om jeg arbejder ihærdigt imod det smiley

Mvh TT

• #10   21. apr 2015 Min hest købte jeg på temperamentet og arbejdsviljen. Jeg er også en nervøs rytter og har brug for en hest, der ikke ser spøgelser osv.

Meningen var at jeg skulle have en ældre, runtineret dressurhest. Men jeg endte med en 5-års, som har springafstamning. Hun er dog udstyret med en god skridt & galop og traven kommer stille og roligt. Selvom hun var så ung, var hun bare så cool oppe i hovedet. Jeg har kunne ride alene i skoven siden sidste år uden problemer, hun kigger aldrig og jeg kan skridte rundt uden sadel med lange tøjler uden at være nervøs. Hun er ligeledes nem at have med ude til stævner.

For mig vægter sindet højest, fordi jeg er nervøs selv. Men evner spiller også ind. Hvad et godt sind er, er jo også lidt forskelligt fra person til person. For mig er det en hest, som er afslappet og tilpas, men samtidig gerne vil arbejde. Dovne heste er bestemt ikke mig.

Man må jo gøre op med sig selv, hvad man vil og tør. Jeg kan da også sidde og savle over dressurhestene, som svæver rundt - men jeg har også set, hvor nervøse mange af dem er, og det ville der ikke komme noget godt ud af. Men jeg ville heller ikke købe en med det mest fantastiske sind, hvis den slet ikke egnede sig til det, jeg ville. Jeg brænder f.eks. for udvikling og stævner - så jeg ville ikke købe en hest uden fornuftige gangarter.

Men det kan sagtens lade sig gøre at finde en med et godt sind, som har de evner, man leder efter (og har råd til) smiley

• #11   21. apr 2015 Sindet helt klart, jeg har haft to med super lækre gangarter en 4 gænger og en 5 gænger, men med de lækre gangarter kom os et mere vågent sind, som bestemt ikke fungere for mig. Jeg har os haft en 4 gænger, men en dejlig ren tølt, der var intet fancy over hende men hun havde det bedste sin man kunne ønske sig.

Ham jeg har nu er der intet wow over gangmæssigt, ihvertfald ikke endnu smiley men han har et dejligt sind og er stille og rolig.

• #12   22. apr 2015 Efter at have haft en ganske talentfuld, men også meget temperamentsfuld/nervøs/konstant hestegal hoppe, så vil jeg nu sige, at sindet betyder mest for mig smiley Det at kunne stole på sin hest og ikke regne med at den skifter sind fra dag til dag er en vigtig ting, især hvis man selv er en mere forsigtig rytter smiley
    Jeg mener forresten, at med tålmodighed og ikke mindst ridning, som passer til hesten, så kan de fleste heste komme længere end man umiddelbart tror smiley

• #13   22. apr 2015 Mest evner men helt sikkert også sind smiley nok 70 % evner og 30 % sind, altså sindet er jo med til at gøre hesten til den man vil have, da den jo kan springe nok så højt, men hvis den er total hidsig, er det slet ikke mig smiley
    Men faldt klart for hende i annoncen fordi hun sprang helt fantastisk, og derefter kunne jeg jo se og mærke at temperaments mæssigt osv passede vi rigtig godt sammen smiley

• #14   22. apr 2015 Sind og kemi er uden tvivl det vigtigste for mig. smiley

Skulle jeg gå efter evner og evt talent, havde jeg aldrig, aldrig, aldrig! købt ham jeg har nu. smiley
    Han er for lille, for spinkel, for uerfaren, han har endda den forkerte farve. smiley
    Dog har han gangen og bæringen med sig. smiley

Men sindet er bare helt i top (lige udover, at han pt er total teenager smiley ) og kemien var der 100% fra første møde! smiley

Så ja, her er sind og kemi 100% det vigtigste, det andet er bare bonus. smiley

• #15   22. apr 2015 klart kapacitet. Så skal den være modig. Udover det er jeg ligeglad med hvor meget den hopper rundt og tosser sig. om den er nervøs er eller ikke min bekymring.

• #16   22. apr 2015 Sind. Den skal være nervefast. Så er det ligegyldigt, om den er god til dressur eller ej smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #18   22. apr 2015 begge dele, måske endda evne lidt over sind.

• #20   22. apr 2015 Eftersom at jeg gerne vil stævner, har gangarter og vilje betydet meget for mit køb af islænder. Men sind har bestemt også meget at sige. Jeg solgte min daværende islænder, da han havde for lidt vilje og ikke var noget særligt i forhold til stævner. Hende jeg har nu, har lidt over middel vilje, lækre gangarter og et super god hoved smiley til tider kan en hest med meget vilje være en ulempe, men det handler bare om at udnyt den bedst muligt og være et skridt foran sin hest smiley

• #21   22. apr 2015 Da jeg ledte efter min 1'er pony, betød evne mest.
    Fordi at jeg gerne ville ride stævner og have en der kunne lærer mig en masse smiley
    Dog fandt jeg en helt fantastisk pony med det bedste sind ever! smiley
    Men det tog mig også 1 år + at finde ponyen smiley

• #22   22. apr 2015 Tak for alle jeres input.

Når den tid kommer, håber jeg, at jeg finder en, som har lidt af alt det jeg søger smiley

Kommentér på:
Sind eller evner - hvad betyder mest for dig?

Annonce