Solstråle historier om forfangenhed. {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har aldrig prøvet det før. Hørt en masse om det, men det er altid kun sket for 'naboen'.
Men så gik den ikke længere.
Min elskede ridehest blev akut forfangen.
Han er ramt på alle 4 ben, han havde feber og høj puls og kunne næsten ikke gå.
Nu er han på smertestillende på 3 dag og det går bedre, men han er stadig øm.
Når man så som bekymret hesteejer, googler om sygdommen kommer der jo den ene skræk historie op efter den anden, så jeg har virkelig brug for nogle solstråle historier, hvor det ender positivt.
Det skal siges, at der er dyrlæge på og at han er i behandling. Når sygdommen har aftaget skal han derefter tjekkes for EMS.
Men... Kom med de gode historier - de må findes
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Desværre ingen solstråle historie herfra, min tidl. Blev forfangen på alle 4 ben, hovbenet på begge forben drejede en bitte smule, hun blev aldrig ridehest igen desværre, men det var ikke så slemt at det krævede aflivning, heldigvis. Så gav hende væk som selvskabshest.
maj 2006
Følger: 180 Følgere: 198 Heste: 5 Emner: 94 Svar: 558
Er ked af at høre med jeres.
Heldigvis er hovbenet ikke drejet på min dreng
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Der er jo så bare fremover en masse ting der skal tages hensyn til. Det virkelig vigtig at han ikke bliver overvægtig, foder/græs skal man virkelig være obs på osv. Min dyrlæge sagde at hvis hesten først har været forfangen en gang så skal man virkelig passe på.
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
Hun blev dog ret ømtået over vinteren, og blev tit halt. Dét, samtidig med min daværende situation (bolig, studie osv) endte med beslutningen om aflivning. Aften inden hun skulle aflives, fik hun dog et voldsomt kolikanfald, og måtte aflives dér i stedet. Det var også en ret hård aflivning, hun måtte have sprøjten et par gange, før det var overstået.
Så ikke helt en solstråle historie, men hvis det kan opmuntre dig, blev hun "rask" efter forfangenheden. om hun var kommet sig helt 100% hvis jeg ikke havde aflivet hende inden, er ikke til at vide.
^^ Jeg fandt dog ud af, den gang hun blev forfangen hos mig, at hun havde været det før - det kunne smeden se, men det havde sælger så undladt at fortælle mig noget om!
Så hun havde én gang kommet sig fuldt ud fra det.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 4 Heste: 4 Emner: 14 Svar: 108
- godbedring til din hyp
maj 2006
Både postitive som de mere triste...
Dyrlægen var nu optimistisk nok omkring min hest forfangenhed, men er bare så bange alligevel.
Og ja nu skal man passe på resten af hans liv, men det må jeg jo tage med.
Nu håber jeg bare han kommer sig og bliver 100% smertefri.
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.627
En pony der er opstaldet samme sted som mine, var forfangen for ... måske 4 år siden, eller sådan noget. Der har heller ikke været noget med hende efterfølgende. Hun har gået i løsdrift hele livet, og bliver 17 år i år.
okt 2014
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 92
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Min gamle hoppe blev akut forfangen, først på 3 ben, så på alle 4, inden for 1½ måned. Hun kom dog over det, men skulle have sko på, da hun var ømtået.
Hen af vinteren blev hun halt on/off, og efter at have måtte opgive genoptræning 3 gange, besluttede vi at sende hende i røntgen. Her viste det sig så, at det havde udviklet sig til kronisk forfangenhed med hovbensdrejning på 5%, på begge forben.
Hun kom så i endnu et special smede forløb, kom på special bund i boksen, skulle på fold alene, eller med andre meget rolige heste.
Det gik så rigtig godt og hun var i bedring.
Men da kulden rigtig kom, stod hun stok halt, igen igen...
Vi kunne ikke rigtig finde løsningen på dette, og det var faktisk først hen af foråret, at vi fandt ud af det, og her lød "dommen" på gigt i begge forben.
Hun kom så på noget "led tilskud", særligt velegnet til gigt heste og i løbet af 3 uger, havde jeg min gamle unghest på 17 igen.
Hen af sommeren fik hun det så meget bedre, både i ben og hove, at smeden gav grønt løs for genoptræning og snakkede om, at vi måske på sigt kunne smide skoene igen.
Det eneste var, at hun måtte ikke springe eller lave over jorden øvelser mere, men ellers var der gode odds for, at hun kom op på samme niveau igen.
Udover at hun skulle gå på jordfold, stå på special bund og have hendes tilskud (og så selvfølgelig trænings forbundene), så lagde jeg faktisk ikke mærke til, at jeg havde en 17 år gammel hoppe, der var kronisk forfangen med gigt i begge forknæ.
Og var hun ikke brudt ud af ridebanen (som lige var den eneste mulighed for jordfold) og havde givet sig til at gumle græs, så er jeg ret sikker på, at hun stadig havde levet i bedste velgående idag.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
Jeg var meget bevidst om at min islænderhoppe var i risikogruppe for svær overvægt, EMS og forfangenhed. Da jeg ikke kunne leve med frygten for hvornår læsset væltede, på trods af at hun var i pæn foderstand, valgte jeg at købe en hest mere med samme problem. De står så sammen på jordfold og får hø som eneste stråfoder og ellers specialfoder.
Det har givet mig ro, da jeg simpelthen gik i konstant frygt for hvornår det ville gå galt.
Så uanset vind, vejr og årstid er de på jordfold. Jeg tør simpelthen ikke andet. Også selvom min hoppe aldrig har fejlet noget og den nyindkøbte kun har været kortvarigt subklinisk forfangen.
Men med rette behandling, kan de komme sig
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.877
Havde også min gamle hest Alfred der havde været forfangen.
Med den rette kost, motion og tilpasning kunne han nemt gå på sommergræs med alle de andre heste igen.
Han var forfangen da jeg fik ham men blev aldrig i nogle af de andre år jeg havde ham;)
maj 2006
Dejligt med heste der har kunne fungere efter den lorte sygdom.
Min egen er begyndt at gå meget bedre rundt på folden, man ser næsten ikke hans ømhed mere. Men han er stadig på smertestillende endnu.
okt 2008
Følger: 81 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 213
Solstråle historier om forfangenhed.