{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.378 visninger | Oprettet:

Solstråle historier om forfangenhed. {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har aldrig prøvet det før. Hørt en masse om det, men det er altid kun sket for 'naboen'.
Men så gik den ikke længere.
Min elskede ridehest blev akut forfangen.
Han er ramt på alle 4 ben, han havde feber og høj puls og kunne næsten ikke gå.
Nu er han på smertestillende på 3 dag og det går bedre, men han er stadig øm.
Når man så som bekymret hesteejer, googler om sygdommen kommer der jo den ene skræk historie op efter den anden, så jeg har virkelig brug for nogle solstråle historier, hvor det ender positivt.

Det skal siges, at der er dyrlæge på og at han er i behandling. Når sygdommen har aftaget skal han derefter tjekkes for EMS.

Men... Kom med de gode historier - de må findes smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Solstråle historier om forfangenhed.
  • #1   15. maj 2015 Øv, forfangenhed er noget lort. Håber din hest kommer sig fuldt ud.

Desværre ingen solstråle historie herfra, min tidl. Blev forfangen på alle 4 ben, hovbenet på begge forben drejede en bitte smule, hun blev aldrig ridehest igen desværre, men det var ikke så slemt at det krævede aflivning, heldigvis. Så gav hende væk som selvskabshest.

• #3   15. maj 2015 Ja ved godt der er mange skrækhistorier.

Er ked af at høre med jeres.

Heldigvis er hovbenet ikke drejet på min dreng smiley

• #4   15. maj 2015 Hvis han har været i røntgen og hovbenet ikke er drejet så tror jeg ikke i skal være så bekymret for om han kommer sig smiley

Der er jo så bare fremover en masse ting der skal tages hensyn til. Det virkelig vigtig at han ikke bliver overvægtig, foder/græs skal man virkelig være obs på osv. Min dyrlæge sagde at hvis hesten først har været forfangen en gang så skal man virkelig passe på.

• #5   15. maj 2015 Min gamle hest Bonnie, blev lidt ridehest efter (hun var hårdt ramt, og havde nogle symptomer der ikke passede med de normale)...

Hun blev dog ret ømtået over vinteren, og blev tit halt. Dét, samtidig med min daværende situation (bolig, studie osv) endte med beslutningen om aflivning. Aften inden hun skulle aflives, fik hun dog et voldsomt kolikanfald, og måtte aflives dér i stedet. Det var også en ret hård aflivning, hun måtte have sprøjten et par gange, før det var overstået.

Så ikke helt en solstråle historie, men hvis det kan opmuntre dig, blev hun "rask" efter forfangenheden. om hun var kommet sig helt 100% hvis jeg ikke havde aflivet hende inden, er ikke til at vide.

^^ Jeg fandt dog ud af, den gang hun blev forfangen hos mig, at hun havde været det før - det kunne smeden se, men det havde sælger så undladt at fortælle mig noget om! smiley
    Så hun havde én gang kommet sig fuldt ud fra det.

• #6   15. maj 2015 Min part har også været forfangen smiley - hun er dog kommet godt efter, hun er bare lidt ømtålet smiley og man skal jo så passe lidt på, når hun skal på døgnfold smiley - hun fungere stadig som ridehest smiley

- godbedring til din hyp smiley

• #7   15. maj 2015 Tak for historierne smiley
    Både postitive som de mere triste...

Dyrlægen var nu optimistisk nok omkring min hest forfangenhed, men er bare så bange alligevel.
    Og ja nu skal man passe på resten af hans liv, men det må jeg jo tage med.

Nu håber jeg bare han kommer sig og bliver 100% smertefri.

• #8   15. maj 2015 Tjalfe har været forfangen før jeg fik ham. Hvor slemt det var, er jeg ikke helt klar over, men der har i hvert fald ikke været noget med ham siden. Jeg købte ham for snart 11 år siden, og han har i al den tid gået i løsdrift.

En pony der er opstaldet samme sted som mine, var forfangen for ... måske 4 år siden, eller sådan noget. Der har heller ikke været noget med hende efterfølgende. Hun har gået i løsdrift hele livet, og bliver 17 år i år.

• #9   15. maj 2015 Åh forfangenhed... Forfærdeligt! Min elskede pony har været forfangen hele 2 gange! Og så blev mine forældres pony også forfangen.. Anden gang min pony blev forfangen var jeg ved at gå helt ned, og jeg tænkte kun at 'løbet var kørt', til gengæld tog de det begge i stiv arm og de gik begge fødderne ned i spande med koldt vand med isterninger i - dyrlægen sagde at dette havde reddet min pony. Nu har vi pløjet vores fold op, så de går på jordfold.. Og de er begge raske i forhold til forfangenhed. I skal nok klare det! Men jeg ville helt klart råde dig til at sætte din hest i en spand vand med isterninger i, et par timer om dagen!

• #12   16. maj 2015 Well, jeg har en delvis solstråle historie. smiley
    Min gamle hoppe blev akut forfangen, først på 3 ben, så på alle 4, inden for 1½ måned. Hun kom dog over det, men skulle have sko på, da hun var ømtået.
    Hen af vinteren blev hun halt on/off, og efter at have måtte opgive genoptræning 3 gange, besluttede vi at sende hende i røntgen. Her viste det sig så, at det havde udviklet sig til kronisk forfangenhed med hovbensdrejning på 5%, på begge forben.
    Hun kom så i endnu et special smede forløb, kom på special bund i boksen, skulle på fold alene, eller med andre meget rolige heste.
    Det gik så rigtig godt og hun var i bedring. smiley
    Men da kulden rigtig kom, stod hun stok halt, igen igen...
    Vi kunne ikke rigtig finde løsningen på dette, og det var faktisk først hen af foråret, at vi fandt ud af det, og her lød "dommen" på gigt i begge forben.
    Hun kom så på noget "led tilskud", særligt velegnet til gigt heste og i løbet af 3 uger, havde jeg min gamle unghest på 17 igen. smiley
    Hen af sommeren fik hun det så meget bedre, både i ben og hove, at smeden gav grønt løs for genoptræning og snakkede om, at vi måske på sigt kunne smide skoene igen. smiley
    Det eneste var, at hun måtte ikke springe eller lave over jorden øvelser mere, men ellers var der gode odds for, at hun kom op på samme niveau igen. smiley

Udover at hun skulle gå på jordfold, stå på special bund og have hendes tilskud (og så selvfølgelig trænings forbundene), så lagde jeg faktisk ikke mærke til, at jeg havde en 17 år gammel hoppe, der var kronisk forfangen med gigt i begge forknæ. smiley
    Og var hun ikke brudt ud af ridebanen (som lige var den eneste mulighed for jordfold) og havde givet sig til at gumle græs, så er jeg ret sikker på, at hun stadig havde levet i bedste velgående idag. smiley

• #13   16. maj 2015 Aram blev svær forfangen pga korn, da hans race ikke tåler korn, og han delte 3 liter korn om dagen med en anden hest.... Møglånere! Så forfangen at hans hovben var drejet lidt og han blødte på de første 3-4 beskæringer. Det er 4 år siden. 2 år efter fik han nye ejere og i dag galopperer han rundt på hårdere steder næsten uden at halte - det er så yderst lidt og man kan se han ingen smerter har. Før kunne han knapt gå, nu går han rent og traver 98% af tiden rent, det er kun om vinteren der er lidt problemer pga kulden. smiley

• #15   16. maj 2015 Jeg kender 3 heste med forskellige former forfangenhed. En med akut, en med subklinisk og en med traumatisk. Alle er kommet ovenpå og er rideheste igen. Men, og der er et kæmpe MEN, det kræver rigtig meget af ejeren. Der skal fremover tages rigtig mange hensyn for at det ikke gentager sig. Korrekt fodring er uhyre vigtigt og en dygtig smed ligeså. Forbered dig på at så snart din hest i fremtiden er den mindste smule øm i benene eller utilpas, så står du med mavepine og koldsved af frygt for en ny forfangenhed.
    Jeg var meget bevidst om at min islænderhoppe var i risikogruppe for svær overvægt, EMS og forfangenhed. Da jeg ikke kunne leve med frygten for hvornår læsset væltede, på trods af at hun var i pæn foderstand, valgte jeg at købe en hest mere med samme problem. De står så sammen på jordfold og får hø som eneste stråfoder og ellers specialfoder.
    Det har givet mig ro, da jeg simpelthen gik i konstant frygt for hvornår det ville gå galt.
    Så uanset vind, vejr og årstid er de på jordfold. Jeg tør simpelthen ikke andet. Også selvom min hoppe aldrig har fejlet noget og den nyindkøbte kun har været kortvarigt subklinisk forfangen.
    Men med rette behandling, kan de komme sig

• #16   17. maj 2015 Min gamle fjordhest var "forfangenhest" men havde et fint liv uden smerter.

Havde også min gamle hest Alfred der havde været forfangen.
    Med den rette kost, motion og tilpasning kunne han nemt gå på sommergræs med alle de andre heste igen.
    Han var forfangen da jeg fik ham men blev aldrig i nogle af de andre år jeg havde ham;)

• #17   17. maj 2015 Tak for jeres alle sammens historier smiley

Dejligt med heste der har kunne fungere efter den lorte sygdom.

Min egen er begyndt at gå meget bedre rundt på folden, man ser næsten ikke hans ømhed mere. Men han er stadig på smertestillende endnu.

• #18   17. maj 2015 Min lever i bedste velgående (Mistery) og har været forfangen 2 gange (over flere år) så hun bliver selvfølgelig passet godt på og kan sagtens rides og fejler intet smiley håber det hjalp lidt på dit humør

Kommentér på:
Solstråle historier om forfangenhed.

Annonce