{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår er en hest hvid
  • #1   16. maj 2015 Hvide heste har sort hud. Grå heste og skimler bliver hvidpelsede med alderen men regnes stadig for at være grå.

  • #2   16. maj 2015 men skal de så være født hvide før de kan blive kaldt hvide?

  • #4   16. maj 2015 med født hvide mener jeg skifter farve til hvid efter føl pelsen smiley

  • #7   16. maj 2015 Det ved jeg ikke, det har du sikkert ret i (har dog aldrig hørt om det før) smiley
    men var lige inde og kigge på boulonnais heste som føl og det blev hvide efter føl pelsen smiley


  • #9   16. maj 2015 jeg søgt bar på racen på heste galleri oig fandt en men den startede med at være brun (føl pelse) og så blev den hvid smiley

  • #10   16. maj 2015 lige havde lige overset 2 billeder hvor den var brun skimmel eller hva man kalder den farve ;9



  • #12   16. maj 2015 det gør jeg nu heller ik haha smiley så de er ikke hvide de er alle sammen rød skimmle
    ?


  • #14   16. maj 2015 Boulonnaiserne regnes som gule så (h)vidt jeg ved.

  • #15   16. maj 2015 jeg tror heller ik den med føl pelsen passer helt smiley

  • #17   16. maj 2015 for har en gang snakkede med en shire avler hvor hun sagde at en shire blev født sort så blev den brun og efter det blev den dens voksen farve smiley

  • #18   16. maj 2015 nej frederiksborg hesten findes også i gul smiley

  • #22   16. maj 2015 det tror jeg nu hun gjorde smiley

  • #23   16. maj 2015 hvis du læser står der gul så det er vist gul..


  • #25   16. maj 2015 der findes vel en betegnelse for en gul hest men det er bare inde for de forskellige avls forbund smiley


  • #26   16. maj 2015 Boulonnaiserne er nu normalt skimlede -og fødes som sådan. Oftest bliver de ret tidligt hvide, men de fleste er nu tydeligt gråskimlede som små. Hvor længe de er grå, er forskelligt, men der findes nu adskillige hingste der stadig er grå ved kåringen (= mindst 3 år).

    Har endnu aldrig set en der var helt hvid allerede da følpelsen røg.



  • #28   16. maj 2015 Stald Z -øøh ja, jeg har vidst ikke påstået andet.

    Min pointe er -boulonnaiser er ikke gule sådan som Birgitte mente. Langt de fleste fødes skimle (men der findes altså osse røde boulonnaiser omend de er få), og jeg har endnu tilgode at se en der allerede er hvid når følpelsen ryger...


  • #29   16. maj 2015 Det tager jeg til efterretning. Jeg har ikke noget særligt kendskab til racen, så jeg skal ikke lege ekspert.

  • #30   16. maj 2015 Som jeg har lært det fra ryttermærke 1 og 2, så er en hvid hest en hest/pony med hvid grundfarve i pelsen. smiley

  • #31   16. maj 2015 Lena -men sådan nogen eksisterer ikke. Enten er de afblegede skimler, broget/plettet med meget hvidt (der findes jo f.eks. knapstruppere med kun meget få pletter) eller cremello/perlino som godt nok kan syne næsten hvide, men i virkeligheden ikke er det.



  • #32   16. maj 2015 Nu blander jeg mig lige... jeg har engang set en helt hvid knabstrupper. Jeg mener, det er hende her http://www.hestegalleri.dk/galleri/198855-knabstrupper_gelsaadalens_zenita
    Og så vidt jeg husker, havde hun ikke en eneste plet - måske få på mulen, det husker jeg ikke. Hun er vel ikke hvid, hvis man skulle sige hvad hendes helt rigtige farve er så.. Men hvad er hun så? smiley


  • #33   16. maj 2015 hmm Stald Z -nu hvor jeg lige genså det billede du lagde ind, var jeg nødt til at google den, den lignede nemlig ikke en rigtig brunskimmel.
    Og det var den da heller ikke -den er gråskimmel. Fandt den herinde:
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/48851-connemara_elmelys_bessie

    En brunskimmel er permanentskimmel, som f.eks. Emil på min profil. Han var godt nok osse brun som føl, men synes ret tidligt de brunskimlede er til at genkende som skimler og ikke helfarvede... (og til at adskille fra gråskimler, omend det jo ikke er så aktuelt for en belgier)


  • #34   16. maj 2015 Tja, da jeg var barn, ville sådan en blot kaldes en knapstrupper (uanset race -dengang blev knapstrupper i lige så høj grad brugt som betegnelse for farve som for race, ligesom palomino gjorde det)

    Jeg ved ikke hvad den korrekte (genetisk set) betegnelse for den variant er, men jeg gætter på at den måske har lidt farve i huden, selvom det ikke kommer til udtryk i pelsen, og derfor reelt ER en plettet knapstrupper inkl pletter, selvom pletterne gemmer sig godt


  • #35   16. maj 2015 Jeg vil mene at en hest er hvid, hvis den er hvid med lyserød hud.. Dog ikke cremello'er, da de er jo er cremello-farvede smiley

    Hvis det er en hvid hest, med mørk hud, så er det en skimmel..

    Der er ikke så mange af min "version" af hvid.. Men jeg har dog set en, som var helt hvid (ikke gylden, cremello, broget eller lign.) med lyserød hud indenunder pelsen, alle vegne. Men jeg har så også kun set den ene "rigtige" hvide hest i mit liv smiley

    Hesten var rent faktisk ikke særlig køn at se på med alt det lyserøde hud.. Men sød var den da smiley


  • #36   16. maj 2015 Michelle w
    Hmm, måske har du ret. Mindes ikke at have gravet ind til dens hud - men den gemmer i hvert fald sine pletter rigtig godt, hvis den altså har nogle! smiley


  • #37   16. maj 2015 Madsen -jamen jeg kan da ikke garantere den har pletter. Jeg har bare kendt et par stykker af den slags, hvor man kunne se pletterne når de var våde... ikke mange, men de var der smiley

    Niickii -igen, jeg tør da ikke lægge hovedet på blokken på det, men jeg har alle dage lært at en hvid hest, altså som i 100% hvid, ikke kan eksistere, ganske enkelt fordi de dør enten som foster eller kort efter fødslen.
    Noget med at for at blive hvid, skal hesten have "hvid-genet" i dobbelt dosis og det er dødeligt.

    Jeg kan huske en hest jeg ofte startede imod da jeg var barn, Den hed sig at være hvid (albino faktisk), men set i bakspejlet må den have været cremello eller perlino. Udover som nævnt at hvide heste (i hvert fald teoretisk) ikke burde kunne eksistere, ville en albino jo osse have røde øjne, og det havde den ikke.


  • #38   16. maj 2015 Denne unge mand er vist det tætteste man kan komme på være født hvid. Han er her 1 dag gammel

    profilbillede
  • #39   16. maj 2015 Nej nej, det ved jeg godt smiley Jeg aner bare intet om det selv og kom til at studse over det. Håbede egentlig at der var nogen andre, som ville kommentere på den også, og så kunne komme med deres input! smiley

  • #42   17. maj 2015 Stald Z -den kan altså ikke være brunskimmel, idet brunskimmel er det samme som roan, farveveksler eller hvad du nu vælger at kalde den.
    Vil du ikke kalde den gråskimmel, så kald den skimmel. Brunskimmel er den ikke, sådan en ser sådan her ud: https://www.google.dk/search?q=brunskimmel&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=0L5XVeDJGoi07gbkiYA4&ved=0CDAQsAQ&biw=1600&bih=1099


  • #44   17. maj 2015 og jo der er en genetisk formel for gråskimmel -Gråskimmel kalder vi det uanset hvilken farve hestene er født med.

    Permanent skimmel og gråskimmel har ikke samme genetiske kode, altså er farven ikke den samme


  • #45   17. maj 2015 Stald Z -brunskimmel/blåskimmel/rødskimmel er blot de danske betegnelser for hhv bay roan/blue roan/strawberry roan.

    En brunskimmel er altså permanent skimmel -og den på dit billede er altså ikke permanentskimmel, den er gråskimmel.


  • #47   17. maj 2015 øøh ja... hvor vil du hen med det?

    På dansk hedder de farver blåskimmel, rødskimmel og brunskimmel.


  • #50   17. maj 2015 Stald Z -ved islænderen ja... Men brunskimmel/blåskimmel/rødskimmel er altså gamle og ganske officielle farvebetegnelser der dækker det engelske roan.

    Jeg beklager, men på dette punkt VED jeg altså jeg har ret -og et føl der bliver grå/hvid, kan altså aldrig nogensinde have været brunskimmel.

    At islændere og shettere bruger betegnelsen farveveksler (som herhjemme i DK altså er en ret ny betegnelse) betyder ikke at det er den korrekte betegnelse.

    Vil man bruge den danske betegnelse, hedder roanfarverne altså brun/blå/rødskimmel, osse selvom farverne i princippet ikke er skimmel.


  • #52   17. maj 2015 Mig bekendt er betegnelsen farveveksler importeret fra island, så vil man bruge en "universalbetegnelse" er det vidst mere korrekt at bruge roan.

    At nogen af os stadig kalder dem brunskimmel (ikke bare skimmel -taler man om en skimmel, menes der normalt en gråskimmel) er jo blot fordi vi bruger de danske betegnelser.

    En gråskimmel er en gråskimmel uanset hvilken farve den er født med -genetisk er skimmelgenet det samme, uanset hvilken farve hesten er født med.

    Og i nogen racer, herunder belgieren (herhjemme i DK altså), er normen altså at bruge de danske betegnelser. Og farveveklser er ikke en dansk betegnelse for farven, blot fordi islænderfolk har valgt at importere den smiley


  • #53   17. maj 2015 Og ang "hvorfor kalder man dem sådan" -jeg gætter på det skyldes at betegnelserne stammer fra før man gentestede for diverse farver.

    Farverne ligner jo hinanden -altså en grundfarve med en eller anden grad af hvide hår.
    Så det har vel været nærliggende at kalde begge dele for skimler, blot med den forskel at den ene slags afbleges og den anden ikke gør.

    At kalde dem farvevekslere dur i øvrigt ikke på alle racer -eller vil i hvert fald være misvisende, idet det store farveskift slet ikke ses på alle racer.
    Hos belgierne er farveskiftet moderat for at sige det mildt. Vi har haft en hoppe der skiftede (for en belgier) ret meget -hun var ALDRIG fuldfarvet. Vores hingst skifter stort set ikke. Han er hvid henover ryggen sidst på vinteren, men er ellers en standard brunskimmel at se på resten af året



  • #54   17. maj 2015 Jeg havde en pony som var helt hvid med lyserød hud - hvad kalder man så hende hvis hun ikke er hvid? smiley

  • #55   17. maj 2015 Bare for god ordens skyld vil jeg nævne at albinoer også kan have blå øjne, såkaldte glasøjne.

  • #56   17. maj 2015 Det er nogle helt specifikke farvegener som man kalder for "rigtig" hvid. De kaldes Dominant White og gør hesten helt/delvist hvid fra fødslen, med lyserød hud og brune øjne. Jeg har også hørt folk omtale max sabino heste som hvide, men jeg synes altid at de lige mangler et øre der stadig er farvet.

    Så er der alle de heste som ser hvide ud, men som ikke rigtig er det fordi de generelt stadig har noget farve. Skimler vil være mørkere bla. omkring mulen. Cremelloer/perlinoer vil oftest være lidt gulere/lyserød'ere at se på og knabstruppere vil have pletter omkring bla. øjne og mund og også under pelsen hvis den gøres våd. I mine øjne er der intet galt med at kalde disse heste hvide i dagligdags tale for de ser jo ret hvide ud, men genetisk er de ikke.


  • #57   17. maj 2015 Der findes flere måder at skabe en hvid hest på, hvoraf nogen er dødelige.
    Den første er selvfølgelig en gammel skimmel som ser hvid ud, men er født med en anden farve.
    Dernæst er der de hvidfødte Knabstruppere. Disse er Knabstruppere som bærer dobbelt anlæg for pletter, og de ses både med og uden aftegn. Nogen gange har de blot en enkelt plet og kan derfor ofte forveksles med skimler hvis ikke man ved hvordan man kender forskel.
    Dernæst er der overo, en bestemt type broget som oftest ses hos paint horses. Dette gen er dødeligt føllet vil dø inden for 72 timer hvis den bærer genet dobbelt - kun heste med dobbelt anlæg fødes hvide, de andre er brogede.
    Den sidste er dominant white, også kendt som Nukra. Dette er endnu en variation af den brogede gen, men den er ret ukendt og ikke voldsomt udbredt. Jeg har endnu kun hørt den beskrevet hos enkelte fuldblodsheste og marwariheste (hos sidstnævnte kendes den som nukra). Dominant white/Nukra er hvad jeg personligt ville betegne som en ægte hvid hest. De fødes hvide med lys hud og mørke øjne som det ses her på billedet smiley


    profilbillede
  • #58   17. maj 2015 Jeg har også set en helt hvid pinto

  • #59   17. maj 2015 På den første rideskole jeg gik på var der to hvide ponyer -bror og søster.
    De var helt hvide, lyserød om øjnene og på mulen. Brune øjne smiley


  • #60   18. maj 2015 jeg har haft frederiksborger.. og hesten på billedet hvor der står gul er buckskin, han hedder desuden Salisbury Vejleby.

  • #61   18. maj 2015 Ja men på frederiksborg sprog er den gul smiley

  • #62   19. maj 2015 TS: Nej den er heller ikke gul i frederborg verdenen. De kalder dem enten for Dun eller buckskin.

  • #64   20. maj 2015 Asker:
    Ingen avlsforbund har deres eget navn for de forskellige farvegen, det hedder det som det hedder. Færdig slut. At de så synes at hesten er gul er deres valg, men det er den ikke. Det er noget de har valgt at kalde den, men den er og vil altid være buckskin.

    Og oftest er de hvide heste som vi kender den enten knapstrupper, eller pinto. I deres farvekode vil de aldrig være helt hvide, da de ikke bære dobbelt af 'White' genet, så ville de være døde kort efter fødslen, under fødslen, eller som foster. Der findes ingen hest som er helt hvid, en hvid hest vil oftest have en pigment et eller andet sted som ikke er til syne.. Ville ellers gerne eje en helt hvid hest.. Kunne være så fedt smiley


  • #65   20. maj 2015 I teorien kunne man vel, ved at lave en Dominant white broget hest, frembringe en hest som har de hvide områder fra den brogede hest og ellers er helt hvid pga. Dominant white og som samtidig har blå øjne på grund af det brogede gen?

    Men igen ville den stadig ikke være 'ægte' albino som vi kender det fra andre dyr fordi albino simpelthen ikke kan eksistere hos heste smiley


  • #66   20. maj 2015 Arh ven, det gør den ikke.. der står næppe gul i passet smiley

  • #67   20. maj 2015 Nej men den må da være gul i forhold til deres avlsforsbund smiley (ved godt den er dun) for ellers ville de nok ikke ha kaldt den gul..

  • #68   20. maj 2015 Så det du siger er fx fjordheste ikke finde i røde fordi de er gule med en rød strippe? Samme princip..

  • #70   21. maj 2015 En hvid hest, er en albino, dvs at den har lyserøde hud og hvid pæls med enten glasblå eller rødeøjne.

  • #71   21. maj 2015 Fanfiction:
    Og det findes ikke smiley følgende dør enten som foster, under fødslen, eller kort efter fødslen smiley


  • #72   21. maj 2015 Nej, for albinoheste eksisterer ikke. Mennesker, mus, rotter og mange andre dyr kan være albinoer, men dette gælder ikke heste da fosteret dør.

    De kan have andre farvevariationer så de ligner albinoer (eks skimmel cremello, Dominant white, hvidfødt plethest eller meget andet) men de er ikke albinoer


  • #73   21. maj 2015 Har stadig selv haft frede og oven i købet ville bedække med lige nøjagtig den hingst fordi den er BUCKSKIN!

  • #74   22. maj 2015 Camilla jeg ville også kalde den buckskin men der står på deres side den er gul smiley

  • #75   22. maj 2015 en hest er hvid når dens hud er lyserød ellers er den faktisk skimmel smiley for hvis den har sort hud er den jo sort rundt om øjnene smiley

  • #76   28. maj 2015 Nu havde jeg ikke lige tålmodighed til at læse alle indlæg lige grundigt. Men vil indskyde at hvidfødte heste IKKE nødvendigvis dør inden for 72 timer. Under Christian V avledes meget efter farve, og der var et hvidfødt Frederiksborg stod (Kaldet kongestodet) Kongens hest var gerne hvidfødt, og de kongelige paradeheste ligeså. smiley De havde i øvrigt også et tigerstribet stod, en farve som desværre uddøde, da de kongelige stutterier blev nedlagt og hestene solgt til landbruget og derfor indkrydset med Jydske heste (Grunden til at de fleste Frederiksborg heste i dag er røde)
    Man kan læse lidt om det hvidfødte stod her: http://da.wikipedia.org/wiki/Frederiksborg_Slot under Frederiksborg Stutteri


  • #77   31. maj 2015 Jeanette, kan det ikke meget sandsynligt tænkes st der er tale om dominant white i forbindelse med det hvide stod?

    Og mht tiger heste, så ved jeg at racen tigerhorse rent faktisk findes. De har vist en afart af det plettede gen som også ses hos knabberen. Hvis du søger stribede heste, så er der stadig enkelte racer som fører brindle genet videre. Du kan prøve at søge på brindle horse og se dem


  • #78   31. maj 2015 Hej Louise

    Ja det ved jeg, jeg mente at den var "uddød" i Frederiksborgavlen. smiley Om det er Dominant White ved jeg ikke, men da jeg googlede det så jeg at der var en der havde skrevet en bog om hvilke farver heste kan have og hvorfor.
    http://www.nucleus.dk/butik/hestenes-farver/ Den ser god ud hvis man interesser sig for emnet.



  • #79   31. maj 2015 Nææh et farvediskussionsemne! Fik da lige lært en ting eller tre nu! smiley

  • #80   31. maj 2015 Jeanette, aahh, troede du mente at den var uddød-uddød smiley Jeg får generelt meget af min info fra hjemmesider såsom denne: http://colorgenetics.info/ og så har keg leget en hel del med forskellige farvekombinationer på en coat color calculator, og på den måde stille og roligt fundet ud af hvad+hvad der giver hvad smiley

Kommentér på:
hvornår er en hest hvid

Annonce