{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.626 visninger | Oprettet:

Hvornår er en aftale en aftale? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige spørge ud i åbent forum, da jeg er super ærgerlig over en situation.
Torsdag aften skrev jeg på en annonce på en vare. Efter lidt spørgsmål aftaler vi, at jeg tager fra København til Fyn for at hente den. Vi aftaler tid og sted og jeg køber togbillet igår aftes (fredag) med afgang imorgen formiddag (søndag). Jeg gjorde det klart, at jeg kun kom for at hente den og retur ville være en lille time efter. Hun var helt ok med tidspunkt. I eftermiddags skriver hun så, at den er solgt til anden side, der har været en og hente den.
Jeg ventede nogle timer med at svare, da jeg ærlig talt blev ret skuffet og ikke ville kunne skrive en pæn besked.

Hvad mener I? Er det normal kutyme at sælge til den første der banker på døren, på trods af, at man har en anden aftale? Hvornår er en handel “lukket”? Jeg har ikke forhandlet prisen og synes ikke jeg har givet udtryk for, at jeg var i tvivl. Jeg har betalt knap 200 kr. for billetten som jeg ikke kan få refunderet (orangebillet). Så det var lidt dyre lærerpenge.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er en aftale en aftale?
  • #1   17. nov 2018 Nej det vil jeg bestemt ikke mene er ok!! Jeg var sgu blevet pæn sur.

  • #2   17. nov 2018 Nej, det er hverken normalt eller ordentlig opførsel - med mindre man selvfølgelig gør opmærksom på at varen sælges først til mølle.

    Når man endda har aftalt tid og sted så er det en ret fastlåst deal, og jeg var også blevet rasende, hvis jeg havde købt togbillet på vedkommendes ord om en konkret aftale, og varen så blev solgt i mellemtiden!


  • #3   17. nov 2018 Godt at vide at det ikke bare er mig. Der kan self være noget jeg har misforstået. Men hun har ikke sagt at hun ville sælge først til mølle og vi har aftalt tid og sted. Skrev hvornår jeg tænkte at tage toget og være fremme som hun sagde ok til og så skrev jeg igen da jeg havde bestilt.
    Jeg burde måske have bedt om at den blev reserveret, men synes lidt det lå implicit når man laver sådan en aftale.


  • #4   17. nov 2018 har prøvet det mange gange...
    og bliver lige tosset hver gang.

    desværre er der mange sælger som bare kun tænker på at få deres vare solgt. og dermed pænt sagt er de skide ligeglade med div aftaler.

    jeg har prøvet at skulle købe bil på sjælland, alle aftaler var lavet - skulle have en til at kører mig derover (bor på langeland). dagen før ja så er bilen solgt til anden side
    bilen jeg faktisk endte med at købe var en ung mand i odense. han holdt bilen til mig i næsten 1 uge. bare for at få det til at passe både for ham og mig. ingen problemer.
    så nogen kan da finde ud af det


  • #5   17. nov 2018 Jeg har aldrig prøvet det før faktisk. Har heller ikke købt så meget brugt, men lidt er det da blevet til. Normalt har tingene også været tættere på eller billigere ting der kunne sendes, men denne gang var det også lidt dyrere (over 4.000) så ville gerne hente selv.

  • #6   17. nov 2018 I princippet kunne du kræve kompensation for togbilletten tænker jeg. En aftale om handel er bindende, så faktisk er det ikke bare dårlig stil, men også rent juridisk forkert at sælge til anden side, når sælger har accepteret handlen med dig.
    Nu er varen væk, så du kan jo ikke kræve at den sælges til dig, men jeg tror faktisk man ville kunne kræve kompensation for de udgifter den brudte aftale har medført (at det så næppe kan svare sig, når der er tale om ret små beløb er selvfølgelig en anden sag).


  • #7   17. nov 2018 Michelle W: min storebror sagde det samme. Det er bare en for besværlig process ifht udbyttet. Hvis jeg kunne få varen, var det en anden sag. Det er nemlig en vare der meget sjældent kommer til salg i det prisleje, så var meget glad da jeg fandt den. Havde endda en annonceagent på den, så jeg ville være sikker på ikke at gå glip af nye annoncer med den vare.

    Jeg skrev en besked tilbage til hende, hvor jeg bla skriver at jeg ikke kan få refunderet min billet og derfor har smidt knap 200kr ud af vinduet. Det har hun naturligvis ikke reageret på.


  • #8   18. nov 2018 Har prøvet det før . Det er så provokerende!

  • #9   18. nov 2018 Nu er jeg jo ikke advokat eller det der ligner, men har læst i lignende tråde før, at sælger reelt kan tvinges til enten at sælge varen til aftalte pris (Hvis de har den endnu) eller kompensere for købers merudgifter (altså det ekstra du vil skulle betale for varen et andet sted), hvis altså man kan dokumentere at sælger har accepteret handlen og til hvilken pris
    - det er da noget man kan undersøge, hvis det økonomisk kan betale sig (og så fik sælger måske også lært lidt om ordentlig opførsel i handler).


  • #10   18. nov 2018 helt ærligt kan jeg godt forstå hvis du er rasende. Det ville jeg godt nok blive, hvis jeg stod i den situationen!

  • #11   18. nov 2018 Michelle, selvom det er korrekt, så vil omkostningerne ved at gøre det, langt overstige det man får ud af det. Man skal gennem retssag og det koster...

    Jeg har prøvet det modsatte da jeg solgte nogle ting 8som jeg solgte meget billigt). Hele 2 gange havde købere sagt ja jeg vil gerne købe og sagt at de ville overføre penge, når fragtseddel var købt. Begge gange stod jeg pludselig uden penge og en fragtseddel, der kostede mere end hvad varen var til salg for.


  • #12   18. nov 2018 Karen - jeg tænker det må kunne køres som småsag (beløbet er jo under 50.000). I så fald koster det ikke alverden (mener det er 500, men kan huske forkert), kræver ikke advokater og går lidt hurtigere end ved alm retssager.

    Men om man gider besværet og om det kan svare sig økonomisk afhænger jo af dels hvem man er og dels hvor meget der er mistet på sælgers brudte aftale.


  • #13   18. nov 2018 Helt enig, jeg tænker bare at det netop er en princip-sag, så man skal beslutte sig.

    Varen får hun næppe med, da ny køber jo ikke er i ond tro, men det ved jeg ikke 100%, personligt ville jeg dog ikke orke at gå videre hvis det skal koste 500 kr at få en tog-billet refunderet...

    Men i dag er det bare nemmere for folk åbenbart, at løbe fra aftaler, det ses i alle brancher og ikke kun blandt private smiley



  • #14   18. nov 2018 Jeg tror ikke helt, at jeg kan overskue en sag da jeg står midt i specialeskrivning og muligt fuldtidsarbejde.
    Men den varer er meget sjældent en man ser til salg, og hvis de er, så ligger de måske 50% højere i pris end den sælger solgte (men den var også lidt mere slidt)


  • #15   18. nov 2018 Karen - de 500 tror jeg man får retur, hvis man vinder (eller de skal betales af modparten), og har jeg forstået det korrekt, er det reelt ikke kun togbilletten men ALLE merudgifter den brudte aftale har kostet, dvs. Altså også merprisen for varen købt et andet sted - TS skriver, varen kostede 4000. Andre steder koster den 50% mere. Dvs at TS reelt kunne kræve 2000 + togbilletten.

    - Dette selvfølgelig antaget, at jeg har forstået det korrekt.


  • #16   18. nov 2018 Jeg vil mene, at når man har aftalt pris og mødested, så er den i hus. Jeg havde på et tidspunkt en køber, som var vildt interesseret i en sadel jeg havde, men da hun ikke svarede mig i 1,5 uge, så valgte jeg at sælge til anden side. Det synes jeg er fair nok.

  • #18   18. nov 2018 Dårlig stil. Og ikke ok. :(!

  • #19   18. nov 2018 Som du præsenterer det, så havde I en bindende aftale.

    Men uanset hvad du laver aftaler om, så er "closed loop communication" altid en effektiv metode til at undgå misforståelser.
    -Det er udbredt på sygehuset og vistnok opfundet af piloter, men virker også i den civile verden...

    -dvs du gentager, hvad der er sagt.
    - på mit job kunne det være "sygeplejerske, vil du hente 80 mg IV solumedrol, 2 mg IV tavegyl, 0, 3 mg IM adrenalin"
    "ok - jeg giver IV solumedrol, IV tavegyl og adrenalin intramuskulært. "
    "tak!"

    I handel kunne det være
    -så, vi har en aftale? Jeg vil lige bede dig gentage aftalen, så vi er sikre på at vi har forstået det samme er aftalt. Varen er reserveret til mig. Jeg kommer søndag. Prisen er x, og jeg medbringer kontanter. Jeg bestiller orange billetter nu.
    - ja, varen er reserveret til søndag kl x. Prisen er korrekt. Du kommer til mig.
    (Hvis sælger ikke vil gentage det du tror er aftalt, så har I en nem mulighed for at opdage misforståelser eller god, gammeldags uenighed.
    - svaret kunne fx være "ja, jeg er hjemme søndag, du er velkommen. Prisen er x, kontant afregning. Varen kan ikke reserveres - jeg har dårlige erfaringer med at afvise en kunde, der fysisk møder op med kontanter for at vente på en, der måske brænder mig af. Jeg reserverer ikke - men du kan betale halvdelen nu i depositum. Så ved jeg at du kommer. ")

    Hvis I ikke bruger closed loop kommunikation kan du ikke udelukke gammeldags misforståelser.


  • #20   18. nov 2018 Doktor Who: ja jeg burde have været mere direkte, det ved jeg til en anden gang. Men tænkte faktisk ikke over det, fordi jeg synes det er bindende når man aftaler tid og sted, også selvom der kun bliver svaret tilbage med ja eller okay osv.
    Måske min situation kan lære andre, at være mere præcise. Jeg vil i hvert fald være det fremover, selvom jeg ikke synes, at jeg har fejlen her ?? Jeg synes det at aftale tid og sted og at købe billet viser, at man er seriøs.
    Hvis hun var usikker på mig, burde hun have skrevet og spurgt om jeg var sikker på købet, når hun fik en henvendelse fra en anden og ikke bare lave en aftale med en anden for først bagefter at fortælle at den er solgt.


  • #21   18. nov 2018 Det er slet ikke ok at opføre sig på den måde, men desværre ser jeg det mere og mere.
    Det er som aftaler ikke betyder noget. Det går så begge veje, og jeg forstår på en måde godt sælgere kan finde på det, hvis de er blevet brændt af flere gange. Men det gør det ikke ok.

    Hvis man som sælger er usikker, må man kræve et depositum som sikkerhed eller melde klart ud at kommer der en anden, så sælger jeg.



  • #22   18. nov 2018 Laura.
    Jeg siger ikke at du har gjort fejl.

    Men jeg siger, at closed loop kan stoppe misforståelser.
    Af princip går jeg altid ud fra, at der sker hændelige fejl - ikke svigt med fuldt overlæg.


  • #23   19. nov 2018 Doktor Who: nej det ved jeg. Har læst min og sælgers beskeder igennem et par gange, og jeg synes det er rimelig klart, men til en anden gang vil jeg sørge for, at få sælger til at være mere klar. Jeg tror bare ikke jeg tænkte over, at folk kunne finde på det. Måske fordi jeg ikke selv kunne og som køber kunne jeg heller ikke finde på at hoppe fra, med mindre jeg står og ser på varen som slet ikke lever op til hvad sælger har sagt og sendt billeder af.
    Jeg føler dog lidt at det her ikke var en misforståelse, men mere en sælger der ikke tænkte sig om over hvad god pli (og åbenbart jura) er.


  • #24   19. nov 2018 Nu har jeg handlet meget, både som køber og som sælger.

    God pli er at skrive folk op, hvis man har lavet en aftale og der er en anden der henvender sig på varen. Hvis varen så ikke bliver solgt til den første, så ringer man til den næste....
    Det gør jeg og har også oplevet det hos sælger.

    Til TS, du får nok ikke dine penge for togbilletten retur fra sælger. Men jeg ville skrive til sælger at en anden gang bør hun holde ord og at du er meget skuffet over at hun har solgt til anden side, da du helt klart forventede at i havde en aftale...


  • #25   19. nov 2018 Jeg havde også blevet rigtig sur! Jeg havde lavet en aftale ift prøvning og salg af min sadel, og kørte omkring 50 km for at personen skulle få prøve den og købe hvis den lå godt. Vi havde aftalt tid og sted. Da jeg ankom efter en lille times kørsel, svarede hun ikke, og var ikke til at finde på stedet. Jeg talte med en anden der sagde at hun altså havde købt en anden sadel så hun troede ikke hun skulle have den.. smiley
    Jeg var tosset. Det mindste hun kunne have gjort var at give besked!

    Mvh TT


  • #26   19. nov 2018 TT: Det lyder virkelig også surt! Det eneste jeg er glad for er, at hun skrev dagen inden og ikke når jeg sad i toget. Nu var det kun pengene jeg spildte og ikke tiden. Plus jeg skulle tage et ok tidligt tog, fordi det tidspunkt passede hende bedst, så er glad for jeg ikke stod tidligt op en søndag for at køre forgæves.

    Jeg kan slet ikke forstå, at der ikke er mere respekt overfor andres tid og penge!


  • #28   19. nov 2018 Oven i al det negative, synes jeg da lige at jeg vil komme med en positiv oplevelse.

    Jeg er PT på jagt efter en ny sadel, dem jeg kigger på er i den dyre ende, så hvis jeg skal have 1-3 sadler klar til næste sadelmager besøg, så har jeg lavet et pænt overtræk på min konto...

    I går kørte jeg så op og så på en sadel som måske kunne være noget. Sadlen var en jeg gerne ville prøve, og jeg fik sadlen med for 1/4 del af prisen. Det er tillid fra sælger og gør det meget nemmere for mig.
    Så hatten af for sælger.
    (jeg passer selvfølgelig godt på sadlen og efter at have prøvet den, håber jeg at sadelmageren er positiv)


  • #29   19. nov 2018 Karin: Ja det er da tillid. Dejligt med sådan nogle mennesker. Jeg ville ikke selv turde at gøre det, med mindre jeg kendte køber smiley Jeg låner en sadel af min veninde for tiden til jeg finder den rette selv. Den låner jeg bare på ubestemt tid uden penge involveret, og det er en sadel der kun er få år gammel og koster ca. 20.000 fra ny. Så den passer jeg RIGTIG godt på.

    Derudover har jeg også selv en sadel til salg lige nu. Hvis folk vil prøve den, er de velkomne til at betale hele sadlens pris og prøve den nogle gange og så komme tilbage med den i samme stand hvis den ikke passer. Det er en bomløs listet til omkring 4.000 kr.


  • Dagmar R
    Dagmar R Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 46 Følgere: 2 Svar: 41
    #30   22. nov 2018 Jeg ville blive tosset, hvis der var en som bare, undskyld de grimme ord, pissede mig af. Jeg ville blive rasende og utrolig skuffet. Imponerende hvor selviske og uhensynsmæssige folk kan være!

  • #31   26. nov 2018 En lille fun-fact til historien.

    Er ret sikker på, at den der købte varen af sælger, nu har den til salg igen, for dobbelt så meget, som personen har givet.


Kommentér på:
Hvornår er en aftale en aftale?

Annonce