{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.582 visninger | Oprettet:

Salg af ældre hest - Pris? {{forumTopicSubject}}

Jeg går og overvejer at sætte min snart 17 årige hoppe til salg.

I kan læse om hende på min profil, men kan lige opsummere kort her:

Hun har gået dressur LA6, med tidligere ejer.
Vi var på ridelejr hos Tina Lund i sommers, hvor vi sprang 115 og fik utrolig meget ros.
Hun har for nogle måneder siden haft en skade, men er nu på toppen igen og har ingen varige mén, andet end lidt slid i det ene bagben.
Hun står ALTID stille på staldgangen, uanset om hun bliver klippet eller man kravler rundt på hende.
I løbet af det sidste halvandet år, har hun været løsdriftshest m. dækken om vinteren.
Det tager +- 10 minutter at få hende i trailer, alt efter hvor længe siden hun sidst har været læsset.
Hun er en meget frisk dame, men ikke så det ikke kan styres.

I tilfælde af salg, vil ALT hendes udstyr følge med - Her snakker vi dressursadel, 10 underlag, grimer, trense, klokker, gamacher, dækkener, osv.

Hvad kan jeg ca tage for hende?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Salg af ældre hest - Pris?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   1. jun 2015 Hvilken skade havde den, og i hvilket omfang?

Hvad er udstyrets værdi?

Hvad ville hesten kunne gå til at stævne her og nu?

Kan den holde til konstant arbejde med det slid den har i bagbenet?

• #2   1. jun 2015 Den havde fået en hævelse inde i koden, som blev behandlet med binyrebarkhormon - Skaden var af lettere omfang.

Udstyret har i alt en værdi for ca 15.000 kr

Hesten ville lige nu kunne klare en LC, måske LB, da jeg ikke har redet hende så meget

Hendes slid bliver holdt ved lige, med konstant arbejde og smørelse til leddene - Jo længere tid hun står stille, jo mere stiv bliver hun i bagbenet

• #3   1. jun 2015 hvad er det for en hoppe?

ud over at du springer på den, hvad kan den så ellers?

• #4   1. jun 2015 Ja, hun kan dressur til LA6, god turhest. Har dog aldrig prøvet at køre med hende, men har haft hende for lange linjer, og det fungerede fint

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   1. jun 2015 Luna: du kan ikke sælge den på at den er en La6 hest, når den kun kan gå en Lc nu smiley

Vil tro en 30.000 inkl. Udstyr smiley

• #6   1. jun 2015 Okay, det jo også fint nok så.
    30.000 lyder ret fornuftigt. Hvis jeg sætter hende til 25.000 tror du så det kan blive et hurtigt salg?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   1. jun 2015 Luna: det er svært at sige.

Jeg ville personligt ikke selv turde købe en ældre hest med slid/begyndene slid i bagben som ikke er i fuld arbejde smiley

Men hvis det gælder om hurtigt salg og pengene ikke er det vigtigste så ville jeg sætte den til 25.000 med mulighed for at forhandle prisen ned smiley

• #8   1. jun 2015 Du nævner lidt de forkerte ting til, at man kan bedømme hestens pris. Om den går ude om vinteren, ville jeg være ganske ligeglad med, hvis jeg stod som køber.

Hvor længe siden er det, at den gik LA6, og hvad går den nu?
    Hvad var det for en skade, og hvad menes der helt præcist med, at den er blevet slidt efter den? - har der været andre skader?
    Hvad har den gået af baner i springning (ikke bare højdespring på en ridelejr...)
    Hvor meget går den til hverdag, og er den på nogen måde præget af sin alder?
    Hvad følger der med af udstyr?

Men selv når man kender alt dette, så kan det være svært at dømme, da folk ser meget forskelligt på ældre heste. Jeg solgte sidste år en i samme alder, og nogle så det som en fordel, andre en ulempe, så prisen svingede hele 15.000 kr (45.000-30-000).
    Der var her tale om en pony, som aldrig har været skadet og som gik p-klasser. Dog var prisen også tynget af, at den er halv fjordhest.

• #9   1. jun 2015 Husk på a køber næsten vil altid forsøge at få nedslag i prisen! Hvis 25.000 er tilstrækkeligt for dig, så sæt den som udgangspunkt til 30.000 smiley

• #10   1. jun 2015 Det er lidt over et år siden hun startede LA
    Hun var slidt inden skaden, fra tidligere ejer - Skaden i forbenet betyder intet nu.
    Hun har aldrig sprunget stævne, da hun var fuldt ud dressurhest hos tidligere ejer.
    Rosett bliver redet ca. 2 gange om ugen pt. i en time af gangen. Ellers bliver hun longeret hver anden dag
    Der følger sadel, trense, dækkener, grimer, gamacher, klokker, underlag, osv med

• Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #11   1. jun 2015 Jeg vil ikke give mere end 10-15.000 med udstyr, for så gammel en hest med slidtage i benet og har tidligere haft skader.

• #12   1. jun 2015 Jeg må indrømme at jeg ville heller ikke give mere end max 10.000..
    Det er jo ikke til at vide om den kan holde til at gå på LA niveau igen.

• #13   1. jun 2015 vil nok sige 15000 uden udstyr, eller 25000 med

hun er jo i en god alder for nogen som vil have en mere erfaren hest

• #15   1. jun 2015 Det er muligt at den ikke kan gå LA6 nu, men for mig som køber vil det betyde en hel del at den har kunnet gå det engang. Det betyder at den da har lært noget og formentlig er ridelig. Ikke en evig LC'er, som ikke er kommet videre fordi den ikke er redet ordentligt. En evig LC'er er fint, hvis det er fordi rytteren aldrig har haft interesse i at ride højere klasser, men hesten stadig er velredet.
    Så det er muligt at den ikke kan sælges på at være en LA6-hest, men det betyder stadig en del.

Prisen vil jeg ikke nævne noget om, for jeg har ikke holdt øje med hestemarkedet på det sidste. Jeg har alligevel ikke råd til at købe en smiley

• #16   2. jun 2015 For selve hesten vil jeg sige omkring 10-12000.. Så er det bare værdien af udstyret du skal finde og lægge oveni..

Selvfølgelig skal den ikke sælges for 10.000 når der følger udstyr med, som har en højere værdi..

I dette tilfælde ser jeg ikke alderen som en hindring, men mere det slid du nævner i bagbenene.. For hvilken garanti kan/skal der sættes for ny ejer..
    Jeg tror det klogeste du kan gøre inden salg, er at sætte hende i gang i fuld ridning en måned eller to og se hvordan benene klarer den.. Det kan give mange købere mere ro i sindet, og ikke fravælge din hest med det samme..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#18   2. jun 2015 Caroline: overvej lige at der er for 15.000 kr. Udstyr med i prisen + at din var et godt køb smiley så passer det vidst udemærket..

• #19   2. jun 2015 Det kan godt være at udstyret reelt er 15.000 værd, men helt ærligt hvem vil betale 25.000 for en hest der muligvis kun er 10.000 værd, blot for at få tidligere ejers udstyr med? Ja, jeg ville i hvert fald ikke...

Blot en tanke.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   2. jun 2015 Maibritt:: du betaler også kun 10.000 for hesten smiley

• #21   2. jun 2015 Hvis hun VIL sælge alt udstyret så er man jo tvunget til at betale en langt højere pris for hesten, hvis man altså vil have hesten.
    Det giver virkelig ikke mening i mit hoved at betale mere for udstyret end for hesten. Men jeg har så heller aldrig forstået ideen i at tvinge andre til at købe udstyret med, hvis man vil have hesten. Dog helt fint at man får tilbuddet.

F.eks. kiggede jeg i vinters på en 18 års til 10.000 inkl udstyr. Jeg spurgte efter en pris uden udstyret, men det var ikke muligt. Så sagde jeg nej tak til hesten. Jeg vil ikke tvinges til at købe andres udstyr.

Hun sorterer også MANGE potentielle købere fra, fordi mange der køber den slags heste ikke kan/vil lægge så mange penge.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#22   2. jun 2015 Maibritt det er jo sælgers valg.

Desuden er pris stadig både for hest og udstyr, så du kan ikke sige at hesten bliver dyrer af den grund.. Hestens værdi pg udstyrsværdi er lagt sammen, og de udgør en helheds pris..

Hvis jeg stod og skulle sælge en hest, og måske ikke skulle ride mere, så blev alt udstyr også solgt med.

• #23   2. jun 2015 Selvfølgelig er det sælgers valg, jeg prøver bare at forklare, at ved at gøre det, så vælger hun nogle potentielle købere fra, som f.eks mig.

15.000 er MANGE penge for nogle mennesker, og det ville jeg ikke have råd til at smide oveni.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#24   2. jun 2015 Maibritt: men så er man heller ikke potientiel køber.

• #25   2. jun 2015 Jo til HESTEN. Hvor mange som leder efter en billig hest, har råd til at smide så mange penge ekstra for at få tidligere ejers udstyr?

Hvis du nu forstår mig ret, så er der sikkert rigtig mange købere til sådan en type hest, god, reel og rimelig billig.
    'Tvinger' hun så udstyret oveni, så er der måske kun 10-30% af de potentielle købere tilbage.

Det er ikke noget vi skal diskutere, jeg synes bare det er værd for trådstarter at overveje, især hvis hun ønsker hurtigt salg. Jeg ved i hvert fald at jeg ikke er den eneste i min omgangskreds med den holdning. Jeg har alt det udstyr jeg behøver, så hvorfor så betale så meget ekstra for andres?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#26   2. jun 2015 Maibritt: vi er bare ikke enige smiley

Så længe der er købere så er det underordnet at nogle bliver sorteret fra.

25.000 er ikke mange penge når man snakker hest, og samtidig åbner det muligheder for en førstegangshest hvor køber ikke skal ud og investere flere tusinde i udstyr bagefter køb.

• #27   2. jun 2015 Nu er det jo ikke underordnet hvis man ønsker et hurtigt salg. smiley

Jeg har selv solgt en del heste, og der er et væld af yngre LA heste til 25.000 til salg, så jeg tænker det vil være ret svært at sælge til den pris. Jeg tænker mange nok hellerevil give 25.000 for en yngre LA hest, fremfor en 10.000 kroners hest med udstyr til samme pris.
    Men vi tænker åbenbart bare ikke ens smiley

Vil give dig ret i, at det kunne være en fin mulighed til en der søger en førstegangshest. Men igen er det nok et begrænset marked, men selvfølgelig et forsøg værd. smiley

• #28   2. jun 2015 De fleste skal alligevel ud og købe en sadel hvis de køber ny hest, da den nye hest ofte ikke passer den man har i forvejen.. Der er så dem der blot ignorer det og smider et lammeskind under..
    Bid og trense er det som regel også rart at have et af til hver hest, eller få et der passer til hesten..

Hvis man begynder at se på hvad man skal ud at købe efter følgende, så er 10-15.000 billigt for det udstyr, og det ved man passer hesten..

• #31   2. jun 2015 Helt enig Caroline. Skal jeg bruge 15.000 på udstyr, så vil jeg da selv vælge udstyret.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#32   2. jun 2015 Caroline: jeg er skam ikke snæversynet, jeg har bare en anden mening end dig - det er jo forskellige ting smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#34   3. jun 2015 Caroline: det syntes du jo tydeligvis ikke, eftersom du ser min mening som snæversynet?

• #36   3. jun 2015 Jeg ville maks give 15-20.000 smiley

• #37   6. jun 2015 Synes godt nok også 30.000 kr. lyder urealistisk, selvom der er udstyr med. Men hvad er der med af udstyr ?? Så længe hesten har slid i bagbenet og kun kan gå en LC.
    Jeg kan heller ikke få fx 45.000 kr. for min 18 årige vallak som STADIG starter op til og med LA5 til C stævner med placeringer. Sådan hænger det desværre ikke sammen med de ældre heste.
    Jeg har også en Windsor elite sadel til ham, horseline trenser, Rambo dækkener osv. Men så snart tingene er brugte, så har de intet af værdi.
    Og en ældre hest falder desværre enorm meget i pris.

Din hoppe kan jo kun gå en LC nu, som du selv skriver. Og for 20.000 kr. Kan du SAGTENS få en 8 års fornuftig hest der kan gå en LC (Det er jo næsten kun volter i galop og trav der bliver krævet i en LC). Ofte kan du også forhandle dig frem til at få sadel og trense med for 5000 kr. ekstra, da udstyr også falder utrolig meget i pris.
    Så jeg synes at både 25.000og 30.000 kr. er urealistisk for en skadet hoppe på 17 år der kun kan gå en LC.

Ellers vil jeg dælme gerne høre, hvad folk vurdere min 18 års vallak til der får LA5 til C stævner og springer fantastisk står til. Og uden skader eller fejl.

Kommentér på:
Salg af ældre hest - Pris?

Annonce