{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.882 visninger | Oprettet:

hævet pung {{forumTopicSubject}}

Hej HG

min pony har over længere tid haft en hævet pung, altså pungen som tissemanden er indeni.

Jeg har længe vasket grundigt med sæbevand, men syntes ikke det har haft virkning???

Han har ikke ondt når man røre eller når han tisser, dog syntes jeg han tisser meget! altså mange gange.

han er blevet forfangen for over en måned siden, og har kun stået på sandfold og fået tørret hø. ved ikke om dette kan have indflydelse?

Nogen der ved hvad jeg kan gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hævet pung
  • #1   18. jun 2015 Hvis de står stille hæver de automatisk
    de skal hverken rense eller pilles ved.

Lige så snart han bevæger sig igen forsvinder det

• #2   18. jun 2015 Selvfølgelig skal pungen ikke hæve af stilstand?!

Kunne tyde på han har urinvejsbetændelse og/eller smegmasten... Ring til dyrlægen og rådfør dig.. Og lad for guds skyld være med at vaske med sæbevand på kønsdelene... Du ødelægger ph værdien og balancen fuldstændig....

• #3   18. jun 2015 Dyrlæge ud som nævnt ovenfor. Kan også være forhudsbetændelse men så plejer der a være lidt snask

• #4   18. jun 2015 Er din pony generelt i lidt for godt hul? Hævet forhud kan også være tegn på EMS og når du så også skriver at han tisser meget, så forstærker det også den teori.
    http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/e/equint-metabolisk-syndrom-(ems).aspx

Det kan testes ved blodprøve og hvis han har flere symptomer, ville jeg klart tage forbehold, da der er stor risiko for forfangenhed- begrænse græs meget (!) gerne jordfold, hø eller wrap med lavt sukker indhold, foder med lavt sukker og stivelses indhold.

Få en dyrlæge ud og kig på det under alle omstændigheder smiley

• #5   18. jun 2015 Det helt normalt de hæver når de står stille. Det er lymfevæske der kommer ligesom når de står stille kan deres ben hæve.

Intet farligt i det. Det forsvinder når der kommer blodcirkulation

• #6   18. jun 2015 Man skal først Være bekymret når de er på størrelse med en håndbold men alt under er der ingen bekymring.

Min har lige stået med hævet pung fordi han stod stille på sygefold og det samme gjorde en anden fra stalden da den havde boks ro. Både ejeren til den anden var dyrlægen og min dyrlæge sagde det helt normalt

• #7   18. jun 2015 Jeg ville ikke være så bekymret hvis jeg var dig.. Men som de andre skriver ville jeg nok lige få dyrlægen til at tjekke at der ikke er noget infektion eller noget.

Da min gamle hest nåede en 16-17 år hævede han også og ingen dyrlæge kunne give svar på hvorfor. Han var aldrig generet af det til accepterede jeg bare at sådan så han altså bare ud nu.
    Jeg har så hørt at de kan få større fedtdepoter omkring penis hvis de fryser - Men om det er rigtig skal jeg ikke kan sige, og det er jo nok næppe tilfældet for din på denne årstid.

• #8   19. jun 2015 Han er netop forfangen og været overvægtig og står meget stille så det lyder som om det er tilfældet her ?? super dejligt at man Kan spørge til råds herinde! Jeg har lige fået en bunke dyrlæge regninger, så en mindre ville klart være en stor hjælp

• #9   19. jun 2015 Ring til dyrlægen !!! smiley
    Det er stadig gratis at ringe og spørge til råds

• #10   19. jun 2015 Så er det bare igang med at få styr på forholdene omkring ham smiley
    Begræns hans græs så meget som muligt, gerne slet ikke noget. Hø/wrap uden for meget sukker. Foder lav på stivelse/sukker- evt kun vitaminer/mineraler. Mere motion smiley

• #11   19. jun 2015 vi har mere eller mindre styr på forfangenheden, han har stået over en måned på sandfold, uden græs, kun fået tørret wrap og vitamin bolsjer smiley

• Birgitte S
    Birgitte S Tilmeldt:
    feb 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 1
    #12   21. jan 2021 Min hest havde også dyrlæge ude i lørdags da jeg pludselig opdagede at han var hævet omkring penis. Tissede fint. Har stået stille pga skade på døgnfold hvor han ikke har gået meget rundt pga frosten. Dyrlæge undersøgte ham meget grundigt. Fandt intet. Penicillin fem dage men er stadig hævet. Det har været så glat at vi ikke har kunnet gå turene hun anbefalede. Han er aktiv og glad. Meget godt i stand. Kan det mon være en kombi af at han har stået stille og måske frosset lidt ?

Kommentér på:
hævet pung

Annonce