{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.390 visninger | Oprettet:

Farlig adfærd - Hvad ville i have gjort? {{forumTopicSubject}}

Hvad ville i have gjort hvis dette var jeres pony/hest der udviste denne adfærd? Håber i vil læse med. smiley

Hesten har før været rolig og samarbejdsvilling. Dog har hesten haft sine dårlige dage, men ikke i sådan en grad som der beskrives nedenfor.
Hesten har haft en dårlig oplevelse med en flytning fra et sted til et andet og så er kommet tilbage da det blev anerkendt at hesten ikke fungerede på det nye sted.
Efter flytningen tilbage er hesten begyndte at vise farlig adfærd.

Det vil sige:
- angriber hvis man går hen til den på fold (lægger ører, blotter tænder og evt vender røven til)
- ikke til at komme i nærheden af pga ovenstående
- hvis man så får fat i hesten (ved at lokke med mad) kan hesten ikke trækkes med. Viser her igen ovenstående adfærd
- hvis man så er så heldig at få hesten trukket lidt væk fra folden (igen ved at lokke med mad) begynder hesten at stejle, vender rundt og løber tilbage.

Altså en hest man ikke kan komme til at træne eller lave noget med da den udviser denne adfærd.

- hvis man viser at man er utryg ved hesten udnytter den det og jager en væk
- hvis man "går i mod" opstår der næsten en magt kamp og igen kan hesten finde på at jage en væk

Kropssprog og lignende forstår den ikke som andre heste. På den måde at hvis du virker truende/pressende så "ser" den det ikke som: 'hun er farlig jeg må hellere holde mig væk' (som jeg ville mene de fleste andre heste gør) men det ses som en trussel mod hesten hvilket fører til at hesten truer igen.

Hvis man skal have fat i andre heste på folden eller skal lave noget på folden så er der ikke noget så længe man ikke kommer for tæt på. Hvis man kommer for tæt på kan hesten finde på at lægge ørerne ned. (Dog ikke altid)

Hvad ville i have gjort ved sådan adfærd?

Jeg vil gerne be om at denne tråd holdes i en ordentlig tone hvis folk ikke er enige i andres trænings metoder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farlig adfærd - Hvad ville i have gjort?
  • #1   21. jul 2015
    En agressiv hest, kan let være en hest med smerter - så det ville jeg nok have i baghovedet. Der udover ville jeg få hjælp af en underviser af den ene eller anden slags, der har forstand på og erfaring med voldsom adfærd.

    Det med den ikke vil væk fra folden, ville jeg tilskrive seperationsangst - det tager lang tid og komme af med og tålmodighed.


  • #2   21. jul 2015 Hvordan reagerer den på at blive flyttet med kropssprog/tov, og at man færdes på folden uden direkte at gå efter den?

    Og ja, hvis hesten tidligere har været samarbejdsvillig, så ville jeg nok også have evt. smerter i baghovedet, selvom det ligesåvel kan skyldes trælse oplevelser den har i bagagen nu.


  • #3   21. jul 2015 Kropssprog og lignende forstår den ikke som andre heste. På den måde at hvis du virker truende/pressende så "ser" den det ikke som: 'hun er farlig jeg må hellere holde mig væk' (som jeg ville mene de fleste andre heste gør) men det ses som en trussel hvilket fører til at hesten truer igen.

    Hvis man skal have fat i andre heste på folden eller skal lave noget på folden så er der ikke noget så længe man ikke kommer for tæt på. Hvis man kommer for tæt på kan hesten finde på at lægge ørerne ned. (Dog ikke altid)


  • #4   21. jul 2015 Fører den truslerne ud eller laver den kun skinangreb? Hvad sker der hvis I ikke presser den men blot holder jeres plads?

  • #5   21. jul 2015 Den har få gange jagtet personer ud af foldet hvis man virkede "truende" (hvis man ville have fat i den og prøvede at gå i mod den)

    Hvis man går i mod den og den truer, og så går væk fra den igen, står den og holder øje. Går man i mod den igen truer den igen


  • #6   21. jul 2015 Jeg havde ikke fundet mig i det, men jeg er også ret upædagogisk når det kommer til "farlige" heste. Visse ting har man som hest bare ikke lov til i min verden...

    Hvis I ikke har prøvet sådan en hest før, så ville jeg nok anbefale jer at få kvalificeret hjælp til den.

    Jeg havde personligt sat ekstra tråd op og smidt den på et afgrænset stykke af den oprindelige fold. Mest for at løse problemet hvor det rent faktisk findes. Størrelsen skal kun lige være så stor, at hesten har mulighed for at trække sig for pres, men ikke stor nok til at den kan undgå at forholde sig til folk.

    Lokning med foder er i min bog bandlyst til sådan en hest. Jeg nægter simpelthen, at "belønne" en sådan adfærd mod mennesker. Og med foder er der en reel chance for at hesten danner de forkerte slutninger.

    Er det forresten en hoppe, vallak eller hingst?


  • #7   21. jul 2015 Det er en vallak. Det er dog nu lidt over et år siden han udviste denne adfærd.

    Jeg havde ham med på efterskole, men var nød til at sende ham hjem da han ikke fungerede.
    Da jeg senere kom hjem udviste han denne adfærd.
    Grunden til jeg spørger er af ren nysgerrighed omkring hvordan andre ville gribe det an. Man kan jo altid lære nye tricks smiley

    I dag er der intet og han er mere samarbejdsvilling en nogensinde. smiley


  • #8   21. jul 2015 Dejligt at han er tilbage til sig selv igen, og endda en bedre udgave af sig selv smiley

    Jamen, jeg havde til en start bedt ham om at flytte sig for mig. Havde han ikke rykket sig, eller var han begyndt at true, så havde jeg kastet tovet efter ham, til han rykkede sig. Ikke aggressivt og fra god afstand, men han skulle flytte sig lidt, før han fik for den session.
    Jeg er fortaler for korte kontante sessioner, efterfulgt af en tænkepause for hesten. Det er det jeg har bedst erfaring med, og det har givet de bedste heste efterfølgende, af dem jeg har arbejdet med.

    Mit mål med træning af heste er altid at få kontrol over deres ben. Resten er jeg egentlig ret ligeglad med i starten, men jeg vil kunne flytte dem efter ønske, og uden at de protesterer imod det. Derfor har jeg heller intet imod at arbejde på afstand, for ben kan styres ligemeget hvor man står. Det kræver ikke at hesten er tæt på eller i tov, hvilket er en stor hjælp til heste der er meget usikre eller kan finde på at lave skinangreb når de bliver presset.


  • #9   22. jul 2015 Jeg havde på ingen måde accepteret denne adfærd!! Jeg havde lagt en kæde på hesten og lært den hvor jeg ville have den skulle være som en start! Dernæst havde jeg lært hesten at stå stille når jeg bad den om det, lige meget hvor jeg befandt mig. Så havde jeg lært hesten at acceptere at jeg rørte den over hele kroppen.. Og så var problemet vist løst...

  • #10   22. jul 2015 Jeg bliver lidt nysgerrig, hvordan fik du, ts, hesten 'normal' igen? smiley
    Spørger kun for at lære smiley


  • #11   22. jul 2015 Jeg havde behandlet hesten som et vild dyr. Altså begyndt heeelt fra bunden. Sat mig på folden i timevis med en bog og godbidder. Nærmet mig den roligt uden at kigge direkte på den osv.
    Det tager måske 1/2 til 1 år at få den der, hvor man kan trække med den, men ved sådan en hest tror jeg ikke på at brug af magt er vejen frem. Det skaber bare yderligere konflikter og da heste er stærke dyr kan det være vældig farligt at udfordre sådan en hest. Og generelt ønsker jeg ikke at anvende den grad af magt, som nogen herinde foreslår, med mindre jeg virkelig havde prøvet alt andet jeg kunne komme i tanke om.
    En aggressiv hest er ikke en ulydig hest, der skal have at vide hvor skaber står. Det er dens måde at sige noget er galt og at den ikke trives.


  • #12   22. jul 2015 Jeg ville ikke slås med sådan en hest, de viser den er nødsaget til at kæmpe. Det er jo et stærkt dyr og der er vi altså taberne, hvis vi skal til at kæmpe som de gør i naturen.
    Nogle heste reagerer ret meget på flytning og ændring i hesteflokken, så der kan det bare være et spørgsmål om tid og ro for at den vender tilbage.
    Det er svært at lave en "opskrift" med hvad man præcist ville gøre, da hesten jo også skal være med. Men hvis min reagerede så voldsomt ville jeg nok starte med at komme på folden og lave alt muligt andet end at tage kontakt til den. Evt. have en pisk med, hvis nu den skulle komme alligevel... Og så langsomt mindske afstanden til den uden at presse den så meget at den føler den er nødt til at angribe.
    Jeg havde faktisk en pony som gjorde lidt af det samme. Det var dog en hingst, og den værste adfærd forsvandt da han blev kastreret. Han kunne dog godt håndteres mens han var hingst, men man skulle ikke vende ryggen til ham, da han så blev truende. Men her hjalp det at få ham kastreret og resten kom med helt almindelig håndtering.


  • #14   22. jul 2015 Jeg tænkte præcis som Sibo: starte HELT fra bunden. Og få en kompetent adfærdsbehandler eller lignende indover. Det er et alt for stort skridt at tage, at forvente at den skal kunne trækkes rundt, bindes, berøres eller lignende, når den allerede viser sådan en adfærd ude på folden. Så jeg ville simpelthen starte helt fra bunden og vise, at den kunne slappe af i mit selskab (dvs. lad være med bare at gå direkte ind på folden og trække den med. Start på folden og vis, at den være tryg når du er der)

  • #15   22. jul 2015 jeg fik engang en hest der var ligesom du beskriver, truende, bukker og sparker, stejler og stikker af. absolut ingen respekt for mennesker og en sindssyg adfærd. for at få den ind måtte vi trække en anden hest ind så den gik med og hvis vi så lukkede den anden hest ud før tid så blev bokse og hegn splittet ad.
    for os virkede tålmodighed og et gennemtjek af dyrlægen. hesten havde ondt og dem der havde haft den før havde ignoreret det og straffet hesten for at sige fra hvilket så havde resulteret i sidste ende i den opførsel vi stod med nu, med et par kiropraktor behandlinger og en helt masse tålmodighed og ros står vi i dag med den roligste og mildeste hest man nogensinde kunne ønske sig smiley


  • Heidi B
    Heidi B Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 10
    #16   22. jul 2015 Jeg tænker ikke at hesten har smerter men at den i den grad fik et traume over flytningen så den nu forbinder enhver menneskelig kontakt med risiko for at blive flyttet væk fra det sted den kan lide og som den dr vant til. Start fra bunden, skaf professionel hjælp og giv tid og tillid, ikke magt. Det vil bare skabe endnu mere mistillid.

  • Heidi B
    Heidi B Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 10
    #17   22. jul 2015 Jeg tænker ikke at hesten har smerter men at den i den grad fik et traume over flytningen så den nu forbinder enhver menneskelig kontakt med risiko for at blive flyttet væk fra det sted den kan lide og som den dr vant til. Start fra bunden, skaf professionel hjælp og giv tid og tillid, ikke magt. Det vil bare skabe endnu mere mistillid.

  • #18   22. jul 2015 Jeg har nogle spørgsmål til dig...

    Hvor længe siden er det hesten kom tilbage til dette sted?
    Er der kommet nye heste til i mellem tiden?

    Mvh TT


  • #19   22. jul 2015 Hesten blev flyttet første gang i August. Blev så flyttet tilbage i starten af December og da jeg så senere kommer hjem i Juni udviser han denne adfærd.
    Ved det første sted er der ikke kommet nye heste til. De har altid gået tre sammen. Ham og to hopper. På det nye sted var der 25-30 heste

    Hesten er "normal" igen og jeg har oprettet dette forum for at hører hvordan andre ville have grebet det an. smiley


  • #21   22. jul 2015 Jeg ville have konkluderet med at hesten var bange og stresset. Nok også smerter. Når en hest angriber så er det fordi den føler sig truet. Jeg ville (alt efter hesten, svært at sige når jeg ikke er der til at læse den) nok have sat mig stille og roligt lige udenfor folden med godbidder. Det ville nok tage timevis men til sidst ville nysgerrigheden overvinde frygten for mig. Jeg ville kun give en godbid og så gå min vej uden at skræmme hesten ved pludselige bevægelser. Så gentage.. Når jeg følte hesten var klar ville jeg røre ved den. Så stå oppe, så berøre den, så stå og nusse den og så trække den hen imod sine venner.. Når jeg følte hesten ikke var bange for mig mere ville jeg få kiropraktor/dyrlæge på for at få bugt med evt smerter. Når det var gjort ville jeg stille og roligt gå i gang med at tage hesten længere og længere væk fra flokken med brug af godbidder på vej fra flokken og før tilbage gang. Også gøre det hyggeligt og rart at være med mig.. smiley

    Du må gerne skrive om hvad du gjorde da jeg måske kan lære noget.. smiley har arbejdet med mishandlede og skyer/bange heste tidligere så hos mig har tålmodighed været nøglen smiley

    Mvh TT


  • #22   22. jul 2015 Det kan for nogle måske virke voldsomt det jeg (vi) valgte at gøre. Men min søster og jeg snakkede længe om det og blev enige om at dette var noget vi var nød til at gøre.

    Jeg startede med at få fat i ham og få grime på ham ved at lokke ham med godbidder. Så havde jeg fat i ham og vidste nogenlunde hvor jeg havde ham.
    Hvis han så bed ud efter mig havde jeg en spring pisk med og gav ham et klap på mulen. Ikke så det sang, men bare for at vise at det ikke var ok at han bed.
    Jeg bad ham så gå frem ved at stå ved hans side lægge et tryk/trække i grimen (sådan et "gå frem" træk). Protesterede han fik han et hårdt nej. Hver gang han gik frem roste jeg ham godt i mens han gik. Hvis han stoppede gav jeg ham igen signal til at gå frem.
    Vi tog det stille og roligt og skridt for skridt.
    De gange hvor det lykkedes mig at trække ham helt om på striglepladsen stod jeg bare og snakkede med ham, roste ham og striglede ham kort. Så kom han tilbage på marken.
    Jeg blev ved med at træne at det var ok at jeg kom hen til ham ved at han fik én godbid når jeg kom hen til ham. Og én godbid når han havde fået grime på. (Jeg havde en dag glemt godbidder og det endte i at jeg ikke kunne fange ham)
    Jeg havde hele tiden pisken med mig når jeg skulle hente ham. Bare hvis nu han gjorde noget.
    Til sidst (efter mange "kampe") kunne jeg smide pisken og trække ham uden at han protesterede. I dag er der INTET (udover når han gerne vil have det lækre græs smiley ) og han går roligt ved siden af mig.

    Han havde dog stadig problemer i lang tid efter jeg smed pisken med at blive fanget hvis jeg ikke havde noget med til ham. Men det har han også lært nu at han ikke behøver at få hver gang smiley


  • #23   22. jul 2015 Så lærte han jo bare at hvis jeg udtrykker mig så får jeg tæsk... Har I overhovedet fået ham tjekket igennem??

    Mvh TT


  • #24   22. jul 2015 Vi valgte at bruge denne metode da denne adfærd kom pludseligt og vi kort tid før havde haft en osteopat ude og kigge på ham. Hun fortalte at han var spændt men ikke noget der var voldsomt.

    Jeg har ikke og har aldrig haft det godt med den metode vi brugte, men jeg kunne ikke se en anden udvej. Jeg var direkte bange for ham og løb grædende væk fra folden når han jog mig ud.
    Hans adfærd kom, som sagt, som et lyn fra en blå himmel.

    Efter han kom hjem fra efterskolen red min søster ham en gang i mellem og det var først da jeg kom hjem fra efterskolen at han udviste denne adfærd. Min søster var flyttet til Nordjylland (vi bor i Sønderjylland) og han var så derfor i et stykke mellem at hun flyttede til at jeg kom hjem ikke blevet motioneret.


  • #25   22. jul 2015 Når en opførsel kommer fra den blå himmel så er det fordi noget er galt.. Tindur begyndte fra den ene træning til den anden at smide mig af.. Jeg troede først det var fordi han ikke ville arbejde.. Men så opdagede jeg et mønster og forsøgte at finde ud af det.. Jeg lå i sandet fire gange på en træning.. Han var låst i knæ, bagparten og havde rigtig ondt i ryggen.. smiley havde jeg bare lyttet lidt tidligere så kunne han få behandling før jul i stedet for at gå ind i det nye år med smerter smiley

    Mvh TT


  • #26   22. jul 2015 Jeg må altså erklære mig enig med TT og sige at når en adfærd kommer så pludselig, så er det ikke fordi hesten bare er "på tværs" eller hvad man kunne tænke - ja ISÆR når du lægger tryk på at adfærden kom som et lyn fra en blå himmel! smiley

    Jeg ville altså få hesten tjekket igennem. At en osteopat var ude ved hesten før den viste denne adfærd betyder ikke, at i ikke har flere muligheder. Det tager den tid, det tager, men det er værd at få tjekket hesten igennem før man tyer til voldsomme metoder fordi "der var ingen udvej"


  • #27   23. jul 2015 Det jeg syntes er mest mærkeligt er at han næsten fra den ene dag til den anden udviste denne adfærd. Hvor kom det pludselig fra?

  • #28   23. jul 2015 Lige præcis. Der må ligge noget bag, at den adfærd er kommet SÅ drastisk, og ikke bare "en dårlig vane" som han skal straffes for smiley Ville derfor allerførst være sikker på, at der ikke var noget fysisk galt

  • #29   23. jul 2015 Jeg har bare selv ingen idé om hvad det skulle være? Han er ikke blevet redet i den korte tid i mellem hans ændring i adfærd. Han er normalt ikke en som laver de største krum spring på marken.

  • #30   23. jul 2015 Emma - min hest laver ej heller de vilde ting på folden.. Men hans var en "foldskade" smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Farlig adfærd - Hvad ville i have gjort?

Annonce