{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.206 visninger | Oprettet:

Hingst sprunget over hegn {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg er i den uheldige situation, at en hingst er sprunget ind på en mark med 3 hopper og 1 vallak, den ene hoppe er min. Hingsten har cirka gået 15-20 min derinde før det blev opdaget(det gik vildt for sig) og min hoppe har bidemærker i nakken(efter bedækningsforsøg). Alle 3 hopper er til og med hestegale her i følsæsonen. Aftalen med hingstens ejer er at dyrlægen kommer ud og tjekker alle 4 heste i ryggen og de 3 hopper for befrugtning, og regningen bliver sendt til hingstens ejer.

Nu har jeg aldrig oplevet dette før, og hvis det viser sig at min hoppe endten er drægtig eller har fået en skade i ryggen, ved jeg ikke hvad normen er? Jeg er ikke interesseret i at have en hest stående i 11 måneder og derefter stå med et blandingsføl, og heller ikke at have en springhest stående med en rygskade og minimal chance for at blive springhest igen.

Hvad kan vi forlange af hingstens ejer, hvis vi er så uheldige at nogen af de ovenstående ting sker?

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hingst sprunget over hegn
  • #1   7. aug 2015 Uha den var træls.
    Jeg ville snakke med ejeren af hingsten og se om i ikke kunne splitte, så man betaler halvdelen hver. Altså hvis den havde fået en rygskade, eller hvis du vælger at få abort, split regningen. Det tænker jeg er mest fair smiley

• #2   7. aug 2015 Jeg vil mene at det at regningen bliver sendt til hingstens ejer er hvad i kan gøre. Det kunne jo også være gået galt med ryg/ben hvad ved jeg ved ganske normal leg. Uheld sker og det rigtigt flot af hingstens ejer også at betale for tjek af ryg. Jeg havde nok kun forlang befrugtningstjekket betalt.
    Selvfølgelig er det træls med en skadet hest, men en bedækket hoppe er nok ikke det værste der kunne ske - det kunne man finde en løsning på smiley og rygskader er nok ikke så sandsynligt, hopper bliver jo ofte bedækket, men det selvfølgelig også lidt mere kontrolleret.

• #3   7. aug 2015 Hvis det viser sig at din hoppe er drægtig, kan du få sprøjtet føllet af (en abortsprøjte), så skal du i hvert fald ikke bøvle med drægtighed og et føl du måske ikke sådan lige kan komme af med igen.

Ang evt skader, så er hingsten jo (foråbentligt) forsikret -det er lovpligtigt. Så hingstens ansvarsforsikring skulle gerne dække.

• #4   7. aug 2015 rolig rolig. chancen for at der er sket noget med ryggen er minimal. Det er trods alt naturligt at de bliver bedækket. hvis der kommer føl skal det klemmes. Det er ikke særlig dyrt.

synes hingstens ejer har stået til ansvar . derfor synes jeg ikke du kan forlange noget af ejeren. Det kunne lige så godt have været en anden hest. mine leger meget voldsomt. Så rolig rolig. Det kan lige så godt være hopperne der har revet hegnet ned hvis de vil over til ham. Hvis de er i brunst vil det være normalt

• #5   7. aug 2015 Tak for svar. Er helt rolig, vil bare gerne høre hvad normen er så vi er forberedt. Hingsten er løbet 500 m hen til hopperne, så det er ham der er brudt ind smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #8   7. aug 2015 Det burde nærmere være opstaldningssted som står for regningen frem for hingste ejer.

men chancen for skader er minimal, bare sørg for at din hoppe for en abort hvis den skulle være i fol.

• #9   7. aug 2015 Hingstens ejer bør stå for alle udgifter der må komme i forbindelse med hændelsen.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   7. aug 2015 mN: hvorfor? det er staldejers pligt at have forsvarligt hegn og forhold til at holde en hingst

• #11   7. aug 2015 AMT - Hingsteejeren har valgt at have en hingst. Der er bare større risici og besværligheder ved at have hingste. Nu ved jeg ikke om det er gårdens hingst eller en der er opstaldet, men som hingsteejer har man bare et andet og et større ansvar.

• #12   7. aug 2015 Enig med AMT her smiley hvis opstaldningssted tager hingste ind er de pligtet til at have en forsvarlig indhegning. Det er stort af hingste ejer at tage det hele. Opstaldningssted og hingste ejer burde dele 50/50. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   7. aug 2015 MN: men som opstalder har man ikke pligt for hegn, og at forholdene kan holde til en hingst - det er ejerens ansvar.

så at hingsten er løbet gennem hegnet, er ejers skyld, da hegnet så ikke har været iorden.

havde hingsten bedækket en hoppe, fordi at de passerede hinanden, og hingste ejer ikke kunne holde den, så var det noget andet

• #14   7. aug 2015 MN - takker opstaldningsstedet ja til at tage hingste ind er de faktisk forpligtet til at have forsvarlig indhegning ifølge loven!

Mvh TT

• #15   7. aug 2015 Der er heldigvis mange meninger i sådan en sag. TS tag en snak med stedet og hingsteejeren. Håber I finder ud af noget brugbart smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   7. aug 2015 tt: ja netop. staldejers vil altid have ansvar for at forholdene er sikre.

• #17   7. aug 2015 Stedet hingsten står er en 'dele' stald, så ansvaret for hingsten er 100 % ejerens smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#18   7. aug 2015 annemette::så der er ingen overordnet ejer, som ved normale stalde?

• #19   7. aug 2015 Nej ikke af hvad jeg ved af, men må ærligt sige at jeg ikke er sat 100 % ind i deres fordeling

• #20   8. aug 2015 Når jeres hegn er forsvarligt - går jeg ud fra når du skriver hingsten sprang ind i det, så hænger hingsteejer på alle udgifter i forbindelse med dyrlægeregninger, afsprøjtning af evt føl, skadesbehandling + erstatning hvis hestene har taget skade!
    Der har været en sag vedr et føl på Facebook hvor udefrakommende heste var skyld i en alvorlig skade der til sidst endte i aflivning. Og da jeg på et tidspunkt spurgte vores forsikring vedr samne problemstilling fik jeg samme svar.

Jeg har ikke læst alle svar, så beklager hvis det er gentagelse af andres svar smiley

• #21   8. aug 2015 Nu er sandsynligheden for rygskade nok ikke så stor, medmindre hingsten er meget stor i forhold til din hoppe. Og skulle der så være sket noget med ryggen, så syntes jeg i bør dele regningen i mellem jer. For alt andet end lige kan hesten også komme tilskade ved almindeligt leg på folden.
    Er hoppen i fol kan du jo få en abortspøjte til hende, dette mener jeg at hingsteejer bør dække.

Men jeg undre mig over hvordan den kan have sprunget over hegnet? Mig bekendt skal man have dobbelt hegn når man har hingst, med 1-1 1/2 meter afstand mellem de to hegn, og hegnet skal også være højere end normalt.
    Så har hingsten spruget over et rigtigt hingste-hegn, så har den da noget springkapacitet smiley

• #23   8. aug 2015 Enig med Stald Z. Hingsteejeren har forhåbentlig ikke bedt hesten om at springe over hegnet, så derfor synes jeg ikke han/hun skal skal stilles til ansvar og betaling alene smiley

• #24   8. aug 2015 Syntes selv at det er hingsteejerens ansvar. Han har lukket hans hingst på en fold med 100 cm høj hegn og hingsten er gået lige igennem det og derefter løbet 500 m ned til vores hopper og sprunget over deres hegn. Det er hingsteejerens der har været uansvarlig at lukke hans hingst ud på en fold med så dårligt hegn smiley

• #25   8. aug 2015 Hvis det er den fold hingste ejer har fået tildelt så er det da slettes ikke dennes skyld! Jeg regner da ikke med at I har frit fold valg..!???! Hvis ejer af hingst ikke har fået besked på at det er denne fold din hest skal gå på, så er det staldejers ansvar!

Mvh TT

• #26   8. aug 2015 Anne Mette
    Jeg kan godt forstå du er sur!
    Men hold da op hvor føler jeg bare at du prøver at smide ALT skyld på hingsteejer og prøver at sætte hende/ham i dårlig lys, personen har jo allerede taget ansvar ! Han/hun betaler for hele 4 dyrlæge tjek på skader, og evt. Abort sprøjter.. Syntes ærlig talt ikke du kan forlange mere nu...

• #27   8. aug 2015 Står hestene opstaldet samme sted?
    Det fremgår ikke tydeligt af indlægget om det er en hingst fra nabogården eller hvordandet lige er indrettet

• #28   8. aug 2015 Forlanger heller ikke mere af ham lige nu jo. Men syntes 100 p det er hans skyld. Det er ham der har valgt at lukke hesten på den fold af alle folde de har dernede, selvom han ved at den er MEGET hingstet.

Hvis jeg ville have kaste ham i et dårligt lys havde jeg oplyst hvem han var osv. det eneste jeg ville med dette oplæg var at høre hvad normen normalt er i disse tilfælde.

Hingsten står på nabogården ja

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#29   8. aug 2015 annemette: så er det ejeren af den anden gård du skal have fat i..

• #30   8. aug 2015 Det er en dele gård, de lejer så ansvaret er hans

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#31   8. aug 2015 Så er normen vel bare at du snakker med ham, og beder ham stå for dyrlæge regning på en abort sprøjte.

• #32   8. aug 2015 Sikkert nok ja, ville bare høre andres erfaringer

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #33   8. aug 2015 Altid snak med ejeren først. smiley Da min hund blev bidt af en løs hund, snakkede vi med ejerne, som så betalte dyrlægeregningen.

Det er rigtig fint, at hingsteejeren har taget ansvar for evt omkostninger, men jeg havde ærlig talt forventet, at der blev gjort noget ved hegnet.

I mit tilfælde blev ejerne af den anden hund pålagt af politiet at hegne haven forsvarligt ind med en god låge i henhold til hundeloven.

Jeg kender ikke kravene til en hingstefold, så det havde jeg undersøgt, hvis jeg var dig. smiley

Kommentér på:
Hingst sprunget over hegn

Annonce