{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.198 visninger | Oprettet:

Tætsiddende torntappe {{forumTopicSubject}}

Jeg har flere gange kigget på en annonce med 6 årig dressur hest. I annoncen står der, at den har tætsiddende torntappe i lænden, ingen anmærkninger klinisk, flotte ryg-reflekser og en veludviklet ryg muskulatur.
Er der nogen der kan forklare mig, hvad der menes med ingen anmærkninger klinisk?

Og hvad vil jeres holdning være til at købe sådan en hest? Udfra videoer er det en hest, der bruger ryggen rigtig fint. Det ligner også, at den er bygget fornuftigt ift. at få ryggen op.

Hvilke spørgsmål burde man stille ejer ift. torntappende? Jeg har ingen erfaring og meget lidt viden omkring det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tætsiddende torntappe
  • #1   12. okt 2015 Klinisk undersøgelse kan du læse en masse om her; http://www.orionvet.dk/files/animalhealth/manualer-heste/Hest_klinisk_undersgelse.pdf

Det er hestens heldbred alt i alt.

En hest med tætte torntapper kan være både noget og ingen ting. Man skal gøre op med sig selv hvor meget man vil ride og hvor højt man har brug for at starte, fordi de kræver mere og mere samling i dressuren smiley - de fleste mener at man med rigtig ridning sagtens kan bruge heste uden problemer med tæt siddende torn tappe. Alt efter graden. - har set flere heste med det som benyttes uden problemer både som spring og dressur heste smiley

Jeg ville få en dyrlæge eller to til at vurdere billederne af ryggen.

Så lav en fornuftig vurdering af prisen og om du kan klare tabet hvis den måske ikke holder om 2-3 år smiley man kan aldrig lave en 100% garanti.

• #2   12. okt 2015 Jeg er selv ved at sælge en hest med tætsiddende torntappe.
    Det du skal forhøre dig om, er hvordan de blev opdaget. Hoppede hesten rundt og var umulig under ridning eller var det ved et tilfælde de blev opdagede? Var det et tilfælde og hesten aldrig har været mærket af det, så kommer den højst sandsynligt heller aldrig til at blive det - specielt ikke når den er 6 år og har været redet meget. Det behøver ikke være et minus ved en hest, at den har dem, hvis bare den er redet ordentligt og ryggen fungerer.
    Ingen kliniske anmærkninger betyder, stort sagt, at der ikke er noget galt med den ud over røntgenbillederne.

Da jeg købte min, forhørte jeg mig hos en dyrlæge, som opererer for det hver eneste dag og han sagde lige ud af posen at ca. 1/4 af rideheste i dag har tætsiddende torntappe. Nogle af dem er født med det (som min højst sandsynligt er), mens andre har fået det af ridning. Det du skal opspore er, om det er noget den er født med, for så nægter jeg simpelthen at tro, at det bliver et problem for den.

Held og lykke med hestekøbet

• #4   12. okt 2015 Min hest med tætsiddende torntappe går til daglig træning M og den har ingen problemer med de samlede øvelser. Travers i trav og galop samt changementer har den ingen problem med og er i rivende udvikling. Den er godt i gang med piruetter og som ved en hver anden hest, som der er ny inden for dem, så strammer det i bagdelen på den - og det skal man altså ikke lade sig skræmme af. Mange ser sort på heste med røntgenfejl og vælger dem straks fra... men helt ærligt, kan du ride og kan du opbygge og HOLDE en god muskulatur på den, så går den ikke i stykker... alle andre heste, som bliver udsat for dårlig ridning går altså også i stykker af det efter nogle år smiley

• #5   12. okt 2015 Kliniske prøver er det, du kan se og mærke - palpering, bøjeprøver, longering osv. Er en hest halt og man får dyrlægen ud, vil han/hun altid starte med at lave en klinisk undersøgelse.
    Så at den er godkendt klinisk er en god ting! Jeg ville aldrig købe en hest med kliniske anmærkninger smiley

Men det er en svær én. For har som udgangspunkt den holdning, at det er dumt at købe sig til problemer - og herunder også potentielle problemer, som tætsiddende torntappe jo er. På den anden side, så har de fleste heste et eller andet at komme efter, når de bliver kigget efter i sømmene. Og selvom en hest bliver tjekket igennem og der ikke findes nogen anmærkninger, er det jo heller ingen garanti for, at den ikke kommer til at fejle noget. Samtidig er det heller ikke sikkert, at en hest med tætsiddende torntappe nogensinde får problemer med disse. Men det kræver jo lidt forbehold, for det er vigtigt med sådan en hest, at den bruger sig rigtigt og sætter gode muskler i overlinjen - og så er det jo et godt udgangspunkt, hvis du synes, den er arbejdet godt og korrekt med fra start. Dermed sagt, vil jeg ikke afvise, at jeg kunne finde på at købe en sådan hest, når der ikke er nogen kliniske anmærkninger smiley

• #6   12. okt 2015 Jeg ville forhøre mig hos dyrlægen. De fleste heste kan sagtens blive utrolig fine rideheste, så længe at de bliver redet korrekt, og at muskulaturen bliver holdt vedlige!

Du må gøre op med dig selv om hvilken hest du ønsker. Ønsker du en hest der kan stå stille 2-3-4 uger og uden nogen form for genoptræning som opstart, ville jeg ikke vælge en hest med rygproblemer.
    Jeg har selv en unghestepony med forandringer i facet-leddene i lænden. Han er en stjerne uden lige, et kæmpe talent og fantastisk at ride - så længe muskulaturen i lænden bliver holdt stærk nok, så går han nemt LA/P klasserne uden problemer.
    Det eneste der er vigtigt for ham, er at han bliver redet godt regelmæssigt. Tager jeg på ferie, kommer han på svømmeophold/bliver longeret af pigerne ude fra stalden, så han ikke mister muskulaturen smiley

Held & lykke med det smiley

• #7   12. okt 2015 Min pony havde fortætsiddende torntapper i lænden som hun fungeret rigtig fint med. Jeg lavede rigtig meget jordarbejde med hende, så musklerne om KS kunne holde det stabilt, så hun ikke havde ondt + jeg købte et back On Track rygvarmer til hende, hvilket også hjalp hende meget. Hun forandre sig utroligt positivt, hun havde aldrig gået bedre efter hun fik KS. Desværre satte nyreslag en stoppe for os, da hun ikke "overlevet" 3 gang, så hun blev aflivet.

Det er et spændende, men det kan også være et dyrt emne at købe. Heste kan godt leve med det, hvis de bliver redet regelmæssigt og bliver fodret rigtig.
    Og som en af de andre skriver så er der rigtig mange heste der har fortætsiddende torntapper.

Jeg er stolt over at sige at jeg har haft en hest med fortætsiddende torntapper, som har fungeret.
    Og jeg kunne godt finde på at købe en hest med fortætsiddende torntapper, da jeg synes det spændende at træne med. smiley

Held og lykke her fra smiley

• #8   12. okt 2015 Nu har jeg ikke lige læst overstående kommentarer.Dog har jeg selv prøvet at købe en hest med tætsiddende torntappe, og vi vidste ikke at hun havde det da vi købte hende (100% vores egen fejl)
    Hun var også 6 år, hun var også bare blevet redet helt normalt fra hun var 3 til hun blev 6 år. Pludselig begyndte hun hun at sige fra under ridning og give et hop under opstigning. Vi var igennem en lang process, for at se om hun ikke blev fin igen og intet hjalp desværre. Heldigvis havde hun rødt pas, så jeg behøvede heldigvis ikke at aflive hende, men solgte hende til en som ville avle på hende smiley

Så tænk dig godt om før du køber sådan en hest. Det kan lige pludselig komme..

Kommentér på:
Tætsiddende torntappe

Annonce