3.800 visninger
|
Oprettet:
Tætsiddende torntappe {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
Jeg er på jagt efter min kommende dressur hest. Jeg har fundet en som virkelig er lækker og har alt det jeg søger hos en hest, men den har fået konstateret tætsiddende torntappe og er kun 4 år. Vil i turde købe sådan en. Skal bruges til dressur i MB/MA klasserne på et tidspunkt, så det er ikke hygge ridning.
Gerne for og imod, da jeg er så meget i tvivl.
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Min egen med tætsiddende torntappe tør jeg ikke regne med kan komme på det niveau. Nu er jeg ikke selv super interesseret i at skulle starte konkurrencer, fordi mine nerver simpelthen ikke er til det mere, men derfor synes jeg alligevel det er fedt at kunne ride øvelserne hjemme. Jeg tager det lidt én dag ad gangen. Min fik konstateret det som 7 års for lidt over 3 år siden. Hun er med tiden blevet en OK ridehest, men jeg tør ikke håbe for meget på, at hun kommer til at kunne gå de helt svære øvelser.
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 294
Jeg går ud fra, at en dyrlæge har kategoriseret torntappene? Denne røntgengruppe vil helt bestemt råde dig til at tage med et gran salt. Jeg købte min hest i efteråret, men den blev næsten solgt til anden side, men da det viste sig, at hun havde tætsiddende torntappe, hoppede køber fra, og jeg hoppede så til. Dyrlægen, som den anden køber havde brugt (og som jeg aldrig selv vil have valgt til at lave noget for mig og min hest, men det er så en anden snak), placerede min i røntgengruppe 3 grundet tætsiddende torntappe et enkelt sted. Hans forklaring til mig var enorm dårlig, når man tænker på, at han havde placeret hende i gruppe 3, da alt hvad han sagde til mig, lød som om hun nærmere hørte til i kat. 2. Min egen dyrlæge, som også skulle foretage handelsundersøgelsen, så billederne og video fra da jeg red hende, og anbefalede mig ikke at lade vær med at købe hendes grundet de tætsiddende torntappe, da hun tvivlede på, at det vil have noget betydning for hende. Nikolai Jarløv fik også set billederne + video fra da jeg red hende, og hans udtalelse var, at en hest som var bygget så korrekt og bevægede så ubesværet og korrekt, ikke burde mærke til torntappene.
Så få fat i de røntgenbilleder, og hvis de er gamle, så få taget nogen nye. Kontakt nogle forskellige dyrlæger, og send billeder og video af selv hesten med. Og hør hvad de siger. Det må være dem, som kan give dig den aller bedste rådgivning
Og hvis du køber hesten, så skal du jo bare være villig til at lægge en masse arbejde i at få opbygget rygmuskler - som man jo egentlig skal med alle heste, så på den måde synes jeg, at de "tætsiddende torntappe heste" er lidt priviligerede, fordi de fleste ikke tør andet.
okt 2015
Følger: 13 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 21
Super ide at rådføre sig med andre dyrlæger ?? Godt være at jeg skulle tage hesten op til Nikolaj Jarløv, så han kan kigge på den.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
fordelen er at du måske får smidt en kommende super hest i nakken til ingen penge.
men med en heat som man forventer skal gå på det niveau, så ville jeg gå uden om alle heste med så "store" fejl.
men du må vurdere om du har kompetencerne og tiden til at ride hesten korrekt, og om du tør satse.
apr 2013
Følger: 75 Følgere: 61 Heste: 19 Emner: 220 Svar: 972
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Jeg har måtte aflive to på baggrund af fortættede torntappe. Den ene havde så mange og så fortættet det ikke var muligt med operation og den stod super flot i muskulaturen så der var heller ikke noget at hent der. Den anden havde udfald/tilbagefald da der var rytter ude og prøve ham, han kunne måske nok være blevet i orden hvis jeg selv skulle ride ham forsat eller fandt en anden som kunne, men det synes vi ikke vat fair da det var en hest som jeg havde i kommission og den skulle videre.
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Du aner ikke, om det får betydning - så det er et kæmpe sats. Ja 60.000 er billigt ift. 200.000, men 60.000 er edermame stadig mange penge - og forsikringen tager den jo nok ikke, når den har det problem der
Jeg kender flere, der er blevet aflivet på den bekostning. Hestene er "underlige", og især de unge ved du jo ikke, hvad de kan holde til - de har ikke vist holdbarhed endnu = endnu større sats. Nogle går også fint med det, men det kræver forsigtighed i ridningen, hvor man hele tiden skal tænke styrke til ryggen og gode muller. MEN står hesten stille med en skade gennem en periode er min erfaring, at problemet bliver kæmpe, da musklerne så er "væk", og du skal bygge hesten op på ny med en ryg, der ikke rigtigt er med på legen.
Jeg ville være bange for at ride en hest med smerter. Desværre. Også af egen sikkerhedsskyld. Har oplevet en hest, der gik i vejret som en sindssyg af denne årsag...
Men ved... er det Sandra, hun hedder, har redet en Welsh, der havde en rigtig skidt ryg, men som fungerede super godt alligevel. Den gik da noget landsstævner til sidst, og så rigtig fin ud. Dejlig hest
Jeg ville få en dyrlæge til at se på billederne og så høre dennes kommentarer.. men meget få tør give garanti for noget som helst i den dur.
Så spørg dig selv - er det det værd? Mon ikke, der er en anden rigtig fin hest, der også gerne vil bo hos dig og være din drømmehest? Uden alle de problemer m. skader på "forhånd" og forsikringsproblemer.
Held og lykke.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Heste: 1 Svar: 77
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
Hvis den er sat ned fra 200.000 går jeg ud fra at den har en ret så god kapacitet!!
Min nu afdøde hest havde tætsiddende torntappe, hvilket ikke generede... Kender til flere med GP heste med slemt tætsiddende torntappe uden betydning..
Korrekt ridning er vejen frem (Y)
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 56 Svar: 438
Men hvis den nu var 8+ og det lå i en kategori 2 ville jeg måske overveje det. Har også været ude og kigge på nogle heste hvor de åbenbart havde tætsiddende torntapper, og dyrlægen sagde hvis den bliver redet korrekt, sket der MÅSKE ikke noget, men hvad er så korrekt i forhold til den hest? Nu har jeg så heldigvis en hest uden tætsiddende torntapper. Men over 60% rideheste har tætsiddende torntapper. Men hvis du virkelig ville have den, så lad flere dyrlæger se på billederne, og høre hvad de siger
jul 2008
Ved første øjekast ser det imponerende ud, når de kan få en 3 års til at gå, som de kan. Men ift. hestens holdbarhed er det jo helt galt. Vi ser naturligvis kun salgsvideoerne, så det er jo ikke til at vide, hvordan deres daglige træning ser ud, så man kan da håbe.. Men jeg vil mene, at hans heste absolut er nogen af dem, som ligger i faregruppen for at udvikle tætsiddende torntappe. Trods alt får han dem solgt til svimlende høje beløber?
Jeg har ikke nogen konklusion på denne tanke, men man kan da undrer sig over, at han kan have så mange heste igennem, og (muligvis) ride dem så højt i nakken og med så høje benløft fra så ung en alder, og stadig sælge dem til høje beløber?
Der må da være nogen (eller rigtig mange) med tætsiddende torntappe hos ham?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
jul 2008
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Skulle det være tilfældet, at hans salgsheste efter salg endte med skader fx KS, så tænker jeg at den køber gruppe han har, har rigeligt penge til at smide en advokat og andet i hovedet på ham og gøre ham pænt upopulær.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
En hurtig Google søgning og gennemlæsning af ordinære kilder som netdyredokter.dk viser at 30-60% af varmblodsheste har tætsiddende torntappe, men det er jo ikke det samme som kissing spines...
Men man ved ikke så meget om kissing spine ift årsag osv. Og så er der vist stor inter-observatør variation, så hvad den ene siger er normalt kan andre vurdere patologisk.
Se fx holdyourhorses.dk, som ligner en civilt formuleret gennemgang af tætsiddende torntappe.
Jeg havde købt den hest og set hvordan det gik. Det mest sandsynlige er at du sparer 140.000 kr
sep 2007
Jeg kan ikke rigtigt se nogen beviser for hvorfor KS opstår af det påståede? Andet end der konkluderes ud af ingenting, uden nogle studier der kommer frem til hvorfor heste får KS.
sep 2007
I Science Of Motion linket er der ikke kilde henvisninger.
Veterinarynews linket er primært om hvordan man opdager KS og behandler det - der fortælles om forskellige måder.
Der står i konklusionen
" In conclusion, kissing spines is relatively common in both back-sore and normal horses. Its mere presence does not constitute a problem for individual horses, but it should be seen as a possible predisposing factor for future concern. Issues varying from saddle fit to rider technique and exercise regimen should be carefully evaluated and monitored to help prevent ORDSP. Correct exercise is a key element in any treatment program, and new surgical procedures may be the ultimate answer to the management of this increasingly prevalent condition. "
Altså ingen konklusion på hvorfor KS opstår - bare at hvad man skal være opmærksom på.
Linket handler primært om hvordan man finder KS og hvad man gør ved det - det står også fint i de kilder der er angivet, studierne er om behandlingsmetoder fx operation.
Der står på side tre at " Turner speculates that since the discipline of dressage requires that the horse progressively use its back and hind end to perform collection and lateral movements, it predisposes some horses to problems. “During training and competition,” he says, “the horse may overuse its back resulting in inflammation and pain at the sites of spinous impingement.” "
Han tænker over - dvs intet at han ved noget om, kan konkludere noget om, intet facit.
I det sidste link, er der en lang artikel fra Jean Luc - ingen henvisninger til studier, bare en masse korte citater også forklaringer fra ham selv.
Dvs. intet konkret studie på hvorfor KS opstår.
Så jeg kan ikke helt se beviserne?
sep 2007
Nej, det er ikke det jeg søger.
Jeg søger et studie - der som alle andre studier har x antal heste med, som man har undersøgt for hvad det studie nu lige drejer sig om.
Fx her hvor man har undersøgt hvordan foder påvirker heste og om der er nogle racer der reagere mere på sukker og får insulinproblemer.
http://www.equinews.com/article/obesity-diet-and-insulin-resistance-horses
Ikke lige det orginale studie, det kan jeg ikke hitte men et sammendrag.
Ud fra det du linker til her 2 gang er der stadigvæk ikke nogen studier, undersøgelser e.l - kun citater og beskrivelser af hvordan ryggen sidder sammen.
sep 2007
Så er vi uenige om hvad der skal til, for at bevise noget og underbygge sine påstande. Og fred være med det.
sep 2007
Hvis det kan bevises at det er pga. måden hesten bevæger sig på/bruger sig på - må man i et studie kunne tage x antal heste, ride dem på en bestemt måde ( eller longere for at der ikke er en rytter der indvirker ) og de skulle dermed udvikle KS.
Og en kontrolgruppe skulle så rides "korrekt", anderledes end dem der skulle udvikle KS.
Det er helt klart noget der tager lang tid - det er mange af tingene med heste.
Det samme gælder folk der siger at bag lod giver skader osv. osv. - det er der bare intet fakta på, fordi der med heste er SÅ mange ting der spiller ind. Fold, opstaldning, måden de rides på, rytterens vægt, banen de rides på, foder, osv. osv. osv.
sep 2007
Og hvis det var så enkelt at ridningen gjorde det, så burde det jo også være super let og lave studier på det - at tage rå heste, rene i røntgen der alle har været opstaldet på samme måde, foderet på samme måde, sætte dem i ridning eller longere dem på samme måde - også burde de udvikle KS.
Bum, så ville der være noget bag det end påstande.
Og nej, bare fordi man kan ride på en KS hest - det kender jeg mange der gør, betyder det jo ikke at det på dem alle er opstået pga. det samme. At konkludere sådan vil være pænt uvidenskabeligt.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Altså dokumenteret med billeder og målt, hesten er redet anerledes, nye billeder og nye mål? Og at der er betydelig måle forskel før og efter?
Har aldrig hørt om det nemlig så undre mig lidt hvis der skulle være så stor effekt at de kan udbedre fortætninger og ikke bare afhjælpe smerte og derved symptomer? Hvis man kan fjerne det ved træning så burde det vel være folk som havde gjort forretning ud af dem da der kasseres en del kanon gode heste og en masse tabte penge i salgsheste på baggrund af abnormaliteter i ryggen.
Kender nemlig kun til at der siges at korrekt træning og derved også korrekt og god muskulatur kan aflaste ryggen og derfor gøre en KS eller fortættet hest ridebar igen.
sep 2007
Sabine - De eneste jeg kender der gør en forretning ud af det og mener man kan gøre det med ridning/træning er Jean Luc, som Lisette er under uddannelse ved.
Men ja, jeg kender også til mange KS heste der fint fungere - fjerne deres KS nej, men fungere ja.
sep 2007
Det er ingen personlig vendetta. Jeg er ikke anderledes, end jeg er over for de der mener at hestenes hove suger vand og olie - stiller spørgsmålstegn og beder om argumenter.
At komme med en sådan tone og sige jeg ikke aner en klap, minder mig om teenage tøser når de i diskussioner om dressur ridning der evt. drejer sig om deres idol, løber tør for argumenter og bliver pige sure.
Fred være med, hvis du ikke kan argumentere mere - men så sig det da bare istedet for at du ikke gider mere, istedet for at komme med sådan en omgang surt opstød, det gavner ingenting.
jun 2008
(og dette er heller ikke noget mod nogen, men blot noget jeg undrer mig over. og før nogen siger at "det findes ikke at hesten er så kort at der ikke er plads" så kan jeg sige, jo, det gør det - for sådan én har jeg)
jun 2008
jun 2008
Jeg har nu engang set røntgenbillederne af min hests ryg, talt og diskuteret, lagt træningsplan osv med mennesker uddannet i hestens bevægeapperat, og hendes torntapper er SNORLIGE. De sidder bare uhyggeligt tæt, og det er helt enkelt fordi hun ikke har pladsen til dem. Hun fungerer uden problemer så længe hun bliver trænet rigtigt, for ja - muskler kan gøre meget. Men mængden af plads mellem hendes torntapper kommer simpelthen ikke til at ændre sig, bare af den årsag. Sådan fungerer det ikke. Så kan du komme med nok så mange forklaringer, men uden deciderede fakta fra undersøgelser, så kan jeg simpelthen ikke tro på det, beklager.
jun 2008
jun 2008
jun 2008
sep 2007
Som Liva nævner har det intet og gøre med hvem det er.
Artikelerne kunne være skrevet af Rasmus Klump og svaret ville være det samme. At jeg ikke ser fakta, jeg ser konspirationer, tanker - ingen beviser.
Det samme gælder med en undersøgelse folk ind imellem hiver op med bomløse sadeler - den får også et kildekritisk svar og de der kommer med den gør, for den er på ingen måde repræsentabel for bomløse. Den er lavet på islandske heste og kun med en slags bomløs bla.
Det har intet med SOM og gøre - det har noget og gøre med, at der ingenting er der understøtter det, andet end de der selv praktisere det. Ingen undersøgelser som jeg fx nævner længere oppe.
jun 2008
sep 2007
Jeg prøver en sidste gang; det du lige har indsat, er stadigvæk ikke forskning. Der konkluderes ikke at en bestemt ting, føre til kissing spines og det beviser heller ikke at en bestemt ting føre til kissing spines.
Ligesom vi ikke har undersøgelser der fx beviser at ridning bag lod giver gigt i nakken/halsen ( tænkt eksempel ). Folk ynder ofte og hælde til højre og venstre at bag lod ridning skader hesten - men der er ingen konkrete beviser for det.
sep 2007
Super, så er vi enige - der er ingen konkrete beviser og fakta.
Det handler om at du mener, og SOM mener at kunne se en sammenhæng - super, så langt så godt. Det var egentligt bare det jeg ville frem til.
maj 2006
Følger: 48 Følgere: 48 Svar: 1
maj 2009
Følger: 43 Følgere: 39 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 31
Hun er på ingen måde mærket at det
jan 2009
Følger: 72 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 38
dec 2009
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 100
Og så vidt jeg ved (og sidder med hænderne i suppen dagligt) forefindes der intet evidensbaseret viden på KS og tætsiddende torntappe. Diverse artikler fra diverse hestefolk kan ALDRIG tolkes som vidensbaseret - det vil altid være objektive vurderinger
:)Annette/KDH
dec 2009
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 100
aug 2014
Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 4
sep 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 1 Svar: 1
Tætsiddende torntappe