{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.919 visninger | Oprettet:

Barbere hest {{forumTopicSubject}}

Ja.... det bliver et mærkeligt emne, det her! Min pony er panisk angst for lyden af klipperen. Jeg har prøvet at vænne hende til lyden, men selvom jeg slukker, når hun står stille, roser og alt muligt, så virker det ikke. Hun kan ikke acceptere den!

Nå, men hun har en tyk pels og skal have klippet halsen. Ellers får hun sådan noget mærkeligt noget, fordi hun ikke kan komme af med varmen. Sidste år klippede jeg med saksen - og det var meget besværligt og blev rigtig forfærdelig grimt.
Nu har jeg købt 6 engangsskrabere og tænker (meget forsigtigt!!) at barbere hende på halsen. smiley Jeg tænker, at jeg smører halsen ind i noget balsam, allierer mig med spand og vand, og ellers bare går langsomt i krig. Er det mon et umuligt projekt? Jeg er ikke så bange for at skulle skære hende, for det skal jeg nok være forsigtig nok til. Tænker mest det måske ikke vil lykkes, fordi pelsen er så tyk? Nogle der har prøvet det før?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Barbere hest
  • #1   14. okt 2015 jeg synes det lyder som en utrolig dårlig ide. man kan jo komme til at skrabe hul på huden eller jeg tror heller man kan fordi pelsen er så tyk

• #2   14. okt 2015 Jeg tror det bliver umuligt ... Alt for mange hår :-S

• #3   14. okt 2015 Vel.. Jeg ved at dyrlæger barberer på ben hvis de skal operere.. Men ved ikke med resten af kroppen og om de bruger kniv eller blade.. Men hvorfor ikke spørge din dyrlæge? Det koster ikke noget smiley

Mvh TT

• #4   14. okt 2015 Ja, måske er det umuligt? Jeg har ikke nogen ide om, hvor svært det bliver, men at klippe med en lille børnesaks var i hvert fald rigtig svært!!

• #5   14. okt 2015 Har du prøvet med vat i ørene? Det virker her:) det andet lyder som noget af et projekt, tænker også at det kommer noget tættere på huden og måske giver noget irritation.

• #6   14. okt 2015 Vil ikke glatbarbere, så derfor tror jeg ikke, at det vil irritere huden. Men jeg skal ikke kunne sige det? Hendes hud bliver bare også irriteret af den tykke pels. Så det er sådan lidt pest eller kolera smiley

TT
    Vi har faktisk ikke en "fast" dyrlæge, men kunne forestille mig, at hvis jeg spurgte en dyrlæge, så ville jeg enten få at vide, at jeg skulle forsøge eller få vedkommende ud og bedøve, så hun kunne klippes?

• #7   14. okt 2015 Har ikke prøvet med vat, men nu har hun besluttet, at hun er bange for klipperen, så nu tror jeg også, at hun er det, når hun får vat i ørerne! smiley

• #8   14. okt 2015 Man kan få noget beroligende i pastaform man selv kan gi. Spørg dyrlægen. Ved nogen bruger det når de klipper

• #9   14. okt 2015 Nå okay.. Hvis dyrlægen ikke kender Jer og din måde at træne på osv så ja.. Så har du vel måske dit svar desværre smiley men du kunne jo forsøge at fortælle om jer (skriv mail, det er jo ikke akut) og så høre... Måske der findes et hår fjernings creme som kunne anvendes...? smiley

Mvh TT

• #10   14. okt 2015 Uha, har selv prøvet hårfjerningscremer, og det synes jeg er meget kraftige kemikalier - det vil jeg ikke udsætte hende for. Måske man kan få noget mindre krads noget, men tror barbering er en bedre løsning, hvis det kan lykkes så. smiley
    Jeg vil meget gerne undgå at fylde hende med diverse sløvende midler, hvis jeg kan. Så vil jeg hellere prøve at barbere. Det skal bare fjerne i hvert fald noget af den tykke pels!

• #11   14. okt 2015 Jeg vil i hvert fald prøve at barbere i morgen, og hvis det er helt umuligt, så må. Jeg finde en anden løsning. Måske noget med at få noget beroligende. Vil heller ikke være fanatisk, men hvis det kan løses uden..... smiley

• #12   14. okt 2015 Tror desværre det er helt umuligt..
    Men du kan jo vælge at få hesten bedøvet mens du klipper den. Bryder du dig ikke om det, så kan man købe en manuel klipper. Altså en man bruger ligesom en saks, den er bare beregnet til at klippe heste med.
    En fra stalden har lige købt sådan en, og tror faktisk ikke den kostede alverden.

• #13   14. okt 2015 Vidste ikke man kunne få en ikke-automatisk. Det må jeg kigge på!!
    Jeg prøver at barbere i morgen, men hvis det ikke lykkedes, må jeg finde på noget andet!

• #14   14. okt 2015 Min den gamle, var i sin tid meget bange for klipning.
    Ved træning og tilvænning, både fnøs hun og stak af.
    Klipning var meget nødvendig, så løsningen blev, bedøvelse og vat.
    2 år og 2 klipninger efter, ka jeg nøjes med vat (hun blir ik klippet mere)
    Så det ku være, at det ene ku hjælpe på det andet?

Men tror barbering blir noget underligt noget.
    For en skraber virker bedst, ved kort hårlængde, når hårene er tætte ved fx skæg.
    Hestepels er meget tættere, og i dit tilfælde længere, end skæg man ville barbere.
    Og tror ikke du selv ka vælge hårlængden.

Men er spændt på at høre/se resultatet smiley

• #15   14. okt 2015 Jeg er også spændt på resultatet. Det kan næsten ikke blive værre end sidste års klipning med en børnesaks. smiley Må se om jeg kan finde billeder af det senere! Det var virkelig grimt.

• #16   14. okt 2015 Træning. Nogle er panisk angst når du kommer med vandslangen. God plads lang ledning masser godbidder. Start med at tænde den og evt læg den i et hjørne af ridehuset. Eller start med den slukket hehe og så tænd den træn langt fra tættere på,osv. Reelt set er det jo en trænings ting som alt andet. Klipning eller ej, bør den kunne røres med maskinen. Og stole på du har styr på det smiley

• #19   15. okt 2015 Hm, hvad med en lidt større saks end lige en børnesaks? Altså ikke en voldsomt skarp og alt for spids én.

De her tern klippede jeg manuelt med en almindelig saks.

profilbillede
  • #20   15. okt 2015 *har ikke læst hele emnet*
    Hej!
    Vi havde også en hest i stalden der SLET ikke ville klippes... Lyder lidt ligesom din..
    Først fik han vat i ørene så det ikke larmede så meget. Så satte vi et stykke tape (gaffatape) på hans næse/næseryg. Så blev den opmærksom på tap'en, og stod og prøvede at få den af (hvilket han ikke kunne xD) Det hjalp, han var helt opmærksom på tap'en, så kunne ejer klippe smiley

• #21   15. okt 2015 Hmmm... Måske det kan lade sig gøre med en almindelig saks, men jeg vil være bange for at klippe i hende smiley
    Har også prøvet tape uden held, ikke gaffatape, men malertape. Vil ikke putte gaffatape på, det gør nok ondt, når det skal af! smiley

• #22   15. okt 2015 Jeg klippede ude på folden, den grime eller træktov, mens ponyen græssede = bevægede sig. Saksen skal selvfølgelig klippe, men den skal ikke være ekstremt skarp og spids. Jeg ville være mindre nervøs med en saks end med et barberblad. Fordelen er også at den bliver klippes og ikke barberet = der er stadig et vist hårlag tilbage, der beskytter.

Jeg lavede de der tern i frihånd - lidt tricky, så jeg vil gætte på det er lettere når man ikke skal lave mønster - det tager bare tid smiley

profilbillede
  • #24   15. okt 2015 Så har jeg været derude og forsøge.....
    Endte med at klippe det tykkeste hårlag af med børnesaks, og så barbere hårlaget nogenlunde lige. Det blev ok i forhold til sidste år!

profilbillede
  • #25   15. okt 2015 Mini var vild med at blive barberet, det kløede så dejligt!

profilbillede
  • #26   15. okt 2015 Synes du skal tilvænne den klipperen, det bliver du gladest for i længden smiley

• #27   15. okt 2015 Ja, det gør jeg helt klart. smiley Det kræver bare meget, når hun panikker helt smiley

• #28   15. okt 2015 Ja! Har (haft) samme problem med min egen.
    I starten kunne jeg stå på midten af ridebanen med hende i longe og tænde den, og hun ville ikke stoppe med at løbe rundt.
    Nu må den røre hende alle vegne på kroppen slukket, og næsten allevegne tændt. Vi mangler bare lige at træne noget mere ved halsen smiley
    Det er et kæmpe arbejde, men med de rigtige metoder osv. skulle det kunne lade sig gøre.

• #29   15. okt 2015 Gry - ponyen jeg klippede mønster på går uden dækken hele året - men jeg lavede det i foråret, men hvis man ikke klipper alt for kort, så kan et mønster nok gå. Jeg ville bare undgå steder der er ekstra følsomme - feks. ryggen smiley

• #30   19. okt 2015 Her er forresten et billede af, hvor grimt det var sidste år! smiley

profilbillede
  • #31   19. okt 2015 Jeg har også en hest der panikker og tripper rundt lige så snart jeg kommer med klipperen - faktisk er hun ved at dø af skræk bare ledningen bevæger sig lidt smiley Udover det normale, som at vænne hende til lyden af klipperen og kunne røre hende over alt med den, har jeg brugt klipperen som et 'target' - hun får en godbid når hun rører den. På den måde bliver den lige pludselig forbundet med noget godt og tricker faktisk hendes nysgerrighed (: Jovist, det er da lidt svært at klippe halsen når hun konstant forsøger at røre klipperen, men det er klart bedre end en panisk hest smiley

Og så har jeg fundet ud af at hun lige skal skabe sig de første 15 min, og så falder hun til ro, når hun finder ud af at jeg ikke stopper smiley

• #32   19. okt 2015 Men her var hun ved at nedlægge en hel boks, fordi jeg stod med klipperen..... smiley Endte med at sakseklippe hende igen i år, og så må jeg lige se, om hun skal vænnes til den på en eller anden måde...

• #33   19. okt 2015 Hvad nu hvis du bare har den i den ene hånd og så en strigle i den anden? Så koncentrerer hun sig vel om at blive striglet? (:

• #34   19. okt 2015 Overhovedet ikke. Hun kunne næsten ikke engang spise en godbid, min kæreste gav, når jeg stod med klipperen. Vi snakker virkelig panik - hun er en værre grovæder, virkelig motiveret af godbidder, så når hun ikke tager dem, står det virkelig grelt til!

• #35   19. okt 2015 Også selvom at den er slukket? Wauw.. så er den godt nok gal, ja o:

• #36   19. okt 2015 Ja, det er virkelig ikke rart at være i samme rum som hende, når hun har det sådan. Hun går helt amok.

• #37   20. okt 2015 Måske en løsning kunne være at ligge klipperen tænd ude på staldgulvet et par meter fra hendes boks og så lade hende vænne sig til lyden der...

• #38   20. okt 2015 Nu ka jeg ikke huske, om lille trimmer har været oppe at vende.
    Men har du overvejet sån en, jeg har selv en og den summer kun, ligesom en hårtrimmer?
    Og har du prøvet med en ordentlig tot vat?
    Evt noget beroligende af en art, selv om det lyder lidt som min den gamle første gang.
    Hun sku ha 1½ bedøvelse.

• #39   20. okt 2015 Har ikke prøvet med vat. Ej heller bedøvelse.
    Det her var ikke en rigtig klipper, men en lillebitte trimmer på batteri som næsten ingenting sagde... smiley

• #40   20. okt 2015 Da jeg startede træningen løb hun panisk rundt i boksen, fnyste, stejlede, hoppede og nærmest skælvede i frygt for den. Samme dag, da vi sluttede træningen, kunne hun stå henne ved mig og min kæreste i grime og tov, men bag boks og have trimmeren/klipperen til at ligge tændt på mulen. Men hun var stadig lige så skrækslagen. Og så snart den flyttede sig fra mulen, gik hun amok igen. Det var som om, at hun helst ville have, at den var på mulen - for så vidste hun i det mindste, at så var den dér, og ikke andre steder. Når den blev fjernet eller flyttet, gik hun helt i panik. Vil mene det er farligt for mig at træne det, fordi hun var så bange.

• #41   20. okt 2015 Din lyder som om, den reagere allerede på lyden, derfor burde vat ku ta en stor del af lyden.
    En rigtig bedøvelse, vil ku klare det, men da du ik ska lave en fuldklip (?) tænker jeg, at der ku findes noget sløvende, som ku gi lidt x-tra.

• #42   20. okt 2015 Ja, hun reagerer på lyden, ligesom hun gør, når jeg vil bruge spray på hende (her har hun samme voldsomme reaktion, se video hvor jeg afprøver løb=spray, stop = stop spray https://www.facebook.com/SofieTagesen/videos/vb.1173038699/10206229186826605/?type=2&theater&notif_t=like%29). Hun starter med at være bange for lyden. Pludselig forbinder hun lyden med flasken/klipperen, og så er flasken/klipperen lige så farlig som lyden. Så man skal umiddelbart introducere flasken/klipperen med vat i ørerne, hvis det skal have effekt. Og det er jo desværre for sent nu.

Hun havde det på samme måde med vandslanger og vand. Hun hørte lyden af vand, der sprøjtede ud af en vandslange med specielt hoved på (så det støver), forbandt lyden med vandslangen, så når hun så vandslangen, blev hun bange. Da så hun skulle vaskes, blev hun bange for vandslangen, fordi hun kendte lyden af vand der sprøjter, og da vandet så ramte hende, blev hun også bange for vandet. Da fik jeg en til at hjælpe. Hun tog hende i longe og lod hende løbe mens vandet sprøjtede på hende. På det virkede den metode altså, men det virker ikke med hverken sprayflaske eller klipper... smiley

Nu er hun heldigvis klippet med saks - skal ikke fuldklippes - så lige for nu er problemet udsat. Men det ligger stadig og ulmer under overfladen til næste gang enten spray eller klipper skal i brug igen.

• #43   20. okt 2015 Hmmm, meget besværligt!
    Og ingen showshine til jer smiley

Jeg prøvede forskellige ting, med den gamle, træningen/tilvænningen virkede slet ik.
    Hun blev ik farlig, men skred, eller stod i hjørnet og fnøs med øjne så store som tekopper.
    Men at pelsen blev, var ik en mulighed, for der var 2-3 cm af den og som hidsig ridehest, jah.
    Så for begges skyld, blev det bedøvelsen, selv om det var dyrt.
    Så håbede jeg, at med tiden fandt hun ud af, at den ik var farlig.
    Derfor tænker jeg noget afslappende og vat, men prøv vat først, det er da et forsøg værd - så ka du pytte bind for øjnene bagefter smiley hihi

Jeg er nu så glad for den nye hest, hun ka klippes ubundet i boksen med døren åben, hun sover nærmest smiley smiley
    Dog bliver hun lidt bange, hvis hun får øje på hendes ejet pels smiley

• #44   20. okt 2015 Virkelig besværligt!
    Nej, ingen showshine! smiley Hvis du har set videoen, så er det der ikke i nærheden af at være det værste. Jeg fik desværre ikke på film, hvordan hun kan springe og stejle. Det kan jeg prøve at vise en anden dag.

Måske vil vat hjælpe. Jeg må få det prøvet! Måske vat og så i gang med sprayflasken igen. Hmm... har aldrig overvejet bind for øjenene! smiley

Gid min var lige så god! Sådan er hun med mange ting, god altså. Lastbiler i fuld fart, lydløse cykelister der kommer snigende bagfra i en helvedes fart, det er ingen sag.. Til gengæld er store sten altså enormt farlige, specielt hvis de står helt stille! Og så lige vandslanger med sprøjtelyd, sprayflasker, søer og vibrerende dimser... Hm!

• #45   20. okt 2015 Jep, jeg har set den, "lad mig komme væk, væk væk"

Ja, det er sket før smiley
    Det gjorde jeg heller ik selv, men jeg så det som en mulighed.
    Har et par gange læsset hest med bind for øjnene, og set det på stævneplads smiley

Det er sgu dejligt, når hun blir klippet 4 gange om året smiley
    Hun blir mest bange for ting der bevæger sig hen over gulvet, eller stille ting i jordhøjde.
    Og ja, sten, der er jo en grund til, at de blir så store, det er jo fordi de nupper en hest i ny og næ smiley smiley smiley smiley

Kommentér på:
Barbere hest

Annonce