Et stærkere bid? {{forumTopicSubject}}
Hej HG min veninde har en skøn DV hoppe som der er meget spræl i! Men hun reagere ikke rigtig på bidet. Når man galopere tar hun biddet og er ikke altid helt nem at stoppe! Jeg tænkte så om man skulle have et stærkere bid som hun ville ku' mærke mere i munden. Lige nu har hun alm. To delt men hvad vil i forslå hvis hun skal have nyt bid??
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
IKKE nyt bid... Genlær den at stoppe.
Det er et bedre resultat, end at proppe et stærkere bid på.
feb 2015
Følger: 156 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 148
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
okt 2010
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 20 Svar: 271
Det er jo den evige diskussion og det er suverænt din veninde som må tage beslutningen.
Vi kender ikke alle forudsætninger ud fra hvad du skriver - er det generelt i galop eller i flok eller på tur eller blandet?
Og hvordan bliver den stærk? Overhører den helt stopsignalet eller er den bare "træg" at stoppe?
Men, men, men der er mange meninger om det.
Jeg er af den erfaring at det kan være godt at prøve sig frem. Der er ikke et sort/hvidt resultat.
Eksemplet kan være at hesten bliver stærk og trækker fordi den er ivrig, hvis det fx. er i flok man rider, kan man måske lægge et tre-rings-bid (pessoa) på. Det kan godt være tredelt i midten (det hesten har i munden) men har altså tre ringe hvor tøjlen kan fæstes i og man kan så vælge. De fleste der bruger dette bid, bruger den midterste ring.
Ellers er der nogle heste der går rigtigt godt på et lige og udelt bid, fx. et jagtkandar. For andre, lyder det helt vildt, de vil måske hellere bruge en anden type bid.
Men din veninde skal selv prøve sig frem og finde det der passer bedst. Og øve stopsignal og halve parader generelt. Heste er også forskellige af temperament, nogle tænder nemt af, andre er meget rolige.
Det er svært helt konkret at sige hvad din veninde skal gøre. Der er så mange bid derude og det er en bidjungle efterhånden. Mange taler også om myler-bid. Og igen nogle har god erfaring, andre ikke. Jeg synes de flagrer og ligger uroligt i hestens mund.
Der er ikke nogen egentlig løsning men din veninde kan prøve sig frem.
mar 2013
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Svar: 1
Det virker, også på lang sigt... ;):)
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 16 Svar: 111
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 496
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
sep 2014
Følger: 18 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 337
Et stærkere bid?