{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.368 visninger | Oprettet:

Staldejers ansvar? {{forumTopicSubject}}

Godaften Hg

Jeg har efterhånden læst en del emner, hvor der opstår problemer på opstaldningsstedet. Ofte er løsningsforslaget; "kontakt staldejer".
I mange tilfælde giver det rigtig god mening (for eksempel ift. hegn, fodring på fold eller andre ting der naturligt falder ind under staldejers ansvarsområde), men jeg synes også ofte, at det er sager hvor jeg - hvis jeg var staldejer - ville føle mig som en pedel i skolegården.
Når folk skændes indbyrdes, anklager hinanden for tyveri, sviner hinanden til privat på FB eller lignende, har jeg meget svært ved at se er staldejers ansvar.
Jeg ville personligt ikke udleje en stald, hvis det også betød at jeg skulle være "støttepædagog", mægler, advokat, politi, psykiater, foderkonsulent og generelt var ansvarlig for alt hvad der foregik, men det er måske bare mig? smiley
Hvad siger I; hvad synes I staldejer er ansvarlig for?

Mvh. Camilla


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Staldejers ansvar?
  • #1   24. nov 2015 Kan kun give dig ret i alt det du skriver ..
    Det ville være hårdt at være stald ejer.
    VH
    Annette


  • #2   24. nov 2015 Ja det er ikke altid lige sjovt. Jeg er bare af den opvækst, at kan jeg selv få styr på tingene, jamen så gør jeg det. Har ikke behov for at skulle blande staldejeren ind i det hele tiden.
    Der kan det være en fordel at stå større steder hvor vi har skrevne regler der skal overholdes af opstalderne.

    Der er det så også at vi har "valgt" nogle staldrepresentanter (den ene er endda mig)
    Så når der er nogle ting i stalden der skal gøres klar osv. Jamen så er det os der går videre med det.

    Generelt vil jeg sige at jeg er havnet i en rigtig god stald, uden alt for meget fnidder smiley


  • #4   24. nov 2015 Men hvorfor er det staldejers ansvar? Jeg forventer da heller ikke at bestyreren i Netto eller buschaufføren griber ind, hvis to kunder/passagerer begynder at skændes. Jeg hat aldrig set en kontrakt hvor der står at det er staldejers ansvar, og ville undre mig meget hvis jeg en dag så en klausul om at "alle uoverensstemmelser skal forelægges staldejer for videre behandling".
    Det er måske bare mig, men i min verden er voksne da ansvarlige for dem selv (farlige heste, dårligt hegn, faldefærdige bokse m.m. er selvfølgelig staldejers ansvar at få løst, men skænderier, og at opretholde den gode stemning? nej, ikke som jeg ser det).
    Men tusind tak for dit input, det er sjovt at høre hvordan andre ser på det smiley


  • #6   24. nov 2015
    Både og. Det er ofte lettere at man går til en tredje person end at folk går og mugger over noget og er sure på hinanden over noget med fx hø e.l som staldejer så tager stilling til.

    Det oplever jeg i hvert fald der jeg står og staldejer vil også langt hellere have at man kommer til ham, end at gå og surmule på hinanden over et eller andet.


  • #7   24. nov 2015 Præcis; eksemplet er taget helt til kanten, og bliver derfor misvisende. Jeg har til dato ikke hørt om et opstaldningsstedsrelateret mord. Der er ingen bestyrer der vil blive anklaget for mord hvis nogle kunder myrder hinanden i hans butik. Alle der ser en forbrydelse har pligt til at indberette det; bestyreren såvel som kunderne.
    Hvis de er stamkunder i Netto, og den ene kommer og fortæller at den anden taler grimt om hende på FB, skal bestyreren så også stå og tage stilling til hvem der fremover ikke må komme i Netto!?
    Staldejer er ansvarlig for staldrelaterede ting; interpersonelle relationer ligger i min optik netop der: mellem personerne selv smiley


  • #9   24. nov 2015 Hm...for mig at se så er det staldejers ansvar at de regler, som staldejer har sat bliver overholdt. Har staldejer en regel om at man opfører sig pænt overfor hinanden, så er det også staldejers ansvar at der er en form for konsekvens hvis dette ikke overholdes.

    Er staldejer ligeglad med om der er uro i krogene, så behøver staldejer jo ikke at gøre noget ved det - staldejer risikerer jo så bare at miste opstaldere pga. dårlig stemning.


  • #11   24. nov 2015 Staldejer kan selvfølgeliglave de regler de har lyst til....herunder også at uoverensstemmelser skal adresseres til staldejer. I de tilfælde giver det god mening at henvende sig til staldejer, det er jo reglerne smiley
    Jeg har aldrig oplevet at stå et sted med regler omkring det, staldejer har altid regnet med at vi selv løser det - hvilket vi også har, vi er jo voksne mennesker.
    Jeg ville synes det var meget grænseoverskridende som opstalder at skulle rende til staldejer med en diskussion med en medpensionær. Det må man være moden nok til at kunne løse selv (det er i hvert fald min holdning) smiley


  • #13   24. nov 2015 Camilla - Dog burde vel uoverensstemmelser vedr. Staldarbejde og hvem der gør hvad hvornår og hvordan, ligge hos staldejer da det er denne der har ansvaret for at tingene bliver gjort...?? Ellers enig med dig smiley

    Mvh TT


  • #14   24. nov 2015 Hvis staldejer har lavet en regel om god opførsel, så behøver der slet ikke være en regel om at man skal gå til staldejer - for er det staldejers regel er det også staldejers ansvar at reglen bliver overholdt = staldejer er nødt til at gøre noget aktivt.

    Som helt almindelig opstalder forventer jeg da også at folk sådan helt generelt kan finde ud af at opføre sig ordentligt, men hvis de ikke kan, så kan det i sidste ende blive staldejers problem.


  • #15   24. nov 2015 Jeg ville bare undre mig, hvis jeg så at der var en regel der hed; pensionærer må ikke poste negative ting om andre på FB. Jeg ville nok gå udenom sådan et opstaldningssted, da jeg ville frygte at der var for meget fnidder, og jeg synes stadig ikke det er staldejer der skal løse voksne menneskers uoverensstemmelser. Drejer det sig om ting der relaterer til ting der naturligt (for mig) er nævnt i en opstaldningskontrakt (for eksempel som TT skriver med staldarbejde m.m.), så ville jeg synes det gav mening at staldejer indskærpede reglerne, og lever man ikke op til betingelserne i kontrakten, så kan det selvfølgelig få konsekvenser.

  • #16   24. nov 2015 Det var da også en ret specifik regel - "opføre sig ordentlig overfor hinanden-regel" synes jeg da dækker over det!

    Ting som specifikt har noget med min hests velvære at gøre - feks. indlukning, fodring osv. der ville jeg ikke tøve med at gå til staldejer ved problemer, for det er trods alt til staldejer at jeg betaler for opstaldningen (feks, hvis min hest ikke blev lukket ind som aftalt og betalt for).


  • #17   24. nov 2015 Det er vi helt enige om smiley

  • #19   24. nov 2015 Enig i at man ikke opfører sig som voksen hvis man mobber på FB. Jeg forstår bare stadigvæk ikke hvorfor staldejer skal rodes ind i det fordi 2 pensionærer opfører sig pinligt på nettet (er det mobning burde alle der så det gribe ind)

  • #22   24. nov 2015 bliver der skrevet grimme ting om og til personer på et opstaldningssted, vil stedet få dårligt omdømme. Så jeg ville som staldejer bede sådanne personer om at flytte, eller rette ind.

  • #23   25. nov 2015 Camilla T: Jeg giver dig ret i, at det for det meste er voksne mennesker og at man burde kunne løse konflikterne selv. Men jeg har altså oplevet flere voksne, som opfører sig som små teenage tøser. Også er det svært at løse konflikten selv. Derfor synes jeg, at man som regel selv burde kunne løse situationen, men hvis det hober sig op og bliver til decideret ondskabsfulde konflikter, så mener jeg helt bestemt at staldejer skal indblandes og få det stoppet. Et eksempel kan være Stald Otto i Holbæk. Der har staldejer meddelt til alle opstaldere, at hvis de hører nogle tale grimt om andre, så kommer man til hende, også får hun sat en stopper for tingene. Det synes jeg er en rigtig god politik at have, for nogle gange kan det altså tage overhånd - især hvis den ene part, opfører sig som en lille finke smiley

Kommentér på:
Staldejers ansvar?

Annonce