{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.104 visninger | Oprettet:

Våde folde/muk. {{forumTopicSubject}}

Vores folde er simpelthent så sjask våde og pløret til. Der ligger en stor vandpyt lige ved åbningen smiley
Jeg vasker hendes ben når vi har været ude og ride på vores våde bane og når hun kommer ind fra fold, bløder, piller og smører det.
Hvad bruger i til muk og hvad gør i når det konstant er vådt? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Våde folde/muk.
  • #1   2. dec 2015 Øredråber til hund virker super godt smiley

• #2   2. dec 2015
    Mug er ofte grundet zink mangel - så det er et sted og starte :o)

• #3   2. dec 2015 Fjerner pelsen fuldstændig med en trimmer og sørger for at fjerne hesten fra mudderet. Det ligger i jordbakterierne, så du risikerer det er et tilbagevendende problem.

• #4   2. dec 2015 http://primecare.dk/shop/primecare-skin-181p.html dette produkt er super til at bekæmpe muk med smiley

• #6   2. dec 2015 Og stop med at skylle ben hele tiden

• #7   2. dec 2015 Jo mere du vasker jo bedre forhold har muggen det.
    Lad mudderet i stedet tørre og børst det godt af, smør så med stelosansalve eller blue horse skinhealer. Lad det sidde og tørre og så børste af, nyt på og igen sørg for jo tørre jo bedre. Vand gør muggen vlre

• #8   2. dec 2015 Står hesten tørt inde, burde det ikke være et problem. Men ja kan være i hårdt angrebet af bakterien i jorden, kan forbygges gennem foderet.
    Ville sikre mig boksen var ren tør. Og så få lavet et led et andet sted på folden. Eller hævet med grus andet. Så de kan stå ok tørt ved ledet. Naturligvis er det mudder tid. Men skal jo være til at komme rundt.

Vaske ben er ofte skidt, vandet man bruger til at skylle bakterien af gør hesten så våd varm fugtig at den nemmere arbejder. Frem for ind med lidt mudder, der blot ville tørre ind, og være lige til at børste af.

• #9   3. dec 2015 Læste et sted at de bakterier der er på foldene var sunde. Meeen tror nu ikke alle bakterierne er sunde . Men 7-9-13 har aldrig haft en muk hest:). Har en pinto med hvide ben (lyserød hud). Og han får vasket ben hver dag (aften også ind i en halmboks).
    Og den anden jeg har under vingerne er en ældre fjordhest som aldrig rigtig er blevet ordnet . Han kun fik vasket ben en gang i mellem . 1-2 gange om ugen max. Han har aldrig haft muk andet end små pletter . Intet voldsomt :).
    Men der er 1000 forskellige måder at ordne ens hypper på.

• #10   3. dec 2015 Altså... Muk kommer af bakterier som er på folden i det vand og mudder der er og som hestens hud ikke kan tåle... Så selvfølgelig får de ikke mere muk af at få skyllet pløre og sand væk. Jo hvis hesten er konstant våd så trives bakterierne bedre men man skyller og tørrer når hesten skal på boks.
    Husk at bakterierne trives i rævner og sår i huden så at børste sand væk kan til og med forværre det da sanden kan skade huden hvis man gnider(børster) det væk. Tænk på hvordan det føles for dig når du er våd og bliver fyldt med sand på kroppen og skal børste det af med hænder osv... Vi skyller os og tørrer..det gør jeg også med Tindur hvis han er våd og fyldt med sand og pløre smiley

Mvh TT

• #11   3. dec 2015 Jeg sværger til kovaline!

• #12   3. dec 2015 Der findes en million forskellige kure mod muk og nogen virker på nogen mens andre skal have helt andre metoder i brug, generelt så er det vigtigt man ikke piller skorperne af før de er helt løse selv da man ellers bare åbner såret igen og giver adgang for bakterierne, dernæst skal man hvis man vælger at vaske, tørre benene helt bagefter eller lade mudderet side og tørre ind og derefter børste det af, til slut skal de i en helt ren og tør boks hver dag og husk!, ingen gamacher/klokker/bandager så lige de er ramt, men det der virker for mig er enten:
    -zink salve, zink salve er antibakterielt og styrker hudens egen heling og forsvar, det jeg absolut vil anbefale mest og ellers som pulver i foderet.
    -en desinficerende spray såsom blue hors blå spray der dræber bakterier og tørre huden ud omkring, der findes andre lign. alternativer os.
    -skind healer og andre lign. antibakterielle sårcremer er gode til at netop blødgøre såret således man kan pille skorpen af naturligt uden at tilføje ekstra bakterier og åbne såret igen.
    -surgical (staves?) shampoo til at vaske det i, det dræber bakterierne og er egnet til heste:)

lad vær med at vaske benet i ting såsom blå biotex og des lign. det tilføjer blot endnu flere fremmede kulturer til benet og såret som det skal arbejde med.

• #13   3. dec 2015 Dyrlæge Peter Hjuler:
    "Muk. Et hyppigt tilbagevendende problem i dette land, og særligt som vejret arter sig lige pt. For at forebygge muk skal man først og fremmest holde huden på benene og særligt i kodebøjningen tør. Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre hele tiden, og ofte vil hestene komme våde OG mudrede ind fra fold. Af hensyn til hudens sundhed skal du undgå at vaske med sæbe for ofte, idet sæben fjerner de overfladiske fedtlag, der beskytter huden mod svampe og bakterier. Ideelt børster du benene rene med en blød børste, og bagefter tørrer du benene med håndklæde eller hårtørrer. Det er et stort arbejde, men det drejer sig jo kun om 6-7 mdr.om året wink-humørikon
    Hvis der ER opstået muk, så er strategien en anden:
    Mit behandlingsforslag er at du vasker benet/benene med en klorhexidin-holdig sæbe, f.eks. Mediscrub, der fås på apotekerne.
    Dette gøres ved at benene gøres våde og sæbes ind, hvorefter du lader sæben sidde og virke i 10-15 min. I denne periode skal du forsøge at nulre og kradse skorperne væk. Derefter skylles benene med rigeligt rent vand og tørres grundigt, gerne med hårtørrer. Ved heste med langt hovskæg kan det være en fordel at klippe hovskægget. Når benene er tørre skal de angrebne hudområder smøres med en blanding af zinksalve og honning. Zinksalve er det samme, som man bruger til babynumser og kan købes på apoteket, i matas og i supermarkedet. Denne blanding laves ved at blande 1 dl zinksalve og 1 spsk. honning grundigt, f.eks. ved at blande ingredienserne i en skål, der er placeret i en større skål med varmt vand (et vandbad).
    Vask og behandling foretages en gang dagligt indtil du har fået bugt med mukken. Det tager som regel 2-3 uger, men allerede efter 2-3 dage vil du ofte se at skorperne bliver mindre og sidder mere løst som tegn på at behandlingen er ved at tage effekt. Skulle effekten udeblive efter de 2-3 uger, eller får hesten feber og benet hæver voldsomt op skal du kontakte din dyrlæge."

Kommentér på:
Våde folde/muk.

Annonce