Hvad skal man huske at spøger eller ligge mærke til {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg så nu i den situation at jeg skal havde handels undersøgt (sundheds tjekket) en hest (føl) det er første gang jeg gør sådan noget når jeg køber hest
Vil ik høre noget om det dumt jeg ikke har gjort det ved tidligere heste har lært af fejlen
Men nu tænker jeg hvad skal jeg spøger om eller ligge mærke til ???
Jeg har self tænk mig at spørger ind til den sår/skade hun haft på det ene bagben dv skulle det ingen betydning havde
Men hvad skal jeg ellers huske på når jeg skal havde hende sundheds tjekket
Hun er Barok Pinto er er 7 måneder
Håber i ville give mig et tips eller to med på vejen
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 126 Svar: 379
jul 2015
mar 2012
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 6
Hvis hun er ung, så sørg for hun ikke for skiftet alt, så hun ikke får mavesår, af ny sted, mad eller noget andet.
Det er meget vigtigt ikke kun at spørge ind til den ene skade, men spørg ind til alle skader, ikke nødvendigvis synlige, men bare hver gang hun har haft en. Husk også helst at spøtge ind til hver gang hun har haft dyrlæge, som ikke bare skulle vaccinere men hvor der hr været noget galt.
Håber det vil hjælpe dig
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
jul 2015
Jeg vil søgere for hun ik forskifte alt så vi undgår mave så i hver flad
Jeg ved at følsen gik efter planen og de viste føllet kom i hver flad hvad ejer siger
Hvad jeg ved af og hverken hoppen eller hingsten hun er efter fejlet noget
Hun har heldvis hvad jeg ved af ingen andre skader end den hun har haft på det ene bag ben
Jeg har haft kontakt til dem i ca 6 månder nu var oppe og besøge dem og se føllet første gang for 5 måender siden
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Spørg ind til foder under opvæksten, da dette kan være meget afgørende med hensyn til senere problemer i bentøj osv.
jul 2015
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 410
jul 2015
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
jeg ville gå dyrlægen til at være OBS på bestilling, og ellers lade denne tilse hesten som ved normalt sundhedstjek.
Det er begrænset hvad man vil opdage ved et sundhedstjek, de størstedelen af fejlen sidder inden i hesten
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Handelsundersøgelsen er sådan et stykke papir, hvor dyrlægen går nogle faste punkter igennem - huld, benstilling, pels, hjerte og lunge-lyd, tandstilling ect. En plag bliver ikke bøjeprøvet, men dyrlægen vil nok gerne se den bevæge sig.
En handelsundersøgelse er et "her og nu" billed af om hesten lige nu og her er sund og rask - og du kan tage en snak med dyrlægen om, hvilke forventninger du har til plagen på sigt. Skal det være dressur eller spring, hygge eller højt plan ect - en hest med let afvigende benstilling kan fint være akseptable til hyggeplan, men ikke til +M osv.
Når det så er sagt, så kan man ikke vurdere føl/plage særlig meget, da de jo vokser, så hvad de ender med, det er svært at sige.
De føl jeg har købt -3 stk- fik jeg det første handelsundersøgelse, og han døde som 2,5 års af tarmslyng. De to andre købte jeg bare efter selv at have kigget på dem - og de er blevet to gode voksne dressurheste.
Mvh Charlotte
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
Derudover er det ENORM vigtigt at kigge på benstillingen og hovstillingen. Er den indfodet? fransker den når den går ? har den hældning på hovene? Bukkehov, osv. Derudover kan du jo spørge sælger, o du må hente dyrlæge journal på den. Så kan du med 100% sikkerhed sige, hvilke skader den har haft. Den kan du få af ejers dyrlæge - dog skal du have sælgers tilladelse og derefter kan du få den tilsendt på mail, hvillket altid er en god ide.
Så kan du se alt hvad den har været behandlet for.
Tjek evt. om tandsættet ser fornuftigt ud i forhold til dens alder, osv. Sørg for at den har fået lavet gødningsprøve INDEN du får den hjem og har papir på det. I dag kan du jo ikke bare bestille en ormekur uden dyrlæge, så bed om at se ormetallet så du har en ide, hvis den måske skal genbehandles
Hvad skal man huske at spøger eller ligge mærke til