{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

Hvad skal man huske at spøger eller ligge mærke til {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg så nu i den situation at jeg skal havde handels undersøgt (sundheds tjekket) en hest (føl) det er første gang jeg gør sådan noget når jeg køber hest

Vil ik høre noget om det dumt jeg ikke har gjort det ved tidligere heste har lært af fejlen

Men nu tænker jeg hvad skal jeg spøger om eller ligge mærke til ???

Jeg har self tænk mig at spørger ind til den sår/skade hun haft på det ene bagben dv skulle det ingen betydning havde
Men hvad skal jeg ellers huske på når jeg skal havde hende sundheds tjekket

Hun er Barok Pinto er er 7 måneder

Håber i ville give mig et tips eller to med på vejen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad skal man huske at spøger eller ligge mærke til
  • #1   26. dec 2015

profilbillede
  • #2   26. dec 2015

profilbillede
  • #3   26. dec 2015 Spørg ind til f.eks. andre kroniske lidelser, eller arvelige sygdomme i familien.

Hvis hun er ung, så sørg for hun ikke for skiftet alt, så hun ikke får mavesår, af ny sted, mad eller noget andet.

Det er meget vigtigt ikke kun at spørge ind til den ene skade, men spørg ind til alle skader, ikke nødvendigvis synlige, men bare hver gang hun har haft en. Husk også helst at spøtge ind til hver gang hun har haft dyrlæge, som ikke bare skulle vaccinere men hvor der hr været noget galt.

Håber det vil hjælpe dig

• #4   26. dec 2015 Spørg også ind til hvordan hoppen var under drægtighed, (om de vidste føllet var på vej) hvordan fødslen forløb og om det tog lang tid inden føllet diet. smiley

Mvh TT

• #5   26. dec 2015 Tak for det smiley

Jeg vil søgere for hun ik forskifte alt så vi undgår mave så i hver flad smiley

Jeg ved at følsen gik efter planen og de viste føllet kom i hver flad hvad ejer siger smiley

Hvad jeg ved af og hverken hoppen eller hingsten hun er efter fejlet noget smiley

Hun har heldvis hvad jeg ved af ingen andre skader end den hun har haft på det ene bag ben smiley

Jeg har haft kontakt til dem i ca 6 månder nu var oppe og besøge dem og se føllet første gang for 5 måender siden smiley

• #6   26. dec 2015 Vær opmærksom på benstilling.. Er den allerede nu skæv, så kan du risikere at købe katten i sækken..

Spørg ind til foder under opvæksten, da dette kan være meget afgørende med hensyn til senere problemer i bentøj osv.

• #7   26. dec 2015 Jeg ved hvad hun har fået af foder smiley

• #8   26. dec 2015 Og om den var flaske føl, da det kan give problemer senere hen.

• #9   26. dec 2015 hun var ikke et flaske føl smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #10   26. dec 2015 Mange af de forslag der er kommet er mere henvendt til ejer end til dyrlæge.

jeg ville gå dyrlægen til at være OBS på bestilling, og ellers lade denne tilse hesten som ved normalt sundhedstjek.

Det er begrænset hvad man vil opdage ved et sundhedstjek, de størstedelen af fejlen sidder inden i hesten smiley

• #11   26. dec 2015 Nu lyder det til, at det er et føl/plag, som du har fulgt hos ejeren igennem et stykke tid, så der har du formentligt set og snakket om de ting, du gerne vil vide.

Handelsundersøgelsen er sådan et stykke papir, hvor dyrlægen går nogle faste punkter igennem - huld, benstilling, pels, hjerte og lunge-lyd, tandstilling ect. En plag bliver ikke bøjeprøvet, men dyrlægen vil nok gerne se den bevæge sig.

En handelsundersøgelse er et "her og nu" billed af om hesten lige nu og her er sund og rask - og du kan tage en snak med dyrlægen om, hvilke forventninger du har til plagen på sigt. Skal det være dressur eller spring, hygge eller højt plan ect - en hest med let afvigende benstilling kan fint være akseptable til hyggeplan, men ikke til +M osv.

Når det så er sagt, så kan man ikke vurdere føl/plage særlig meget, da de jo vokser, så hvad de ender med, det er svært at sige.

De føl jeg har købt -3 stk- fik jeg det første handelsundersøgelse, og han døde som 2,5 års af tarmslyng. De to andre købte jeg bare efter selv at have kigget på dem - og de er blevet to gode voksne dressurheste.

Mvh Charlotte

• #12   26. dec 2015 Du skal også huske at tænke over Ganashe afstanden ved kæben, om den har masser af plads, eller om der er trang så den måske (Den vokser jo en del år endnu) ville kunne få problemer med at gå i dressurholdning.

Derudover er det ENORM vigtigt at kigge på benstillingen og hovstillingen. Er den indfodet? fransker den når den går ? har den hældning på hovene? Bukkehov, osv. Derudover kan du jo spørge sælger, o du må hente dyrlæge journal på den. Så kan du med 100% sikkerhed sige, hvilke skader den har haft. Den kan du få af ejers dyrlæge - dog skal du have sælgers tilladelse og derefter kan du få den tilsendt på mail, hvillket altid er en god ide.
    Så kan du se alt hvad den har været behandlet for.

Tjek evt. om tandsættet ser fornuftigt ud i forhold til dens alder, osv. Sørg for at den har fået lavet gødningsprøve INDEN du får den hjem og har papir på det. I dag kan du jo ikke bare bestille en ormekur uden dyrlæge, så bed om at se ormetallet så du har en ide, hvis den måske skal genbehandles

Kommentér på:
Hvad skal man huske at spøger eller ligge mærke til

Annonce