{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
954 visninger | Oprettet:

spørgsmål angående opstaldere? {{forumTopicSubject}}

på et tidspunkt vil jeg gerne have et par opstaldere.
jeg vil gerne det bliver sådan at det bare er boksene vi lejer ud, hvor det inkl vand, strøm, vedligeholdelse af stald, folde og ridebane.
folk skal så selv søge for strøelse, stråfoder og kraftfoder.
men hvor meget plads skal man sætte af til de opstaldelde til foder og strøelse? for det er jo klart at man ikke kan ligge og køre frem og tilbage med det hver dag smiley

og hvor meget skal man ligesom kunne tilbyde mht opbevaring af andres udstyr? for der er vel også noget med forsikring?

det skal gerne være noget der bare kan køre lidt af sig selv, for jeg er syg og har ikke kræfter til alt muligt ekstra, men jeg savner virkelig at have noget selvskab i min stald smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål angående opstaldere?
  • #1   27. jan 2016 Hvad skal der i boksene ?
    Den plads skal du huske at opstaldere også skal bruge når det ikke er inkluderet for hvis de ikke kan tilkøbe det hos dig så skal de jo selv have det med men der er de færreste der bor i lejlighed der har plads til 1 tons træpiller f.eks. smiley


  • #2   27. jan 2016 Altså hos os i en lille privat stald står alt vores fodder sammen. Hver mand handler selv fodder med mindre en af de andre tilbyder at tage med. Og så står det i en kummefryser. Du kan evt. sige 2 sække pr. mand eller sådan noget.
    Strøelse står vores opstalder for at få hjem og så betaler vi en gang årligt. Så der kan jeg ikke hjælpe dig.

    Og med udstyr har vi fået lov at sætte et skab der ned hver især og så spørger vi, hvis vi pludselig skal have noget stående ud over. F.eks. har vi 3 sæt cavalettis.
    Med hensyn til forsikring så kan jeg heller ikke lige hjælpe der. Vi går bare udfra at vi selv hæfter for vores udstyr hvis det bliver stjålet eller andet smiley


  • #3   27. jan 2016 Mette: prøver lige at omformulere mig smiley for det er jo netop det jeg skriver, at jeg vil gerne vide. jeg er helt ligeglad med hvad folk bruger i boksene, for de kommer selv til at holde dem smiley det er meget forskelligt hvad man hver især syntes det er rarest at stå på, og nogle har specielle behov, så for mig er det ligemeget hvad de står på. Det vil jeg gerne vil vide er hvor meget plads man skal have til hver opstalder til stråfoder, strøelse og foder? er det så der er plads til en uge af gangen, en måned, eller hvad? Jeg havde også tænkt på en kummefryser til foder, også må man skrive navn eller noget på smiley
    det er kun et par opstaldere vi snakker om, og ikke en helt masse smiley

    med udstyr havde jeg tænkt om man selv skulle lave et par skabe, eller forlange at folk feks selv have stævneskabe eller andet med, men der hvor der er plads til det er der ikke varme på


  • #4   27. jan 2016 Mht. plads til udstyr så er det vel ca. 1 kvm. så der er plads til sadelskab, jeg ville som opstalder ikke gide der kun var plads til en uge i strøelse...så der vil jeg sige minimum plads til hvad der svarer til 1 tons træpiller og foder det er vel ca. også 1 kvm. så de kan have det i tønder (så du ikke får mus og rotter).

  • #5   27. jan 2016 det behøver jo heller ikke være til lige lang tid i både strøelse, stråfoder og foder smiley jeg syntes det er lidt svært for halm fylder jo feks mere end træpiller, så jeg vil egentlig gerne regne ud med det der fylder mest, med hvor lang tid man ca bruger hvor meget smiley

    grunden til jeg ikke vil have strøelsen med i prisen er at vi selv bruger træpillesmuld, hvor vi nærmest bare henter engang om året, men det kræver at man går op i at holde sin boks, ellers bliver det hurtigt for dyrt smiley nogle vil heller ikke bruge det fordi det støver

    så det ville blive alt for bøvlet for os hvis vi skulle til at stå for bunden, det var noget andet hvis vi stod på halm og havde det hele hjemme så der bare kunne tages smiley


  • #6   27. jan 2016 Da jeg havde hest opstaldet hvor vi selv skulle sørge for strøelse, havde vi pr boks plads til hvad der svarede til 1 minibig hø og 1 minibig halm.
    Derudover havde vi opvarmet sadelrum (kun til sadler, 1-2 stk pr mand og trenser), samt plads til 1 skab hvor der ikke var varmet op.

    For mig betød det, at jeg skulle ha hø 2x pr måned, og halm 1x pr måned.
    Vi kunne gennem stedet bestille hø/wrap/halm 1x pr uge, så formidlede de kontakten til sælger.


  • #7   27. jan 2016 Hov jo, og så havde vi et foderrum, hvor der i gulvmål var afsat hvad der svarer til 1kvm/opstalder - her havde vi vores individuelle fodertønder smiley

  • #8   27. jan 2016 super det er lige noget i den retning jeg søger Camilla smiley for jeg kan sagtens sætte mig ind i at det er træls at skulle ud og hente alt muligt hele tiden, men jeg har heller ikke plads til hvis alle vil noget forskelligt også vil have opbevaret til hele vinteren smiley

  • #9   27. jan 2016 Husk hvis de får lov at bruge halm så får du lugtgener i boksene og ikke mindst huset fyldt med fluer (de er i halmen).
    Det er i hvertfald min erfaring...vi gik over til træpiller og sidste år da vi så fik en enkelt kæmpe balle halm hjem til at de kunne spise så oplevede vi pludselig at vi ingengang kunne sidde på terassen og spise aftensmad fordi der var fyldt med fluer...
    Jeg ville nok vælge at forlange at det var træpiller og hvordan de så holder boksen må de jo selvom...de opdager hurtigt hvor dyrt det er ikke at passe den smiley


  • #10   27. jan 2016 tror jeg har Ca 120 cm gange 100 cm gange 3-4meter til alt mit udstyr
    og det inkluderer 4 spring støtter 2 plader som er fyld og 2-3 bomme

    og så bruger jeg nok 2-3 kvadrat meter til en vogn

    og så har jeg en kasse/hylde på ca 60 gange 60 gange 60 cm hvor jeg kan komme ting i og så er der 150 cm under hvor der er en saddel knægt og plads til mere

    og der har jeg ALT mit udstyr lige fra karklude og håndklæder til lidt ekstra tøj hvis jeg bliver våd

    jeg har kun ridebukser jakke mm til mig selv hjemme fordi det skal jeg have på før jeg tager der ud

    ude i vores stald der er der en som pakker maden i små poser hvor de er portions lavet til Ca 7 dage af gangen og det fylder mindre end en gennemsigtig kasse med 30-50 liter i (tror sagtens man kunne lave til 12-14 dage i den)

    men hvis det er at man skal have det til at skulle stå og blive blandet op hver dag så kan det hurtigt fylde 3 skraldespande til en hest


  • #11   27. jan 2016 vi har selv haft halm indtil i år, fluerne har vi ikke rigtig problemer med, men det er rigtig med lugten smiley det Gør mig dog ikke så meget når vi ikke er flere, der er en fin nok luft i stalden smiley

  • #12   27. jan 2016 Ina: der er spring osv her ved mig smiley jeg regner ikke med at kunne opbevare en masse vogne, spring osv så skal det i hvertfald aftales ved siden af smiley

  • #13   27. jan 2016 Rebecca det var bare mere for at så du havde lidt at kunne tage gennemsnit af i forhold til hvor meget din opstalder må have lov at have på stedet

    for jeg ville have svært ved at skulle have mine ting på 1 kvadrat meter så skulle jeg nok have et 10 meter højt skab smiley

    men jeg vil så sige jeg har meget plads og alt pladsen jeg har er ikke fuldt ud udnyttet til briste punktet så jeg bare ikke kan klemme mere udstyr ind

    og det ser slet ikke rodet ud (jo for mig men alle andre syntes der er orden på det)

    og vil sige at kunne sagtens undvære min 60 gange 60 gange 60 kasse plus pladsen nedenunder

    (eventuelt lige kig et af mine fotoalbums der kan man se mit 120 gange 3-4 meter gange 100 plads )
    (den hedder så er der sgu ryddet op)


  • #14   27. jan 2016 jeg er også glad for du skriver Ina, jeg vil jo gerne Gøre det godt og behageligt for en opstalder og ja også mig selv smiley

  • #15   27. jan 2016 Du skal oss overveje mht bortskaffelse af mødding - halm fylder utrolig meget i forhold til spåner, tørv, træpiller etc

    Jeg ville være ked af at skulle hente foder/strå/bund mere end 1x pr måned som opstalder


  • #16   27. jan 2016 vi har møddingsplads så det er ingen problem smiley

  • #17   27. jan 2016 Jeg lejer to bokse ud. Her har lejer en stor fodertynde til rådighed pr. hest. til hendes foder. Hun køber spåner, wrap, lucerne af mig mef i bokslejen.
    Jeg har sat skabe op, så der er et pr boks (pr hest) ligeledes har hun plads til en sadel pr hest.
    Jeg køber spåner og foretrækker helt klart at opstalder bruger det samme... fordi halm fylder enormt meget.
    Så, hvis jeg var dig er det nemmest at lave et skab til udstyr, en sadelbom pr boks, trenseophæng, og en fodertynde pr boks du udlejer. beregn en euro palle str areal til strøelse pr hest, hvis de ik køber af dig.


  • #18   27. jan 2016 Jeg fylder som opstalder :1) men ved også andre ikke gør. Tror det meget forskelligt. Jeg har mange forskellige sække foder, og lucerne og gulerødder og spand med biotin, og vitamin mineral spand med guffer. Og jep det fylder, men andre har jo bare ro tre NS sække og ikke andet, det fylder jo ikke alverden. Bruger folk wrap kan det jo stables udenfor det jo meget nemmere end hø. Ellers skal der nok være plads til folk kan få 1-2 mini Big ind med hø eller en med hø og en med halm. Træpiller, spåner kan folk jo placere udenfor igen smiley

    Jeg har købt masser hø hjem, ligger så på loftet og er ikke i vejen. Så man må jo også tilpasse indkøb til stedet. Men jo mere man køber, jo billigere bliver det jo også smiley skab skal have plads til dækkener sadel strigler og lidt ekstra småting.

    Men ja den store spændene ting med opstaldede er, hvad hvis de ikke kommer hverdag. Og hvad hvis det svært for dem at overholde aftaler. Og ikke mindst, hvad hvis hesten pludselig står uden vådt eller tørt. Eller vandet, fryser smiley der mange ting udlejer er ansvarlig for, selv om man blot låner boksen ud.

    Held og lykke med at finde de rigtige smiley søde gode opstaldere betyder mega meget de små steder. Og hjælper man hinanden går det Jo alt sammen.


  • #19   27. jan 2016 Hvis det var mig...

    Så ville jeg sørge for indbyggede skabe, eventuelt malet hvide (hvid = lys) - med indbyggede skabe, så slipper du for at opstalderne har alle mulige og umulige skabe med i sære farver. Indbyggede ens skabe skaber et lidt mere roligt rum og så kan hver opstalder fylde lige meget. Så kan skabene eventuelt bygges helt op til loftet for at udnytte højden (og så slippet man for at der ligger løse ting ovenpå og bliver støvet eller bare ligger og roder).

    Eventuelt kunne der så være sadel og trenseholder i skabet (udover hylder) ellers så en eller to holdere pr. hest (da nogle jo både har dressur og springsadel).

    En dækkenholder så hver hest har sin egen holder - god investering, så der ikke ligger løse dækkener overalt og roder.

    Og vigtigt! At hver hest selvfølgelig har et navnskilt eller lignende hvor der står nummer til de vigtige kontaktpersoner, hvis uheldet er ude - det er ikke sjovt at stå med en hest der har skåret sin sene over og ikke kunne få fat i ejer. Er prøvet.

    Strøelse - der ville jeg sige at folk selvfølgelig selv står for indkøb, men det må ikke være halm (fordi det fylder så meget i opbevaring hvis flere skal have hver deres lager). En palle må være nok pr. hest.

    Krybbefoder - der må folk begrænse sig lidt, 10 tønder forskelligt foder pr. hest burde ikke være nødvendigt. Jeg tænker en stor tønde eller to mindre pr. hest og så lidt hyldeplads til tilskud... og så et krav om at der ikke er løse poser med foder, men at det er forsvarligt forseglet så du ikke får problemer med mus og rotter, eller bare hvis en hest kommer løs og ikke går i foderet.

    Stråfoder - jeg tænker at det da må være nok med plads hvis det ca. er på størrelse med en boks? Folk behøver jo ikke købe ind til et helt år ad gangen.


Kommentér på:
spørgsmål angående opstaldere?

Annonce