{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
905 visninger | Oprettet:

Købe føl? priser osv {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Den oldenborg hoppe jeg rider er ifol og skal fole til Juni. Jeg har gået med tanken i mange år, at jeg godt ville have et føl som jeg kunne træne selv helt fra bunden, og har også været med til diverse tilridninger og træning af helt unge heste, og jeg synes det er rigtig spændende!

Samt skal jeg uddannes som hestemanager, så der lærer jeg også alt hvad indgår unge heste.

Jeg står nu med den tanke om, at købe hoppens føl. Jeg kender ejerne, og kan højst sandsynligt have føllet stående hos dem.

Min uddannelse inkludere SU når jeg går på skole, og løn når jeg er ude i praktik, og så er min mor også villig til økonomisk støtte.

Jeg ville nu høre jer, om jeres mening? Om det er en latterlig ide jeg har fået mig, eller om jeg skal prøve, at føre den ud i livet?

Og jer med føl - hvad bruger i eventuelt om måneden, og bare hvis i har fif, eller ting jeg skal vide smiley

Forummet bliver slettet, hvis tonen bliver grim.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købe føl? priser osv
  • #1   15. feb 2016 Hvis du vil være hestemanager/dyrepasser med speciale i heste, så skal du sikre dig at du har praktikplads før du begynder. Min veninde har søgt i 3 år og burde være færdiguddannet nu, men har ikke engang en praktikplads på trods af at hun sluttede grundforløbet med gode karakterer og er godt kvalificeret.
    Hun købte min føllebølle sidste år og det går fint smiley

• #2   15. feb 2016 Udgifterne er stortset det samme for et føl som en voksen hest (minus sko) - det afhænger selvfølgelig af, hvor du har den opstaldet. Jeg havde mit føl (nu 3 år) opstaldet samme sted som min 9 årige vallak. De kostede lige meget, udover at føllet ikke havde sko på. smiley
    Men vil du gerne have et føl, og bare vil ride andres heste indtil eller kan undvære ridningen så længe, så ville jeg da gøre det - hvis det er det du brænder for smiley

• #3   15. feb 2016 Jeg købte min første hest, en 6 mdrs islænder hingst, jeg havde kendt siden han var knap og nap 1,5 månede. smiley Han fylder 6 til sommer. Jeg har aldrig været lykkeligere.

Jeg vil sige, det er en del billigere at have føl de første 1-2 leveår. Jeg brugte meget tid på at træne i korte intervaller, og var faktisk med til et HMS stævne, da han var lige under et år. Det syntes han var rigtig sjov, og han har nydt godt af det under tilridning - han har aldrig kastet mig af, eller forsøgt at slippe af med mig på ryggen.

Men i dit tilfælde, vil jeg anbefale at sætte den på unghestefold. Mange steder kan du betale ekstra for at de giver den vitaminer/mineraler/foder. Det koster i snit mellem 400-750 i måneden, at have dem på unghestefold. Men vis du køber pr. sæson er det meget billigere. Jeg gav 1800 kr for en hel sæson á 6 måneder - dvs. 300 kr/måneden. Det var dog kun med islændere, men du kan få det for alle racer. Det er kun godt at de får massere af motion, vitaminer og naturligt opbyggede muskler i den alder. Når den så fylder 2, kan du hive den hjem og bruge et år på at lære den at kende - derudover begynde træning. Med fornuftig træning, kan du få en hest du bare skal sætte dig op og ride på, ved tilridning. Men husk, korte intervaller er din og hestens ven - og så er du sikker på du ikke overbelaster den. smiley

God fornøjelse!

• #5   15. feb 2016 jeg købte mit føl i maven på hoppen kan anbefales.. men de er dyrere i drift end voksne.
    bla skal de jo vaccineres der 3 gang inden for 1år
    der skal ormekur hver 3 måned da føl ikke er så modstands dygtige som voksne for orm
    følfoder som er dyrere end eks mine voksne der lever på vitamin mineraler og roepiller..
    smed hver 2 måned så man evt kan rette op skulle de stå forkert
    grimer der skal skiftes da de små hoveder vokser..
    måtte købe et dækken da hun frøs dette kan hun sikker tikke passe om få måneder
    wrap sådan en lille fætter kan spise ret meget
    evt tilskud skulle den i vækst tabe sig (gjordem in så der måtte lige suppleres)
    så føl koster mere ja og du kan ikke ride osv på dem.. de skal jo vokse sig fine og store. mit laver jeg lidt mental og miljøtræning med
    kasteration hvis det er en hingst
    ville jeg have byttet? ikke for alt i verden hun er nøje udvalgt kendte ejer af hoppen og hun var min allerede før hun blev født. hun blev en hoppe som ønsket.

• #6   15. feb 2016 Tjaaa tjoooo jeg vil også sige, at føl/plage koster det samme som en ridehest i drift. Lidt mindre smedeudgift ( kun beskæring ingen sko) mere grovfoder og specialfoder.

Det som nok gør jeg vil fraråde det, er dit valg af uddannelse. Der er næsten ingen læreplads, og der er nok 98% sikkerhed for at du ikke får et arbejde efterfølgende indenfor dit fag - en håbløs uddannelse, som burde forbydes at lokke unge mennesker ud i.
    Så din økonomi vil være mager de næste mange år, da du jo skal i gang med en ny uddannelse efter du har spildt årene på hestemanager.

Mvh Charlotte

• #7   15. feb 2016 Jeg har haft Tindur fra han var 7mnd og gik på SU smiley og har lige købt et føl igen smiley Rocky kommer hjem dagen efter han fylder 11mnd. smiley Første billede er fra Tindur som føl og andet billede er af Rocky smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #8   15. feb 2016 Rocky
    Og det koster det samme men man har jo udgifter med tilridningen osv smiley

Mvh TT

profilbillede
Kommentér på:
Købe føl? priser osv

Annonce