{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
578 visninger | Oprettet:

Mærkelig form for muk eller sår? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Min hest har haft en form for muk nede i koden i et par uger nu, som vi ellers har renset med klorhexidin og efterfølgende smurt det med blue hors muk- og sårsalve. Det er ikke blevet bedre og er lidt bange for, at det har udviklet sig til et sår. Han er ret øm dernede og ikke glad for, hvis man vil rører ved det. Han har ikke feber, men er varm og hævet omkring koden. Dog er hans humør og væremåde ikke påvirket af det. smiley
Han har egentlig ikke været halt af det, indtil i går, hvor jeg skulle ride undervisning, hvor han ikke var stokhalt, men ømmede sig lidt i traven.. Så jeg gik ned med ham, da jeg ikke ville tage nogle chancer, ved at fortsætte ridningen.
Vi prøver nu at spray noget aloe vera first på, for at se om det kan hjælpe.

Er der nogle, som har prøvet noget ligende og hvad gjorde i, i den situation? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkelig form for muk eller sår?
  • #1   18. feb 2016 Hej Line. Faffe er ufattelig følsom over for mug ?? Det er faktisk det eneste han altid har haft af skavanker hos mig. Så jeg kan kun anbefale dig altid at være opmærksom på, at han er tør og rent i koderne, samt at beholde hans "hovskæg" da det beskytter smiley

    Jeg synes ofte jeg har kunne tage det i opløbet med rens og mugsalve, plus fjerne skorperne.

    Men nogengange er det nødvendigt at kontakte dyrlæge for en omgang penicillin, især hvis det er blevet så slemt at han er begynde halt af det ????

    Håber ellers I 2 har det rigtig godt ??

    knus


  • #2   18. feb 2016 Tak Mette-Marie! Han har ellers aldrig haft nogle former for muk hos os, men med det vejr og alt det mudder, der er for tiden, så er det selvfølgelig svært at undgå. Dyrlægen er kontaktet, så måske skal der lidt til, men forhåbenligt er det ikke noget alvorligt. smiley
    Ellers går det rigtig godt! Vi er/var begyndt at træne op til en LA1 til april, hvor vi (forhåbenligt) skal ride klubmesterskaberne i dressur. smiley Springningen arbejder vi lidt med, da han er meget glad og frisk for tiden, så det bliver ekstra sjovt, når han ser en springbane. :))


  • #3   18. feb 2016 Jeg plejer at bruge honning og pakke det ind i film (det der fra køkkenet) hver dag og lade ham stå med det i boksen i nogle timer og vaske med lunkent vand og mediskrub både før og efter honningen bliver påført. Min gamle pony havde kronisk mug men det holde det pænt og rent og inden sårskorper. smiley

  • #4   18. feb 2016 Vi havde også utrolig våde og mudrede folde, der hvor han stod hos mig, så det var lidt en udfordring ??

    Men super fedt med LA1 :D:D:D Bliver helt vildt spændende at følge smiley


  • #5   18. feb 2016 Putter du det direkte på skorpen eller piller du først skorpen af?
    Vi har selv en hest der pludselig stod med ekstremt hævet ben, og det viste sig at være muk. Vi pakkede det ind i Animalintex i ca 12 timer, hvor vi tog det af igen og proppede den samme salve, som du bruger. Hver dag bliver skorpen kradset af, og salven kommer på. Derefter får han staldgamacher på, så der ikke kommer bakterier i.
    Han har stået inde i 2 uger, og er kommet ud for første gang i dag. Jeg stopper ikke behandlingen fuldstændig, men fortsætter kun med salven, i tilfælde af det ikke er helt væk endnu. smiley


  • #6   18. feb 2016 Kovaline!
    Har førhen brugt medisrcup, zinksalve, honning ovs.
    Men kovaline har virkelig givet pote! Her har det taget selv de mest voldsomme tilfælde af muk på shire smiley


  • #7   18. feb 2016 Kovaline helt klart

Kommentér på:
Mærkelig form for muk eller sår?

Annonce