{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.338 visninger | Oprettet:

At holde hesten i live for sin egen skyld... {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen! Sagen er den, at min kære pony igennem de sidste 4 år har lidt af voldsom allergi. Hun er allergisk overfor 17 ud af 32 græs- og pollentyper. Vi har prøvet ALT og er lige nu igang med allersidste mulighed, vaccination. Hun er ikke en typisk allergiker, da hun hverken hoster eller har dårlig vejrtrækning, men hun headshaker i så voldsom en grad, at det er umuligt at trække med hende/ride hende uden for om sommeren.. om vinteren (november-februar) er der intet, da det jo selvfølgelig er koldt, og der ingen pollen er i luften.
Jeg har haft hende i 6 år, og hun ER verdens allerbedste pony, min bedste ven, som jeg vil give alt for at få rask. Hendes allergi har selvfølgelig gjort, at vi slet ikke har fået redet de sidste par år, som jeg rigtig gerne vil. Derfor er jeg lidt i et dilemma... Såfremt vaccinen ikke virker på hende, findes der ikke noget, man kan gøre for at dæmpe hendes headshaking dvs. hun skal stå stille 9 ud af 12 måneder om året. Jeg ved med mig selv, at en aflivning ville være så svær for mig at komme igennem, men på den anden side er det næsten ligeså hårdt at se hende have ondt hver dag.. Ville I aflive en pony, som egentlig er helt velfungerende bortset fra, at hun headshaker og dermed har ondt igennem hele sommeren? Lagt til dette kommer selvfølgelig også at jeg SAVNER at ride både dressur og spring. Da vi købte hende og i tiden efter sprang vi baner på 1 meter, og hun elskede det...

TAK fordi I har læst med helt til enden - jeg håber I har lidt indput...
Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At holde hesten i live for sin egen skyld...
  • #1   21. mar 2016 Ja her er aflivning det bedste og ville være det jeg valgte såfremt vaccinen ikke hjælper. Men ville selvfølgelig prøve alt først da ligesom for dig, så er mine heste mit liv smiley men de skal selvfølgelig heller ikke leve et dårligt liv pga. Min egoisme!

Mvh TT

• #2   21. mar 2016 Jeg ville aflive. Det lyder ikke rart for den og du har gjort hvad du kan smiley

• #3   21. mar 2016 Hvis headshakenen generer den/volder den smerte, så ville jeg nok aflive. Død hest lider ikke.

• #4   21. mar 2016 Hvis vaccinen ikke virker ville jeg aflive. Jeg har selv voldsom allergi i græspollen sæsonen, og tro mig, nogle gange er det så slemt, at jeg ville ønske, der var nogle der ville aflive mig smiley
    Det valg har vi ikke som mennesker, men vi kan vælge det for vores dyr smiley

• #5   21. mar 2016 Jeg ville aflive hvis vacc ikke virker.. Du skriver jo os at hun ikke har det godt om sommeren.. Og det er jo ikke fair overfor hende.

Mht vacc. Jeg har også haft en hest der var multiallergiker. Hans allergi viste sig i forhold til at han kløede sig overalt, pelsen lignede til sidst.. Ja der er ikke ord. Og det var hele året rundt. Han fik en vacc x antal gange om året og det virkede. Han var tilsidst sund og rask og havde ingen mén overhovedet.

• #6   21. mar 2016 Du har prøvet alt, i samarbejde med din dyrlæge og hvis sidste løsning ikke hjælper ville aflivning måske være en mulighed for hesten. smiley
    Men prøv at spørg din dyrlæge til råds, de har oftes mere forstand på heste i disse situationer smiley

• #7   21. mar 2016 Min pony er allergisk overfor lager- og hustøvmider, og det viser sig som udslæt, der klør helt vildt på ham, så han til sidst klør sig skaldet og får hudafskrabninger - det lyder lidt ligesom det, Camilla P også kendte. Man kan ikke undgå miderne, for de sidder i dækkener (som han ikke går med) og i er i foderet. Men han bliver også vaccineret mod det - hyposensibilisering hedder hans behandling - og det virker super godt. Krydser fingrer for, at det også virker for dig smiley

• #8   21. mar 2016 Som mange af de andre siger ville jeg også vælge aflivning da du kun kan ride 25% af tiden i har sammen. Det lyder lidt hårdt men man kommer over en aflivning på et tidspunkt men at skulle i flere år se en hest have det skidt det meste af tiden er altså meget hårdt for dig selv.
    Men hvis vaccinen ikke hjælper og dyrelægen siger at aflivning er den sidste ting du kan gøre så ville jeg lytte til ham/hende

• #9   21. mar 2016 jeg ville prøve at kontakte lise
    http://www.alternativdyrlaege.dk/kontakt.html

• #10   21. mar 2016 Ville I aflive en pony, som egentlig er helt velfungerende bortset fra, at hun headshaker og dermed har ondt igennem hele sommeren?

Jeg synes lidt, at du giver svaret på dit spørgsmål der. Det er jo ikke en velfungerende pony, hvis hun har ondt hele sommeren igennem smiley
    Men jeg forstår godt, at det er en svær beslutning at træffe.

Var det min, så ja, jeg havde aflivet. Du har kæmpet en brav kamp.

• #11   21. mar 2016 Hun er ikke en velfungerende pony med et velfungerende godt liv, hvis hun skal stå stille 9 ud af 12 måneder om året, samt du siger at det er umuligt bare at trække med hende uden for om sommeren.
    Her synes jeg også du giver svaret på dit eget spørgsmål. Det er hårdt, men du har prøvet hvad du kan, og det er ikke værdigt hvis hendes liv er overskygget af gener i så voldsom en grad smiley

• #12   21. mar 2016 Jeg vil også vælge at aflive hende, hvis vaccination ikke virker, det vil være synd at holde hende i live, hvis hun alligevel skal stå 9 ud af 12 måneder og heller ikke kan nyde at være på fold smiley

• #13   21. mar 2016 "Jeg ved med mig selv, at en aflivning ville være så svær for mig at komme igennem, men på den anden side er det næsten ligeså hårdt at se hende have ondt hver dag."
    Hvis jeg havde det sådan, så ville jeg nok vælge at aflive den. Det er super hårdt, men det virker også som, om at det under alle omstændigheder er hårdt for dig (og hesten), at den ikke trives..
    Så hvis vaccinen ikke virker, ville en aflivning være den humane ting at gøre smiley

• #15   21. mar 2016 Ida, giv vaccinen en chance.
    Min brors første pony havde støvallergi samt let græsallergi (få sorter), han fik vaccinen fast hver måned i et år og efterfølgende fik han det kun ved behov, han gik dog på pension 3 år senere men det var grundet hans høje alder (23), vi havde ham i 8 år. Han led slet ikke så voldsomt de sidste par år han levede i. Han blev ikke aflivet grundet hans allergi, men af alderdom/ dårlig blodcirkulation i benene.

Jeg kan ikke love at vaccinen vil give god effekt, men det er forsøger værd. Overvej evt andet alternativ behandling.
    Giv skønne Chanel et kram fra mig smiley jeg sender dig en masse varme tanker i denne svære situation/tid smiley

• #16   21. mar 2016 Tusind tak for svar alle!!

Nicoline: Tusind tak smiley vi giver helt sikkert vaccinen en chance, dog har den ikke haft sin virkning endnu og vi er desværre snart i mål.. Men tak!! smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #17   22. mar 2016 hesten er jo netop ikke velfungerende pga. dens ekstreme grad af headshaking.

man bør forsøge at udrede sin hest, men man kan også forsøge alt for længe, så det til sidst bliver egoistisk.

sandheden er: en død hest lide ikke.

• #18   22. mar 2016 hvis det var min hest, så ville jeg se om vaccinen gør en forskel. gør den ikke vil jeg få den aflivet. Jeg vil føle mig som en dyrplager, hvis jeg holdt en hest i live fordi jeg ikke turde tage konsekvensen af en aflivning. Men i den situation synes jeg man bør tænke på dyret og ikke en selv.

• #19   23. mar 2016 Igen tusind tak for svar alle... smiley

Kommentér på:
At holde hesten i live for sin egen skyld...

Annonce