{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.699 visninger | Oprettet:

Sadel til kort hest? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg er så heldig, at stå med en lækker sag, som skal tilrides her lige om snart, alt efter hvornår vi er klar smiley

Men! Min skønne blanding af Oldenborg, New forest, Tinker og Araber, har taget mest fra araberen - Han er spinkel bygget og har en super kort ryg!
Derfor kommer den 17" sadel jeg har liggende ikke til at passe ham..
Jeg er helt i tvivl omkring hvad jeg lige skal gå efter..

Er det bare 16,5" eller 16" jeg skal forsøge mig med? Eller er det noget helt andet der spiller ind?
Jeg synes det er så svært med de sadler..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til kort hest?
  • #1   1. apr 2016 Hej.

    Få en sadelmager ud og få en vurdering af hvilke sadler der kan ligge på ham.

    Anlægsfladen kan variere utrolig meget, så en 16" faktisk kan være for lang.

    Gav 500 kr for en vurdering af hvad min kunne gå med, og så fik jeg en liste over sadler der passede på de kriterier.

    Mvh Tiana


  • #2   1. apr 2016 Jeg kan anbefale islænder sadler.

    Jeg har den lækreste Hilbar Royal Exclusive Booster II og den har en anlægsflade på 43 cm i 17,5. Og det er altså EKSTREMT kort! smiley Den ligger fantastisk, og har højt ansætte store knæstøtter, og er lavet i det lækreste italienske kalvelæder. Den koster lige knap 18000, men den er bestemt alle pengene værd. smiley


  • #3   1. apr 2016 Det er muligt at finde 17" sadler med kort anlægsflade smiley
    Jeg har en 17" springsadel med 43 cm anlægsflade tilsalg, det er en Zaldi Royal Super - jeg ved ikke om alle Zaldi er korte, men den jeg har er i hvert fald smiley


  • #4   1. apr 2016 Jeg har en tekna 16" og en totti saphir 17". De har begge en super kort anlægsflade. Desværre kan de ikke ligge på min pony..

  • #5   1. apr 2016 Vi har en stübben dressursadel til vores den bette på 140cm og en anlægsflade på MAX 42cm. Og så en sadel af ukendt mærke i spring, men med en anlægsflade på de 42. Begge disse sadler er 16" - men stübben svarer jo til et nummer mindre, så det er lidt forskelligt og derfor kan man ikke altid regne med tommeren.. smiley

  • #7   1. apr 2016 Få en dygtig sadelmager/saddlefitter ud og måle og vurdere, så hesten får den rigtige sadel. Min hest er også kort i ryggen. Jeg har en 16,5" Kent and Masters Dressur S. Købt og tilpasset af saddlefitter smiley

  • #8   1. apr 2016
    Det kommer an på hvad kort er. Om kort er 40 cm i anlægsflade eller 45 cm - der er stor foreskel på udvalget af sadeler afhængigt af hvilken anlægsflade.

    Om det er 16" eller 17" har intet med længden på sadelen og gøre, men kun sædets størrelse.

    Man skal dog bare huske, at ens mås skal passe sammen med hestens anlægsflade. Nogen kan fx ikke sidde i en sadel, der er så kort, som hesten har behov for. Og ender derfor med en for lang sadel eller en sadel der er for lille til deres bagdel.


  • #9   2. apr 2016 Hvad er anlægsfladen?

  • #10   2. apr 2016 Jeg har en 17" Albion Legend K2, anlægsflade er 41... smiley Min hoppe er også ret kort... Er vildt glad for den!

  • #11   3. apr 2016 Krikken: Du har ikke helt ret. Sædets størrelse er med til at afgøre længden på sadlen smiley Min hest kan ikke gå med en 17", den bliver for lang. Han kan derimod sagtens gå med en 16,5", fordi den er kortere smiley

  • #12   3. apr 2016 Jeanne: Det er ikke helt korrekt heller - en 17" sadel kan godt have en kortere anlægsflade end andre 17" sadler, og også end 16"/16,5" sadler smiley

    Jeg har en 17" sadel med 43 cm anlægsflade og en anden 17" sadel med 46 cm anlægsflade smiley


  • #13   7. apr 2016 Enig med Cecilie. Jeg har en kombisadel 17" med anlægsflade på 46 cm, og en islænder/dressursadel 17,5" med anlægsflade på 43.

Kommentér på:
Sadel til kort hest?

Annonce