{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

jer med ælder heste {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'er

jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i har jers heste når de er blevet 18 plus.?
jeg tænkte på med hensyn til træning, foder og om i giver noget tilskud foder eller andet til dem?
er der noget man skal være mere opmærksom på når nu den bliver ældre? (jeg ved godt at man skal holde noget mere øje med tænderne men ud over det?
på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jer med ælder heste
  • #3   15. apr 2016 Min hoppe på 17 år, bliver 18 i næste måned, hun er frisk og har masser af energi, hun bliver redet cirka 5-6 gange om ugen både dressur, tur og lidt spring og hun elsker at arbejde smiley Hun får ikke noget speciel foder for ældre og fungerer helt normalt smiley

  • #4   15. apr 2016 Min hest blev 29 år så hende kunne man godt kalde en ældre dame, det eneste man skal være opmærksom på er opvarmning ( jeg brugte bandager som støtte da hun havde svage forben) vær lidt opmærksom på om fodret optages korrekt alså korn kan være svære for deres maver og tænder at konsumere, eller vil jeg ikke sige der er noget man skal passe på smiley

  • #5   15. apr 2016 Hvornår en hest er gammel er vidt forskelligt. Jeg har aflivet to heste på hhv 20 og 23 år, som begge havde været "gamle" i 2-3 år, dvs. begynde skavanker, svær at holde huld, PPID (cushings) symptomer, gigt mm. Så derfor er det også meget forskelligt, hvornår man skal begynde at tage hensyn til dem.
    Jeg gav tilskud til led, ad libitum stråfoder, undgik dog senior foder, da der typisk er høj stivelse og sukker og specielt den ene havde tendens til puls i benene- så jeg turde ikke. Jeg gav olie som ekstra kalorier i stedet smiley
    Jeg tror på det er bedst at holde dem igang så meget som muligt, men ved lav intensitet. Så skridt/trav ture, gå ture, jordarbejde osv. smiley Kort sagt lyt til din hest


  • #6   15. apr 2016 Min Cosima er 19 og går træning 2-5 gange om ugen, alt efter hvad jeg har tid og overskud til. Hun har gået som avlshoppe i omkring 12 år men har som ung været uddannet til M-dressur. Jeg fik hende sidste oktober og har siden arbejdet med at få muskler på og nu skal hun igang med samling. Hun får præcis det samme foder som alle de andre heste i stalden. Hun får intet anderledes end de andre, det er både rideskoleheste og en UVM-deltager der får/har fået det samme foder. Min hoppe får lov at lave meget forskelligt, for hun keder sig forfærdeligt når hun bare går dressur, så vi er begyndt til springundervisning hver anden uge hvor vi springer op til 80 cm, foreløbigt.

  • #7   15. apr 2016 Min gamle pony var fuldt med i sporten til hun var 21. Hun havde gået MA i spring i sine yngre dage, det er 1 meter. Hun var selv 129.
    Hun gik kun 70 med mig den gang.

    Hun blev flyttet ned til min mors veninde der bor 30 min væk, så vi kunne ikke selv komme hver dag.
    Hun kom på pension mens hun havde det godt. Hun havde en part der red hende 3 gange om ugen, let selvfølgelig, faktisk indtil hun blev aflivet pga. gigt.


  • #8   15. apr 2016 Jeg har min som er 20 ligesom den anden jeg har på 9 år dog holder jeg lidt mere øje med ham på 20.
    mine for kun wrap/hø, græs og vitamin/mineral kiks, dog foder hvis de bliver tynde.
    han bliver redet, longeret, gået/redet tur, køre med osv osv alt det jeg laver med andre heste. Jeg sørger dog for at han godt varmet op og smidiggjort, og bliver strukket ud efter "træning".
    Han bliver vedligeholdt med smed efter behov, tænder, massør og kiropraktor mindst en gang om året eller hvis jeg lige synes det er nødvendigt.
    Min kan man dog ikke mærke han er oppe i årene, nogen gange teer han sig som om han 4 smiley

    i mine øjne bliver en hest kun gammel hvis den ikke bliver holdt ved lige og smidiggjort som den altid har gjort, hvis den er frisk og sund og rask kan den holde i mange år uden noget "ekstra tilbehør"


  • #9   15. apr 2016 Muligvis ekstra opvarmning, lidt kortere koncentreret ridning, god afskridtning og evt udstrækning. Olie til led, hvidløg der styrker immunforsvaret og sørger for at hesten ikke så super let bliver ramt af noget. Har hesten svært at at holde huld og varme, så godt seniorfoder, dækken og sørge for at den ikke står ude i pis regnvejr og stærk blæst. Massere stråfoder. Evt. sørge for at hesten oftere tjekkes mht. tænder og lignende. smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   15. apr 2016 Min på 24 får helt alm foder optager det perfekt, bisser er også som de skal være, nogengange rider jeg 2 gange i uge andre går der flere uger, hun har ophelet spat og gigt i forben, har længe ikke modtaget nogen tilskud men pt giver jeg msm og hyben.

    Jeg er ikke tilhænger af at smide alverdens piller og pulver i hesten bare for at være på sikre side smiley


  • #14   15. apr 2016 Jalle fylder 21 i år, og han går stadig i fuld ridning - han har fået slidgigt i forbenene, så han skal holdes i gang, dog må han ikke springe mere smiley Han får normalt foder, dog med equimobility + som tilskud, pga gigten, og han holder fint vægten. Han viser heller ikke tegn på "alderdom" eller hvad man skal sige - han er stadig lige fjollet og frisk i den daglige træning, og han hygger sig på folden med sine venner. Han går uden dækken pga støvallergi, og klarer både at sætte og smide pels (vi giver ham også B-vitamin i de perioder). De eneste store alderstegn er hans slidgigt og at hans man og hale efterhånden bliver mere og mere grå (det ka jo også se pænt ud på en sort pony smiley )

  • #15   15. apr 2016 Min Axel på ca 22 år med slidgigt, bliver redet i skridtture 1-2 gange om ugen.

    Han bliver fodret med Pavo 18+ og wrap ad libitum. Om sommeren får han bare vitaminer ved siden af græs og wrap smiley


    profilbillede
  • #16   15. apr 2016 Vær obs på slodgigt, det får de fleste heste.. Nogle i mere eller mindre grad. Man skal sørge for at holde dem igang, som andre også skriver, ved lavitensitet og især om vinteren. Husk en god opvarmning.

  • #17   15. apr 2016 Min pony på 17 bliver der ikke taget de store forhold til. Han er løsdrift hest, ude 24/7, og bliver fodret med wrap og vitaminer, samt et tilskud B-vitamin i fælde perioden. Han har dækken på om vinteren, grundet slidgigt der giver for lang opvarmnings tid hvis han ikke har det på, men er ellers sund, rask og velfungerende :)!
    Han bliver redet godt og vel 5 gange om ugen, i dressur på LA niveau, springer omkring 70 cm(har ikke det store talent) og bliver redet distance på 25 km. ruter uden nogen problemer :D!


  • #18   16. apr 2016 1000 tak til alle der har skrevet, i har været en stor hjælp smiley min dreng bliver jo meget snart 18 og jeg må indrømme at jeg har gået og frygte det lidt, fordi man høre så mange sige det er der det begynder at gå ned af bakke med dem smiley
    men han virker nu heller ikke til at havde nogle alders tegn endnu igen gang grå hår, han er lige blevet tjekket af dyrlægen som roste ham dog skal han lige havde ordne bisser (men det var nu også derfor hun skulle komme så det var ikke nogle overraskelse smiley )
    men igen mange tak alle sammen smiley


Kommentér på:
jer med ælder heste

Annonce