{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.903 visninger | Oprettet:

Ny hest i flokken {{forumTopicSubject}}

Hej! smiley

Det er sådan, at min hest har stået samme sted i mere end tre år nu (lige udover sommeren 2014).
Hun er den, der har stået på stedet længst tid, men de er kun to heste, og den anden er ældre end hende. Ergo er den førerhoppen.

Staldejer har endelig fundet én, som skal have sin hest derhen også. Så vidt jeg husker er denne hest fra samme årstal som min egen.. Min egen pony, Mini, går med mundkurven fra greenguard, ellers bliver hun for fed (se billede). De går på græs og skal lukkes sammen på græs.
Jeg vil dog gerne give Mini muligheden for at kæmpe om sin plads, når den nye kommer i maj, og jeg tænker derfor, at Mini skal have sin mundkurv af de første par dage... Jeg er bare ikke helt sikker på, hvor godt det er for hende. Mon ikke hun kan komme til at forspise sig, hvis hun pludselig får den af i 2-4 dage?

Hvad ville I gøre? Synes I ikke, hun skal have muligheden for at sige fra, etc. så hun måske ikke bliver underst i hierarkiet, selvom den nye hest måske er yngre end hende? Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

Ifølge staldejer kommer den nye hest omkring 15. maj, så jeg har god tid til at "græsse hende ind" hvis det er sådan, det må blive..


Kommentarer på:  Ny hest i flokken
  • #1   25. apr 2016 Jeg bruger selv mundkurv til mine (af nødvendighed), dog så lidt som muligt.
    Jeg ville have pillet mundkurven af i de dage så hypper kan sige fra, så må du se hvor lang til hun har brug for at kunne sige fra, (nogle falder jo nærmest ind med det samme og andre tager lidt længere tid).
    Hvis vejret forsætter som lige nu så er der ikke meget krudt i græsset, så jeg tænker at det går fint smiley
    - nu er vejret så ved at være skidt igen og de kolde nætter gør ikke noget godt for hestene når de er ude om dagen. Det er værd at have i baghovedet. (Med indgræsning og kun et par dage ville jeg ikke være bekymret)


  • #2   25. apr 2016 Okay.. Min går med mundkurv 24/7 lige nu. Jeg tænker at bede staldejer om ikke at åbne for nyt græs mens min går uden, og så kan det være, det går OK?

  • #3   25. apr 2016 Det lyder som en god plan. Nyt græs uden mundkurv tvivler jeg også på ville være smart smiley

  • #4   25. apr 2016 Ja, det ville ikke være så godt... Også fordi jeg skal til Dubai d. 22. maj, så jeg vil nødigt stå med en syg hest, når jeg skal på ferie!

  • #5   25. apr 2016 Eventuelt lave en "indgræsningsplan" inden hvor du trapper op i tid uden mundkurv.
    Da min pony fik gæringskolik sidste år (fordi hende der stod for indgræsning fuckede planen op og dermed smadrede hans mavesystem) indgræssede jeg først med mundkurv og derefter satte jeg tiden med mundkurv ned lige så langsomt. Som en dobbelt indgræsningsplan (hvis det giver mening) smiley


  • #6   25. apr 2016 Av nej det ville være et sandt mareridt. Har prøvet noget lignende, det var dog også i den forbindelse og var et foldproblem.

  • #7   25. apr 2016 Vi har også ponier, som heller ikke tåler alt for meget græs. Vi har tidligere brugt mundkurv på dem, hvis vi har haft opstaldere, som krævede mere græs end vores egne.
    Ved nye heste i stalden gør vi som regel det, at den nye hest kommeren aften, sådan at den står i boks om natten og får lidt af staldens lugt og de andre heste kan betragte den lidt på afstand. Evt. kan vi lægge et brugt tæppe fra en anden hest på den, for yderligere lugt. Det mildner som regel de værste agressioner. Jeg kan også finde på at bruge Bachs nødhjælpsdråber til alle hestene, hvis jeg ved at den nye hest f.eks. er stresset i forvejen eller for at få flokken hurtigere rystet sammen.
    Næste morgen lukker jeg den nye hest ud først, trækker den rundt langs hegnet, såden lige får en chance for at lære, hvortil grænsen går. Derefter lukker jeg en rar hest ud sammen med den, så den når at få en "ven", inden førerhoppen kommer ud for at jage den væk fra flokken smiley
    Hvis der findes en stor afgræsset fold, så ville jeg lade dem afreagere på den de første dage uden mundkurv, hvor der er rigeligt med hø. Er det ikke muligt, så vil jeg lade dem få en forholdsvis stor fold med græs og hø, så de tilbydes begge dele. Mætte heste slås mindre og der bliver hurtigere ro i flokken. Det er selvfølgelig lidt risikabelt, hvis ens hest har tendens til forfangenhed. Hvis du kan nå at indgræsse den en smule, så vil det være optimalt. Giv hesten mere daglig motion, så den får brugt det ekstra energi. Tilsæt et skvæt æblecidereddike til foderet. Det hæver ph-værdien. Det er sådan at græs indeholder meget sukker, som sænker ph-værdien i maven og derved risikerer du en fejlgæring/kolik/forfangenhed. Hvis du hæver ph-værdien, så tåler hesten bedre græsset i de dage, hvor du tager mundkurven af, indtil der er faldet ro på den nye flok. Det vil jeg nemlig anbefale dig at gøre, så din hest kan forsvare sig, da den nye hest, sandsynligvis ikke vil gå efter førerpositionen, men i stedet forsøge at blive nr. 2 i hierakiet.
    Held og lykke med det smiley
    P.S. Dejligt for Jer, at I endelig har fundet en 3. hest, så du kan få lov at tage din ud fra folden uden at skulle risikere liv og lemmer!


  • #8   25. apr 2016 Det giver mening! Det vil jeg da lige prøve! smiley
    Hun går i løsdrift med græs allerede nu, hun har fri adgang til græs døgnet rundt, så det er umiddelbart bare at græsse hende ind uden mundkurv nu...
    Har du bud på en indgræsningsplan, hvor hun vil kunne tåle græs uden mundkurv døgnet rundt fra den 15. maj? smiley

    Ja, det ville altså virkelig ikke være rart at tage afsted fra. Det er mine svigerforældre der inviterer, fordi de har sølvbryllup, så jeg skal selvfølgelig med. Så hun er nødt til at være helt rask, når jeg tager hjemmefra, ellers får jeg en træls ferie, hvis jeg skal gå og bekymre mig!


  • #9   25. apr 2016 Ann
    Ja, det er super dejligt at der kommer en ny hest! Jeg glæder mig helt vildt! smiley
    Staldejer siger, at hun synes vi lukker vores heste ind nede ved skuret, mens den nye hest kommer ind ude fra vejen og bliver trukket rundt for at se hegnet. Når den har set hegnet, bliver begge lukket ud til den.

    Har vist ikke så meget at sige ift. hvordan det foregår, og i første omgang skal den nye hest bare på sommergræs der. Derfor tror jeg måske ikke, at der vil være noget hø, men til gengæld har vi allerede masser græs!

    Jeg vidste faktisk ikke det med æblecidereddiken. Jeg kender slet ikke til det. Spiser kræsne heste gerne det? Hvor køber man det henne? Eddike er jo surt (og har en lav pH-værdi), er æblecidereddike basisk? smiley Så vil jeg bestemt købe sådan noget, for det er da et rigtig g godt råd! smiley


  • #10   25. apr 2016 Jeg havde beholdt mundkurven på. Hiarki er så meget mere end alder og en slåskamp. Det handler om mentalitet og erfaring. Og har din hest brug for at sige fra. Så skal den nok finde en løsning ud over tænderne. De har jo heldigvis mange måder at kæmpe om deres plads på hvis det kommer til kamp.
    Vi har en islænder i vores flok. Han ligger lige under vores leder og har så 3 tøser under sig. Og den ene af disse tøser er en rigtig lille tyv. Hun stjæler rigtig gerne de andres mad. Hun fandt på et tidspunkt ud af at han da kunne true hende nok så meget for det gjorde ikke ondt når han bed da der kun var gummer tilbage (Han har enkelte kindtænder endnu) Men så fandt han sørme da bare en anden måde at forsvare sig på. Så nu er det nok han ligger øre og stamper engang i jorden. Så trækker hun sig. smiley


  • #11   25. apr 2016 Tjaaa, det kan godt være at der er meget mere i det end bare slåskamp, og det kan sagtens være, hun fandt en anden løsning, hvis hun beholdt mundkurven på... Tænker bare det ikke skal være mundkurven, der afgør om hun kan forsvare sig eller ej..

  • #12   25. apr 2016 Hvis hesten ikke kan forsvare sig med mundkurv på. Så kan den jo heller ikke senere. Så vil hun bare blive tvunget til at afgive sin plads senere. De tjekker jo hele tiden hinandens styrker og svagheder. For hvis en leder pludselig bliver for svag så svækker det flokken. Så din hest skal hele tiden kunne forsvare sig. Dvs. ingen mundkurv fremadrettet heller smiley

  • #13   25. apr 2016 Som du selv skriver, så er der en islænder i jeres flok, der kun behøver at stampe og lægge ører.. Sådan er det generelt, synes jeg. Så snart de finder deres plads og får respekt for hinanden, behøver førerhoppen eller for den sags skyld den lige under ikke "tale med store ord" hver gang de siger fra.... smiley Jeg tror på, at hvis hun vil kæmpe for sin plads, så kan hun sagtens bibeholde den med mundkurv. smiley

  • #14   25. apr 2016 Hahaha.. Du læser jo slet ikke hvad jeg skriver.. smiley

    Jeg prøver igen.
    Islænder - Ingen tænder
    Lavere stående hest - Tyv.

    Tyv forsøger at tage mad. Islænder siger fra. Tyv prøver hver dag. Islænder siger fra.
    Tyv finder ud af der ikke er handling bag truslerne. Tyv bliver mere ihærdig. Islænder siger fra med bid. Tyv finder ud af det ikke gør ondt. Tyv tager islænders mad.
    Islænder har altså nu næsten mistet sin plads. Læs. Har mistet sin plads fordi den ikke kunne bide (præcis hvad der vil ske med din. Så den kan lige så godt lære det først som sidst.)
    Islænder finder anden måde at forsvare sin plads på.
    Tyv lære at der er handling bag truslerne. Tyv prøver stadigvæk hver dag for at se om der stadigvæk er handling bag truslerne. En dag vil han være for gammel og et nyt Hiarki vil blive bygget.

    Så kan din hest ikke sige fra hver dag resten af sit liv og ligge handling bag truslerne. Så er der ingen grund til at den starter højere oppe og er i risiko for forfangenhed og fedme smiley


  • #15   25. apr 2016 Græs er der meget sukker i. Når det kommer ned i maven så omdannes sukkeret til syre. Æblecidereddike er surt men omdannes til base sådan at det forhøjer ph-værdien i maven/tarmen. På den måde kan man hjælpe hesten til den rette balance i ph-værdien. Æblecidereddike kan købes i supermarkedet og er ikke dyrt. Hvis du har en kræsen hest, så kan det tænkes, at den ikke bryder sig om det. Men de fleste heste rynker på næsen de første gange og så glider det ned smiley
    Vil du have et decideret hesteprodukt i pulverform, som gør nøjagtig det samme men som også indeholder gode gærkulturer, så har Miljøfoder i Ikast lige sat et nyt produkt på markedet, som skulle regulere det endnu bedre. På stående fod kan jeg ikke huske navnet, men det skriver jeg til dig i aften.


  • #16   25. apr 2016 Hov nu kan jeg huske hvad det hedder. Levucell. Helt nyt produkt og det skulle være fantastisk til at regulere maven - både ved tykke/tynde heste, heste med løs/hård afføring, heste som er forslugne, osv. Det vil regulere deres appetit og stabilisere tarmene. Det er måske endnu bedre at forsøge sig med...? Kontakt gerne Jeanette eller Louise ved Miljøfoder. De har erfaring med produktet.


  • #17   25. apr 2016 Har ikke læst alle de andre kommentarer.. smiley
    Har hun tendens til at blive forfangen? Hvis ikke det er så slemt synes jeg du skal prøve at indgræsse hende. Min egen pony har været forfangen to gange ved tidligere ejere smiley og allerede nu, på deres vinterfold, er han begyndt at blive påvirket af de små spirer som kommer op. Og han går med mundkurv 24/7!
    Så tjek hende for symptomer, og er der intet eller lidt kan du sagtens gå i gang smiley Eventuelt kan du måske få staldejeren til at vente med at lukke op for græs indtil den nye hest er kommet ind i flokken?


  • #18   25. apr 2016 Bettemus der er simpelthen ikke nogen grund til at blive nedladende. Jeg gider ikke svare på så nedladende en kommentar.

  • #19   25. apr 2016 Ann
    Tak, altid rart med lidt teori! Var faktisk ikke klar over, at det fungerede sådan smiley
    Vil prøve at kigge på produktet. Kan det findes på nettet også mon? Så læser jeg nemlig lige lidt om det..

    Frida N
    Nej, hun har aldrig været forfangen. Hun bliver "bare" fed :b Der er allerede græs på folden nu, men jeg tænker at sige til staldejer, at hun ikke skal lukke op for nyt græs, mens Mini går uden mundkurv, og så tror jeg, at det nok skal gå!


  • #20   25. apr 2016 Vi har aldrig haft problemer med at introducere nye heste, på trods af at de allerede tilstedeværende har haft mundkurv på. Hestene kan udmærket sige fra med hovene smiley
    Havde ikke taget den af "bare" for det. Specielt ikke hvis de har mulighed for at hilse over hegn først.


  • #21   25. apr 2016 Tænker ikke umiddelbart at hestene hilser over noget hegn, inden de lukkes sammen, det er nemlig staldejer der står for det! smiley

  • #22   25. apr 2016 Jeg skrev den bare i håb om den var mere forståelig. For du forstod jo ikke det jeg skrev først smiley

    Hvis du kalder det nedladende så fair nok. Det er din hests liv du sætter på spil. Ikke min smiley


  • #23   25. apr 2016 Min hests liv jeg sætter på spil ligefrem..... det er vi meget uenige i så. Der er intet liv på spil her.

  • #24   25. apr 2016 Hvorfor går den så med mundkurv til dagligt?


  • #25   25. apr 2016 Fordi det ikke er sundt for hende at spise alt det græs. smiley Hun dør ikke af det... Du dør vel heller ikke af at spise meget slik i 4 dage, men det betyder jo ikke, at det er sundt for dig.

  • #26   25. apr 2016 Bidløse:
    Nej men heldigvis lider mennesker heller ikke af hestesygdomme smiley


  • #27   25. apr 2016 Min hest lider heller ikke af sygdomme... smiley

  • #28   25. apr 2016
    Det kommer an på hvad din hest er for en :o) Min fx er en der smutter bare andre ligger øre - så om hun havde mundkurv på eller ej, ville komme ud på et, hun var smuttet alligevel promte.

    Ligesom jeg tænker, at hvis hesten er en dominant en, så er den det også med mundkurven på og kan udtrykke sig med den. Ligesom de heste der er lettere hidsige, fint formår at udtrykke sig selvom der fx er hegn eller boks imellem til andre heste.

    Der udover, så ville jeg ikke lade noget "kamp" stå på i mange dage, men det er en smagssag. Jeg gider ikke en hest der skal jages rundt og en urolig flok hvor der er slåskamp om grovfoder og nogen holdes uden for.
    De skal trives inden for et par dage, ellers gider jeg det ikke - og jagter de decideret hinanden ned og igennem hegn, så er det væk fra hinanden.
    Det er forskelligt, hvor lang tid folk vil lade gå på at " de skal lige lære hinanden og kende "


  • #29   25. apr 2016 Krikken
    Vi regner ikke med, at det vil tage særlig lang tid, før den nye hest er "integreret" i flokken. De er jo kun to, så der er ikke så mange heste at "kæmpe" om pladserne med. Samtidig er førerhoppen ikke grim ved nye heste, som nogle kan være. Umiddelbart regner vi faktisk ikke med noget jagt..
    Den første dag vil hun helt sikkert forsøge at adskille den fra Mini, men ikke rigtig nogen jagt..

    Mini er ikke dominerende og heller ikke hidsig. Omvendt har hun før haft en hest under hende i hierarkiet, for den var nemlig yngst. Mini er også typen, der smutter lige så snart førerhoppen vipper på ørerne - ellers deler førerhoppen nemlig gerne både bid og spark ud.

    Derfor tænker jeg lidt, at det til at starte med drejer sig om den dag, den nye hest kommer, hvor Mini får mundkurven af. Så vil jeg selvfølgelig holde øje med, om hun flytter sig for den, eller om hun rent faktisk siger fra. Hvis der ingen "kamp" om pladsen er, eller hvis den flytter sig lige så hurtigt, som hun selv gør, så vil jeg give hende den på igen. smiley
    Til gengæld hvis hun bider efter den, så får hun lov at få en dag mere uden den...


  • #30   26. apr 2016 Nej men det kan den komme til på kun 4 dage.

  • #31   26. apr 2016 Det kan den sikkert godt, hvis jeg ikke sørger for at indgræsse den inden...

    Var der ikke engang, hvor du tog pause fra HG, fordi du ikke følte, du opførte dig ordentligt herinde? Måske var det på tide at prøve igen, for jeg synes godt nok, du er noget ude med riven og helt ubegrundet for jeg har dæleme ikke gjort dig noget....


  • #32   26. apr 2016 Nej aldrig Pause pga. Dårlig opførsel. Har haft Pause fra HG af flere omgange pga. noget personligt smiley

    Og ser ingen grund til at tage Pause herinde nu.
    Nej du har ikke gjordt mig noget ligesom jeg intet har gjordt dig. Andet end at svare på dit spørgsmål. At svaret så ikke passer dig syntes jeg ikke har noget med mig at gøre smiley

    Men at udsætte sin hest for fare. Ja det forstår jeg ærligt talt ikke smiley


  • #33   26. apr 2016 Jeg synes, du virker nedladende i dine svar til mig. Det handler slet ikke om at svarene ikke passer mig. Jo, det passer mig ikke, når du skriver, jeg udsætter min hest fordi fare.
    Du kender hende ikke, og du har ikke oplevet hende. Du kender ikke til hendes huld, og du har ikke prøvet at fodre på hende nogensinde..
    Jeg kan fortælle dig, at hun er i større livsfare ved at blive lukket sammen med ny hest med mundkurv, i frygt for at den skulle sparke eller bide hende, uden hun kan sige fra, end hun er ved at blive indgræsset langsomt uden mundkurv, for herefter at blive lukket på fold uden mundkurv i få dage..


  • #34   26. apr 2016 Din hest bliver hverken sparket mere eller mindre af mundkurv.

    Men indgræsning er ikke nødvendigvis = så kan hesten pludselig godt tåle græs. Og slet ikke her i foråret hvor græsset er på sit stærkeste. Syntes det er uansvarligt. At det ikke passer dig at jeg ytre mig. Det er også okay. Men så høre emnet ikke til i forum.. Her vil der være forskellige meninger og det må man acceptere.


  • #35   26. apr 2016 Bettemus
    Jo før netop min hest er indgræsning = så kan hun tåle græsset.. Det er jo det jeg skriver.

    Så vil jeg også begynde at ytre mig om i dine tråde, hvor livsfarligt noget kan være - og hvis du beder mig stoppe, ja så hører dit emne jo ikke til på HG. Heller ikke selvom det, jeg ytrer er helt off topic ligesom det du skriver her. smiley


  • #36   26. apr 2016 Hvis indgræsning virker så kan jeg ikke se nogen grund til at fratage hesten så meget af dens naturlighed og risikere dens tænder ved i det hele taget at have mundkurv på smiley

    og mit er ikke off-topic jeg svarede på dit emne.

    Men kommenter du bare løs. Og der bliver sikkert ting nok at skrive på for jeg gør mange farlige ting smiley


  • #37   26. apr 2016 Bettemus
    Hun går med mundkurv, fordi jeg har lyst til at skåne hendes ben, knæ, hove, etc. fra de mange ekstra kg, som stort set alle heste tager på i foråret/sommeren.. Jeg synes personligt det er synd for hesten, at den tager sådan på, fremfor at den får nogenlunde samme mængde mad hele året rundt, og kan holde samme huld hele året rundt. I mine øjne er det meget sundere.


  • #38   26. apr 2016 Og nu vil du så gerne tillade at den tager på?
    Det giver jo ingen mening.
    Svare lidt il jeg syntes det er synd at slå en hest. Men pludselig er det okay fordi der kommer noget godt ud af det? - Øhh what? smiley


  • #39   26. apr 2016 Det giver ingen mening, det du skriver der..
    Selvfølgelig synes jeg ikke det er fantastisk at hun må tage på, de dage hun får den af..
    Men jeg vil hellere have hun har alle muligheder, når den nye hest kommer.


  • #40   26. apr 2016 Bettemus og Bidløse Madsen: I bliver ikke enige, så jeg synes, at I begge to skal stoppe med at kommentere på hinandens svar. Tråden bliver alt for lang og træls at læse. Lad i stedet andre komme med deres indput til emnet smiley

  • #41   26. apr 2016 Jeg synes altid at Brogårdens indgræsningsplan er et godt udgangspunkt, så kan man selv rette i den efter behov.
    Jeg har ikke længere min fra sidste år men den var en måned lang (eller lidt mere) og tror den voksede med enten 15 eller 30 min om dagen. Bortset lige fra til allersidst smiley


  • #42   26. apr 2016 For resten angående Levucell, så tror jeg ikke du kan finde det på nettet endnu, da de først lige har sat det i handlen. Men du kan ringe til Miljøfoder i Ikast på tlf. 97155055 og tale med Louise eller Jeanette. De kan fortælle om de forsøg der er lavet med produktet. Det er vistnok produceret af Lallemand. Jeg har selv lige købt en bøtte for afprøvning. Jeg kender et par stykker som har brugt det med stor effekt på splattermave. Det roses til skyerne....

Kommentér på:
Ny hest i flokken

Annonce